Lente & zomer 2025

Je kan dus maar 1 top zomer hebben?
Ik zeg enkel maar dat ik gewoon nog een onderscheid maak tussen bv 2003, 2006, 2018 en gewone "goede" zomers die nog altijd niet slecht ziijn, maar ook niet tot het select kransje van zomers behoren dat echt de hoge toppen scheert. Per equivalent maak ik ook voor slechte zomers trouwens zo'n onderscheid.
Niemand zegt toch dat deze zomer de beste zomer ooit was?
Dat was 2018 evenmin. Sowieso kan je dat niet definieren, je weet niet wat komt, je weet niet wat was voor we begonnen meten.
En ik baseer me liever op objectieve criteria van het KMI dan een subjectief relaas van iemand die zich in alle bochten wringt om toch maar niet te moeten toegeven dat zijn uitspraken begin juli gewoon foutief waren en dat deze zomer gewoon in alle opzichten top was
Integendeel, ik schaar me nog meer achter die uitspraak gezien de nieuwe zomerpoging in augustus na een goede week al in elkaar is gezakt en zeker op basis van de huidige voorspellingen die opnieuw neerslag en ondermaatste temperaturen voorzien voor het einde van de zomer. Ik denk zelfs dat die ontsporing van de zomer begin juli uiteindelijk tot een ander eindresultaat zal leiden obv de criteria die ik voor elke zomer gebruik.

Maar zoals gezegd: zekerheid daaromtrent pas na rapport KMI. Ik zal dan ook nog terugkomen op die uitspraak en evalueren met de cijfers in welke mate die effectief correct was of niet.

Laatst bewerkt:
In 2006 hadden we de somberste maand augustus ooit op dat moment en 1 van de natste. Het was minder dan 19 graden gemiddeld de volledige zomer en qua neerslag viel er ook meer dan gemiddeld. Dus geen idee waarom bvb 2006 dan beter zou zijn dan de zomer nu?

Eerste persoon ooit genegeerd op dit forum: Gugli.

Calimero is een reus in vergelijking met dat kleinzerig gedrag. Het is ook alleen om te komen klagen. Als het weer goed is, hoor je hem niet.

In 2006 hadden we de somberste maand augustus ooit op dat moment en 1 van de natste.
Mea culpa, je hebt gelijk, niet 2006 maar 2009. 2006 was per mijn criteria inderdaad een "slechte zomer".

In recente tijden dus: 2003, 2009, 2018. Die 3 zomers onderscheid ik, puur op basis van de cijfers die zij neergezet hebben (en niet hoe ik die persoonlijk beleefd heb), nog van de gewoon "goede" zomers die uiteraard meer voorkwamen.

Laatst bewerkt:
Neem dan nog 2009:

Minder tropische dagen, minder qua gemiddelde temperatuur (zelfs minder dan 2006), meer neerslagdagen, meer totale neerslag,…

Moet ik nog verder gaan?

Minder tropische dagen, minder qua gemiddelde temperatuur (zelfs minder dan 2006), meer neerslagdagen, meer totale neerslag,…
Zoals gezegd: dit is obv criteria die voor elke zomer dezelfde zijn, en rekening houden met het totaalplaatje en niet enkel warmte of enkel zon. "Tropische dagen" en andere arbitraire termen zijn geen criterium, qua temperatuur kijk ik gewoon naar de cijfers waar de 30-plussers uiteraard ook in verwerkt zitten. Een "tropische dag" kan ook zeiknat zijn, want daar houdt de definitie geen rekening mee, maar de mens natuurlijk wel.

Nu, ik wil echt nog niet vergelijken met 2025 tot de definitieve cijfers van het KMI gepubliceerd zijn. De zomer heeft nog een decade te gaan, er is teveel onzekerheid over de laatste dagen, en ik wil ook principieel enkel het finale KMI-rapport als bron gebruiken zodat er althans over de gebruikte cijfers geen discussie hoeft te zijn. Eenmaal het rapport uit is - 1 september is een maandag, dus waarschijnlijk komt het dan uit - wil ik gerust ook gaan over waarom 2009 zich wel onderscheidt, en 2025 mogelijks niet. Met exact dezelfde criteria voor beide jaren uiteraard.

Laatst bewerkt:
Neem dan nog 2009:

Moet ik nog verder gaan?
Ik zie niet in waarom we eigenlijk nog moeite in zijn zever moeten steken.

Om het met zijn eigen woorden te zeggen:
Ik weet niet hoe ik het diplomatisch duidelijker kan maken dat je verwachtingen niet realistisch zijn.

Ze zijn 3 keer voorgevallen in de laatste 22 jaar, statistisch 1 per decade, dus ik zie niet in hoe deze verwachtingen niet tot het realm van realisme zouden behoren.

Maar je maakt wel een goede observatie: misschien is het sinds 2020, en de sindsdien veel versnelde opwarming van de Atlantische Oceaan en de specifieke klimaatverandering die we daardoor merken - veel meer vocht en/of neerslag - inderdaad niet meer mogelijk. Het gebrek aan bv droge warmte sindsdien - waardoor warmteopbouw zoals in 2018-2019 niet meer herhaald kon worden - kan ook in die zin geïnterpreteerd worden.

Als we evolueren naar een bipolaire zomer: ofwel compleet verregend, ofwel vochtig warm, zou je inderdaad kunnen onderbouwen dat het niet meer mogelijk is. In zo'n gewijzigde contekst zou elke zomer die niet verregend is al een goede zomer zijn, en zou deze zomer idd zowat tot het hoogst haalbare gaan behoren. Maar dit is speculatie, en een referentieperiode van 6 jaar is te kort om daar al een zinnige discussie over te gaan bouwen. Wel interessant en iets om in de gaten te houden.

Laatst bewerkt:
Ze zijn 3 keer voorgevallen in de laatste 22 jaar, statistisch 1 per decade, dus ik zie niet in hoe deze verwachtingen niet tot het realm van realisme zouden behoren.

Maar je maakt wel een goede observatie: misschien is het sinds 2020, en de sindsdien veel snellere opwarming van de Atlantische Oceaan en de specifieke klimaatverandering die we daardoor merken - veel meer vocht en neerslag - inderdaad niet meer mogelijk. Het gebrek aan bv droge warmte de laatste paar zomers - waardoor warmteopbouw zoals in 2018-2019 niet meer lukte - kan ook in die zin geïnterpreteerd worden.

Als de zomers keer op keer ofwel verregend zijn, ofwel vochtig warm, zou je inderdaad kunnen onderbouwen dat het niet meer mogelijk is. In zo'n gewijzigde contekst zou elke zomer die gewoon niet verregend is een goede zomer zijn, en zou deze zomer idd zowat tot het hoogst haalbare gaan behoren. Maar een periode van 6 jaar is te kort om daar al iets zinnigs over te kunnen zeggen.
Ik denk dat we inderdaad best besluiten dat er weinig zinnigs te zeggen valt over het idee van een Grote zomer, zeker al niet wanneer je pertinent uw eigen grote gelijk komt poneren (het zou je sieren moest je consequent zijn wanneer er voorspellingen gedaan worden je deze op gelijke voet zet met elkaar en niet wanneer ze niet passen in je kraam deze wegzetten als "ze zijn weer veel te optimistisch" en wanneer ze we passen in het narratief dat je wil verkondigen je deze direct voor realiteit neemt. Als ze dan toch niet zo zeker zijn gelieve dan dezelfde maatstaf hanteren voor wat en wel niet in het kraam past). Ook misschien stoppen met het gebruik van zelf uitgevonden fenomenen, hence knabbel en wederom is dit fenomeen enkel van toepassing wanneer het niet in het narratief past. En wat minder uitgaan van de persoonlijke mening en wat meer wat de wetenschap zegt want het begint toch wat coronavibes te krijgen wat je hier allemaal durft uit te kramen, vooral dat we het ene wat men vanuit de wetenschap zegt wel moeten geloven en het andere dan weer quatsch zou zijn.

het zou je sieren moest je consequent zijn wanneer er voorspellingen gedaan worden je deze op gelijke voet zet met elkaar en niet wanneer ze niet passen in je kraam deze wegzetten als "ze zijn weet veel te optimistisch" en wanneer ze we passen in het narratief dat je wil verkondigen je deze direct voor realiteit neemt. Als ze dan toch niet zo zeker zijn gelieve d
Ik weet nu niet waar dit naar refereert, maar als het gaat over het feit dat ik GFS deze zomer niet op gelijke voet zet met AIFS of EC, dan sta ik daar volledig achter. GFS heeft deze zomer keer op keer extreem optimistische voorspellingen gemaakt (42 graden - 21 juli) die nooit uitkwamen.

Ook nu is GFS nog altijd 30+ aan het voorspellen voor volgende week. Ja, dat lijkt me echt veel te optimistisch, zowel AIFS als EC zien 25 graden als het hoogst haalbare en dat zal er idd wel veel dichter bijzitten. Ook het KMI hecht trouwens geen geloof aan wat GFS zegt als ik hun verwachting zie.

En wat minder uitgaan van de persoonlijke mening en wat meer wat de wetenschap zegt want het begint toch wat coronavibes te krijgen wat je hier allemaal durft uit te kramen, vooral dat we het ene wat men vanuit de wetenschap zegt wel moeten geloven en het andere dan weer quatsch zou zijn.
Er zijn 2 aspecten aan het weer. De objectieve cijfers en voorspellingen, en subjectief hoe eenieder het beleeft. Het eerste is voor iedereen hetzelfde, het tweede is individueel verschillend. Het ene vloeit soms over in het andere, ook bij anderen hier, maar m.i. is het wel altijd duidelijk genoeg waar objectieve cijfers stoppen en subjectieve beleving beginnen. We zouden hier kunnen beginnen met enkel nog de cijfers te geven, maar dan is alle kleur ook weg. Ik zou me iig niet zitten opjagen in het feit dat iemand anders de zomer anders beleeft dan jijzelf, of wel van warmte houdt. Ieder z'n ding.

Je hebt wel gelijk dat er nood is aan objectieve duiding. Eenmaal de cijfers van de zomer uit zijn - momenteel is dat nog niet het geval - zal ik dat ook doen voor mijn uitspraken. Vorig jaar heb ik toegegeven dat mijn vroegtijdig afschrijven van de zomer voorbarig bleek toen Beryl vervolgens toch weer wat orde op zaken kwam stellen. Dat was ook wel een extreem zeldzaam fenomeen dat niemand had zien aankomen, maar dat neemt niet weg dat m'n uitspraak daardoor voorbarig was. Ik zal straks een gelijkaardige evaluatie maken over het feit of de zomer op 3 juli al dan niet inderdaad ontspoord (niet "afgeschreven") is.

Laatst bewerkt:
Ik weet nu niet waar dit naar refereert, maar als het gaat over het feit dat ik GFS deze zomer niet op gelijke voet zet met AIFS of EC, dan sta ik daar volledig achter. GFS heeft deze zomer keer op keer extreem optimistische voorspellingen gemaakt (42 graden - 21 juli) die nooit uitkwamen.

Ook nu is GFS nog altijd 30+ aan het voorspellen voor volgende week. Ja, dat lijkt me echt veel te optimistisch, zowel AIFS als EC zien 25 graden als het hoogst haalbare en dat zal er idd wel veel dichter bijzitten. Ook het KMI hecht trouwens geen geloof aan wat GFS zegt als ik hun verwachting zie.
Je heb continue kritiek op de te optimistische voorspellingen, over de te pessimistische voorspellingen horen we je nooit.
Net zoals wanneer hier mensen zaken uit artikels delen (met objectieve feiten die gewoon van het kmi komen):
Uit een artikel in het Nieuwsblad over de zomer 2025. Het was in alle opzichten een topzomer itt het geklaag van sommigen hier.
En uw reactie is dan gewoon dat het nog te vroeg is om de zomer te beoordelen en dat JIJ wel eens de zomer zal beoordelen wanneer die ten einde is. Wat gaat er opeens veranderen? Gaan er minder tropische dagen zijn? Zal het aantal hittegolven afnemen? Of zal de zon opeens magisch minder geschenen hebben?
Je kan van mening zijn dat het voor u geen goede zomer was maar de manier waarop je hier maar blijft op hameren en de korf van criteria blijft aanpassen om toch maar te doen alsof het uw grote gelijk is is gewoonweg tenenkrullend.
Maar gelukkig is droogte nog geen probleem hier :sarcastic: , ook iets wat volgens uw selectieve criteria geen probleem is.

Je heb continue kritiek op de te optimistische voorspellingen, over de te pessimistische voorspellingen horen we je nooit.
Ik snap dus echt niet waar dit naar verwijst. Mocht GFS geloofwaardig zijn zou ik er geen "kritiek" op hebben. Ik volg gewoon wat het KMI ook denkt.

Wat zijn dan die pessimistische voorspellingen? Je hebt GFS met z'n optimistische voorspellingen, en dan "de rest" die allemaal in dezelfde lijn vallen en veel realistischer voorspellen. Er is geen "pessimistisch" model.
Net zoals wanneer hier mensen zaken uit artikels delen (met objectieve feiten die gewoon van het kmi komen):
Iedereen is vrij om de zomer te "beoordelen." Dat artikel is even subjectief als mijn beleving van het weer. De objectieve cijfers zijn voor iedereen dezelfde. Welk soort zomer dat betekent, is voor iedereen verschillend. Ik onderbouw wel hoe ik tot mijn subjectieve mening kom, met dezelfde criteria als die van de voorbije zomers (geen wijzigingen, wat je kan nagaan want ik heb ze vorig jaar al gepost). Ik wijzig m'n criteria niet om een bepaald verhaal te doen kloppen. Uiteraard moet je niet akkoord gaan met mijn mening, maar dan draagt jouw mening als repliek veel meer bij dan de zoveelste ad hominem one-liner (dat laatste is nu niet specifiek aan u gericht he).

Zoals ik hierboven zei: jaag je niet op in het feit dat andere mensen dezelfde zomer anders beleven dan jijzelf. Ieder z'n ding.

Maar gelukkig is droogte nog geen probleem hier :sarcastic: , ook iets wat volgens uw selectieve criteria geen probleem is.
Ja, het is droog dit jaar. Maar het was nat de voorbije jaren, en daardoor leidt dat momenteel niet tot problemen. Heb jij dan gehoord van grote droogteproblemen? Bij gebrek aan echte problemen maakt men nogal poeha over het feit dat sommige bomen - en ik citeer: "hier en daar" - hun bladeren iets vroeger afwerpen (waarbij ook gezegd wordt dat de vele nattigheid van de laatste 2 jaren ook een probleem was), maar dat is nu ook weer geen uitzonderlijk of zorgwekkend fenomeen. Ik denk dat we er wel goed vanaf komen dit jaar.

Om dit objectief ook te staven: de officiële droogtesituatie is slechts "niveau 1", wat het waakniveau is. Enkel wat preventieve droogtemaatregelen, en ook slechts "hier en daar". Straks zal het naar verwachting weer niveau 0 worden, tenzij we een atypisch droge herfst zouden krijgen, maar dat zou nog onrealistischer zijn om te verwachten dan een herhaling van een 2018 zomer.

Laatst bewerkt:
Eerste persoon ooit genegeerd op dit forum: Gugli.

Calimero is een reus in vergelijking met dat kleinzerig gedrag. Het is ook alleen om te komen klagen. Als het weer goed is, hoor je hem niet.
Ook voor het eerst die functie gebruikt, wat een gezever zeg.

Als ik kijk naar juni: op quasi alle vlakken beter dan een gemiddelde junimaand: warmer, droger, minder neerslagdagen, zonniger dan gemiddeld
juli: iets warmer en iets natter dan gemiddeld maar nog steeds normaal, normaal qua neerslagdagen en iets meer zonneschijn dan gemiddeld, al bij al geen bijzondere maand
augustus: toch weer op weg om een goede zomermaand te worden: veel droger en warmer dan gemiddeld maar de definitieve cijfers zijn nog niet binnen. Het is zeer onwaarschijnlijk dat augustus nog natter dan gemiddeld zal eindigen want dan moet er tegen het einde van de maand nog 70mm neerslag vallen. We hebben al 161 uur zon gehad van de 192 uren gemiddeld, die 31 uren zon zouden we nog gemakkelijk moeten halen.

Conclusie: we mogen niet klagen, het is best al een goede zomer geweest, wie nu verwachtte dat deze zomer ging alle records breken (op basis van seizoensverwachtingen die nog zeer experimenteel zijn), dat is gewoon niet realistisch.
Ik denk dat de lange termijn en seizoensverwachtingen er trouwens niet ver naast zaten , ze gaven warmer/droger aan dan normaal, en juli iets natter dacht ik, wat ook uitgekomen is.

Laatst bewerkt:
Augustus is inderdaad nog onzeker. Eerste decade slecht. Tweede decade goed. De derde decade zal het dus gaan bepalen. En de voorspellingen zwalpen nog: de ene keer voorspellen ze een koele intrede van de westcirculatie, dan weer voorspellen ze toch nog een mooie periode met 25 graden (momenteel neigt het ook weer naar dat laatste). Tenzij GFS natuurlijk, die ziet de 30+ altijd wel nog zitten.

De seizoensvoorspellingen zaten er inderdaad goed op qua temperatuur, maar niet qua neerslag. Juli werd unaniem als droog voorspeld, zowel in C3S als het Europese model alleen. Nu, hoe dan ook, wat er op 3 juli misgelopen is kon men toen ook niet zien aankomen, en is opmerkelijk genoeg voor verdere analyse.

Laatst bewerkt:
Ook al gemerkt aan de bomen: veel bladval. Zowel bij de jonge als oude bomen. De natuur heeft het toch moeilijk met de opgebouwde watertekorten.

Bomen wortelen ook minder diep dan veel mensen denken en gaan de gevolgen van maandenlange drogere perioden voelen.

Als je deze zomer niet ervaren hebt als 'topzomer' dan stel je gewoon te hoge eisen voor België.

Ik was eind vorige week met alweer die hoge temperaturen zelfs blij dat de herfst er eindelijk aankomt. Enkel hopen dat we geen buitensporig groot aantal regendagen krijgen (zoals vorig jaar als ik me niet vergis), want daar wordt een mens ook niet vrolijk van.

Laatst bewerkt:
Ik lees hier dat de natuur een "buffer" heeft qua nattigheid, serieus?
Uiteraard -
In a ‘wet then dry’ sequence (high rainfall period occurring before the drought), there will be ample soil water recharge that can provide water during the drought, buffering its effects.
De natuur past zich simpelweg aan als de realiteit verandert. Dat is ook de reden waarom er deze zomer minder droogtemaatregelen genomen worden dan in 2019. Die zomer was nochtans natter dan de huidige tot nu toe, maar had geen buffer na het droge 2018.

Hoe motiveer je je tegenargument?

Vanwaar komt dan die droogtestress dan?
Het ene spreekt het andere niet tegen. "Droogtestress" betekent niet dat alles per definitie volledig afsterft, gewoon dat de natuur zich aanpast om te overleven. Vroeger waren er evengoed jaren waarbij de bladeren al eens wat vroeger begonnen te vallen, maar toen gebruikte men geen alarmistische termen om dat te beschrijven.

Droogte is geen recent fenomeen, het komt alleen vaker voor, samen met meer extreem natte periodes zoals de voorbije 2 jaar, wat trouwens ook niet goed is voor de natuur want dan "verzuipen de wortels."

Laatst bewerkt:
Als je deze zomer niet ervaren hebt als 'topzomer' dan stel je gewoon te hoge eisen voor België.

Ik was eind vorige week met alweer die hoge temperaturen zelfs blij dat de herfst er eindelijk aankomt. Enkel hopen dat we geen buitensporig groot aantal regendagen krijgen (zoals vorig jaar als ik me niet vergis), want daar wordt een mens ook niet vrolijk van.
We zijn de vorige jaren echt verwend geweest op vlak van temperatuur. In feite logisch want de aarde warmt op dus dat gaat wellicht niet meer veranderen. Nu verwachten sommigen dan dat we hier het klimaat van de Côte d'Azur gaan krijgen, dat is ook niet realistisch.

Het is nu afwachten of we in de herfst en winter weer in het stramien van vorig jaar zullen vallen of dat een tijdelijk fenomeen geweest is.

Van een droger jaar zal de natuur zich wel herstellen, eveneens van een extreem nat jaar. In extreem natte jaren in het meer een probleem voor de mens als voor de natuur, aangezien de boeren niet meer op hun veld geraken. Maar de natuur gaat niet afsterven als er ineens het dubbele valt van wat we gewoon zijn, dan gaan er gewoon andere planten groeien die daar wel tegen kunnen en meer onkruid en wordt België een jungle.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan