Live muziek & optredens

Gemakkelijk gezegd, maar niet teveel van aantrekken zou ik zeggen. We hebben het sowieso al over metal e.d., wat 90% van de mensen absoluut niet kan appreciëren ;)
En binnen metal lopen de smaken ook nog eens uiteen. Ik heb vrienden die ook metalfans zijn maar we gaan misschien 1 keer om de 2 jaar samen naar een optreden omdat er zo weinig overlap zit tussen onze smaak.
Ik vind persoonlijk Doodseskader live zeker de moeite, al 3 keer gezien en dat zal wel nog gebeuren in de toekomst.
Natuurlijk lopen smaken uiteen, dat was ook juist mijn punt. Het ging er mij om dat ik soms afkeur voel als iets mij minder zegt wat een bepaald groepje hier wél erg waardeert, of ik niet naar een groep kan kijken omdat het mij niet uitkomt.
Ik vind het ook vreemd dat een band bashen ineens door de beugel kan terwijl dit hier normaal gezien toch niet wordt gewaardeerd, omdat het (volgens één iemand dan toch) gaat om users gaat die hun mening onderbouwen (en nogmaals, Doodseskader was ook mijn ding niet). Dat vind ik toch maar vreemd eerlijk gezegd... Maar goed, dit is de feedbackthread niet.

90% van de mensen zou metal niet appreciëren? :thinking: Dat begrijp ik niet. De grootste groep hier is volgens mij juist wél metalfan (om het even welk subgenre daarin).
De muziek op Down The Hill is wat mij betreft geen metal, al zou ik een hele dag kunnen discussiëren over wat ik wel metal vind en wat niet, zéker in stoner & doom. Doodseskader kun je misschien nog onder metal scharen (ik hoorde veel nu metal-invloeden), maar zij waren daar wel de vreemde eend in de bijt - buiten nog 2 groepen die eerder de punk/grunge-richting uitgingen. De rest was drone, heavy psych, stoner en retro, of een mix van die 3, iets wat nogal vaak voorkomt hierin. :')

à propos, @BlackOccult , ben jij dan geweest?

Weet je hoeveel de demping van je Pluggerz oordoppen is op lage frequenties, om te zien of ze misschien de lage frequenties te weinig dempen?
Ik heb er bv. van Alpine die met de gemiddelde filter 19 dB dempen, maar bij lage frequenties van 63 Hz is dat slechts 12 dB. Bij de lichtste filter is het verschil nog groter: gemiddeld 16 dB maar bij 63 Hz slechts 6 dB...

Foam doppen kunnen tot 20 of zelfs 30 dB demping gaan (geen idee hoe dat zit bij lage frequenties, kan gemakkelijk 15 dB dempen of zelfs 25 voor de zwaardere als die redelijk diep ingebracht worden), meer dan 20 zou nergens nodig moeten zijn als ze zich aan de normen houden en het geluid een beetje deftig balanceren. Als ze natuurlijk net de bas zeer luid zetten, blijven ze onder de geluidsnorm maar krijg je net meer geluidsdruk waar veel oordoppen net minder tegen houden.
Is zeker geen stoner & doom probleem maar klinkt eerder als onbalans op dat festival; ik ga al 20 jaar naar doom optredens en nog nooit gehad dat ~19 dB oordoppen onvoldoende waren.
Misschien heb ik het geweten, maar heb ik het niet onthouden. De filter is in ieder geval standaard. Ik vind het wel vreemd, want ik had vorig jaar volgens mij minder last tijdens een een festival dat binnen doorging.
Zelf heb ik ook Alpine (universeel), maar die lekken aan mijn linkerkant omdat mijn gehoorgangen verschillend zijn, dus die gebruik ik niet meer. Nadien heb ik dan de oordoppen op maat laten maken (hard materiaal).

Ik vind het ook vreemd dat een band bashen ineens door de beugel kan terwijl dit hier normaal gezien toch niet wordt gewaardeerd, omdat het (volgens één iemand dan toch) gaat om users gaat die hun mening onderbouwen (en nogmaals, Doodseskader was ook mijn ding niet). Dat vind ik toch maar vreemd eerlijk gezegd...
Wat off topic: maar die met de "Doodseskader suckt ballen" comments waren members die doorgaans wel serieuze en onderbouwde commentaar geven: PBR, Obi-Jan.. van zo iemand kan ik zo'n sneer wel eens verdragen. Maar uiteraard is dat maar mijn mening.

Wat off topic: maar die met de "Doodseskader suckt ballen" comments waren members die doorgaans wel serieuze en onderbouwde commentaar geven: PBR, Obi-Jan.. van zo iemand kan ik zo'n sneer wel eens verdragen. Maar uiteraard is dat maar mijn mening.
Wel ja, dat was mijn punt toch? :thinking: (Mannen, het moest mij gewoon van het hart en ik hoop dat jullie mijn kant dan toch een beetje proberen te begrijpen. 🤷‍♀️ )

Ik ga even @Strijkijzer zijn voorbeeld volgen:

Sehr sehr gut
Full Earth
Rotor
Mojo & The Kitchen Brothers
Arthur Brown's Kingdom Come

Interessantste ontdekking
Full Earth

Sehr gut
Briqueville
Fuzzy Grass

Gut (eerder gehoord ipv gezien)
The Glücks
Wyatt E.
Peuk
Takh
Desmond Dandies

Cuberdon, Iron Jinn, Kozmotron en Large Plants jammer genoeg gemist aangezien ze de vroegste bands waren.

Ik heb het dit jaar ook wat rustiger aan gedaan, daarom net wat meer gehoord dan gezien, maar aangezien het daar zo klein is kan je zoals ik al zei eigenlijk moeilijk echt een band missen. Toch zijn er enkelen die ik mij niet goed herinner en dus niet genoemd heb.

EDIT: had ik echt AB niet bij sehr sehr gut gezet?? 🤦‍♀️

Laatst bewerkt:
Natuurlijk lopen smaken uiteen, dat was ook juist mijn punt. Het ging er mij om dat ik soms afkeur voel als iets mij minder zegt wat een bepaald groepje hier wél erg waardeert, of ik niet naar een groep kan kijken omdat het mij niet uitkomt.
Ik vind het ook vreemd dat een band bashen ineens door de beugel kan terwijl dit hier normaal gezien toch niet wordt gewaardeerd, omdat het (volgens één iemand dan toch) gaat om users gaat die hun mening onderbouwen (en nogmaals, Doodseskader was ook mijn ding niet). Dat vind ik toch maar vreemd eerlijk gezegd... Maar goed, dit is de feedbackthread niet.

90% van de mensen zou metal niet appreciëren? :thinking: Dat begrijp ik niet. De grootste groep hier is volgens mij juist wél metalfan (om het even welk subgenre daarin).
De muziek op Down The Hill is wat mij betreft geen metal, al zou ik een hele dag kunnen discussiëren over wat ik wel metal vind en wat niet, zéker in stoner & doom. Doodseskader kun je misschien nog onder metal scharen (ik hoorde veel nu metal-invloeden), maar zij waren daar wel de vreemde eend in de bijt - buiten nog 2 groepen die eerder de punk/grunge-richting uitgingen. De rest was drone, heavy psych, stoner en retro, of een mix van die 3, iets wat nogal vaak voorkomt hierin. :')

à propos, @BlackOccult , ben jij dan geweest?

Misschien heb ik het geweten, maar heb ik het niet onthouden. De filter is in ieder geval standaard. Ik vind het wel vreemd, want ik had vorig jaar volgens mij minder last tijdens een een festival dat binnen doorging.
Zelf heb ik ook Alpine (universeel), maar die lekken aan mijn linkerkant omdat mijn gehoorgangen verschillend zijn, dus die gebruik ik niet meer. Nadien heb ik dan de oordoppen op maat laten maken (hard materiaal).

Die 90% ging over mensen in het algemeen. Op dit (sub)forum zijn er inderdaad wel meer metalfans in verhouding, of zo lijkt het toch. :clap:

Ik dacht dat de geluidsnorm voor zalen/festivals binnen strenger was dan voor grotere buitenfestivals, maar het kan zijn dat ik me dat verkeerd herinner.
Met een standaard filter kan ik wel geloven dat je het risico loopt op last van lage tonen, als die effectief zo luid stonden - maar dat is dus iets specifiek voor dat festival en niet voor doom in het algemeen (over stoner kan ik onvoldoende meespreken). Het zou in ieder geval niet mogen.

En als we toch over geluid/luid aan het klagen zijn, ik erger me vooral aan zalen waar de muziek tussen groepen door veel te luid staat. Juist het moment dat je je oordoppen wil uit doen en met mensen kunnen praten zonder te moeten roepen.

En als we toch over geluid/luid aan het klagen zijn, ik erger me vooral aan zalen waar de muziek tussen groepen door veel te luid staat. Juist het moment dat je je oordoppen wil uit doen en met mensen kunnen praten zonder te moeten roepen.
idem.
Even een moment van rust en dan moeten ze daar de boel vollenbak zetten.
Wat muziek omdat het niet "doods" zou zijn tussendoor akkoord, maar hoeft echt niet altijd zo luid.

Van mezelf moet ik wel toegeven dat ik algemeen minder tolerant ben geworden qua volume van muziek. Ongetwijfeld met ouder worden.

De wettelijke (Vlaamse) maximale geluidsnormen zijn buiten hetzelfde als voor binnen (100dB(A) gemiddeld over 60 minuten). De grote concertzalen (gaande van Sportpaleis tot AB of De Zwerver) hebben een vergunning en blijven denk ik binnen die norm (correct me if I'm wrong @JackM ).
Buiten zal het vaak afhangen van de vergunning die wordt verleend, sommige gemeenten geven niet altijd de maximale norm (bv. omwille van geluidsdruk op de buurt of buren). Maar in een boerengat (of als er geen controles zijn) kan het heel goed zijn dat niemand rekening houdt met de normen en er los over de wettelijke limiet wordt gespeeld.

Over het bashen van bands; iedereen is vrij kritiek te geven als die gefundeerd is en soms is het ongefundeerd maar merk je dat het vooral om te lachen is zonder te kwetsen. Niet alles is kritiek op iemand zijn muzieksmaak.

Also: metal (containerbegrip) is een heel populair genre. GMM doet elk jaar bijna 200,000 mensen afkomen én er was nog ruimte voor een groot metalfestival als Alcatraz daarnaast. En dan heb je nog eens de grote festivals die grote metalnamen programmeren. Not sorry to burst that bubble, de muziek spreekt veel mensen aan en is echt geen niche meer (en terecht ook).

Kid_C out, ik ga terug een berg beklimmen.

Over het bashen van bands; iedereen is vrij kritiek te geven als die gefundeerd is en soms is het ongefundeerd maar merk je dat het vooral om te lachen is zonder te kwetsen. Niet alles is kritiek op iemand zijn muzieksmaak.
Het is duidelijk dat het bashen van iemand zijn/haar muzieksmaak hier not done is. Ik denk dat het punt is dat het niet per se duidelijk is of een band bashen gelijk staat aan het bashen van de personen die dergelijke band dan wel goed vinden. Voor mij is dit niet het geval, het moet imo wel eens kunnen om te zeggen dat "een band gewoon k*t is" == "ik vind dat niet goed".

Gefundeerd/ongefundeerd vind ik nu zelf niet zo'n goede graadmeter hier, gezien het over subjectiviteit gaat en meningen. Voor mij hoeft het ook niet om in elke post te moeten verduidelijken dat het om een mening gaat, da's gewoon logisch denk ik. Van mij mag dat dan wel gerust af en toe 'direct' of hyperbolisch uitgedrukt worden.

Het is duidelijk dat het bashen van iemand zijn/haar muzieksmaak hier not done is. Ik denk dat het punt is dat het niet per se duidelijk is of een band bashen gelijk staat aan het bashen van de personen die dergelijke band dan wel goed vinden. Voor mij is dit niet het geval, het moet imo wel eens kunnen om te zeggen dat "een band gewoon k*t is" == "ik vind dat niet goed".

Gefundeerd/ongefundeerd vind ik nu zelf niet zo'n goede graadmeter hier, gezien het over subjectiviteit gaat en meningen. Voor mij hoeft het ook niet om in elke post te moeten verduidelijken dat het om een mening gaat, da's gewoon logisch denk ik. Van mij mag dat dan wel gerust af en toe 'direct' of hyperbolisch uitgedrukt worden.
AC/DC is inderdaad overrated en altijd hetzelfde.

De wettelijke (Vlaamse) maximale geluidsnormen zijn buiten hetzelfde als voor binnen (100dB(A) gemiddeld over 60 minuten). De grote concertzalen (gaande van Sportpaleis tot AB of De Zwerver) hebben een vergunning en blijven denk ik binnen die norm (correct me if I'm wrong @JackM ).
Buiten zal het vaak afhangen van de vergunning die wordt verleend, sommige gemeenten geven niet altijd de maximale norm (bv. omwille van geluidsdruk op de buurt of buren). Maar in een boerengat (of als er geen controles zijn) kan het heel goed zijn dat niemand rekening houdt met de normen en er los over de wettelijke limiet wordt gespeeld.

Also: metal (containerbegrip) is een heel populair genre. GMM doet elk jaar bijna 200,000 mensen afkomen én er was nog ruimte voor een groot metalfestival als Alcatraz daarnaast. En dan heb je nog eens de grote festivals die grote metalnamen programmeren. Not sorry to burst that bubble, de muziek spreekt veel mensen aan en is echt geen niche meer (en terecht ook).

Kid_C out, ik ga terug een berg beklimmen.
Als lichttechnieker ben ik nu niet zo op de hoogte van alle wettelijke zaken rond geluid.
De geluids normen zijn er en op de plaatsen waar ik kom, wordt er wel best streng op toegezien.
Natuurlijk zijn er altijd die er de kantjes af lopen.
De keren dat ik in ampere licht en geluid deed, bleef ik consequent op men gemiddelde van 100db op 15mins met ook de hoge meer schadelijke tonen niet te hard te pushen. In vaag heb ik meerdere keren de meter tot 106, 108 weten gaan.
Op concerten zal dat niet anders zijn.
Voor mij blijft de grootste factor toch ook de man achter de knoppen.
In de AB heb ik al gelijke genres gehoord op dezelfde meterwaarden die toch wel een pak anders of aangenamer klonken.

Voor mij hoeft het ook niet om in elke post te moeten verduidelijken dat het om een mening gaat, da's gewoon logisch denk ik.
Thank you.
Dit vind ik dus ook. Eender welke uitspraak die je maakt over muziek is subjectief, en dat het om een mening gaat wordt geïmpliceerd.

AC/DC is inderdaad overrated en altijd hetzelfde.
Niet waar. Die hebben minstens drie soorten liedjes!

Niet waar. Die hebben minstens drie soorten liedjes!
Leugens!

Wie zie ik volgende week bij Lankum? Daarnet False Lankum opgelegd en ik heb er nog meer zin in nu. Ik ben wel heel benieuwd naar hoe het publiek zal reageren op een nummer als Master Crowley's. Eerst een volksdans en dan samen een geit ritueel slachten ofzo?

Aangezien de meeste foto's vrij goed gelukt zijn wou ik ze hier nog graag delen + een mini-verslagje bij elke band. Speciaal premium ingesteld hiervoor. :unsure:
(Alle credits gaan btw naar @OfFPiR die een toch wel zeer goede smartphone-camera heeft.)

Drone. Maar 5 min van gezien aangezien ik honger had en nog niet veel had gegeten die dag. :unsure: Leuke baarden. :unsure: Wel alles gehoord. Zeker niet slecht, wel wat eentonig op den duur, maar dat kan ook omdat ik niet keek. De ervaring is dan toch altijd een beetje anders.
WhatsApp Image 2024-08-30 at 23.20.42(3).jpeg
Zeer leuk, alsook de coole gewaden. Zoals ik al een paar keer zei niet echt mijn s&d om studio op eigen intiatief naar te luisteren, maar live pik het graag mee als het kan. (De volgende keer ga ik wel verder van het podium staan wbt de zware bas. :unsure: )
WhatsApp Image 2024-08-30 at 23.20.42(1).jpeg

WhatsApp Image 2024-08-30 at 23.20.42.jpeg
Band die zich graag laat inspireren door Deep Purple en Uriah Heep; echte retrofans dus. Female gitarist! Wat een coole vrouw was dat. De vocalist lijkt niet alleen op Ian Gillan, maar klinkt ook zo. Geweldige stem! Alleen mocht hij van mij wat luider klinken, maar blijkbaar ben ik de enige die het zo ervaren heeft. :thinking:
Mijn ex die ook weer aanwezig was was erg onder de indruk (niet dat dat mij verbaasde), zelf vind echt jammer dat ik de vocals niet wat meer op de voorgrond hoorde. Nu luister ik er live naar via een filmpje en is het toch een pak beter.
WhatsApp Image 2024-09-01 at 09.49.47.jpeg
WhatsApp Image 2024-09-01 at 09.49.47(2).jpeg

WhatsApp Image 2024-09-01 at 09.54.05(2).jpeg

WhatsApp Image 2024-09-01 at 09.49.47(1).jpeg
Net zoals hun andere band Kanaan vorig jaar had deze Full Earth weer heel veel succes, en terecht. Deze mannen kunnen er iets van en ik was dan ook erg onder de indruk. De synths klonken geweldig! 2 keyboardspelers dan ook, dus het kon niet anders dan goed zijn.
(Leuke anekdote: de vorige dag zagen we de drummer er rondlopen met zijn vriendin en we dachten al dat we hem van ergens van kenden (van vorig jaar dus). De dag zelf zagen we hem terug, en hij vroeg ons waar de parking voor artiesten was. Ja, daar is casual contact tussen artiesten en bezoekers dus het normaalste van de wereld. :) )
WhatsApp Image 2024-09-01 at 09.49.47(3).jpeg

WhatsApp Image 2024-09-01 at 09.49.47(4).jpeg

WhatsApp Image 2024-09-01 at 09.49.48.jpeg

WhatsApp Image 2024-09-01 at 09.49.48(1).jpeg

WhatsApp Image 2024-09-01 at 09.49.48(2).jpeg

WhatsApp Image 2024-09-01 at 09.49.48(3).jpeg
Een band waar ik al verschillende keren over spamde omdat ik zo van ze onder de indruk was op hetzelfde festival vorig jaar. Ik heb nog nooit eerder een band geweten met 3 gitaristen eerlijk gezegd, én een drummer die leadvocals doet. Deze keer hebben we gelukkig de hele gig gezien. Ze speelden weer de pannen van het dak, met een heleboel nieuwe nummers en als afsluiter het nummer waarvan ik hoopte dat ze het zouden brengen. Nadien heb ik hun elpee gekocht bij de gitarist uiterst links op onderstaande foto. (Mijn ex is trouwens bevriend met de vader daarvan en zo hebben we er even mee staan praten. De s&d-wereld is toch klein. :unsure: )

WhatsApp Image 2024-09-01 at 09.49.48(6).jpeg

WhatsApp Image 2024-09-01 at 09.49.49(1).jpeg

( :ROFLMAO: )
WhatsApp Image 2024-09-01 at 09.54.05(1).jpeg
WhatsApp Image 2024-09-01 at 09.54.05.jpeg

Ok, ik moet hier stoppen, want ik heb blijkbaar mijn limiet van 20 foto's bereikt. :unsure: Wordt vervolgd!

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan