Live muziek & optredens

Gisteren Lokerse:

Sloper: enorm goed! Leuke opener. Topmuzikanten ook natuurlijk.
At The Gates: Strak gespeeld, geweldige setlist maar zijn stem is toch elke keer iets minder
Kreator: Strak, goeie set maar iets te weinig pit
Lamb of God: na 2 nummers gaan eten, retesaaie muziek imo. Maar ze doen hun best en het publiek vond het precies geweldig.
Judas Priest: HOLY SHIT dit was goed. Misschien de beste keer dat ik ze de afgelopen 10 jaar gezien heb. Halford was enorm in vorm!

Lamb Of God kende ik totaal niet. Maar Jezus Christus. Die schreeuw bij de start ging door merg en been. Zanger leek me een evil tweelingbroer te zijn van Ben Stiller. Enorm van dit optreden genoten. Enkel jammer van de soms langere stille stukken tussen enkele nummers. Hier ben ik wel wat vroeger vertrokken voor:
Paar meter van mij stond een vrouw van midden de 60 in jeans salopet en zalmroze t-shirt, die een halve paniekaanval kreeg toen de crowdsurfers aangevlogen kwamen, meer fish out of water heb ik nog nooit gezien :rofl:

Goed. Gisteren dus Coldplay. Ik ben géén concertganger dus kan niet vergelijken met andere optredens, maar dit was wel echt Chris Martin en Co weten absoluut hoe je een publiek moet meekrijgen.
Ze passen wel enkele doorzichtige truuken van de foor toe zoals het publiek af en toe toespreken in het Nederlands of Frans en "Omg guys, this show is our best one yet" , maar je voelt dat ze oprecht plezier hebben in het spelen. Die lichtgevende polsbandjes vond ik ook wel tof gedaan. Vraag me af hoe ze dat technisch gedaan hebben.

Een die hard Coldplay fan zal ik wel nooit worden, maar feit is dat ze echt wel een paar ijzersterke songs hebben die live voor een groot publiek prima tot hun recht komen.
Als je er op twee uur tijd erin slaagt om vier keer het Koning Boudewijnstadion uit te verkopen en vier keer meer dan 50.000 man van 7 tot 77 jaar twee uur lang in vervoering krijgt, wel dan ben je een wereldact. Wat de haters ook zeggen.

@Avondland wij zijn vlot weggeraakt. Tijdens het voorlaatste bisnummer zijn we van onze zitplaatsen naar de tribunedoorgang gegaan om van daar te volgen. We konden dan al snel doorgaan naar de parking. Ook een tip; aan de drankenstands kan je gratis oordopjes vragen mocht dat nodig zijn. Staat wel nergens aangegeven, maar ik ben toch blij dat de mogelijkheid er was. Geluidskwaliteit was nogal brak en stond (imo) véél te luid, maar dat zal eerder aan het stadion zelf gelegen hebben denk ik dan aan de technici.

Enfin, dinsdag naar Coldplay met de madam. Ik ben eens benieuwd. Ik ben geen hater zoals sommigen dat zijn en er zijn wel nummers die ik kan pruimen. Het is alleszins geen bakvismuziek zoals Ed Sheeran. Hopelijk valt het verkeer wat mee, we parkeren ons aan Parking Trading Mart. En dat ticketje van Desertfest met Bongripper bestel ik ook een dezer dagen.
Ooit, heel lang geleden ( :unsure: ) grote fan geweest van hun eerste albums. Heb je die al eens gehoord? Dan heb ik het over Parachutes, A Rush Of Blood To The Head en X&Y, al wordt die laatste vaak al als eerste mindere album gezien. Zeker hun eerste heeft echt mooie nummers. Simpel en toch goed.

Ooit, heel lang geleden ( :unsure: ) grote fan geweest van hun eerste albums. Heb je die al eens gehoord? Dan heb ik het over Parachutes, A Rush Of Blood To The Head en X&Y, al wordt die laatste vaak al als eerste mindere album gezien. Zeker hun eerste heeft echt mooie nummers. Simpel en toch goed.
Wel, hun eerste platen hebben inderdaad wel iets. Voor de rest laat ik me vanavond vooral verrassen en ik kijk wel uit naar de show. Bongripper in oktober zal wel uit een héél ander vaatje tappen.

