Lente & zomer 2025

Als je deze zomer niet ervaren hebt als 'topzomer' dan stel je gewoon te hoge eisen voor België.

Ik was eind vorige week met alweer die hoge temperaturen zelfs blij dat de herfst er eindelijk aankomt. Enkel hopen dat we geen buitensporig groot aantal regendagen krijgen (zoals vorig jaar als ik me niet vergis), want daar wordt een mens ook niet vrolijk van.
Om de essentie van deze thread met een metafoor samen te vatten:

Als die drie mythische zomers waar Guglielmo het altijd over heeft 3-sterrenrestaurants zijn (laten we daar voor het gemak even van uit gaan; ik weet dat niet iedereen zo'n warme hete zomers wilt) dan zitten we nu al heel de zomer in een 2-sterrenrestaurant. Dat is, naar vrijwel alle parameters, ook een heel goed restaurant. Top zelfs. Veel beter dan bijna alle andere restaurants in het land. De meeste mensen zijn blij en genieten.

Maar Guglielmo is al in die zaken met drie sterren geweest, en vindt bijgevolg maar niets aan deze zaak. Hij laat het ook te pas en te onpas weten. "Lekker voorgerecht? Dat valt toch te nuanceren, want in 2018 was de wijn die men erbij gaf net dat tikkeltje exclusiever want die was van een beter jaar." Elk klein detail dat minder is wordt er uit gehaald, negatief belicht, en vergeleken met die andere zaken. Niet leuk om mee te tafelen.

En als het goed is? Dan wordt er niks gezegd. Enkel geklaagd, of enkel het "negatieve" belichten. En ik denk dat het dat is wat tegensteekt. "Juli was te nat" bijvoorbeeld. Klopt, met een paar milimeter. Die gevallen zijn op minder regendagen dan normaal. Dat is het equivalent van lopen zeuren dat je bij het vierde gerecht een halve slok wijn te weinig hebt gekregen, terwijl ze bij alle andere gangen veel royaler dan gemiddeld hebben geschonken. Dat is misschien eventjes irritant (hoewel de meeste mensen het niet eens zouden merken) maar verpest dat nu echt het hele menu ja?

Nudan: ieder diertje zijn pleziertje. Als je persoonlijk in een kramp schiet bij alles wat geen recordzomer is, dan lijkt me dat een vrij treurig gegeven, maar je doet maar. Maar kom dan niet goochelen met cijfers ("als we de regenval over de voorbije drie jaar bekijken, dan ...", of die legendarische "afstraffingen" die dagen van 25 graden waren) om je miserabele kijk op het weer kracht bij te zetten. Niemand zegt dat je geen eigen verwachtingen mag hebben, maar read the room zou ik zeggen.

Zoals ik zei, 2018 was cijfermatig op alle vlakken nog beter (in beleving dan uiteraard, de neerslagcijfers waren niet beter) dan deze zomer, dat zijn de cijfers dus ik hoop dat we daar toch akkoord over gaan.

Ik begrijp je argument dat je dit een uitstekende zomer vindt op basis van de cijfers. Wat ik niet snap is, als je dit dan uitstekend vindt, hoe classificeer je 2018 dan? Je kan dat cijfermatig toch niet gelijk stellen? Mijn argument ken je ook: ik maak een consequent onderscheid tussen wat een gewone "goede" zomer is (aangenaam, warm, droog, zonnig) en een zomer als 2018 die dan echt - op het totaalplaatje gezien - cijfers neerzet waar het KMI nog jaren naar verwijst. Of dat voor deze zomer ook geldt, zal ik straks met de gepubliceerde cijfers bekijken. Niet met ad-hoc criteria om een bepaalde uitkomst te kunnen krijgen, maar met exact dezelfde criteria als eerder.

Wat ik trouwens perfect kan begrijpen, is dat je deze zomer "uitstekend" vindt maar 2018 dan weer niet omdat die te warm en/of droog was. Dat is alleen niet wat ik doe, want "te warm" of "te droog" is subjectief. Ik scoor objectief op de cijfers en de vergelijkingen met de normaal.

"Juli was te nat" bijvoorbeeld. Klopt, met een paar milimeter.
Ik heb wel al omstandig uitgelegd wat het exacte probleem is. Niet dat het een paar mm te nat was. Wel dat de relatief koelere, meer sombere periode tot 9 augustus - en toen was het al weer droger - ook een direct gevolg van die neerslag was. En dat de timing heel slecht viel, was dit in juni of augustus gebeurd dan was de impact op de zomer verschillend. Hiermee beweer ik dan ook weer niet dat de ganse zomer koud en somber was.

Niemand zegt dat je geen eigen verwachtingen mag hebben, maar read the room zou ik zeggen.
Read the room? Ik geef mijn mening en ik onderbouw die. De ad hominem reacties die steevast volgen uit "the room" boeien me niet. Wie niet akkoord gaat en dat onderbouwt, daar zit ik wel graag mee samen om naar te luisteren. Ik reken jou daar ook bij.

Laatst bewerkt:
68a57388c1bce.jpg

Nog altijd dit scenario bij EC. De restanten van de orkaan ten westen van Frankrijk en zuiden van Italië. Bij EC leidt het tot warme maar onstabiele dagen volgende week.

Tot en met maandag 25 augustus zijn de ontwikkelingen behoorlijk eenduidig en zien we ook in de pluim weinig spreiding. De ontwikkeling in de 'Oper' is vanaf dinsdag uiterst onzeker. Ook in de meeste clusters zien we al vanaf dinsdag/woensdag een overgang naar een min of meer zonale stroming (negatieve NAO) met aanvankelijk een vrij zuidelijke straalstroom. Vooral de koers van de restanten van Erin zijn vooralsnog uiterst onzeker. De meerderheid van de het EPS laat Erin een noordelijker koers volgen, waarna zich een min of meer zonale stroming instelt. Door de veel zuidelijker koers van Erin en de vorming van de blokkade in de ' Oper' zit ook de verwachte temperatuur bovenin het ensemble. Waarschijnlijk wordt het op nadering van Erin wel weer warmer met mogelijk weer een enkele zomerse dag.

Laatst bewerkt:
Uiteraard -

De natuur past zich simpelweg aan als de realiteit verandert. Dat is ook de reden waarom er deze zomer minder droogtemaatregelen genomen worden dan in 2019. Die zomer was nochtans natter dan de huidige tot nu toe, maar had geen buffer na het droge 2018.

Hoe motiveer je je tegenargument?

Het ene spreekt het andere niet tegen. "Droogtestress" betekent niet dat alles per definitie volledig afsterft, gewoon dat de natuur zich aanpast om te overleven. Vroeger waren er evengoed jaren waarbij de bladeren al eens wat vroeger begonnen te vallen, maar toen gebruikte men geen alarmistische termen om dat te beschrijven.

Droogte is geen recent fenomeen, het komt alleen vaker voor, samen met meer extreem natte periodes zoals de voorbije 2 jaar, wat trouwens ook niet goed is voor de natuur want dan "verzuipen de wortels."
En waar vinden we dat amazone woud dan in Belgie? Of Europa. Nogal selectief om resultaten te gebruiken van een studie over het regenwoud om te extrapoleren naar de situatie in Europa.

Kijk eens hoe de natuur zich aanpast zegt:
De rivieren maken waarschijnlijk zelf water aan voor de scheepvaart ondertussen en het geld voor de productie van drinkwater groeit ondertussen aan de bomen? Het gaat niet enkel over de fauna en flora wanneer men spreekt over droogte maar ook over de invloed op de economie. Scheepvaart die beperkt wordt, industrie die minder water mag verbruiken, captatieverboden voor landbouw met als gevolg dalende opbrengsten, verzilting etc.
En misschien moet je ook eens de droogtemaatregelen genomen in 2019 naast deze van vandaag leggen, in 2019 heeft men de eerste captatieverboden uitgesproken begin juli, dit jaar is men gestart begin mei met captatieverboden in te stellen. Dus gelieve ook eerlijk te zijn en dat mee in rekening te brengen als je spreekt dat het vandaag niet zo erg is (gezien men op tijd ingegrepen heeft).

Ik begrijp je argument dat je dit een uitstekende zomer vindt op basis van de cijfers. Wat ik niet snap is, als je dit dan uitstekend vindt, hoe classificeer je 2018 dan?
Uitzonderlijk op alle vlakken. Once-in-a-decade. Recordzomer. Ter verduidelijking: voor mij persoonlijk hoeft zo'n zomer niet. Ik vond deze al over het algemeen te warm en te droog, ik heb liever afwisseling. Dus persoonlijk vind ik die van 2018 maar niks.

Maar ik begrijp gewoon niet zo goed waarom het bestaan van een zomer die op vrijwel alle vlakken alle records breekt en zo ongelofelijk boven de norm was dan alle andere zomers schijnbaar invalideert. Vanuit een zonneklopper POV: Zomer van 2018: voorlopige top. Deze zomer: geweldig. Toch niet zo moeilijk? Als je altijd maar gaat vergelijken met iets wat tot nu toe een "perfecte" samenloop van omstandigheden was, dan ga je nog heel veel jaren teleurgesteld zijn. Als je van zon, hitte, en droogte houdt, dan was deze zomer (en eigenlijk het hele jaar) toch al gewoon heel geslaagd?

Om nog heel even op die metafoor terug te komen: mijn beste eetervaring was in een 3-sterrenzaak in het buitenland. Dat was subliem, maar ook omdat de omstandigheden perfect waren. Op vakantie, lekker weer, net goed nieuws gehad, ... Ik weet dat dat waarschijnlijk niet meer zal voorvallen. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet uitermate kan genieten van andere restaurantbezoeken. Als ik steeds maar weer moet vergelijken met die ene avond, dan kan ik nergens meer gaan eten.

En dan nog snel: je onderbouwt je mening inderdaad, maar ik weet niet of die altijd even eerlijk onderbouwd is. Vorig jaar (ik lurk hier al heel lang) voorspelde je reeds voor de zomer goed en wel begon dat hij zou zuigen, en toen noemde je voorspellingen van 25 graden "afstraffingen". Dit jaar gebruikte je plotseling een periode van drie jaar (?) om te "nuanceren" dat het al bijna het hele jaar te droog is. Het is net dat wat ik bedoel. Altijd dat cynisme en die moves om in een bepaald narratief te passen. Waarom niet gewoon genieten van wat alle zonnekloppers een topzomer vinden?

En waar vinden we dat amazone woud dan in Belgie? Of Europa. Nogal selectief om resultaten te gebruiken van een studie over het regenwoud om te extrapoleren naar de situatie in Europa.
Je suggestie dat de natuur in het Amazonewoud wel zou bufferen, maar die bij ons om een bepaalde reden die je niet verder specificeert helemaal niet, volg ik niet. Ik verwees ook naar de zomer van 2019, die natter was dan de huidige, maar waarin toch meer droogtemaatregelen nodig waren. Het verschil? Die had geen buffer.

Je kan wel argumenteren dat de verharding een probleem vormt inzake buffervorming (ook wel relatief, verharding is vooral lokaal) maar dat is ook wel een probleem dat we zelf gecreëerd hebben. Hetzelfde met het water ASAP kanaliseren en af te voeren naar de zee. Het is niet dat onze natuur niet buffert, het is dat wij het als mens het haar soms onmogelijk maken, om dan de droogte die daarop volgt volledig op een gebrek aan regen af te schuiven.

dit jaar is men gestart begin mei met captatieverboden in te stellen.
Dat zijn preventieve maatregelen die men nu eerder is beginnen nemen omdat het voorjaar droger was en ook nav opgedane ervaring. Kijk echter eens naar de Niveau 2 maatregelen die toen genomen werden, en vergelijk dat met nu. Dat zijn de maatregelen die veel meer impact hebben. Verspreide schuttingrestricties zijn er dit jaar bijvoorbeeld (nog) niet geweest. In 2019 wel, en die zomer was natter.

Laatst bewerkt:
Maar ik begrijp gewoon niet zo goed waarom het bestaan van een zomer die op vrijwel alle vlakken alle records breekt en zo ongelofelijk boven de norm was dan alle andere zomers schijnbaar invalideert. Vanuit een zonneklopper POV: Zomer van 2018: voorlopige top. Deze zomer: geweldig. Toch niet zo moeilijk?
Ik denk dat het meningsverschil idd puur semantisch is. Wat ik beschouw als "top" is effectief, cijfermatig, de top. Anderen zijn subjectiever en kijken uitsluitend naar de beleving in het hier en nu, of hoe de zomer tov vorig jaar verloopt, en kennen het dan ook "top" toe. Elk z'n ding. Er is geen zaligmakend antwoord, top of niet, het hangt er puur vanaf hoe je het bekijkt.

Als je altijd maar gaat vergelijken met iets wat tot nu toe een "perfecte" samenloop van omstandigheden was, dan ga je nog heel veel jaren teleurgesteld zijn.
Ik ben niet over de ganse lijn "teleurgesteld"? Wel over de periode van 3 juli - 9 augustus. Maar zeker niet over juni. Augustus, zeker post 15 augustus, boeit me niet zozeer meer. Te laat, te donker. Dan neem ik het zoals het komt.

En dan nog snel: je onderbouwt je mening inderdaad, maar ik weet niet of die altijd even eerlijk onderbouwd is. Vorig jaar (ik lurk hier al heel lang) voorspelde je reeds voor de zomer goed en wel begon dat hij zou zuigen
Klopt, ik heb dat achteraf moeten intrekken nav Beryl, wat een zeer uitzonderlijk fenomeen was, dat ik in de verste verte nooit had zien aankomen. Ik heb dat dan ook met de cijfers toegegeven. Straks zal ik met de cijfers m'n 3 juli uitspraak (die milder was: niet "afgeschreven" maar "ontspoord") evalueren, door te vergelijken hoe de periodes voor en na 3 juli van elkaar verschillen. Deze keer kwam er geen Beryl om orde op zaken stellen.

Dit jaar gebruikte je plotseling een periode van drie jaar (?) om te "nuanceren" dat het al bijna het hele jaar te droog is.
Er werd niet genuanceerd dat dit jaar te droog verloopt vooralsnog. Dat werd net bevestigd. Er werd genuanceerd dat het nog meevalt met de droogte in de natuur na de 2 natte jaren. Zoals ik zei: de zomer van 2019 had strengere droogtemaatregelen dan nu, ondanks ze natter was. 2019 kwam na een heel droog jaar, 2025 na 2 natte jaren. Ik mag er ook aan herinneren - FWIW - dat men in mei nog zei dat we het minstens tot september konden rekken zonder druppel regen. Ondertussen heeft het al weer geregend.

en die moves om in een bepaald narratief te passen
Je moet me er echt op wijzen waar dit gebeurt. Ofwel geef ik een subjectieve mening (die ik net als anderen heb), ofwel gaat het over iets objectiefs maar gebruiken we gewoon verschillende interpretaties.

Laatst bewerkt:
@Guglielmo Ik ga het hierbij laten want het is de zoveelste herhaling van een bepaalde discussie en ik denk niet dat mensen dat willen lezen.

Terug on-topic: vandaag 20 graden en een zonnetje. Voor mij perfect na de hitte van de voorbije periode en heerlijk om wat koelere lucht door het huis te voelen stromen. We zijn half augustus ondertussen ook al gepasseerd, dus het mag wat mij betreft wat beginnen minderen met al het zonnegeweld. Overdag rond de 23 graden en dan 's avonds lekker afkoelen, ik zou er onmiddellijk voor tekenen. Gooi er nog af en toe een buitje bij ('s nachts misschien best) en dan hebben we een perfecte afsluiter van de zomer.

Jezus dat jullie je zo druk kunnen maken in de posts van Guglielmo. Wat een semantische discussie altijd.

Vandaag een prima zomerdag, licht bewolkt maar toch nog voldoende zon. Hopelijk vanavond nog warm genoeg om buiten te zitten :love:

Toch ook interessant: de stijging van het aantal tropische nachten, of nachten waar het niet onder de 20 graden gaat. Daar hebben we er dit jaar 5 van gehad. Die steeds warmer wordende nachten dragen m.i. toch ook stevig bij aan hoe warmte hier ervaren wordt. Als het 's avonds en 's nachts flink afkoelt dan valt een hittedag wel mee, maar bij zo'n tropische nachten vind je werkelijk nergens verkoeling. Met 9 tropische dagen en 5 tropische nachten zitten we qua extremen in ieder geval al flink boven het gemiddelde deze zomer.

Toch ook interessant: de stijging van het aantal tropische nachten, of nachten waar het niet onder de 20 graden gaat. Daar hebben we er dit jaar 5 van gehad. Die steeds warmer wordende nachten dragen m.i. toch ook stevig bij aan hoe warmte hier ervaren wordt. Als het 's avonds en 's nachts flink afkoelt dan valt een hittedag wel mee, maar bij zo'n tropische nachten vind je werkelijk nergens verkoeling. Met 9 tropische dagen en 5 tropische nachten zitten we qua extremen in ieder geval al flink boven het gemiddelde deze zomer.
Dat is in feite veel vervelender dan 30 of 35°C overdag.
En wat ook veel verschil maakt is de wind: je mag nog al uw ramen open zetten, zo lang er geen wind is (dikwijls het geval tijdens warme dagen) koelt het ook veel trager af dan wanneer er wel een beetje wind is. Dan kan je in feite enkel nog met airco uw huis doen afkoelen, maar ik kan ook niet slapen wanneer de airco aan staat.

En wat ook veel verschil maakt is de wind: je mag nog al uw ramen open zetten, zo lang er geen wind is (dikwijls het geval tijdens warme dagen) koelt het ook veel trager af dan wanneer er wel een beetje wind is. Dan kan je in feite enkel nog met airco uw huis doen afkoelen, maar ik kan ook niet slapen wanneer de airco aan staat.
Ja, precies. Ze zeggen dan "zet 's nachts de ramen open om het huis af te koelen" maar dat helpt toch enkel maar als je heel grote ramen hebt (en je die de hele nacht durft laten open staan) en er genoeg wind staat en het buiten voldoende afkoelt. Als je tijdens zo'n tropische nacht bijvoorbeeld om tien uur in je bed kruipt en je zet alles open, dan haal je gewoon hete lucht binnen terwijl je in slaap probeert te vallen, wat het slapen ook niet bevordert. En omdat het dan al heel vroeg terug heet is, is de (heel kleine) afkoeling meestal van korte duur.

Gelukkig vind ik het zachte gezoem van de airco nog wel aangenaam, dus kan ik wel makkelijk de slaap vatten. Sowieso de beste investering die ik de afgelopen jaren heb gedaan, die airco.

Met weinig wind kan je toch wel wat tocht creëren en dat koelt wel af.

Je kan ook een Badgir metsen. :p

De zomer is niet echt het beste seizoen voor de nachtrust: ik ben altijd te vroeg wakker door licht of lawaai als ik met mijn raam open slaap. In augustus is het dan toch iets minder vroeg licht dus dat is beter om uit te slapen.

De zomer is niet echt het beste seizoen voor de nachtrust: ik ben altijd te vroeg wakker door licht of lawaai als ik met mijn raam open slaap. In augustus is het dan toch iets minder vroeg licht dus dat is beter om uit te slapen.
Doe mij maar de winter: raam op kiep voor frisse lucht en een warm deken.

Doe mij maar de winter: raam op kiep voor frisse lucht en een warm deken.
Het spijtige aan de winter is dat het dan in feite bijna altijd donker is. Je vertrekt naar het werk, het is nog donker, en je komt 's avonds thuis en het is weer donker. Dus je hebt bijna niks aan het daglicht dat er is. Mensen die dan in ploegen werken zijn in feite beter af in de winter, die hebben dan toch nog wat licht gehad.

Ik houd wel van besneeuwde landschappen en zo, het echte winterweer, maar helaas maken we dat nog zelden mee dankzij de opwarming van het klimaat. Dus blijft enkel nog het grijze druilerige depriweer over voornamelijk. Dus voor mij mag dat seizoen zo snel mogelijk gedaan zijn dan.

De maanden april-mei zijn dikwijls de beste maanden: dikwijls droge perioden, veel daglicht, wat warmer en niet te warm, en je kijkt uit naar de zomer.

Ik denk dat de klimaatopwarming zich vooral in warmere nachten vertaald. Zie ook id winter waar het nog amper vriest. Ik vind het overdag nog allemaal vrij binnen de norm. Soms wat warm , soms wat fris. Iets te droog wel.

Het spijtige aan de winter is dat het dan in feite bijna altijd donker is. Je vertrekt naar het werk, het is nog donker, en je komt 's avonds thuis en het is weer donker. Dus je hebt bijna niks aan het daglicht dat er is. Mensen die dan in ploegen werken zijn in feite beter af in de winter, die hebben dan toch nog wat licht gehad.

Ik houd wel van besneeuwde landschappen en zo, het echte winterweer, maar helaas maken we dat nog zelden mee dankzij de opwarming van het klimaat. Dus blijft enkel nog het grijze druilerige depriweer over voornamelijk. Dus voor mij mag dat seizoen zo snel mogelijk gedaan zijn dan.
Het gebrek aan licht vind ik niet zo erg, maar ik heb mijn winters ook liever koud en stralend dan grijs en deprimerend. Afwisselende, uitgesproken seizoenen in plaats van eenheidsworst. Het hele jaar door één seizoen zoals in de tropen (met een droge en natte periode als enige afwisseling) lijkt me ook maar saai. Dat is een heel jaar door zweten en stinken.

Terug
Bovenaan