Live muziek & optredens

Creeping Death

Well-known member
Crowdfunder FE
In de classic artist topic van The Beatles zei een aantal users dat het Paul McCartney optreden op Werchter 2016 één van de beste was die ze ooit hadden meegemaakt.
Daarom een topic over live muziek en optredens: Wat zijn jullie favoriete optredens die je al hebt meegemaakt? Welke andere shows vind je goed? Een bepaalde favoriete live band of artiest? Of juist omgekeerd: fan van iemand's platen maar blijkt die live een dikke tegenvaller?

Beste shows meegemaakt:
  • Roger Waters die The Wall speelt op Werchter in 2013. Waanzinnig onder de indruk, van zowel de show als de muziek.
  • Bruce Springsteen, ook op Werchter in 2016. Had hem ook in 2013 gezien en toen al genoten maar in 2016 ging hij nog een versnelling hoger. Wat een podium beest.
  • High On Fire in den Biebob. Die mannen hadden er toen zo ongelooflijk veel zin in. Totaal onverwachte encore ook. Lichten waren aan, materiaal werd van het podium gehaald en toch nog een nummer er bij.
  • Isis in Hof Ter Lo: mijn eerste live optreden waar ik solo naartoe ben gegaan. En daarom een speciaal plaatsje. Waarschijnlijk niet het beste optreden ooit.
Edit: favoriete band: Metallica.
Het is één van m'n favoriete bands, zowat de groep waarmee m'n voorliefde voor (zware)gitaarmuziek is begonnen.
Live altijd een heel goeie ervaring, die mannen weten waar ze mee bezig zijn en stellen quasi nooit teleur. Het is ook niet altijd even verrassend overweldigend maar het is altijd wel goed. Werchter 2007 blijft er qua setlist bovenuit steken: And Justice For All, Disposable Heroes, Fade To Black, Orion..
 
Ik ga al sinds 2002/3 naar concerten en festivals, en een aantal van die jaren was dat behoorlijk intensief (lees: gemiddeld 1 concert per week)
Ik heb, denk ik, ondertussen elke zaal/jeugdhuis/motortreffen in België gezien, en een hoop in het buitenland ook.
Een kort overzicht dus, maar de helft ben ik sowieso vergeten op te schrijven nu:

Het beste dat ik ooit heb meegemaakt is Bruce Springsteen in 2012 in Parijs, de eerste europese tour na het overlijden van The Big Man. Springsteen speelde toen 3u45. Na een dikke 2u gaat de band vh podium en verwachte ik enkel nog een bisronde en klaar. Maar The Boss zelf bleef op het podium en speelde toen een nummer enkel op piano, waarna de E-street band terug keerde en ze nog een 10 nummers deden.
10th Avenue Freeze Out was toen een ode aan Clarence en ik krijg nog altijd kippevel als ik er aan terug denk. Ik denk dat het nooit beter zal worden dan dit, al waren de andere keren dat ik hem zag toch ook geweldig (zoals in Den Haag met Jungleland)

Voor de rest ben ik een enorme Metallica fan.
Beste: Gelsenkirchen in 2012 en 2015: Toevallig 2 keer memorabele setlists op dezelfde locatie. In 2012 geen Nothing Else Matters maar wel Call of Kthulu en in 2015 Frayed Ends of Sanity. '12 was toen met de Big 4 en toen heeft Slayer ook heel de boel afgebroken. '15 was op een festival van een organisator met veel te veel geld en een vete met Rock am Ring dus dat was een knalaffiche voor erg weinig geld, maar hoegenaamd geen succes.
Meest memorabele: 2011 in Yankee Stadium. Muzikaal misschien zelfs de minste keer dat ik ze zag maar de hele trip naar daar en dan in dat stadion staan...

Nog memorabele dingen:
John Fogerty op Blues Peer in 2010
Iron Maiden, al zo vaak gezien maar beste zal Graspop 2008 geweest zijn met hun Live after Death tour (rhyme of the ancient mariner!!)
Obituary, die heb ik ondertussen al gemakkelijk 30 keer gezien en die stellen nooit teleur.
Saxon, idem.
Anathema, stellen live nooit teleur maar het beste zal Hof ter Loo in 2010 geweest zijn. Een hele set spelen, dan het nieuwe album volledig spelen en dan nog terugkomen voor oa Dying Wish.
Bloodbath op Wacken 2005. Ik denk de enige keer met Dan Swano op gitaar.
Ooit hoop ik hier Deicide bij te schrijven maar die eikels blijven cancellen als ik een ticket koop dus het zal memorabel zijn als ik ze ooit op een podium ga zien staan :D

Ik kan hier nog wel een lijstje bij typen maar de meest memorabele zijn toch wel gepasseerd nu denk ik.
 
Bloodbath 2005 was ik ook! Ging normaal ook 't laatste (en enige?) optreden met Akerfeldt als frontman zijn.
"I want you to answer me in a death metal voice" :)
 
Bloodbath 2005 was ik ook! Ging normaal ook 't laatste (en enige?) optreden met Akerfeldt als frontman zijn.
"I want you to answer me in a death metal voice" :)
Dani Filth!

Akerfeldt is geweldig he. Ging idd eenmalig optreden zijn.
Met Peter hebben ze, bij mijn weten, nooit live gespeeld. Zou ik nochtans wel eens willen zien.
 
Dani Filth!

Akerfeldt is geweldig he. Ging idd eenmalig optreden zijn.
Met Peter hebben ze, bij mijn weten, nooit live gespeeld. Zou ik nochtans wel eens willen zien.
Hahha, yes!

Inderdaad, elke Bloodbath frontman heeft wel z'n kwaliteiten. Akerfeldt zijn bindteksten en bruggetjes zijn altijd entertainend.
 
Nog niet veel gezien
Eerste: bloodrocuted in de Kafka te Antwerpen
Beste: Iron Maiden in de gelredome
Eyeopener: Metallica int sportpaleis
Once in a lifetime: SLAAAAAYER ( Omdat dat ook hun laatste concert in Europa ooit was)

En slechtste weet ik niet goed want heb nog niks slecht live gezien voorprogrammas niet meegerekend
 
John Fogerty op Blues Peer in 2010
Ook gezien op Blues Peer, maar ik denk in 2012, zeer goed! Ook op Werchter Classic 2007 gezien maar daar herinner ik me minder van. Elton John speelde daar toen ook maar geskipt. Achteraf wel spijt van, nu kan ik die mens wel waarderen.
Anathema, stellen live nooit teleur maar het beste zal Hof ter Loo in 2010 geweest zijn. Een hele set spelen, dan het nieuwe album volledig spelen en dan nog terugkomen voor oa Dying Wish.
Anathema is de band die ik het meest gezien heb. Eerste keer op Graspop 1999, fantastisch! Was eigenlijk altijd goed, alleen de laatste doortocht in de Trix was toch wel een bevreemdende ervaring. Niet persé slecht, maar door diva gedrag van Danny erg vreemd wat er allemaal gebeurde. Eeuwig jammer dat de band niet meer bestaat.

The Darkness in de AB na de release van hun tweede plaat blijft in mijn top 5 staan.

Afscheidshow El Guapo Stuntteam in de MOD was ook supergoed.

Judge op Sound Of Revolution een jaar of 3 geleden was ook heerlijk. Die band wou ik al 2 decennia zien. Ik had ze even ervoor al op Ieperfest gezien, maar dit was zoveel beter! Tegen de 40 ging ik toen maar toch met een blauw oog thuis komen :)

Seasick Steve op Werchter 2009 was ook fenomenaal goed.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Sond
Memorabel voor mij tot dusver:

Alle concerten van Apocalyptica die ik tot nu toe gezien heb
Alle concerten van Opeth die ik tot nu toe gezien heb
System Of A down toen ze nog eens samenkwamen voor een tour in Vorst Nationaal.
Heideroosjes hun afscheidstour
Blues Pills
Halestorm

edit: Bloodhound Gang op Rock Ternat was ook wel intens haha

Ga nog eens moeten nadenken want er is vast nog veel meer, maar daar kwam ik zo meteen op.
 
Porcupine Tree in Spirit Of 66 in Verviers was ook geniaal. Klein gezellig zaaltje en zelfs aan een tafeltje kunnen zitten op het balkon. Een jaar later was het al niet meer waar om ze in zo'n setting te kunnen zien.

Dit topic doet me er aan denken dat ik mijn excelletje met optredens eens opnieuw moet maken. Ooit bijgehouden maar kwijt geraakt. En ik heb zoveel gezien dat ik het nog moeilijk kan onthouden.
 
Gangstarr Pukkelpop 99! Na een uur of 2 a 3 vertraging en veel verwarring zijn die uiteindelijk nog komen opdagen. Ontlading was immens voor al de fans. Teleurstelling voor degene die vroegtijdig naar hun tentje zijn vertrokken eens zo groot. Ik ga nooit vergeten hoe ik als 15jarige snotneus in die tent alle kanten uitvloog met die houten vloer. Nog een jointje gedeeld met Premier en Guru al hangend over de hekken:cool::cool::cool:

Jaar erop pukkelpop 2000, Eminem ging komen. Late cancel, kregen we Anouk of 1 of ander saai wijf in de plek:unsure:
 
Waar moet ik beginnen? Als ik uit de losse hand enkele concerten begin op te sommen vrees ik dat er nog een aantal op de achtergrond zijn die ik ook moet vermelden, maar die ik op dit moment schaamteloos vergeet.

Here goes:

Eerste "echte" concert was Hypocrisy en Dimmu Borgir in Hof ter Lo (nu Trix) in 2004. Vanaf dan is het echt snel gegaan. Zodra ik mijn rijbewijs had reed ik zeer vaak naar het exotische West-Vlaanderen waar de betere undergroundconcerten zich bevonden en dat concentreerde zich voornamelijk rond het bonte allegaartje van Wapenspraak & Drinkgelag en consoorten. Heel memorabel was het laatste concert van Garmenhord in het Oost-Vlaamse Lokeren in 2005. De setlist had ik jarenlang trotsch op de muur hangen. Mijn focus lag jarenlang op black metal, daar zat weinig variatie in. Nadien is dat uitgebreid naar stoner, psychedelische rock maar ook barok, klassiek, opera, ...

Memorabel ...
Colour Haze op Desertfest. Alles zat perfect op dat concert.
Om in Trix. Toen ze At Giza speelden werd de ganse zaal in vervoering gebracht.
Minami Deutsch op Desertfest. Krautrock (of Nipponrock?) van de bovenste plank. Ik had er niets van gehoord, maar vanaf ze de eerste noten begonnen spelen zat het er BOENK op.
Urfaust op menige locatie. Aarschot was wellicht het meest dronken muzikale ritueel dat ze gaven, maar die twee doen iets bijzonders. Hun passage in Het Bos en een bunker in Aken was fenomenaal.
Shining in Aarschot. Niklas Kvarforth die een zichzelfsnijdende fan begon af te motten was memorabel. Ik herinner me ook Ghaal van Gorgoroth die in Hof ter Lo naar iemand in corpsepaint wees met de woorden "someone punch that poser". Buiten dat is metal behoorlijk vredelievend en pink fluffy unicorns.
Electric Wizard in Trix. Toen ze boven speelden, dat was werkelijk intens. Toen ze enkele jaren later in de grote zaal beneden speelden op Desertfest was het ook goed, maar niet hetzelfde.
Bob Wayne in De Rots (RIP). Country met een hoek af en toffe kerel.
King Dude in Het Bos. De akoestische set was er BOENK op.
Paragon Impure in Groot-Bijgaarden. Content dat ik ze nog eens live mocht zien. Line-up was een beetje eigenaardig toen, want er zat wel wat bedenkelijke bagger tussen. Lugubrum was wel zeer aardig toen.
Sodom in Oostende. Wat een kracht!
Regelmatig Ancient Rites zien optreden in de beginjaren. Die hebben nog altijd een bijzondere plek in mijn hart.
Twisted Sister op Graspop. Hun eerste passage was dikke fun.

Ik vergeet wellicht zéér veel op dit moment.
 
Gangstarr Pukkelpop 99! Na een uur of 2 a 3 vertraging en veel verwarring zijn die uiteindelijk nog komen opdagen. Ontlading was immens voor al de fans. Teleurstelling voor degene die vroegtijdig naar hun tentje zijn vertrokken eens zo groot. Ik ga nooit vergeten hoe ik als 15jarige snotneus in die tent alle kanten uitvloog met die houten vloer. Nog een jointje gedeeld met Premier en Guru al hangend over de hekken:cool::cool::cool:

Jaar erop pukkelpop 2000, Eminem ging komen. Late cancel, kregen we Anouk of 1 of ander saai wijf in de plek:unsure:
K‘S Choice was toen vervanging voor Eminem 😀.
 
Aaaaaah, live muziek. :love:

Mijn eerste ervaring was een dagje Graspop in 2008 als 16-jarig manneke, solo dan nog en een hele dag front row gekampeerd. Jong en dom zijn heet dat dan. Wel een fantastische dag gehad met o.a. Apocalyptica, Avenged Sevenfold, In Flames (toen nog een goede band) en uiteraard Iron Maiden. Daarna elke editie aanwezig geweest, op één na ook allemaal combi met camping, en dat is zowat het hoogtepunt van het jaar en één van de hooguit vier redenen dat ik het leven al bij al wel draaglijk vind (/vond :unsure:). Ook heel wat kleinere festivals afgeschuimd telkens als er ergens iets kwam dat ik wilde zien. Nooit aan gekloot geweest, integendeel!

Maar toch kan dat allemaal niet tippen aan een spotgoedkoop concert in een kleine maar oerdegelijke zaal, met goed geluid en schappelijke pintjes. Voor Corona probeerde ik er toch een punt van te maken om toch minstens 10 concertjes per jaar mee te pikken.

Beste non-festival optredens die ik al gezien heb zijn o.a. Gojira in de AB, Emancipator Ensemble in l'Aeronef in Rijsel, Children of Bodom in Ottignies op de tour dat ze enkel oud materiaal hebben gespeeld, en Ghost in de Vooruit op hun Meliora tour net voordat die band echt ontploft is.

Hoe meer ik er aan denk, hoe verdrietiger ik er van word. :headshake:
 
Een aantal die er uit springen, op eentje na houd ik het op zaalshows.
  • Lou Reed op Marktrock 2004: als ik heel eerlijk ben zal ik daar waarschijnlijk als zestienjarige niet de hele tijd met de volle aandacht gestaan hebben, maar hey, toch maar mooi Lou Reed ooit gezien!
  • Interpol in de AB in 2004: gebuisd op een examen wiskunde hierdoor
  • Radiohead in Heineken Music Hall 2006: geweldig concert, veel nummers van In Rainbows in sneak preview. het publiek was minder geweldig, babbelende Hollanders en ik meen me te herinneren dat er een soort drankkar op bepaalde plaatsen in de zaal reed?
  • Battles in Het Depot 2007
  • Flaming Lips in AB 2009: Een feest met confetti, grote ballen over het publiek en dansende mensen in dierenpakken.
  • The National in de AB 2010: enkel tickets voor die zeteltjes boven kunnen krijgen, maar ik zat toevallig naast Michiel De Vlieger die een kort vriendelijk gesprek begon.
  • Radiohead in Het Sportpaleis 2012: mijn minst favoriete zaal, maar weer een geweldig concert.
  • The National in het Koninklijk Circus 2013: Matt Berninger een hand gegeven toen hij het publiek in dook.
  • Mogwai in de AB 2014
  • Nick Cave & The Bad Seeds in het Koninklijk Circus 2015. Misschien mijn favoriete artiest tout court.
  • Sigur Ros in Vorst Nationaal 2017
Grootste teleurstelling: qua zaalshows nooit iets gezien dat écht slecht was, maar heb My Bloody Valentine gezien in de AB in 2013 en er was toen commotie over de geluidsnormen. Ik heb zelf tinnitus en draag altijd oordoppen, dus normaal ben ik eerder voorstander van de geluidnormen. Maar hier was het gewoon écht niet luid genoeg,
 
Amai dat gaat een ferm epistel worden als ik dat hier allemaal moet neerpennen.
Zo veel memorabele dingen gezien, eens over nadenken.
 
Een aantal die er uit springen, op eentje na houd ik het op zaalshows.
  • Interpol in de AB in 2004: gebuisd op een examen wiskunde hierdoor
  • Flaming Lips in AB 2009: Een feest met confetti, grote ballen over het publiek en dansende mensen in dierenpakken.
  • The National in de AB 2010: enkel tickets voor die zeteltjes boven kunnen krijgen, maar ik zat toevallig naast Michiel De Vlieger die een kort vriendelijk gesprek begon.
  • The National in het Koninklijk Circus 2013: Matt Berninger een hand gegeven toen hij het publiek in dook.
Hier was ik ook aanwezig. Bij mijn weten zijn er in de AB wel geen aparte tickets voor die zeteltjes als je ook kan staan, toch? Ik heb maar 1x in die zeteltjes gezeten in de AB, en dat was toevallig ook bij The National in 2010, het nam toch wat van de concertbeleving weg, dus tenzij het een volledig zittend concert is sta ik verder altijd in de AB.
 
Hier was ik ook aanwezig. Bij mijn weten zijn er in de AB wel geen aparte tickets voor die zeteltjes als je ook kan staan, toch? Ik heb maar 1x in die zeteltjes gezeten in de AB, en dat was toevallig ook bij The National in 2010, het nam toch wat van de concertbeleving weg, dus tenzij het een volledig zittend concert is sta ik verder altijd in de AB.
Nu je het zegt, ik herinner het me verkeerd. Ik ben naar dat concert geweest met mijn vader en die zag het niet zitten om de hele tijd te staan. Dat is ook het enige AB concert in de zeteltjes voor mij geweest, anders verkies ik ook altijd om wat dichter bij de actie te staan.
 
Heel memorabel was het laatste concert van Garmenhord in het Oost-Vlaamse Lokeren in 2005. De setlist had ik jarenlang trotsch op de muur hangen.
Ha, in de T-Klub, mijn toendertijd vaste stek op vrijdag- en zaterdagavonden. Daar was ik ook bij :)
In 2017 stond Macabre nog in datzelfde jeugdhuis. Niet zo'n fantastisch optreden, maar wel amusant om eens gezien te hebben.

Mijn liefde voor live optredens is met de tijd wat weggeëbd, maar er zijn wel een paar shows die ik me nog goed voor de geest kan halen:

  • Stereo MC's op de Lokerse Feesten 2006: hoe goed waren die, zeg. Een publiek van hoop en al honderd man, waarvan er waarschijnlijk amper vijftien geïnteresseerd waren, en toch nog zo'n straf concert afleveren. Top.
  • Datzelfde jaar stonden The Cramps ook op dat podium, en verdorie, ik ben blij dat ik die mogen aanschouwen heb vooraleer Lux Interior de geest gaf.
  • Pixies in de AB 2013: er waren toen twee concerten, waarvan ik gelukkig het eerste gezien heb; de tweede avond werden er amper bekende nummer gespeeld. Dat is natuurlijk geen vereiste voor een goed concert, maar ik ben geen diehard fan die elke B-kant vanbuiten kent, dus had ik de goede avond gekozen. Heel sec, zonder interactie met het publiek, maar wel een muzikaal feest.
  • Iced Earth in Hof ter Lo 2002: een band waarvan ik het studiowerk zeer matig vind, en vaak zelfs vervelend - heavy metal is niet mijn geliefkoosd subgenre - maar hier bliezen ze mij wel omver, en dat drie uur lang.
 
  • Sigur Rós in het OLT Rivierenhof. Schoon concert op een erg mooie locatie. Helaas was dit nét nadat hun sterkste peiler Kjartan Sveinsson besloot niet meer te touren (en later de band te verlaten), dus het was van klank een beetje magertjes. Bleek nadien ook zo wat hun zwanenzang te zijn, want na die tour hebben ze eigenlijk maar weinig potten meer gebroken.
  • Lee Fields & The Expressions op Dour Festival: tevens mijn eerste kennismaking met snarenwonder Nick Movshon. Funky feestje om 3h in de middag. Moet tot hiertoe de meest strakke liveband zijn die ik ooit aan het werk heb gezien.
  • Yo La Tengo in Depot Leuven (1x akoestisch met Dave Schramm, 1x een marathonconcert met hun drieën). Een reizende jukebox, en ontzettend straf eigen werk puttend uit een oevre van 30+ jaar. Altijd een beetje onder de radar gebleven, maar ze spelen toch vaak voor hopeloos uitverkochte zalen.
  • Eels in het OLT Rivierenhof. Eels is altijd hit or miss. Sommige shows hangen met haken en ogen aan elkaar en zijn afgerammelde rammelrock, andere zijn werkelijk pareltjes van absolute muzikale verscheidenheid. Gelukkig was het het tweede in het OLT.
  • The Arcs, AB Brussel. Ik heb niets met Dan Auerbach, maar Nick Movshon + Homer Steinweiss speelden in de ritmesectie, dus alleen al daarvoor gaan kijken. En verdorie, dat was goed. Vreemde soort psychedelische desert-rock trip, maar dan van de goeie soort. En loeistrak.
  • 65Daysofstatic plays The Fall of Math. 65DOS die hun debuutalbum integraal nog eens spelen, en daarna nog een uitgebreid tweede deel eraan breien. Absolute must see. Radio Protector live ondergaan is een bijna buitenwereldse beleving.
  • Joe Henry in Handelsbeurs Gent (2008). Mijn favoriete singer-songwriter. In trio-bezetting met David Piltch op bas en de fabeltastische Jay Bellerose op drums en "alles wat geluid maakt als je ermee schud".
  • Wilco in de AB. Wilco is eigenlijk altijd goed.
  • Do Make Say Think in een klein zaaltje in Brussel. Links, rechts, boven & onder geslingerd worden tussen verstilde postrock en bijna sludge-achtig gedreun. En twee drummers die loeistrak spelen.
 
Laatst bewerkt:
Ga nu zo'n 15 jaar niet meer naar optredens/festivals wegens diverse redenen, maar wel veel goede herinneringen:

- Clash of the Titans in 1990: Megadeth, Slayer, Testament en Suicidal Tendencies niet in Antwerpen, Brussel of Gent maar in Genk. Half uurtje met de bus heen, hele dag headbangen op top metalbands die niet voor elkaar willen onderdoen, half uurtje met de bus terug. Meer moet dat niet zijn...
- Dynamo Open Air 1991: wilde toch wel eens graag Morbid Angel zien dus 's morgens naar de Eindhovensebaan gefietst, duim opgestoken (als je die baan volgde kwam je vanzelf langs DOA), na een kwartiertje al opgepikt door collega-metalheads, hele dag genoten en ook Morbid Angel gezien (toen nog met Richard Brunelle), na afloop toevallig door dezelfde metalheads opnieuw opgepikt en moe maar voldaan thuisgekomen...
- The Ramones op Zwemdokrock in 1995. Ben nu niet echt een Ramones-fan maar liet me door een kameraad die dat wél was/is voor de set meesleuren tot vlak voor het podium. Vanaf de eerste 'One, Two, Three, Four!!!' was het soms echt wel overleven maar ook een enorme adrenalinekick. En f*** it, ik heb Joey Ramone in levende lijve gezien vanop een paar meter afstand!
- Graspop 1997: de modder en de regen vergeten bij optredens van (nog de oude) Dimmu Borgir, Grip Inc, Entombed, Saxon (Biff die een emmer water over zijn hoofd keilde: 'Now we're all wet!') en natuurlijk het apocalyptische modderkluitenbombardement tijdens Biohazard. En natuurlijk 's nachts in de auto moeten blijven slapen omdat de hele parking in een moeras veranderd was en pas 's morgens de hulptroepen arriveerden...
- Graspop 1999: geen parkeerproblemen deze keer en eindelijk eens Mercyful Fate live kunnen zien, evenals Motörhead. Om één of andere reden zag ik die laatsten tot dan toe nog niet live; nu heb ik tenminste toch Lemmy nog in actie gezien...
- Deicide op Windo Rock 2000; toen nog met de Hoffman brothers. Toen ik ze later zag in Hasselt in de Muziek-o-droom met Jack Owen en Dave Suzuki vond ik het toch minder...
- Krisiun in de 013 in Tilburg ergens begin jaren '00...enorm indrukwekkend welk een strakke set dat trio kon neerzetten...

Verder ook goede herinneringen aan de black/death metal optredens in de Steeple in Waregem en de Jachthoorn in Denderhoutem: Emperor, Enslaved, Cannibal Corpse, ...

Slechte herinneringen: niet echt. Meestal was ik al blij genoeg dat ik een band die ik goed vond eens live kon zien. De slechtste optredens waren dan ook diegenen die niet door gingen. Zoals die vrijdagavond dat ik na een autorit door de stromende regen, die ook nog eens bleef duren door diverse files, aankwam in een lege Steeple omdat Suffocation had afgezegd. Idem voor Destruction die niet kwamen opdagen in de Biebob (gelukkig toen niet zo lang moeten rijden)....
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan