En om mezelf toch nog snel te verduidelijken waarom ik hier zo van leer trek en niet gewoon "geniet van het zomerse weer" (ik geniet daar wel van) en dan laat ik het zo voor even:
Het klimaat is om zeep. Het wordt erger en erger, en we doen er niets aan. Zoals ik al zei: bij de verkiezingen was het niet eens een thema meer. Ik zeg niet dat dat het enige thema moet zijn, maar we leven hier wel allemaal natuurlijk.
En wanneer het weer uitzonderlijk is "naar beneden" staat men hier al gauw moord en brand te schreeuwen. Het regent te veel, of het is te somber, of het is te nat. Het land staat in rep en roer, en "wat voor weer is dat nu." En ik versta dat.
Maar kijk eens waar we nu zitten:
Zes maanden van dit jaar waren reeds warmer dan gemiddeld. Juni zelfs een heel pak warmer (top 3). We zijn onze "warmtedagen" (20+, 25+, en 30+) al lang overschreden, en we zitten op dit moment hoogstwaarschijnlijk in een tweede hittegolf van het jaar.
Februari was droger dan gemiddeld, in maart heeft het praktisch niet geregend, in april de helft van wat het normaal doet, idem voor mei, idem voor juni. Juli is uiteindelijk nipt ietsje natter geworden dan gemiddeld, en dat was al genoeg om deze thread in rep en roer te zetten. Maar kijk eens mensen: het is vijf maanden op een rij (veel) te droog geweest. Moest het ietsje minder geregend hebben in Ukkel, zaten we aan zes maanden.
Februari, maart, april, mei, juni, en juli waren (veel) zonniger dan gemiddeld.
Draai dat eens om? Zet die zonneschijn eens om in bewolking, en draai die temperatuur die we "te veel" hebben eens om naar beneden? Maak van de droogte eens regen? Dan zouden we nog al eens iets zien in deze thread! En ja, het weer moet niet altijd
perfect op het lijntje van het gemiddelde lopen, maar dat doet het nu toch al een tijdje niet meer hoor. Het loopt er een heel pak boven.
Maar het is zomers weer, en de mensen houden daar van. Dus is het geen probleem. En dat mag, natuurlijk. Ieder diertje zijn pleziertje. Maar de periode waarin we nu zitten is echt ook niet normaal te noemen. Het is even uitzonderlijk als maandenlange periodes met te veel regen of bewolking. Maar omdat het "leuk" is staan we daar niet bij stil.
Maar dan zijn er dus tegenwoordig heel veel mensen die de normen maar vervagen en vertroebelen, en dat komt de discussie voor het klimaat ook niet ten goede. We zitten verdorie in een gigantisch warme, droge, en zonnige periode, al maandenlang, en nog wordt er hier soms gedaan alsof het niet goed genoeg is. Wanneer dan wel? Als de lijn van wat een "goede zomer" telkens maar opschuift en opschuift, dan schrikken we tegenwoordig niet meer van zomers met wekenlang 30+. Maar we zouden daar net
wel van moeten schrikken, want het is niet normaal.
En daarom dat ik telkens probeer te nuanceren wanneer iemand komt impliceren dat deze huidige periode maar "het minst is wat we mogen verwachten", en dat zomers pas de moeite zijn als ze letterlijk elk record verbreken. Of dat 34 graden "eindelijk echt zomerweer" is. Sorry, maar 34 graden is uitzonderlijk in dit land! We moeten dat niet als de norm beschouwen. Al dat soort berichten doet me uiteindelijk denken aan de kikker die langzaam gekookt wordt en het niet doorheeft.
Klopt, we kunnen er als individu niets aan veranderen. En ik zeg ook niet dat je niet mag genieten: geniet met volle teugen. Je moet niet miserabel in een airconditioned hoekje gaan zitten, absoluut niet. Maar laten we alsjeblieft ook wat realistisch blijven, mensen.