Loodgieterij-topic

We zijn onze badkamer + toiletruimte aan het opfrissen en zouden graag modernere toiletten plaatsen, maar we hebben een afvoer in de vloer en we hebben geen zin in breekwerk om deze te verplaatsen naar de muur. Daarom zouden we voor een staand model gaan, maar liefst wel met verborgen spoelbak.

We kijken naar dit model:

Is dit geschikt om zo'n toilet te vervangen:





Heb het al gevraagd aan de klantendienst, maar zij zeggen dat ik een installateur moet raadplegen voor zo'n vragen. Dus ik hoop dat hier iemand zit die mij kan helpen!
Dat kan geen probleem zijn. Gewoon met de juiste buizen werken .
 
Inbouwtoilet gaat perfect met afvoer in de vloer, hier 2x gedaan. Is dat eigenlijk niet altijd?
Bedoel je met inbouwtoilet een hangend model? Of gewoon een verborgen spoelbak?
Ik had begrepen dat een hangmodel een afvoer in de muur nodig heeft. Daarom hebben we gezocht naar een staand model met verborgen spoelbak.

Dat kan geen probleem zijn. Gewoon met de juiste buizen werken .
Super, thanks!
 
Zo te zien aan de tekening is dit eentje met de afvoer naar achter ….maar daar zou een flexibel bij zitten zodat je eventueel ook een bocht kunt leggen naar beneden …..dus ja , volgens mij moet dat wel lukken mits wat Bandy werk . ;)
 
We zijn onze badkamer aan het opfrissen en zouden graag een moderner toilet plaatsen, maar we hebben een afvoer in de vloer en we hebben geen zin in breekwerk om deze te verplaatsen naar de muur. Daarom zouden we voor een staand model gaan, maar liefst wel met verborgen spoelbak.

We kijken naar dit model:

Is dit geschikt om zo'n toilet te vervangen:





Heb het al gevraagd aan de klantendienst, maar zij zeggen dat ik een installateur moet raadplegen voor zo'n vragen. Dus ik hoop dat hier iemand zit die mij kan helpen!
Hier kan je perfect een systemfix up320plaatsen en afwerken in groene mdf , nadien hangtoilet en schilderen. Dat is nog beter dan die bak die je toont. De afvoer zit zelf perfect voor de plaatsing van een hangtoilet. En ook voor om het even welk toilet. Afvoer in de muur is eigenlijk compleet onhandig en meer iets van in appartementen waar ze op een kolom aangesloten zijn.


Edit:

Gaat die radiator weg? Kan het niet goed zien op de foto, die zit mogelijk wel in de weg om het mooi toe te zetten? Wat doe je met de rest van de badkamer/vloer/sanitair/leidingen?
 
Bedoel je met inbouwtoilet een hangend model? Of gewoon een verborgen spoelbak?
Ik had begrepen dat een hangmodel een afvoer in de muur nodig heeft. Daarom hebben we gezocht naar een staand model met verborgen spoelbak.


Super, thanks!
Ingebouwde spoelbak met hangende wc idd. Afvoer zit perfect hoor.
 
Hier kan je perfect een systemfix up320plaatsen en afwerken in groene mdf , nadien hangtoilet en schilderen. Dat is nog beter dan die bak die je toont. De afvoer zit zelf perfect voor de plaatsing van een hangtoilet. En ook voor om het even welk toilet. Afvoer in de muur is eigenlijk compleet onhandig en meer iets van in appartementen waar ze op een kolom aangesloten zijn.


Edit:

Gaat die radiator weg? Kan het niet goed zien op de foto, die zit mogelijk wel in de weg om het mooi toe te zetten? Wat doe je met de rest van de badkamer/vloer/sanitair/leidingen?
Heb die systemfix up320 net eens opgezocht en lijkt me idd perfect te passen. Maar dan zitten we idd nog met de radiator in de toiletruimte, dus er kan geen bekasting komen volledig doorlopend van muur tot muur. In de badkamer speelt dat probleem niet. Ik zie het t.b.h. ook niet zitten om zelf bekasting te maken. Heb daar totaal geen ervaring mee, dus zo'n bekasting die je koopt lijkt me dan een eenvoudige oplossing. Het is dan wel niet volledig op maat natuurlijk.

Het is de bedoeling om de ruimtes terug wat up-to-date te brengen zonder al te hoge kosten en ingrijpende veranderingen (= zo weinig mogelijk breekwerk en dingen van plaats veranderen) te doen. Nieuwe lavabomeubels, kranen, spiegels met LED en IR verwarming, een hangkastje in de badkamer, de muurtegels en radiators zijn we op dit moment aan het schilderen met renovatieverf van V33, de vloertegels zullen vervangen worden door laminaat (toiletruimte) en keramische parket (badkamer). De vloer zal waarschijnlijk wel pas voor een later moment zijn, aangezien ik opzie tegen dat "voorzichtige" breekwerk om de chape niet te veel te beschadigen. :p Bad blijft zoals het is. Dat is betegeld, dus ziet er al moderner uit nu de tegels geschilderd worden. En dan natuurlijk de nieuwe toiletten.
 
Dat kan je normaal aanpassen op de ketel zelf. Waarom niet via Opentherm aangesloten als ik vragen mag?

Tgoh, 'k had eigenlijk geen goesting om weer iemand te laten komen om weer iets nieuws te moeten kopen/installeren, want op dit moment kan ketel nog niet met OpenTherm werken en heb ik een soort uitbreiding nodig (PlusBus?). Maar ik ken er werkelijk niets van, dus mss moet ik er dan nog maar eens over denken...
Water hoef ik niet echt te controlleren via Tado, staat gewoon op ketel zelf ingesteld.
 
Tgoh, 'k had eigenlijk geen goesting om weer iemand te laten komen om weer iets nieuws te moeten kopen/installeren, want op dit moment kan ketel nog niet met OpenTherm werken en heb ik een soort uitbreiding nodig (PlusBus?). Maar ik ken er werkelijk niets van, dus mss moet ik er dan nog maar eens over denken...
Water hoef ik niet echt te controlleren via Tado, staat gewoon op ketel zelf ingesteld.
Ja dat snap ik. Ik heb paar weken geleden ook een Tado geïnstalleerd. Had deze eerst als aan/uit aangesloten, want ik zag er tegenop om de ketel te openen en daar kabels te veranderen. Vorige thermostaat was ook aan/uit. Na paar dagen mij er dan toch aangezet en de ketel geopend. Bleek dat alle kabels al correct waren. Ik heb dus gewoon aan de tado terug de kabels gewisseld van com/No naar +/-. En alles werkte. Bij mij was het een viessmann 111-W. Ik had geen uitbreiding nodig.
 
Heb die systemfix up320 net eens opgezocht en lijkt me idd perfect te passen. Maar dan zitten we idd nog met de radiator in de toiletruimte, dus er kan geen bekasting komen volledig doorlopend van muur tot muur. In de badkamer speelt dat probleem niet. Ik zie het t.b.h. ook niet zitten om zelf bekasting te maken. Heb daar totaal geen ervaring mee, dus zo'n bekasting die je koopt lijkt me dan een eenvoudige oplossing. Het is dan wel niet volledig op maat natuurlijk.

Het is de bedoeling om de ruimtes terug wat up-to-date te brengen zonder al te hoge kosten en ingrijpende veranderingen (= zo weinig mogelijk breekwerk en dingen van plaats veranderen) te doen. Nieuwe lavabomeubels, kranen, spiegels met LED en IR verwarming, een hangkastje in de badkamer, de muurtegels en radiators zijn we op dit moment aan het schilderen met renovatieverf van V33, de vloertegels zullen vervangen worden door laminaat (toiletruimte) en keramische parket (badkamer). De vloer zal waarschijnlijk wel pas voor een later moment zijn, aangezien ik opzie tegen dat "voorzichtige" breekwerk om de chape niet te veel te beschadigen. :p Bad blijft zoals het is. Dat is betegeld, dus ziet er al moderner uit nu de tegels geschilderd worden. En dan natuurlijk de nieuwe toiletten.
Pak die radiator gewoon weg? Ik heb nog nooit nood gehad aan een radiator op het toilet tbh ;p
 
Pak die radiator gewoon weg? Ik heb nog nooit nood gehad aan een radiator op het toilet tbh ;p
We zijn aan het zien om een spiegel met IR verwarming te plaatsen, dus als dat genoeg warmte afgeeft kan die radiator in principe weg.
Voor de bekisting is het in ieder geval niet echt nodig die weg te nemen, want we zijn toch voor het model hierboven gegaan en die past er perfect tussen. Dat donker eiken design past ook goed bij onze nieuwe badkamermeubels en vind een hangmodel niet per se strakker dan dit staande model. Maar geen radiator in die ruimte staat natuurlijk wel strakker.

Moest ik die radiator willen verwijderen, is dat gewoon water van het systeem laten, de leidingen naar de radiator afzagen in de kruipruimte en daar afdoppen met knelkoppelingen? Moet wel checken of er geen radiatoren meer achter staan, want dat is op veel plaatsen wel het geval hier. Als dat het geval is, moet ik de aanvoer en retour met elkaar verbinden in de kruipkelder zeker?
 
Ja dat snap ik. Ik heb paar weken geleden ook een Tado geïnstalleerd. Had deze eerst als aan/uit aangesloten, want ik zag er tegenop om de ketel te openen en daar kabels te veranderen. Vorige thermostaat was ook aan/uit. Na paar dagen mij er dan toch aangezet en de ketel geopend. Bleek dat alle kabels al correct waren. Ik heb dus gewoon aan de tado terug de kabels gewisseld van com/No naar +/-. En alles werkte. Bij mij was het een viessmann 111-W. Ik had geen uitbreiding nodig.
Bij mij is Tado vanaf begin op +/- aangesloten. Support van Tado vertelde me dat ik niet kon moduleren in deze setup, dus ik denk echt wel dat ik extra module nodig heb. Ketel is ook al 10 jaar ondertussen. Geen idee hoe lang zoiets meegaat, maar weet niet of die module me echt veel gaat opleveren nog?
 
Hmm.. Al 2 dagen op rij dat s'ochtends onze verwarming niet werkt.

Viessmann Vitodens 222.

Nachttemperatuur staat op 16°, overdag 19°.
Hij staat geregeld om om 6:30 aan te schieten.
Om 7u is het 17,5° als hij dus niet wil aanschieten.

Niets van foutmeldingen of zo.
Als we even de rookgastest laten lopen schiet hij erna wel gewoon aan en werkt hij terug normaal.
 
Laatst bewerkt:
Iemand een idee wat ik nodig heb om deze 2 op elkaar aan te kunnen sluiten?
De ene aansluiting is 16mm binnendraad (aansluiting flexibel naar waterleiding) en de andere 20mm buitendraad (aansluiting van wc spoelbak).
Heb al wat zitten zoeken, maar ik geraak er niet wijs uit. Ik vermoed dat ik ook een verlengstuk nodig zal hebben, aangezien het maar een korte flexibel is.



EDIT: heb gewoon een standaard verloopstuk gekocht in Gamma en het blijkt te passen. De ene kant is 1/2 inch en de andere kant 3/8 inch.
 
Laatst bewerkt:
In mijn garage hangt een pomp die het regenwater uit de put trekt. Vorig jaar hebben we onze terras volledig uitgebroken en vernieuwd. Er werd geprobeerd netjes rond de darm die het water aanzuigt te 'stekken' bij het uitbreken. Werd door een firma met kraan gedaan.

Sinds ik de pomp terug in werking heb gesteld na de werken, maakt die een veel luider lawaai dan voordien. Ze draait precies niet helemaal zuiver. Kan het zijn dat er een rollement kapot is ofzo? Of dat er een klein lek in de darm zit en hij lucht trekt?
 
In mijn garage hangt een pomp die het regenwater uit de put trekt. Vorig jaar hebben we onze terras volledig uitgebroken en vernieuwd. Er werd geprobeerd netjes rond de darm die het water aanzuigt te 'stekken' bij het uitbreken. Werd door een firma met kraan gedaan.

Sinds ik de pomp terug in werking heb gesteld na de werken, maakt die een veel luider lawaai dan voordien. Ze draait precies niet helemaal zuiver. Kan het zijn dat er een rollement kapot is ofzo? Of dat er een klein lek in de darm zit en hij lucht trekt?
ik vermoed dat er geen lek is, want dan zou je eerder hebben dat uw pomp blijft pompen of in storing gaat vanwege geen water in de leiding, of het duurt veel langer tegen dat je water hebt. ook zou je het merken dat waar je water afneemt dat het water meer 'spuit' wanwege de lucht die meekomt tov stromen.
 
ik vermoed dat er geen lek is, want dan zou je eerder hebben dat uw pomp blijft pompen of in storing gaat vanwege geen water in de leiding, of het duurt veel langer tegen dat je water hebt. ook zou je het merken dat waar je water afneemt dat het water meer 'spuit' wanwege de lucht die meekomt tov stromen.
Dat zou goed nieuws zijn!

't Is een oude pomp, misschien is ze aan vervanging toe. Geen idee hoe lang dat meegaat.
 
Dat zou goed nieuws zijn!

't Is een oude pomp, misschien is ze aan vervanging toe. Geen idee hoe lang dat meegaat.
Mijn 22 jaar oude wilo ruttelt ook alsof er een lager versleten is. Die pomp wordt enkel gebruikt bij het auto-wassen, of gras sproeien. Zonder te zien, kan ik dat eigenlijk moeilijk zeggen, maar ik vermoed dat je ook zo een oudere hebt. Misschien eens droog gedraaid, moeilijk te zeggen .

Mocht ik ooit verbouwen en de wc's op rw voorzien (snap niet dat die vrekkige boomer die dit huis liet bouwen dat niet gedaan heeft), dan vliegt die direct buiten en plaats ik zo een nieuwe stille regenpomp, misschien zelf 1 in de put.
 
Terug
Bovenaan