Leren schaken

Ook mijn zoon van 8 vindt het een leuk spel. Vindt vooral het promoveren en rokeren leuk :)
Hij speelt via een kinderschaakapp, zou even de naam moeten zoeken

Hoe pakken jullie schaken met vrienden aan?
Zonder enige geluksfactor heb ik schrik dat je in de meeste vriendschappen niet dicht genoeg bij de 50/50 komt. Zeker niet als iemand het dan ook nog eens online speelt.

Zonder enige geluksfactor heb ik schrik dat je in de meeste vriendschappen niet dicht genoeg bij de 50/50 komt. Zeker niet als iemand het dan ook nog eens online speelt.
moeilijk, niveau-verschil is lastig te overbruggen (vooral >100ELO). Een paard, toren, of dame laten vallen kan ook altijd

Tijdsverschil is wel leuk, bv. 5 min vs 15 min, dat maakt het voor de betere speler een blitz match en dan gaat het soms wel goed gelijk op. De mindere speler kan dan ook proberen om op tijd te winnen, wat een extra spanningselement kan zijn als het op het bord in principe verloren is

Als ik tegen een "echt goeie" mag spelen, dan maakt het me in principe niet superveel uit als ik meerdere keren verlies. Als je dan toch eens wint, is het feest. En je leert ondertussen gewoon bij. In real life schaak vind ik dat belangrijker dan winnen.

Wat je ook nog kan doen is als "betere speler" heel dubieuze openingen spelen, of gewoon een stuk voor een pion offeren.

Tijdsverschil is wel leuk, bv. 5 min vs 15 min, dat maakt het voor de betere speler een blitz match en dan gaat het soms wel goed gelijk op. De mindere speler kan dan ook proberen om op tijd te winnen, wat een extra spanningselement kan zijn als het op het bord in principe verloren is
Goede tip!

Beide beginnen met 5 minuten op de klok en na elk spelletje + 1 minuut bij de verliezer en -1 bij de winnaar werkt ook goed.

De Candidates zijn bezig. Gisteren verloor Wei Yi in negentien zetten van Caruana na zijn loper te blunderen. We mogen ons weer wat beter voelen als we zelf nog eens een stuk weggeven.

Er doet ook een schaakstreamer mee. Toch ongelooflijk hoe Nakamura blijft videos maken tijdens dit toernooi. Het zou sowieso goed zijn voor de populariteit van het schaken als hij hoog kan eindigen, en al helemaal als hij moest winnen. Niet fantastisch begonnen, maar het toernooi duurt natuurlijk nog lang.

Vandaag is het toch al van moeten voor Hikaru, lijkt me. Als hij verliest van Sindarov staat Sindarov al op 4.5/5 vs 1.5/5 voor Hikaru. En Sindarov is wel heel sterk bezig.
Sindarov-Caruana illustreerde wel waarom Magnus klassiek schaak laten varen heeft. Sindarov blitzte gewoon zijn prep erdoor waardoor na 15 zetten Fabio al een vol uur minder op zijn klok had. Op move 20 was het eigenlijk al game over, met maar 11' meer op de klok vs 1u06' voor Sindarov.

Hikaru game wordt gewoon een repeat van het Fabi game. Sindarov duidelijk weer beter geprept en Hikaru nu al 1 uur (!!) aan het denken over zijn 13de zet. Zoals David Howell het zegt is dit echt wel vreemd, want het is Hikaru die deze lijn koos en de laatste zet van Sindarov was duidelijk beste zet, dus in zijn prep zou hij dan ook deze zet moeten verwacht hebben.
Sindarov heeft gewoon al minstens dubbel zoveel tijd over voor de resterende 27 zetten dan Hikaru... Voor Hikaru is nu 2 minuten per zet dik problematisch.

En zeker niet de makkelijkste stelling om snel wat zetten te doen. Ja, Sindarov. Een goede voorbereiding is het halve werk, zeggen ze. Opnieuw een geweldige kans op winst.

En zoals verwacht wordt het 4.5/5 voor Sindarov. Vraag me af of dat ooit eerder al gebeurd is...
Fabi moet nu wel converten of anders staat Sindarov al met 1 been tegenover Gukesh.
EDIT: en gelukkig wint Fabi, zelfs met een schaakmat. Hoe vaak zie je dat op dat niveau ?!

Laatst bewerkt:
Zoals David Howell het zegt is dit echt wel vreemd, want het is Hikaru die deze lijn koos en de laatste zet van Sindarov was duidelijk beste zet, dus in zijn prep zou hij dan ook deze zet moeten verwacht hebben.

In zijn recap gaf Hikaru toe dat het onvergeeflijk was van hemzelf en zijn secondanten dat ze die zet (0-0) in hun prep over het hoofd gezien hebben.
Ik vraag me af wie die secondanten zijn. Zijn dat Hammer en Fiona die zijn games ook livestreamen op Kick??
EDIT: Blijkbaar is dat al een eeuwigheid ene Kris Littlejohn.

Laatst bewerkt:
Schoontje! Goed van Fabi, en goed voor de spanning van het toernooi, want dat gaat hier toch wel snel met Sindarov. Ik had liever vier of vijf contenders gezien en het is natuurlijk nog lang, maar voorlopig zitten we toch al met een tweestrijd.

Nakamura sprak oa van een top 20 GM. Die zal wrs tegen betaling die opening in de diepte hebben aangeleverd. In principe draagt Nakamura de eindverantwoordelijkheid, maar ja, je moet er ook vanuit gaan dat je helpers hun job hebben gedaan en je kan niet overal vraagtekens bij plaatsen. Net zoals Anish Giri die bij een van zijn eigen openingscursussen had gezet "hier moet je je geen zorgen om maken want niemand speelt dit", om dan net die lijn tegen te krijgen =)

Sindarov 5.5/6, dit is toch wel compleet ongezien. Morgen met wit tegen Anish, die wellicht de snelste weg naar remise zal zoeken.

Hikaru weer niet kunnen winnen. Mag er definitief een kruis over maken halfweg het tornooi. Op voorlaatste plaats, zonder 1 overwinning, als een van de favorieten, is toch wel een serieuze domper.

Hikaru eindelijk zijn eerste overwinning beet, uitgerekend tegen Fabi. Sindarov haalde 'maar' een draw tegen Esipenko, maar daardoor loopt hij verder uit en is daarmee toch alweer de winnaar van de dag.

Mijn zin om het nog te volgen is nu wel gekelderd =) Alle spanning weg. Maar goed, die run van Sindarov was toch wel legendarisch om te volgen. Veel geld zal er niet te verdienen zijn zeker met gokken dat Sindarov nu voor de rest remises speelt? Hij kan de rest van zijn prep - zolang die niet online wordt gegooid - nog gebruiken voor de echte WK-match.

Nog wat online aan het spelen. Toch echt, ja logisch eigenlijk, maar toch bijzonder hoe hard het schommelt tussen vermoeide dagen en fittere dagen. Denk dat daar zo'n 200 ELO verschil in zit.

Terug
Bovenaan