Live muziek & optredens

Enkele van de mijne

Heideroosjes in 2001 in Zele. Was tijdens de laatste aflevering van Cuisine X op Studio Brussel. Speelden tijdens de aflevering een paar nummers en dan erna ook nog wat. Afsluiter was een BBQ met de stubru mensen (Steven Van Herreweghe, Ronny Mosuse en Roos Van Acker) en dan de Heideroosjes. Gezellig klapke gedaan met de mannen enzo.

Slipknot op Earect 2001. Eigenlijk heel die dag was zot. Maar Slipknot zien vanop de geluidstoren was wel den topper.

Voodoo Glow Skulls op Groezrock 2001. Eerste festival voor mij en ineens eerste stagedive.

New Bomb Turks op Dour 2002. Tent werd halvelings gesloopt door de weinige aanwezigen. Denk dat de security in heel dat weekend zoveel werk niet heeft gehad.

No Fun At All reunie in 2005. Damn, wat was dat. Zo blij om ze toch eens gezien te hebben, een van de weinige bands die ik nog wou zien toen. Ondertussen zijn ze wel weer samen en heb ik ze 10 keer gezien maar kom.

Zijn eigenlijk nog veel memorabele dingen die ik gezien heb, teveel om op te noemen..
 
Ik ga al jaren naar concerten en al zo veel straffe dingen gezien dat ze allemaal oplijsten..van Prodigy over Gorillaz langs Arsenal en Goose en The Police, eigenlijk onmogelijk is na honderden performances.

Wat toch memorabel blijft in mijn hoofd zijn

Britney Spears- Flanders Expo (2000ish)
Sowieso geen goed optreden, maar we stonden helemaal vooraan en konden zien dat ze een felrood onderbroekje aan had. Dit was net na Oops i did it again toen Britney er nog uitzag als Britney, dus voor wat gastjes van 17 was dat...indrukwekkend.

Muse, elke keer. Of het nu gaat over de bewegende kubussen in het Sportpaleis, de overvliegende drones in Paleis 12 of de overvliegende gloeilamp met acrobate en vuurspuwende toortsen. Muse is altijd een act die voor de overtreffende trap gaat.

Metallica op Werchter, de eerste keer (2009ish)
In het voorvak met mijn plusdochter op mijn schouders, de kleine die zit te headbangen op From whom the bell tolls en Hettfield die naar haar wijst en het horns teken doet. Het voelde als geraakt worden door bliksem op de best mogelijke manier zegt ze nog altijd.

Nick Cave op Werchter 2018, opnieuw met de dochter in het voorvak. Ik keek haar aan tijdens push the sky away en zag dat de tranen over haar wangen liepen. "Dit is zooo mooi" Ik kon dat enkel maar beamen.

Henry Rollins op Werchter, spoken word (2008 denk ik)
Geen muzikaal optreden, maar een spoken word sessie waarin Rollins het had over reizen, Amerika's politiek en muziek. Erg vroeg op de dag en echt nauwelijks volk in die marquee...mss 20 a 30 mensen. Dus besloot Rollins niet op het podium te spelen, maar gewoon op het gras met de aanwezigen rond hem in een cirkel. Erg boeiend verteld en met genoeg ruimte om dingen te vragen aan wat toch echt een legend is.

Glen Hansard, frontman van het Ierse The Frames en oscarwinnaar voor de film Once. In de Angelsaksische landen haast even bekend als Bono, maar hier....not so much. Stond een dag of twee na Glastonbury in zaal De zwerver in Leffinge voor 500 mensen en verklaarde dat hij op Glasto maar een dik uur mocht spelen en dus wat goed te maken had. Heeft uiteïndelijk een dikke drie uur gespeeld...alles van zijn solo album, nagenoeg alles uit Once, een heleboel Frames songs en nog een cover of twee.

Biffy Clyro in Arras Frankrijk (2016?)
Dochter is stevige fan van Biffy, dus zo dicht mogelijk staan was de boodschap. Dat was gewoon een heel memorabele rock show, onvergetelijk gemaakt door het feit dat wat Fransen de kleine in een rubberbootje hadden gezet om te crowdsurfen. Het beeld van een zwaaiende meid die in een rubberbootje over de massa langs zanger Simon Neil passeert was gewoon grappig.

Eigenlijk erg veel belevenissen op festivals en optredens met mijn (plus)dochter omdat ik die al sinds 2008 of zo toen ze nog heel mini was, overal mee naar toe neem. Nog zo een grappige zijn het persé vooraan willen staan bij Linkin Park en ik die heel dat optreden bezig ben geweest om de ergste klappen van de mosh pit op te vangen samen met drie andere mannen, terwijl dat kind staat te springen op Faint 😅

En die keer dat ze Jared Leto in het echt zag voor een 30 seconds to mars optreden toen ze dertien was en gewoon flauw viel. Ze wijt het nog steeds aan lage bloeddruk en de warmte.😄
 
Moet ook wel zeggen dat mijn interesse in optredens en festivals weggeëbd is doorheen de jaren.

De optredens / tourpackages / buitenlandse tripjes in een top 10 lijstje dan maar:

1. Solitude Aeturnus - Hammer Of Doom, Würzburg (2010). SA heeft mij letterlijk weggeblazen. Lowe komt toch meer tot zijn recht bij SA dan bij Candlemass imo. Mooie affiche ook met Griftegard, Jex Thoth & Procession die eerder speelden. Dat was ook het allereerste optreden ooit van Ghost. Ze mochten openen rond de middag toen er nog geen kat aanwezig was haha.

2. Nifelheim, Watain, The Devil’s Blood, Vomitor & RepugnantGarage, Londen (2010). Von speelde daar toen ook. Het slechtste wat ik ooit heb mogen aanschouwen. Gelukkig was de rest wel dik in orde. Een onvergetelijk weekend.

3. Solstice, Atlantean Kodex, Procession & Slough Feg1 In 12 Club, Bradford (2011). Solstice speelde toen praktisch alles van New Dark Age met Felipe van Procession op zang.

4. The Devil's Blood, Urfaust & Truppensturm - Musikbunker, Aken (2008). Die eerste 2 heb ik al tiental keren gezien maar de eerste keer blijft toch het meest magische. Truppensturm was ook een aangename verrassing.

5. Warning - Negasonic, Aalst (2008). Love it or hate it, WFaD blijft 1 van mijn favoriete doom platen. Die stem van Patrick ...

6. Archgoat & Black Witchery - Vortn Vis, Ieper (2007). Was eerst in Hekelgem voorzien dacht ik maar werd last minute gewijzigd. Mijn eerste extremere metal optreden toen ook. 50 man aanwezig ofzo maar toch een vol "huis".

7. Angelcorpse, Arkhon Infaustus & Revenge - Club De B, Torhout (2008). Revenge toen nog met Helmkamp op bass en vocals. Live nog steeds het meest overtuigende en charismatische imo. Angelcorpse was ook strak.

8. Violator - Lido, Leuven (2008). Dikke moshfun met de Braziliaantjes. United for Thrash!

9. Pagan Altar - OJC Kompas, Leuven (2009) - Ook meerdere malen gezien maar dit was denk ik met de langste setlist. RIP Terry Jones.

10. Mortuary Drape - Podium 10, Bladel (2011) - Altijd een geweldige live band gevonden.

Valt er net buiten: Bolt Thrower - Hof Ter Lo, Antwerpen (2008)

En als ik dan toch medelijden moet hebben met een band:
Toto - Bospop, Weert (2010). Op zich wel een goed optreden hoor maar de band kreeg niks van sfeer opgewekt tussen al die Hollanders.
Misschien kwam dat wel omdat een half uur eerder Iniesta de 1-0 maakte in de WK finale op een groot scherm. :unsure:

Verder ook nog mooie herinneringen aan meerdere edities van Roadburn, Festung, Hell's Pleasure, Schwung, NWN Fest, Bloodshed Fest, de vele optredens in de DNA, Brussel en in de Baroeg, Rotterdam.
 
Laatst bewerkt:
4. The Devil's Blood, Urfaust & Truppensturm - Musikbunker, Aken (2008). Die eerste 2 heb ik al tiental keren gezien maar de eerste keer blijft toch het meest magische. Truppensturm was ook een aangename verrassing.
Daar was ik ook bij. Fantastische locatie!
 
Slipknot op Earect 2001. Eigenlijk heel die dag was zot. Maar Slipknot zien vanop de geluidstoren was wel den topper.
Hier was ik ook bij! Zalige dag was dat. Hed pe, papa roach, sepultura , pennywise, slipknot...

Ook in dat jaar Linkin Park in het voorprogramma van Deftones in Deinze. Toch ook ééntje die mij zal bijblijven.
 
K‘S Choice was toen vervanging voor Eminem 😀.
Ooit zo eens op een Rock Zottegem gestaan waar Motörhead vervangen werd door Admiral Freebee (en de tickets niet terugbetaald werden)
Hele dag buiten pinten pakken tot de Heideroosjes Ace of Spades coverden... met een honderdtal andere teleurgestelde Motörhead fans die mosh ingedoken, was nog wel amusant.

  • Iced Earth in Hof ter Lo 2002: een band waarvan ik het studiowerk zeer matig vind, en vaak zelfs vervelend - heavy metal is niet mijn geliefkoosd subgenre - maar hier bliezen ze mij wel omver, en dat drie uur lang.
Letterlijk een week later een cd van die mannen in mijn handen gekregen. Misschien wel het concert waar ik het meeste spijt van heb dat ik het gemist heb. Allez, van die waar ik perfect bij had kunnen zijn dan. Sowieso is er nog een ellenlange lijst van dingen waar ik gewoon te jong voor ben, zoals:
Ga nu zo'n 15 jaar niet meer naar optredens/festivals wegens diverse redenen, maar wel veel goede herinneringen:
*kwijl lijst*
Altijd is er wel ene als ge zo'n topic opent he... Goeie vriendin van me is nu ook samen met iemand die wat ouder is dan me en die heeft ook zo'n hele map aan tickets van bands in hun prime, pfff Stikjaloers op zulke dingen!
 
Inderdaad, als ik die zotte verhalen hoor van men vader vanop Heavy Sound '84 en '85 (Slayer, Manowar, Metallica, Motörhead, Mercyful Fate, ...) in Poperinge dan kan je enkel maar jaloers wezen en 1 ding concluderen:


 
Laatst bewerkt:
Echt honderden, honderden concerten gezien, in uiteenlopende genres, van AC/DC tot Toots Thielemans, van Michael Jackson tot David Bowie...

Maar er is er 1 die met stip op één staat.
In de secundaire school werd muziek van "Doe Maar" uitgewisseld.
Geen idee wie dat was, want ze waren al lang uit elkaar en de hype was er al lang niet meer...
Maar ik vond het unieke muziek in het Nederlands, met een hoek af...

En opeens... uit het niks, maakten ze in 2000 een reünie en speelden ze 16x in Ahoy en ook 1x in het Sportpaleis.
Wat een formidabel concert was dat daar in Antwerpen !!!!

Sindsdien nooit meer meegemaakt dat na afloop van een concert, in alle gangen, in elke hoek van het Sportpaleis iedereen "en mass" nog hits was aan het zingen... Ongelofelijk!

En het concert was van een professioneel niveau, waarvan vele internationale bands nog wat kunnen van leren.

dm-1.jpg
 
Editors in zaal Le Splendid in Rijsel een paar jaar geleden was ook een tikje legendary. Een dag of twee voor ze voor 18000 man in het Sportpaleis zouden spelen in een zaaltje dat meer een veredeld kraakpand leek voor 900 man waarvan de meeste Westvlaams "klapten".

Erg sterke sfeer tijdens de grote hits als Bones, Racings Rats, Smokers outside the hospital doors met Papillion als stevig energiek uitschietertje. In Frankrijk doen ze niet echt aan decibelbeperking denk ik, want dat ging hard😄

It kicked like a sleeptwitch.

Ook memorabel in Rijsel was een festival in de Zenith in 2018 waar Triggerfinger en dEUS twee volwaardige greatest hits concerten na elkaar gaven. Van all this dancing around en short term memory lover naar Instant Street en Suds and soda. Fijn avondje.
 
Ik ken eigenlijk weinig van live muziek... mensen die aanraders voor me hebben op basis van mijn smaak? Er is niet direct iets dat mij aanspreekt. Welke sites kunnen evt. handig zijn.

Gisteren zag ik op Spotify dat Kedr Livanskiy en yeule ergens in november optreden in Londen voor maar 10 euro... Eigenlijk vind ik dat wel nog het overwegen waard, maar ja... zou makkelijker zijn mochten ze eens voet in Belgie zetten. Grimes als ze optreedt zal ook alleen maar AA of MA zijn (Art Angels, Miss Anthropocene) waar ik liever vroeger werk heb (Visions, Halfaxa). Dat is ook wat ik absoluut haat aan optredens. Dat artiesten alleen maar recent werk spelen. Gezien het recent werk van Kedr Livanskiy en yeule erg goed is, overweeg ik het wel.

Van optredens in Belgie zijn deze het meest interessant/boeiend:
BRAIDS - 5 oct in Brussel
Still Corners - 12 oct in Sint-Niklaas
IC3PEAK - 7 dec in Brussel
Kelly Lee Owens - 8 dec in Brussel
Purity Ring - 21 jan in Brussel

Uiteindelijk ligt het recent werk me vaak niet of vind ik het toch niet goed genoeg voor alle 5 om toch te gaan... dusja...
 
Kelly Lee Owens ga ik wel meepikken.

Still Corners is live niet zo goed vind ik, maar ik heb ze gezien na de release van hun eerste plaat dus dat kan al veranderd zijn.

Purity Ring live skippen.
 
Dat is ook wat ik absoluut haat aan optredens. Dat artiesten alleen maar recent werk spelen.

Dat snap ik, maar langs de andere kant kan een live-optreden je mening over een plaat wat bijstellen. Ik heb Mogwai ooit gezien toen ze met Rave Tapes toerden (of Hardcore Will Never Die, de jaren lopen wat door elkaar :unsure:), een plaat waar ik eerst wat lauw op reageerde maar die live wel een extra dimensie kreeg. Ik heb Pixies twee keer gezien op hun grote reünietoernee, de eerste keer was de greatest hits selectie heel tof maar de tweede keer stak het wat tegen dat er niet zo veel deep cuts bij zaten.

Ik ben gewoon geabonneerd op de mailing lijst van een paar zalen en kijk af en toe wat le aan spreekt. Sinds ik begon te werken is het moeilijker om naar Brussel of Antwerpen te gaan, dus nu ga ik eigenlijk nog alleen naar mijn absoluut favoriete artiesten waarbij ze zien al genoeg is, zelfs al spelen ze vooral nieuwer werk dat misschien minder is.
 
Soms weet je op voorhand wat de setlist is van een band, als ze bijvoorbeeld een tournee doen. Iedere band is daar anders in: de ene speelt op ieder concert hetzelfde nummer, de andere varieert wel eens. Dat is een beetje spoiler, maar het belangrijkste is hoe het gespeeld wordt. Een band die tegen hun goesting enkel de beste of meest gekende hits speelt bekomt me slechter dan een band die met heel veel enthousiasme nummers van hun nieuwe album spelen. Voor mij mag er wat variatie in zitten: het nieuwe album mag gepromoot worden, maar het oudere werk mag zeker nog gespeeld worden. Het moet "organisch" aanvoelen, muziek moet bezield zijn.
 
Ik ken eigenlijk weinig van live muziek... mensen die aanraders voor me hebben op basis van mijn smaak? Er is niet direct iets dat mij aanspreekt. Welke sites kunnen evt. handig zijn.

Gisteren zag ik op Spotify dat Kedr Livanskiy en yeule ergens in november optreden in Londen voor maar 10 euro... Eigenlijk vind ik dat wel nog het overwegen waard, maar ja... zou makkelijker zijn mochten ze eens voet in Belgie zetten. Grimes als ze optreedt zal ook alleen maar AA of MA zijn (Art Angels, Miss Anthropocene) waar ik liever vroeger werk heb (Visions, Halfaxa). Dat is ook wat ik absoluut haat aan optredens. Dat artiesten alleen maar recent werk spelen. Gezien het recent werk van Kedr Livanskiy en yeule erg goed is, overweeg ik het wel.

Van optredens in Belgie zijn deze het meest interessant/boeiend:
BRAIDS - 5 oct in Brussel
Still Corners - 12 oct in Sint-Niklaas
IC3PEAK - 7 dec in Brussel
Kelly Lee Owens - 8 dec in Brussel
Purity Ring - 21 jan in Brussel

Uiteindelijk ligt het recent werk me vaak niet of vind ik het toch niet goed genoeg voor alle 5 om toch te gaan... dusja...
Ik heb Kedr Livanskiy nog in de herfst van 2019 in de Botanique gezien! Ik gebruik eigenlijk enkel Facebook en de respectievelijke Facebookpagina's van concertzalen om events te weten te komen. Er passeren vaak erg leuke dingen in de Botanique die wat aanleunen bij jouw muzieksmaak.
Grimes is ook een paar jaar geleden in de AB gepasseerd. Pre-corona ging ik gemakkelijk tijdens de concertseizoenen wekelijks (soms zelfs 2 of 3keer per week) naar een optreden. Helaas, the good old days :(
Voor Purity Ring heb ik ook nog tickets liggen. Braids, Still Corners en Kelly Lee Owens zal ik ook wel naartoe gaan als ik wat meer zekerheid heb dat concerten uberhaupt kunnen doorgaan.
 
Soms weet je op voorhand wat de setlist is van een band, als ze bijvoorbeeld een tournee doen. Iedere band is daar anders in: de ene speelt op ieder concert hetzelfde nummer, de andere varieert wel eens. Dat is een beetje spoiler, maar het belangrijkste is hoe het gespeeld wordt. Een band die tegen hun goesting enkel de beste of meest gekende hits speelt bekomt me slechter dan een band die met heel veel enthousiasme nummers van hun nieuwe album spelen. Voor mij mag er wat variatie in zitten: het nieuwe album mag gepromoot worden, maar het oudere werk mag zeker nog gespeeld worden. Het moet "organisch" aanvoelen, muziek moet bezield zijn.
Ik zoek altijd voorbije setlists op van een artiest voor ik ze live ga zien en speel dan meestal hun average setlists op repeat 😅
Vroeger deed ik dat nooit. Maar ik kon er niet tegen dat ik sommige nummers nooit of amper gehoord had als al de rest van het publiek deze wel meebrulde 😁 voelde mij altijd zo'n noob 😂
Ik heb een massa bands die ik goed vind,maar slechts enkele waar ik echt elk nummer van ken..
 
Effe quasi dubbelpost, bij deze Briquevill op Dunk!

Uiteraard was ik er niet bij maar het deed me denken aan de avond dat ik die band heb leren kennen. Ze stonden enkele jaren geleden op "We Are Open" in den Trix geprogrammeerd, voor Raketkanon. Ik kende ze niet maar één van m'n vrienden zei dat ze wel de moeite waren.
Damn, echt weggeblazen. We waren met vier man, drie ervan kenden de band niet en alle drie instant fan door de show. We stonden daar allemaal met ne grijns op onze smoel te genieten.
 
Toch al wat tickets gekocht of op het oog

- 15 jaar Xander De Rycke (lotto arena)
- Brutus in de AB
- Woensdag dagticket Werchter voor Metallica

Misschien dat ik er de classic nog bijdoe voor TW-classic
 
Ik ben al naar enkele festivals geweest maar geen enkele keer naar een band die me ook oprecht interesseert. Hiervoor heb ik helaas de foute vrienden, er is namelijk niemand die ook maar in de buurt komt van mijn muzieksmaak. Zo heb ik enkel nog maar festivals zoals Tomorrowland, Summerfestival, ... gedaan terwijl ik me eerder zou amuseren bij een Rock Werchter of zelfs Graspop.

Iemand van jullie ervaring met het alleen bezoeken van een festival ? Er zijn namelijk enkele bands waar ik mezelf heb voorgenomen om te bekijken no matter what.
 
Terug
Bovenaan