Goed. Gisteren dus Coldplay. Ik ben géén concertganger dus kan niet vergelijken met andere optredens, maar dit was wel echt Chris Martin en Co weten absoluut hoe je een publiek moet meekrijgen.
Ze passen wel enkele doorzichtige truuken van de foor toe zoals het publiek af en toe toespreken in het Nederlands of Frans en "Omg guys, this show is our best one yet" , maar je voelt dat ze oprecht plezier hebben in het spelen. Die lichtgevende polsbandjes vond ik ook wel tof gedaan. Vraag me af hoe ze dat technisch gedaan hebben.

Een die hard Coldplay fan zal ik wel nooit worden, maar feit is dat ze echt wel een paar ijzersterke songs hebben die live voor een groot publiek prima tot hun recht komen.
Als je er op twee uur tijd erin slaagt om vier keer het Koning Boudewijnstadion uit te verkopen en vier keer meer dan 50.000 man van 7 tot 77 jaar twee uur lang in vervoering krijgt, wel dan ben je een wereldact. Wat de haters ook zeggen.

@Avondland wij zijn vlot weggeraakt. Tijdens het voorlaatste bisnummer zijn we van onze zitplaatsen naar de tribunedoorgang gegaan om van daar te volgen. We konden dan al snel doorgaan naar de parking. Ook een tip; aan de drankenstands kan je gratis oordopjes vragen mocht dat nodig zijn. Staat wel nergens aangegeven, maar ik ben toch blij dat de mogelijkheid er was. Geluidskwaliteit was nogal brak en stond (imo) véél te luid, maar dat zal eerder aan het stadion zelf gelegen hebben denk ik dan aan de technici.
Het geluid in KBS is altijd slecht. Altijd.

Welke sites houden jullie eigenlijk in de gaten om een zo goed mogelijk overzicht te hebben van alle toekomstige optredens? Sites zoals greenhoude talent of eerder die van de zalen zelf? Ik heb niet vaak echt specifieke bands ofzo die ik wil zien en dan weet ik niet echt waar je best een zo ruim mogelijk overzicht vindt.

Welke sites houden jullie eigenlijk in de gaten om een zo goed mogelijk overzicht te hebben van alle toekomstige optredens? Sites zoals greenhoude talent of eerder die van de zalen zelf? Ik heb niet vaak echt specifieke bands ofzo die ik wil zien en dan weet ik niet echt waar je best een zo ruim mogelijk overzicht vindt.
Zalen vooral en als ik iemand specifiek wil zien de band hun site. Festivalaffiches ook wel een beetje

Nieuwsbrieven van concertzalen en muziekcafés en ze volgen op sociale media. Je hebt ook promotoren en labels die je kan volgen maar dat doe je enkel voor specifieke bands (soms genres).

Zelfde ervaring gehad gisteren. Ik was meegegaan om mijn vrouw te vergezellen maar ik heb er wel van genoten. Theatraal, bombastisch waarbij ze alle registers open trekken die volledig tot hun recht komen in zo'n stadionshow maar bij momenten ook héél intiem. Héél indrukwekkende performance van Martin en de zijnen. Je merkt duidelijk dat die een muzikale evolutie hebben doorgemaakt en een Viva la vida, Higher Power, Sky full of stars en in feite alle andere EDM-infused popnummers die ze de recentste jaren hebben gedaan zijn mijn ding niet echt (hoewel ze zeker sfeer scheppen). Als dan ineens Clocks wordt gespeeld krijg ik wel kippevel, want dat is een dijk van een nummer. Dat gedoe met die pop vond ik wel wat raar en out of place.

We zijn ook héél vlot weggeraakt uit parking Trade Mart. Geen enkele keer moeten aanschuiven. Alleen 5 minuten moeten wachten achter een combi in Geel-West omdat ze de mast van een windmolen langs de flyover moesten brengen.

Coldplay gezien op RW in 2003. Was toen nog niet die grote show zoals ze die nu hebben. Maar puur op zang en op enthousiasme en sfeer hadden ze mij toen volledig mee.

Ze hadden toen ook al hun beste nummers gemaakt imo.

Ja, de echte haters vind ik ook wel belachelijk. Dat de muziek uw ding niet is dat is uw volkomen recht, maar een band als Coldplay kunt niet gaan afbreken en beweren dat ze niks waard zijn ofzo. Zelf zijn ze mij ook wat verloren na Viva La Vida, toen ze een band werden die ook op MNM en Q-Music grijsgedraaid werden. Niet dat ik iemand ben die niets van commerciële muziek moet weten (integendeel, ik kan op dat vlak echt wel "plat" zijn), maar hun muziek deed me alsmaar minder en minder.

Toen ik afgelopen dagen op Tiktok vaak livefilmpjes zag passeren kreeg ik ergens toch spijt dat ik geen tickets gekocht had want live blijven ze uiteraard wel enorm sterk. Enige bemerking hierbij is dezelfde die ik ook al bij Rammstein maakte: het is elke tour zowat hetzelfde... De grote ballonnen, die lichtgevende bandjes, ... die waren er zelfs al toen ze in 2010 in het Sportpaleis stonden.

En als ik bv filmpjes van 2017 in Brussel bekijk, lijkt die tour echt wel weinig te verschillen met de huidige:

Op zich draait een concert natuurlijk voornamelijk om de muziek, maar bij een band waar het showgedeelte ook belangrijk is, apprecieer ik het toch nog iets meer als elke tour qua podium enz totaal anders en vernieuwend is (daarom dat ik U2 ook altijd de beste liveband zal blijven vinden, die hun tours zijn al vaak trendsettend geweest voor podiums in de toekomst van andere artiesten).

In tegenstelling tot velen, kan ik het KB-stadion trouwens wel appreciëren voor concerten. De opstelling die ze daar sinds enkele jaren gebruiken bij concerten (podium in de breedte ipv lengte van het plein) vind ik veel beter dan de traditionele stadion-opstellingen, op een of ander manier zorgt dat toch voor een "intiemer" arena-gevoel aangezien "helemaal achteraan staan/zitten" minder ver is dan vroeger.

Ook wel thumb ups voor Coldplay trouwens dat ze (net zoals bv U2) geen golden circle (met duurdere ticketprijzen) voorzien zoals bij vele grote artiesten tegenwoordig helaas wél het geval is en ge vaak 150 euro ofzo betaalt om in de voorste zone te kunnen staan.. Vroeg gaan aanschuiven om vooraan te staan, blijft toch wel een van de charmes van zo'n stadionconcert.

Laatst bewerkt:
Voor Coldplay is het KB-stadion zeker een gepaste venue. London Grammar speelde in het voorprogramma, maar daar vond ik de soundmix toch een stuk minder good. De hoge noten die de zangeres haalde was too much om onder controle te houden en dat was bij momenten best onaangenaam om naar te luisteren. Ze kan goed zingen, maar ik denk dat die véél beter tot hun recht komen in een intiemere setting waar het geluid simpelweg veel beter is dan in zo'n groot stadion.

Coldplay was goed gisteren maar muziek stond inderdaad heel luid.
Ook niet grote fan perse maar blij dat ik erbij was.

Om medische redenen ziet Rage Against The Machine zich genoodzaakt hun concert, voorzien op donderdag 1 september in het Sportpaleis in Antwerpen, te annuleren. Alle tickethouders worden persoonlijk via e-mail gecontacteerd.

Rage Against The Machine: "Per medical guidance, Zack de la Rocha has been advised that the European leg of the Rage Against The Machine tour cannot proceed. It is with great disappointment that we announce this cancelation. Rage Against The Machine will be finishing their run at Madison Square Garden on August 9, 11, 12 & 14 and then Zack must return home for rest and rehabilitation. The flights, travel time, and rigorous schedule in Europe are simply too much of a risk for a complete recovery. We are so sorry to all of our fans who have waited years to see us and hope to Rage again soon. Brad, Tim, Tom & Zack"

:angry::angry::angry::angry::angry::angry::angry::angry::angry::angry:

Terug
Bovenaan