Frewi
Member
Om de essentie van deze thread met een metafoor samen te vatten:Als je deze zomer niet ervaren hebt als 'topzomer' dan stel je gewoon te hoge eisen voor België.
Ik was eind vorige week met alweer die hoge temperaturen zelfs blij dat de herfst er eindelijk aankomt. Enkel hopen dat we geen buitensporig groot aantal regendagen krijgen (zoals vorig jaar als ik me niet vergis), want daar wordt een mens ook niet vrolijk van.
Als die drie mythische zomers waar Guglielmo het altijd over heeft 3-sterrenrestaurants zijn (laten we daar voor het gemak even van uit gaan; ik weet dat niet iedereen zo'n warme hete zomers wilt) dan zitten we nu al heel de zomer in een 2-sterrenrestaurant. Dat is, naar vrijwel alle parameters, ook een heel goed restaurant. Top zelfs. Veel beter dan bijna alle andere restaurants in het land. De meeste mensen zijn blij en genieten.
Maar Guglielmo is al in die zaken met drie sterren geweest, en vindt bijgevolg maar niets aan deze zaak. Hij laat het ook te pas en te onpas weten. "Lekker voorgerecht? Dat valt toch te nuanceren, want in 2018 was de wijn die men erbij gaf net dat tikkeltje exclusiever want die was van een beter jaar." Elk klein detail dat minder is wordt er uit gehaald, negatief belicht, en vergeleken met die andere zaken. Niet leuk om mee te tafelen.
En als het goed is? Dan wordt er niks gezegd. Enkel geklaagd, of enkel het "negatieve" belichten. En ik denk dat het dat is wat tegensteekt. "Juli was te nat" bijvoorbeeld. Klopt, met een paar milimeter. Die gevallen zijn op minder regendagen dan normaal. Dat is het equivalent van lopen zeuren dat je bij het vierde gerecht een halve slok wijn te weinig hebt gekregen, terwijl ze bij alle andere gangen veel royaler dan gemiddeld hebben geschonken. Dat is misschien eventjes irritant (hoewel de meeste mensen het niet eens zouden merken) maar verpest dat nu echt het hele menu ja?
Nudan: ieder diertje zijn pleziertje. Als je persoonlijk in een kramp schiet bij alles wat geen recordzomer is, dan lijkt me dat een vrij treurig gegeven, maar je doet maar. Maar kom dan niet goochelen met cijfers ("als we de regenval over de voorbije drie jaar bekijken, dan ...", of die legendarische "afstraffingen" die dagen van 25 graden waren) om je miserabele kijk op het weer kracht bij te zetten. Niemand zegt dat je geen eigen verwachtingen mag hebben, maar read the room zou ik zeggen.