Loodgieterij-topic

Wij hebben een huis gekocht in het Antwerpse met een niet-condenserende ketel van 10 jaar oud.
De verkopers gaven al aan dat deze wellicht eens aan vervanging toe is. Huis is gesloten bebouwing van circa 230m² zonder zonnepanelen etc.

Hoeveel moet je hiervoor ongeveer rekenen ? Ik vermoed dat we gewoon een "condeserende ketel" nodig hebben? Zou er graag ook meteen intelligente thermostaat aan koppelen + eventuele knoppen om temperatuur per kamer te regelen. Stuur ik gewoon naar 3 loodgieters om offerte te maken ?
 
Wij hebben een huis gekocht in het Antwerpse met een niet-condenserende ketel van 10 jaar oud.
De verkopers gaven al aan dat deze wellicht eens aan vervanging toe is. Huis is gesloten bebouwing van circa 230m² zonder zonnepanelen etc.

Hoeveel moet je hiervoor ongeveer rekenen ? Ik vermoed dat we gewoon een "condeserende ketel" nodig hebben? Zou er graag ook meteen intelligente thermostaat aan koppelen + eventuele knoppen om temperatuur per kamer te regelen. Stuur ik gewoon naar 3 loodgieters om offerte te maken ?
Hier een niet-condenserende ketel van 17-18j oud, dus ook een offerte opgevraagd 2j geleden. Kwam op 4230 euro excl btw voor een doorstromer (Vaillant Eco tec plus VCW296) en 5680 euro excl btw voor een doorstromer met boiler van 40l (Buderus GB192i - 30 T40SW). Beiden waren incl plaatsing, vervanging van enkele koperen leidingen door van die nieuwe flexibele leidingen, slimme thermostaat, concentrisch aangesloten schouw, vulset, expansievat, veiligheidsgroep VSH, microbellenafscheider, vuilafscheider en alle nodige aanpasleidingen etc. Geen idee of dat gangbare prijzen zijn, want we hebben maar offertes van één loodgieter. Dan heb je alleszins iets om mee te vergelijken.

Uiteindelijk hebben wij de ketel niet vervangen omdat onze oude ketel het nog perfect doet en het niet echt duidelijk is waar de overheid naartoe wil. Ze promoten wel warmtepompen, maar voordeel doe je er nog niet aan. Maar om nu nog een gasketel te steken voor de komende 15 jaar lijkt me ook weer risky... Had gehoopt dat ze ondertussen toch een duidelijk statement zouden gemaakt hebben door elektriciteit minder te belasten, maar het blijft uit.
 
Plaats je een Waterslagdemper best helemaal vooraan op de installatie, of enkel bij de wasmachine?
 
Regenwaterpomp in de put heeft de geest gegeven. Dat is de 2e pomp in 5 jaar. En die 1e heeft er ook maar zo lang ingezeten. Vind ik toch allemaal wat te snel. Heb zo al wat info ingewonnen en die zeiden mij dat 5 jaar inderdaad snel was maar dat ik van een pomp in de put zelf niet zo heel veel langer moet verwachten.
Dus ik zit wat te twijfelen voor een ander merk van pomp in de put (maar als ik de gekregen info mag vertrouwen allesbehalve zekerheid dat die langer gaat meegaan) of een pomp in onze garage te zetten. Maar met een pomp in de garage heb ik dan weer schrik van geluid/resonantie door heel het huis. Ik ken zo een aantal mensen die een pomp in hun kelder staan hebben en je hoort die door heel het huis aanslaan als ze hun wc doortrekken. Overdag is dat nog het minste, maar 's nachts als de kinderen slapen liever niet natuurlijk. Resonantie kan je nog wel wegwerken door demping. Zijn er regenpompen die relatief stil zijn?
 
Regenwaterpomp in de put heeft de geest gegeven. Dat is de 2e pomp in 5 jaar. En die 1e heeft er ook maar zo lang ingezeten. Vind ik toch allemaal wat te snel. Heb zo al wat info ingewonnen en die zeiden mij dat 5 jaar inderdaad snel was maar dat ik van een pomp in de put zelf niet zo heel veel langer moet verwachten.
Dus ik zit wat te twijfelen voor een ander merk van pomp in de put (maar als ik de gekregen info mag vertrouwen allesbehalve zekerheid dat die langer gaat meegaan) of een pomp in onze garage te zetten. Maar met een pomp in de garage heb ik dan weer schrik van geluid/resonantie door heel het huis. Ik ken zo een aantal mensen die een pomp in hun kelder staan hebben en je hoort die door heel het huis aanslaan als ze hun wc doortrekken. Overdag is dat nog het minste, maar 's nachts als de kinderen slapen liever niet natuurlijk. Resonantie kan je nog wel wegwerken door demping. Zijn er regenpompen die relatief stil zijn?
Bij mijn vorige woning had ik een grundfoss MQ pomp en deze stond in de kelder.
Deze hing aan de muur waarop de muur van de living/inkomhal op steunde. En inderdaad als deze aansloeg hoorde je een zeer zacht gebrom in de living en inkomhal.
Maar naarmate je naar de keuken liep, hoorde je dat al niet meer. Boven naar de slaapkamers toe hoorde je ook niks.

Dus bij de nieuwe woning hebben we gekozen om deze aan de muur te plaatsen in de kelder onder de garage en ver weg van de leefruimtes, zodat we er geen last van hebben. Maar hebben ook gekozen voor een andere pomp. Dab easybox mini.
Deze is wel aanzienlijk stiller. Nu hoor je niets in de garage. Maw maakte het niet niet meer veel uit waar we die hadden geplaatst in de kelder.

pomp.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn vorige woning had ik een grundfoss MQ pomp en deze stond in de kelder.
Deze hing aan de muur waarop de muur van de living/inkomhal op steunde. En inderdaad als deze aansloeg hoorde je een zeer zacht gebrom in de living en inkomhal.
Maar naarmate je naar de keuken liep, hoorde je dat al niet meer. Boven naar de slaapkamers toe hoorde je ook niks.

Dus bij de nieuwe woning hebben we gekozen om deze aan de muur te plaatsen in de kelder onder de garage en ver weg van de leefruimtes, zodat we er geen last van hebben. Maar hebben ook gekozen voor een andere pomp. Dab easybox mini.
Deze is wel aanzienlijk stiller. Nu hoor je niets in de garage. Maw maakte het niet niet meer veel uit waar we die hadden geplaatst in de kelder.

pomp.jpg
Jammer dat de mantels van de alupex niet tot tegen de koppelingen komen. :) (Beroepsmisvorming)
 
Bij mijn vorige woning had ik een grundfoss MQ pomp en deze stond in de kelder.
Deze hing aan de muur waarop de muur van de living/inkomhal op steunde. En inderdaad als deze aansloeg hoorde je een zeer zacht gebrom in de living en inkomhal.
Maar naarmate je naar de keuken liep, hoorde je dat al niet meer. Boven naar de slaapkamers toe hoorde je ook niks.

Dus bij de nieuwe woning hebben we gekozen om deze aan de muur te plaatsen in de kelder onder de garage en ver weg van de leefruimtes, zodat we er geen last van hebben. Maar hebben ook gekozen voor een andere pomp. Dab easybox mini.
Deze is wel aanzienlijk stiller. Nu hoor je niets in de garage. Maw maakte het niet niet meer veel uit waar we die hadden geplaatst in de kelder.

pomp.jpg
Grootste voordeel van die dab easybox mini, uw druk/debiet is veel stabieler door die frequentiegestuurde pomp. + geen aanslag meer op uw elektriciteit (als in, geen piekstroom meer)
m'n ouders hebben die ook staan. Maakt idd heel wat minder lawaai ook. Enkel maar voordelen qua werking/geluid/verbruik.
 
Heb die DAB E.sybox mini ook nog overwogen, maar is toch een heel stuk duurder dan andere pompen. Was het mij niet waard qua prijs om een stillere pomp te hebben, gezien we het er financieel dan sowieso niet uit zouden halen. Dan is leidingwater goedkoper in ons geval, maar hangt er natuurlijk vanaf hoeveel grond/regenwater je gebruikt of je het eruit haalt of niet.
 
We zijn momenteel met een verbouwing bezig maar er is geen budget voor een waterput, ik zou wel al iets willen voorzien zodat we in de toekomst makkelijk een put kunnen aansluiten op toilet en wasmachine aan te sluiten.

Ik vermoed dat ik één of de andere slang/darm moet voorzien naar de plek waar de toekomstige pomp komt te staan? Maar welk type?
 
Ik zou een wachtbuis leggen (rode ribbelbuis), waar achteraf een socarex darm doorgetrokken kan worden, en eventueel ook elektriciteit voor het geval dat je de pomp in de put wil hangen.

Met die wachtbuis kan je nog alle kanten uit: stel dat er zich achteraf een probleem stelt met de leidingen, kan je deze nog altijd door de wachtbuis trekken om te vervangen door andere.
 




Iemand een idee hoe ik zo'n stugge dikwandige zwarte waterdarm kan verbinden met de groene flexibele darm? Heb nu die zwarte darm rechtstreeks aangesloten op de waterpomp, maar die is veel te stug om de waterpomp te kunnen plaatsen waar ik wil, dus zou ik deze willen inkorten en er deze groene flexibele darm op willen aansluiten. Maar dan heb ik dus de juiste verbindingsstukken nodig om zowel de darmen aan elkaar te verbinden, als de groene flexibele darm op de waterpomp aan te sluiten.

Ik heb al fameus liggen klungelen met verschillende verbindingsstukken toen ik de pomp in gebruik nam, dus ik hoop dat iemand me op weg kan helpen zodat ik niet weer 10 verschillende koppelingen moet bestellen voordat ik een luchtdichte verbinding heb. :p
 
Laatst bewerkt:




Iemand een idee hoe ik zo'n stugge dikwandige zwarte waterdarm kan verbinden met de groene flexibele darm? Heb nu die zwarte darm rechtstreeks aangesloten op de waterpomp, maar die is veel te stug om de waterpomp te kunnen plaatsen waar ik wil, dus zou ik deze willen inkorten en er deze groene flexibele darm op willen aansluiten. Maar dan heb ik dus de juiste verbindingsstukken nodig om zowel de darmen aan elkaar te verbinden, als de groene flexibele darm op de waterpomp aan te sluiten.

Ik heb al fameus liggen klungelen met verschillende verbindingsstukken toen ik de pomp in gebruik nam, dus ik hoop dat iemand me op weg kan helpen zodat ik niet weer 10 verschillende koppelingen moet bestellen voordat ik een luchtdichte verbinding heb. :p
Dat ben ik nog nooit tegengekomen. Ik denk niet dat er zo iets op de markt is. Die groene is toch gewoon een trekbuis om kabels door te trekken?
 




Iemand een idee hoe ik zo'n stugge dikwandige zwarte waterdarm kan verbinden met de groene flexibele darm? Heb nu die zwarte darm rechtstreeks aangesloten op de waterpomp, maar die is veel te stug om de waterpomp te kunnen plaatsen waar ik wil, dus zou ik deze willen inkorten en er deze groene flexibele darm op willen aansluiten. Maar dan heb ik dus de juiste verbindingsstukken nodig om zowel de darmen aan elkaar te verbinden, als de groene flexibele darm op de waterpomp aan te sluiten.

Ik heb al fameus liggen klungelen met verschillende verbindingsstukken toen ik de pomp in gebruik nam, dus ik hoop dat iemand me op weg kan helpen zodat ik niet weer 10 verschillende koppelingen moet bestellen voordat ik een luchtdichte verbinding heb. :p
Die groene buis lijkt mij niet bedoeld voor waterleidingen, maar voor afvoeren?
voorbeeld
Dan moet je al minder met koppelingen werken.
 
Dat ben ik nog nooit tegengekomen. Ik denk niet dat er zo iets op de markt is. Die groene is toch gewoon een trekbuis om kabels door te trekken?
Die groene buis lijkt mij niet bedoeld voor waterleidingen, maar voor afvoeren?
voorbeeld
Dan moet je al minder met koppelingen werken.

Die groene heet officieel "agroflex" en die zwarte "socarex dikwandig". Beiden zijn bedoeld voor aanzuigleidingen (moeten dus grote onderdruk aankunnen), maar die zwarte is zo stug dat je daar amper bochten mee kan maken. Heb die al geforceerd in een bocht gelegd, maar dan knikt die gewoon. Als er een ander soort flexibele aanzuigdarm bestaat waar wel koppelingen voor bestaan om op de zwarte darm aan te sluiten is dat voor mij even goed. Dat voorbeeld dat je deelde lijkt me om WCs en lavabo's aan te sluiten op een waterleiding (heb ik recent nog gedaan), maar dit gaat over een pomp om water uit een ondergrondse regenwaterput of grondwater op te pompen.

Ondertussen zelf verschillende koppelingen liggen bekijken en ik vermoed dat ik er met onderstaande ga geraken, alleen is het weer de vraag of ik deze volledig luchtdicht ga krijgen. Het water zakte altijd terug weg in de buis door een luchtlek aan de koppeling tss darm en pomp wanneer ik de pomp uitzette en ik moest de pomp telkens terug opgieten. Heb dat uiteindelijk in orde gekregen met een speciale socarex koppeling, maar ik vermoed dat die socarex koppeling niet gebruikt kan worden voor die agroflex. Met onderstaande koppelingen heb ik ineens ook een quick release als ik de pomp in de winter wil binnenzetten. Als niemand alternatieven weet, ga ik het proberen met onderstaande koppelingen maar gezien het gedoe de vorige keer zou ik me geruster voelen als iemand me kan zeggen of dit gaat werken of niet (of alternatieven weet). :p

2x (aansluiting op groene agroflex darm)
GARDENA brass hose connector for quick coupling: Hose adapter for 32 mm (1 1/4"), technical fittings from GARDENA (7104-20) https://amzn.eu/d/dOMwpQ6

1x (aansluiting op terugslagklep op pomp)
GARDENA brass quick coupling thread with thread on the outside: Hose connection with 33.3 mm (G 1") thread for e.g. pumps with threaded inside (7115-20) https://amzn.eu/d/7OyYfmd

1x (aansluiting op socarex koppeling van zwarte socarex darm)
Poppstar Brass Quick coupling 1 inch Female thread (coupling system Geka with 1" thread) https://amzn.eu/d/hSrLCkv


EDIT: Heb de koppelingen maar gewoon besteld en ga proberen of het lukt. Kan ze altijd retourneren als het moest fitten.
 
Laatst bewerkt:
Die groene heet officieel "agroflex" en die zwarte "socarex dikwandig". Beiden zijn bedoeld voor aanzuigleidingen (moeten dus grote onderdruk aankunnen), maar die zwarte is zo stug dat je daar amper bochten mee kan maken. Heb die al geforceerd in een bocht gelegd, maar dan knikt die gewoon. Als er een ander soort flexibele aanzuigdarm bestaat waar wel koppelingen voor bestaan om op de zwarte darm aan te sluiten is dat voor mij even goed. Dat voorbeeld dat je deelde lijkt me om WCs en lavabo's aan te sluiten op een waterleiding (heb ik recent nog gedaan), maar dit gaat over een pomp om water uit een ondergrondse regenwaterput of grondwater op te pompen.
Wordt idd gebruikt voor lavabo's & WC's aan te sluiten, maar bestaat ook gewoon in grotere maten. 4/4" (link naar amazon)
Die groene buis dacht ik aan een gewone simpele afvoerbuis. omdat je met die metalen spiraal moeilijk kunt afsluiten eenmaal er druk opkomt.
 
Wordt idd gebruikt voor lavabo's & WC's aan te sluiten, maar bestaat ook gewoon in grotere maten. 4/4" (link naar amazon)
Die groene buis dacht ik aan een gewone simpele afvoerbuis. omdat je met die metalen spiraal moeilijk kunt afsluiten eenmaal er druk opkomt.
Ah merci, wist niet dat die ook in zo'n grote maten bestonden en er staat idd duidelijk bij dat die zowel bij de aanvoerzijde als de afvoerzijde gebruikt kan worden, dus kan zowel onderdruk als overdruk aan. Misschien is dat dan wel de eenvoudigste oplossing. Kan het ook bestellen en dan zie ik wel wat ik gebruik.
 
"Volgend op mijn discussie in het vaatwasser topic"

Het probleem is blijkbaar 2-ledig. (Ik heb een tijdje moeten zoeken waar het borrelt want als ik het hoor en er naartoe spurt is het borrelen 99/100 gewoon gedaan he).

Soms borrelt het aan de CV ketel (de plastieken buizen, dus het deel voor het water) om dan even later te beginnen borrelen aan de wasbak, een paar meter verder. En dan begint dat enorm te stinken. Hoe zijn die twee gerelateerd aan elkaar? Ik begrijp het even niet meer. :unsure:

Maar goed ik ben ook geen kenner van een buizensysteem voor de waterafvoer. Zijn al die buizen voor de waterafvoer, dan inwendig allemaal geconnecteerd met elkaar? Volgens de technieker is er niks mis met de CV ketel (Hij is hiervoor langsgeweest). En ik heb onlangs nog de buizen van de wasbak volledig proper gemaakt. Ik heb ook de radiotoren ontlucht. Maar het probleem blijft bestaan.

Ik zal dan nog maar eens een paar keer ontluchten .. misschien dat dit op termijn wat gaat helpen .. maar ik weet het dus eventjes niet meer.
 
Foto afwasbak
Het borrelt regelmatig in die plastieken leidingen (ondanks dat deze volledig proper gemaakt zijn)

20230523-123740.jpg


Foto's CV ketel
Het borrelt in de plastieke leidingen (meestal hoor ik het bovenaan rechts)

20230523-123634.jpg

20230523-123656.jpg
 
Het borrelt regelmatig in die plastieken leidingen (ondanks dat deze volledig proper gemaakt zijn)

Je zit waarschijnlijk op een lager punt met een (beginnende) verstopping waardoor het water niet vlot genoeg wegloopt en ergens anders lucht vandaan haalt. Vul die beide spoelbakken eens tot aan de overloop, laat dan eens beide tegelijk leeglopen en ga eens bij de CV installatie luisteren.

Hoe zijn die twee gerelateerd aan elkaar? Ik begrijp het even niet meer

Die komen op een lager punt gewoonweg samen. Je mogelijk probleem bevindt zich dus achter dit punt.
 
Je zit waarschijnlijk op een lager punt met een (beginnende) verstopping waardoor het water niet vlot genoeg wegloopt en ergens anders lucht vandaan haalt. Vul die beide spoelbakken eens tot aan de overloop, laat dan eens beide tegelijk leeglopen en ga eens bij de CV installatie luisteren.



Die komen op een lager punt gewoonweg samen. Je mogelijk probleem bevindt zich dus achter dit punt.
Ah ja dat zou het kunnen verklaren. verder ontluchten gaat dan geen zin hebben.

Hoe los ik dit op? Ik denk niet dat je zomaar aan dit lager punt aangeraakt als leek? Een loodgieter kan dit probleem localiseren en oplossen of is hier een specifieke stiel / vakman die zo'n zaken kan oplossen?

Vorig jaar was er wel een heel zware verstopping in de septische put waardoor de stront letterlijk uit de WC's kwam (alle appartementen). Er zat enorm veel urinesteen in de leidingen. Ze hebben dit toen onder hoge druk proper gemaakt en toen is dat opgelost. Ik weet niet of dat er ook nog mee te maken kan hebben?

Vul die beide spoelbakken eens tot aan de overloop, laat dan eens beide tegelijk leeglopen en ga eens bij de CV installatie luisteren.
Dat heb ik al gedaan nadat het stopte met borrelen en meteen begon het opnieuw te borrelen.
Maar ik heb het zonet nog eens gedaan, en nu hoor ik niks meer (van borrelen).

Het is niet altijd dat het borrelt, maar echt op bepaalde momenten. Zo heel af en toe waardoor het moeilijk is, om het exact te pinpointen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan