Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
De laatste 3 jaren is dit soort vochtige warmte inderdaad weer de trend geworden, in 2018-2022 (uitgezonderd 2021) dan was het beter te verdragen. Ook in 2003 en 2006 was het volgens mij meer droge warmte.Imo is dat gewoon de normale hitte hier in Belgie wanneer het boven de 30 graden komt. We zijn de laatste jaren op dat gebied wat teveel verwend geweest met hogere temperaturen samen met een lagere luchtvochtigheid terwijl dat eigenlijk niet de standaard is.
Lage stratus, frisse noordenwind,...de warmtehaters gaan hun hartje weer kunnen ophalen!
Beloning!Afstraffing!
De afstraffing komt dinsdag zo te zien.Beloning!
Over twee weken is ze weer voorbij, die mooie (weerkundige) zomer. Maar het is nu al duidelijk: de zomer van 2025 gaat de geschiedenisboeken in als warm, droog en zonnig.
De zomer van 2025 zal in de top 5 belanden van warmste zomers sinds het begin van de waarnemingen.
De gemiddelde temperatuur voor de maanden juni, juli en augustus – ofte de meteorologische zomer, niet te verwarren met de astronomische zomer – zal uitkomen op 19,3 à 19,4 graden Celsius, rekent weerman Frank Deboosere uit. Nog wel een tikkeltje onder de absolute recordzomer van 2018 toen het kwik gemiddeld tot 19,8 graden klom, maar toch zeker stevig boven het gemiddelde van de referentieperiode tussen 1991 en 2020. Dat is 17,9 graden. “Wees er maar zeker van, in de jaren zestig hadden ze deze zomer als heel warm bestempeld”, zegt Deboosere.
Dat merk je ook aan het aantal tropische dagen, dagen met een temperatuur boven de 30 graden. Van 1991 tot 2020 waren dat er gemiddeld vijf per zomer, dit jaar zitten we al aan negen.
Zijn collega David Dehenauw vat het als volgt samen: “Juni was heel warm en droog, juli eigenlijk een normale maand en augustus dient zich vooral heel droog aan. Er is nog maar 15 liter per vierkante meter gevallen in Ukkel. Normaal is dat toch 80 liter.
“Normaal valt er zo’n 234 liter per vierkante meter in Ukkel tijdens de zomermaanden. We zullen wellicht rond de 160 liter uitkomen, met een stevige meteorologische slag om de arm.”
Zo past de zomer van 2025 perfect in het rijtje van de steeds warmere zomers sinds de eeuwwisseling. De top 5 van warmste zomers dateren allemaal van na 2000. “Voor de neerslag blijft het heel volatiel”, zegt Dehenauw. “De zomers van 2023 en 2024 waren bijvoorbeeld heel nat. Deze keer is het heel droog. De temperatuur stijgt wel altijd. En vooral, we zien het aantal extreme weerverschijnselen toenemen.”
Imo is het echt wel ridicuul om altijd maar weer "afstraffing" te gebruiken. Imo is het gewoon een logisch gevolg van de warmte die we over ons heen gekregen hebben en ook deels door de klimaatopwarming.Twijfel er maar niet aan dat de afstraffing voor die droge zomer er zal komen in het najaar in de setup met een recordwarme Noordzee in combinatie met steeds kouder wordende bovenluchten en luchtcirculatie met een N en/of W component.
Dat mag jij vinden. Het is ook maar semantiek. Als je bovengemiddelde warmte en droogte als 'beloning' beschouwt, dan is de daaropvolgende bovengemiddelde neerslag een 'afstraffing' van het voorgaande, om in die terminologie te blijven. Het zal mij (en anderen) alvast niet weerhouden om die term te blijven gebruiken. Maar ik neem nota van uw gevoeligheden terzake.Imo is het echt wel ridicuul om altijd maar weer "afstraffing" te gebruiken.
Daar vrees ik dan ook weer voor, dat wanneer het regime omslaat we weer vertrokken gaan zijn voor een hele tijd kommer en kwel. Ons weer lijkt te lijden aan een bipolaire stoornis met lange perioden goed weer gevolgd door lange perioden met slecht weer. Dat is ook niet goed voor het gemoed, het zou beter zijn als het wat meer gelijk verdeeld is.Voor mij persoonlijk is de enige "afstraffing" die we krijgen dit huidige klimaat. Met langdurige periodes van vastgeroeste weerpatronen en veel meer extreme weerbeelden. Afstraffing is daar correct, omdat we het als mensheid zelf hebben veroorzaakt (en er nog steeds vrolijk mee verder doen).
Maar als iemand regen een afstraffing vindt, dan doen ze maar. Zolang het niet belachelijk wordt en dagen van 25 graden in de zomer een "afstraffing" genoemd worden.
Yup. Zoals ik al eerder zei: ik mis de seizoenen echt.Daar vrees ik dan ook weer voor, dat wanneer het regime omslaat we weer vertrokken gaan zijn voor een hele tijd kommer en kwel. Ons weer lijkt te lijden aan een bipolaire stoornis met lange perioden goed weer gevolgd door lange perioden met slecht weer. Dat is ook niet goed voor het gemoed, het zou beter zijn als het wat meer gelijk verdeeld is.
Ik ben dan ook niet van mening dat het huidige weer een of geen beloning is.Dat mag jij vinden. Het is ook maar semantiek. Als je bovengemiddelde warmte en droogte als 'beloning' beschouwt, dan is de daaropvolgende bovengemiddelde neerslag een 'afstraffing' van het voorgaande, om in die terminologie te blijven. Het zal mij (en anderen) alvast niet weerhouden om die term te blijven gebruiken. Maar ik neem nota van uw gevoeligheden terzake.
Is dat niet wat veel mensen met kennis ter zake voorspellen wat het gevolg van de klimaatverandering zou zijn. Ik denk dat mensen nogal gemakkelijk geloven dat wanneer men spreekt over de klimaatopwarming het hier het klimaat van zuid frankrijk worden.Daar vrees ik dan ook weer voor, dat wanneer het regime omslaat we weer vertrokken gaan zijn voor een hele tijd kommer en kwel. Ons weer lijkt te lijden aan een bipolaire stoornis met lange perioden goed weer gevolgd door lange perioden met slecht weer. Dat is ook niet goed voor het gemoed, het zou beter zijn als het wat meer gelijk verdeeld is.