Live muziek & optredens

Op Pukkelpop kan je als +30er weinig gaan doen. Het noemt dan ook Pukkelpop.
Als midden 40'er stonden er nochtans toch wel een hoop namen op de affiche die ik had wilen zien.
Vooral de zaterdag zou ik me prima vermaakt hebben met Peuk, Turnstile, Amyl & The Sniffers, High Vis, Osees, Dry Cleaning,...
Toch wel een zeer mooi aanbod van hedendaags gitaargeweld.

Maar ik kwam net terug uit vakantie en oude zak die ik ben vond ik dat dan toch teveel van het goede :)

Ook de dames van Boygenius had ik op vrijdag wel graag aan het werk gezien. Als festival ligt PKP me echter niet zo. Teveel een mierenhoop gevoel waar geen doorkomen aan is.

Enkel gisteren geweest. Was net te laat voor Zwangere Guy helaas, was blijkbaar wel oké. Goed geamuseerd bij Bakar, Macklemore, Brihang en Bonobo. Daarna volledig slech gegaan bij Reinier Zonneveld en dan nog wat zitten rondzwerven tussen Kim en Lefto.

Op één of andere manier het begin meegepikt van Lil Tjay. Ik had er nog nooit van gehoord en dat was werkelijk waar het slechtste dat ik ooit heb mogen aanschouwen op een festival.

Food wood echt goed gegeten. Mexican burger (best pittig wel) en dan iets Indisch wat denk ik het beste was dat ik ooit al heb gegeten op een festival.

Dat van die mierenhoop hierboven klopt ook wel. Bij momenten echt veels te druk. Precies teveel tickets verkocht voor de capaciteit dat er maar is.

Dat van die mierenhoop hierboven klopt ook wel. Bij momenten echt veels te druk. Precies teveel tickets verkocht voor de capaciteit dat er maar is.
Dat vond ik nu net meer meevallen in vergelijking met de vroegere jaren, die boulevard is echt immens breed. Maar door die planché wilt iedereen daar op lopen en niet meer door de weide zelf wat misschien voor dat gevoel zorgt?

Ik vond het plein bij Boiler - Dance - Booth - Aperol dan weer te chaotisch waardoor je alles door elkaar geramd kreeg.

Doe mij volgend jaar maar terug een gigantische boiler met terug een machtige inrichting in plaats van deze 2 extra partytentjes. (bij wijze van).
De inrichting van die Dance hall is toch ook elk jaar maar hetzelfde en weinig vernieuwends.

2ManyDj's voor mij de grootste afknapper, spijt dat ik niet naar Bicep ben gegaan toen..

ja tussen de boiler room, dance hall en booth was het kris kras. toch een paar mensen omgestoten, omdat ze van alle richtingen komen moet ge u soms tegenzetten.

Als ge u niet meer kunt vinden in de affiche is het gewoon dat ge blijft teren op artiesten uit uw jeugd en geen interesse hebt in iets anders. Daar is overigens niets mis mee. Maar ge kunt toch maar moeilijk ieder jaar editors op de affiche plaatsen. Dat doet Werchter al.
Je slaat de bal hier toch even serieus mis hoor. :unsure:

@JorisBlack heeft gelijk dat je met een Primavera (of Down The Rabbit Hole of BKS of Levitation France of La Route Du Rock of ...) een lineup hebt die én actueel is én niet zo hard op artiesten van 10-20 jaar geleden teert (en sorry, maar je schrijft zelf over Xink en The Killers?).

Pukkelpop mikt inderdaad op een ander publiek dan die festivals, maar beweren dat mensen blijven teren op artiesten uit de jeugd als ze hun ding moeilijk vinden in de huidige lineups is niet correct.

Maar wat artiesten als Clouseau

Ik vond het veel erger dat ze Clouseau verpakt hadden als één of het andere Finse indiegroep, alsof Chokri het niet aandurfde om een Vlaamse popgroep op z'n affiche te zetten. Om het nog erger te maken werd er dan beweerd dat ze gekozen zijn vanwege één nummertje. Eigenlijk een kaakslag voor de jonge beginnende de groepen die moeten knokken om op podia te geraken. Niets tegen Clouseau trouwens, die hebben hun plekje zeker en vast verdiend in de Vlaamse muziekindustrie maar dit vond ik echt niet nodig.

Dat gezegd zijnde vind ik dat PKP ook een vreemde weg bewandeld, ze gaan een soort identiteitscrisis door want ze zijn al lang geen volwaardig "alternatief" festival meer als je ze vergelijkt met de Europese alternatieven die @Kid_C hier benoemd en er staan heel veel acts die of niet meer relevant zijn of misschien ergens anders thuis horen.

Hier en daar wel een paar mooie namen maar lang niet genoeg op internationaal niveau.

Ik vond het veel erger dat ze Clouseau verpakt hadden als één of het andere Finse indiegroep, alsof Chokri het niet aandurfde om een Vlaamse popgroep op z'n affiche te zetten. Om het nog erger te maken werd er dan beweerd dat ze gekozen zijn vanwege één nummertje. Eigenlijk een kaakslag voor de jonge beginnende de groepen die moeten knokken om op podia te geraken. Niets tegen Clouseau trouwens, die hebben hun plekje zeker en vast verdiend in de Vlaamse muziekindustrie maar dit vond ik echt niet nodig.

Dat gezegd zijnde vind ik dat PKP ook een vreemde weg bewandeld, ze gaan een soort identiteitscrisis door want ze zijn al lang geen volwaardig "alternatief" festival meer als je ze vergelijkt met de Europese alternatieven die @Kid_C hier benoemd en er staan heel veel acts die of niet meer relevant zijn of misschien ergens anders thuis horen.

Hier en daar wel een paar mooie namen maar lang niet genoeg op internationaal niveau.
Zou dat niet gewoon nog de nasleep zijn van de storm-versie en de corona-jaren?

Daarnaast, sold-out eh, dus waarom de strategie veranderen? Weet dat ze qua namen ook gewoon worden dichtgepitst door een Live Nation in België.

Clouseau, Willy Sommers, .. zijn ook gewoon floorfillers zodat je 's middags ook gaat eten en drinken op de weide en niet op de straat. Volgens mij moet je daar niets meer achter zoeken.

Ik ben voor de eerste keer naar Pukkelpop geweest (tevens mijn eerste keer nog eens combi naar een festival sinds Dour 2018 ofzo? :unsure: ) en het is me eigenlijk zeer goed meegevallen. Met sommige momenten inderdaad wat een drukke bedoening (zeker tov Dour qua aantal mensen/oppervlakte), maar echt veeel beter dan op Werchter vind ik.

Top drie optredens:
- Brihang: wat een ongelooflijk mooi optreden, intiem, massa's sfeer, staat naturel op het podium en heeft een goed gevoel voor humor. Ga zeker tickets proberen scoren voor zijn show in de Vooruit.
- Nia Archives: Jungle op zijn best :love: echt heerlijke dj set & eigen nummers live meegezongen, een uur lang heel de tent doen ontploffen!
- Zwangere Guy: heb hem nu al x keer gezien, maar hij blijft zich elke keer overtreffen. Mijn eerste keer dat ik hem zag was in een klein tentje op zondagmiddag op Dour met een paar honderd man in de tent, dus echt mooi om hem nu op de Main van Pukkelpop te zien. Echt knap om te zien hoe die gegroeid is als mens & artiest de laatste jaren, hoop dat we hier nog lang gaan van mogen genieten!

Verder nog honorable mentions voor Gotu Jim, The Subs, Luude (guilty pleasure, maar wat een bom van een set), Compact Disk Dummies, ...

The Killers vond ik echt een teleurstelling, die kregen het publiek toch totaal niet mee? Enkel bij de hitjes was er wat sfeer, maar voor de rest echt :sleep: 'k Had beter bij Taki Latex nog wat gaan dansen :woohoo:

PKP23:

Vrijdag in de late namiddag aangekomen in onze B&B. Direct vertrokken om Brutus nog mee te pikken. We stonden helemaal vooraan met elk een fris drankje met nog 1 minuut op de teller. Yes!

Enkel stonden we aan de Backyard i.p.v. in de Marquee. Foutje van mij. Dan maar snel naar de Marquee. Brutus blijft goed. Enkel was het precies in een sauna daarbinnen waardoor ik een klop van de hamer kreeg. Daarna nog Years & Years geweest. Ook heel goed, maar minder dan wanneer ik ze gezien heb tijdens het voorprogramma van Bruno Mars.

Daarna even M83 en Yungblud. Billie tot in de midden en dan weg.

De zaterdag was top! Vooral genoten van de sfeer en wat gedronken in de namiddag. Een deeltje Nothing But Thieves gezien. Dan was het de beurt aan Limp Bizkit. Totaal tegen de verwachtingen in het beste optreden tot nu toe. Heftige moshpits waarbij ik letterlijk een fat lip heb opgelopen tijdens Break Stuff. Fred Durst had er duidelijk veel zin in en ze waren pakken beter dan enkele jaren terug op Alcatraz. Geen idee welke verzuurde HLN reporter (die overduidelijk fanboy van Turnstile was en waarschijnlijk Fred z'n moppen niet apprecieerde) het artikel over Limp Bizkit geschreven heeft, maar daar staan gewoon leugens in. Zoals het 'betoog' omtrent corona. Wanneer Fred in 't volk ging zei hij enkel: 'geen zorgen, ik ben niet gevaccineerd'. Nu, 't is HLN.

Anne-Marie gaan zien en was ook heel goed. Veel ambiance. Ik dacht dat ik ze niet kende maar blijkbaar toch veel herkenbare muziek van op de radio.
Daarna naar de Backyard voor Stick To Your Guns. Moshpit was typisch Hardcore en dat is m'n ding niet. Tot 2x toe ene die naast mij kwam staan die dan direct opzettelijk in m'n richting begint te meppen. Terwijl ik 'alleen' stond. Ik neem dat nogal snel persoonlijk. Tot 2x toe als een halve wilde beginnen in het rond slaan maar dat kwam absoluut niet goed. Mij dan maar wat terug getrokken en beginnen crowdsurfen. Nog het laatste van Sub Focus meegepikt en dat was heel goed. Afgesloten met 2 many dj's die sterk begonnen, maar na 20 minuten had ik het wel gezien.

Zondag begonnen met Dropkick Murphys. Goede ambiance en veel plezier. Gegeten tijdens KennyHoopla, viel ook te pruimen. Voordien nooit van gehoord. Macklemore was een feestje.

Daarna het moment waar ik het meest naar uitkeek. Beartooth. Wat een goede show was dat. Leuke moshpits. Goede crowdsurf gedaan. Naast Caleb kunnen staan tijdens The Last Riff om dan samen met hem te moshen en hem op het volk terug naar het podium te brengen. Naast LB het beste optreden van het weekend.

Afgesloten met The Killers, weliswaar vanop het reuzenrad. Maar 't was goed geweest.

Net zoals vorig jaar een heel geslaagde editie!

Ik ben mid-30. Nostalgie met LB en ook veel nieuwe zaken ontdekt. 't Is maar hoe je er tegenover staat. Vorig jaar toen Joost eraan begon heb ik ook even staan kijken naar de jeugd en gedacht: 'wtf is dit zeg'. Maar dan ga je er gewoon in mee en is het wel plezant.

Natuurlijk durft Chokri het wel aan om Vlaamse popgroepen op zijn affiche te zetten, ook degene die in het Nederlands zingen: Bazart staat er al jaren regelmatig. Clouseau heeft natuurlijk een nog hoger VTM-gehalte, vandaar deze stunt. Ik denk dat de meeste festivalgangers dit gewoon leuk vonden, we hoeven het allemaal niet zo serieus te nemen. Het werd via de pers trouwens wel op voorhand duidelijk gemaakt dat het niet daadwerkelijk een Finse indiegroep met één nummertje betrof, en dat er meer achter schuil ging.

Ik vind hun identiteit als festival ook zeer duidelijk: een festival dat zich voornamelijk op jongeren richt en dat via de vele podia veel verschillende genres aan bod laat komen - met zowel alternatievere als mainstream namen. De laatste jaren zijn ze inderdaad wat meer richting mainstream opgeschoven, maar dat komt ook omdat de grens tussen mainstream en alternatief in het algemeen wat vervaagd is. In het algemeen was de line-up wel degelijk relevant want ze hebben er massaal jongeren mee gelokt tot aan uitverkopen toe, wat toch een duidelijke indicator van relevantie is.

Wat betreft je opmerking over 'lang niet genoeg op internationaal niveau': het is nooit het festival van de megaheadliners geweest, dat is Werchter. Met Billie Eilish hadden ze dit jaar toch wel een echt grote en relevante headlliner (los van persoonlijke smaak).

Tijdens Clouseau was de tent volledig gevuld en iedereen zong van begin tot einde mee. Veel sfeer en ambiance. Perfect om de dag te starten.
Het stoort mij ook totaal niet dat er een veel jonger publiek aanwezig is.

Als de lineup van een festival mij totaal niet aanstaat, ga ik niet. Of ik zoek er ene uit die wel te moeite is.

Ik begrijp de frustratie niet.

Ik ben mid-30. Nostalgie met LB en ook veel nieuwe zaken ontdekt. 't Is maar hoe je er tegenover staat. Vorig jaar toen Joost eraan begon heb ik ook even staan kijken naar de jeugd en gedacht: 'wtf is dit zeg'. Maar dan ga je er gewoon in mee en is het wel plezant.

Same. Ik ga al ongeveer half mijn leven naar pukkelpop. Da's altijd leuk om nog eens echt tussen de jeugd te staan.

Wat betreft je opmerking over 'lang niet genoeg op internationaal niveau': het is nooit het festival van de megaheadliners geweest, dat is Werchter. Met Billie Eilish hadden ze dit jaar toch wel een echt grote en relevante headlliner (los van persoonlijke smaak).

Billie was er in 2019 ook al bij eh.

Imo komen er toch genoeg echt grote namen naar Pukkelpop. 't is altijd een mooie mix.
Qua line-up was dit jaar qua bekendheid zeker wel een van de mindere van het laatste decennium. Maar daarom niet minder plezier.

Als de lineup van een festival mij totaal niet aanstaat, ga ik niet. Of ik zoek er ene uit die wel te moeite is.

Ik begrijp de frustratie niet.

Er is niet echt frustratie he, bij mij toch niet. Gewoon een vaststelling dat Pukkelpop blijkbaar niet meer voor mij bedoeld is.
Misschien dat ik foutief denk dat het o.w.v. mijn leeftijd is. Eerder gewoon muzieksmaak, waar ik dus bv. op de affiche van Primavera Sound vaak veel meer mijn goesting vind.

Het is dan ook al relatief lang geleden (minstens 5 jaar) dat ik nog eens naar Pukkelpop ben gegaan. Maar dit jaar de eerste keer dat ik die affiche zag en dacht: daar is nu eens echt geen enkele dag bij die me interesseert.

En ja, Clouseau, ik vind het allemaal veel te 'vlaamse folklore' ofzo. Dat is als Helmut Lotti op Graspop.
Ik ben ook ooit eens naar een 'surprise act' gaan kijken op Pukkelpop. Dat was toen Them Crooked Vultures (m.a.w. de bassist van Led Zeppelin, de frontman van QOTSA, de drummer van Nirvana/Foo Fighters). Ik wil maar zeggen: een beetje een ander niveau dan Clouseau die zich 'masked singer' gewijs voordoen als Fins duo :unsure:

Fijn dat mensen het tof vinden he. Er zijn ook mensen die de kermis of carnaval tof vinden.
Ik hoor daar niet bij :p

Goh ja, maar is dat echt relevant? Hoeveel artiesten staan er op Pukkelpop? Bijna 200? Clouseau is daar één van. Het is niet zo dat het én Clouseau én Helmut Lotti én Willy Sommers én ... is, in die mate dat je het op een gegeven moment zelfs niet meer kan ontlopen. Het is niet dat het een 'aparte stroming' is op Pukkelpop. Het is misschien gewoon eerder een 'gevoel', omdat deze verrassing/act nu ook ruim aanbod gekomen is in de media.

Dat deze verrassing bij sommigen niet in de smaak valt, lijkt me logisch. Maar als je de beelden zag, viel het bij best veel mensen wél in de smaak zo te zien.

Them Crooked Vultures was toen ongetwijfeld een leuke verrassing, maar het is niet onlogisch dat zoiets niet elke editie lukt.

Je krijgt dan misschien het gevoel dat Pukkelpop niet meer voor jou is, maar is dat echt een probleem? Festivals evolueren en wij evolueren zelf ook. Zolang er keuze genoeg is qua festivals in België en (net) over de grens, denk ik dat je altijd je gading wel zal vinden. Het is iets waar we ons bij moeten neerleggen ;)

Ik niet 10 jaar geleden was het een en al underground en noise en drone en ambient en de laatste week heb ik voornamelijk geluisterd naar Pommelien Thijs.

15 jaar van mijn leven verspild met naar al de moeilijke muziek te leren luisteren om uiteindelijk tot het besef te komen dat de beste muziek gewoon simpele pop is :unsure:

Mensen blijven ook gewoon hangen in hun muziek. Zelf echt wel tot dat besef gekomen de laatste jaren :p

Ik heb wel eens ergens een artikel gelezen dat je muzieksmaak redelijk vastligt vanaf een bepaalde leeftijd. Dat gaat dan vooral over genres die je graag hoort he, niet per se altijd dezelfde bands.

Bij mij is dat in het algemeen vooral 'gitaarmuziek' (gaande van zacht tot extreem hard), maar ook sommige rap artiesten, of meer dromerige toestanden (ik denk bv. aan Sigur Ros, of trip-hop). En daar zijn toch ook veel 'nieuwere' bands bij (ik denk dan aan IDLES, King Gizzard, Fontaines DC, Peuk ook best goed, Khruangbin, enz.)

Eigenlijk is het zelfs gemakkelijker om te beduiden wat ik niet goed vind (95% van de hedendaagse popmuziek dus, net als letterlijk alle Nederlandse zelfverklaarde rappers). :unsure:

Ik zit zelfs liever een dag op kantoor dan een dag op pukkelpop, als daar spelen Clouseau, Bazart, Joost, Froukje, Macklemore enz.

Bij mij is dat in het algemeen vooral 'gitaarmuziek' (gaande van zacht tot extreem hard), maar ook sommige rap artiesten, of meer dromerige toestanden (ik denk bv. aan Sigur Ros, of trip-hop). En daar zijn toch ook veel 'nieuwere' bands bij (ik denk dan aan IDLES, King Gizzard, Fontaines DC, Peuk ook best goed, Khruangbin, enz.)
King Gizzard en Peuk stonden op PKP hé Joris! Keuze genoeg!

PKP is volgens mij hit or miss afhankelijk van je voorkeuren. ze spelen precies wel vaker in op wat populair is (het is dan ook pukkelPOP en niet pukkelROCK). Of toch wat zij denken dat pop is.

Terug
Bovenaan