Lente & zomer 2025

Voor van die druilerige grijze troep pas ik toch. Dan veel liever dit weer. Het is compensatie voor die twee non-zomers die we gehad hebben in 2023 en 2024 :)
(ook al heeft het weer geen geheugen, voor mij voelt het toch zo aan, terug wat energie voor de donkere maanden er weer aankomen)

Ik weet echt niet vanwaar het narratief komt dat 2024 een "non-zomer" was. Het was veel natter dan gemiddeld, maar die regen is op minder dagen gevallen (40 tegenover 42.6). Voor de rest waren volgende parameters hoger/beter dan gemiddeld:
  • Zonneschijnduur (619:26 vs 594:56)
  • Gemiddelde temperatuur (18.3 vs 17.9)
  • Gemiddelde max temperatuur (22.6 vs 22.5)
  • Gemiddelde min temperatuur (13.7 vs 13.4)
  • Onweersdagen (29 vs 39.2)
  • Gemiddelde windsnelheid (2.8 vs 3)
Meer zon, hogere gemiddelde temperatuur, veel minder onweer, minder regendagen, minder wind, en gemiddelde max- en min temperaturen. Hoezo, non-zomer? Ja, er is (veel) meer regen gevallen, maar op minder dagen dan normaal. Of het nu stortregent of miezert: regen is toch regen?

De zomer van 2023 was, behalve dan qua temperatuur en zonneschijnduur, inderdaad geen hoogvlieger. Maar als we een zomer als die van 2024 al gaan beschouwen als "non-zomer"... Dan wordt de lat wel heel hoog gelegd.

Nu goed, ik heb mijn duitje voor de bewustwording weer gedaan (hoop ik). Ik ga verder werken. Geniet allemaal nog van het weer! En voor zij die dit niet leuk vinden: ik hoop dat je voldoende verkoeling vindt!

Denk dat de grote negativiteit van vorig jaar komt omdat het veel maanden achter elkaar veel geregend heeft. Dat doet de perceptie creëeren dat het veel regent.

Ik weet echt niet vanwaar het narratief komt dat 2024 een "non-zomer" was. Het was veel natter dan gemiddeld, maar die regen is op minder dagen gevallen (40 tegenover 42.6). Voor de rest waren volgende parameters hoger/beter dan gemiddeld:
  • Zonneschijnduur (619:26 vs 594:56)
  • Gemiddelde temperatuur (18.3 vs 17.9)
  • Gemiddelde max temperatuur (22.6 vs 22.5)
  • Gemiddelde min temperatuur (13.7 vs 13.4)
  • Onweersdagen (29 vs 39.2)
  • Gemiddelde windsnelheid (2.8 vs 3)
Meer zon, hogere gemiddelde temperatuur, veel minder onweer, minder regendagen, minder wind, en gemiddelde max- en min temperaturen. Hoezo, non-zomer? Ja, er is (veel) meer regen gevallen, maar op minder dagen dan normaal. Of het nu stortregent of miezert: regen is toch regen?

De zomer van 2023 was, behalve dan qua temperatuur en zonneschijnduur, inderdaad geen hoogvlieger. Maar als we een zomer als die van 2024 al gaan beschouwen als "non-zomer"... Dan wordt de lat wel heel hoog gelegd.

Nu goed, ik heb mijn duitje voor de bewustwording weer gedaan (hoop ik). Ik ga verder werken. Geniet allemaal nog van het weer! En voor zij die dit niet leuk vinden: ik hoop dat je voldoende verkoeling vindt!
De zomer was vorig jaar wel iets beter dan de andere seizoenen, het was al bij al geen goede zomer, en zeker onvoldoende om te kunnen herstellen van de rotmaanden die daarvoor kwamen. Het was gewoon zodanig slecht dat het de hele perceptie van de zomer mee begon te vervormen, zoals dat iemand met een depressie ook het licht niet meer ziet.
Stel dat je die zomer op zichzelf bekijkt zou het nog een redelijke zomer (maar verre van een goede zomer) geweest zijn, het is vooral ook de maanden ervoor en erna die het beeld vormen, en ook de relatieve vochtigheid was hoog (het was dus op de betere dagen ook niet helder, en vaak plakkerig weer zelfs, verre van droge aangename warmte).

Ik ben blij dat we die periode nu precies toch achter ons gelaten hebben, nu nog een OK herfst en dan mogen we zeggen dat 2025 op weergebied toch geen slecht jaar geweest is.

Denk dat de grote negativiteit van vorig jaar komt omdat het veel maanden achter elkaar veel geregend heeft. Dat doet de perceptie creëeren dat het veel regent.
Dat kan allemaal wel, en dat zal bij veel mensen ook wel zo zijn, zoals @Sneeuwstorm toevoegt. Maar als je objectief kijkt naar de data en naar wat er normaliter te verwachten valt in ons land dan kan je die zomer objectief gezien absoluut geen "non-zomer" noemen vind ik.

Mensen mogen gerust vinden dat een zomer ook gevormd wordt door de seizoenen errond, of mensen mogen ook vinden dat het elke dag 33 graden moet zijn vooraleer een zomer geslaagd is. Maar dat zijn dan hoogst persoonlijke verwachtingen. Zo een zomer als 2024 (die op vele vlakken zelfs "beter" dan gemiddeld was) een "non-zomer" noemen, nee, daar ga ik niet in mee. Dat soort zaken zorgt mijns inziens ook voor normvervaging.

En om mezelf toch nog snel te verduidelijken waarom ik hier zo van leer trek en niet gewoon "geniet van het zomerse weer" (ik geniet daar wel van) en dan laat ik het zo voor even:

Het klimaat is om zeep. Het wordt erger en erger, en we doen er niets aan. Zoals ik al zei: bij de verkiezingen was het niet eens een thema meer. Ik zeg niet dat dat het enige thema moet zijn, maar we leven hier wel allemaal natuurlijk.

En wanneer het weer uitzonderlijk is "naar beneden" staat men hier al gauw moord en brand te schreeuwen. Het regent te veel, of het is te somber, of het is te nat. Het land staat in rep en roer, en "wat voor weer is dat nu." En ik versta dat.

Maar kijk eens waar we nu zitten:

Zes maanden van dit jaar waren reeds warmer dan gemiddeld. Juni zelfs een heel pak warmer (top 3). We zijn onze "warmtedagen" (20+, 25+, en 30+) al lang overschreden, en we zitten op dit moment hoogstwaarschijnlijk in een tweede hittegolf van het jaar.

Februari was droger dan gemiddeld, in maart heeft het praktisch niet geregend, in april de helft van wat het normaal doet, idem voor mei, idem voor juni. Juli is uiteindelijk nipt ietsje natter geworden dan gemiddeld, en dat was al genoeg om deze thread in rep en roer te zetten. Maar kijk eens mensen: het is vijf maanden op een rij (veel) te droog geweest. Moest het ietsje minder geregend hebben in Ukkel, zaten we aan zes maanden.

Februari, maart, april, mei, juni, en juli waren (veel) zonniger dan gemiddeld.

Draai dat eens om? Zet die zonneschijn eens om in bewolking, en draai die temperatuur die we "te veel" hebben eens om naar beneden? Maak van de droogte eens regen? Dan zouden we nog al eens iets zien in deze thread! En ja, het weer moet niet altijd perfect op het lijntje van het gemiddelde lopen, maar dat doet het nu toch al een tijdje niet meer hoor. Het loopt er een heel pak boven.

Maar het is zomers weer, en de mensen houden daar van. Dus is het geen probleem. En dat mag, natuurlijk. Ieder diertje zijn pleziertje. Maar de periode waarin we nu zitten is echt ook niet normaal te noemen. Het is even uitzonderlijk als maandenlange periodes met te veel regen of bewolking. Maar omdat het "leuk" is staan we daar niet bij stil.

Maar dan zijn er dus tegenwoordig heel veel mensen die de normen maar vervagen en vertroebelen, en dat komt de discussie voor het klimaat ook niet ten goede. We zitten verdorie in een gigantisch warme, droge, en zonnige periode, al maandenlang, en nog wordt er hier soms gedaan alsof het niet goed genoeg is. Wanneer dan wel? Als de lijn van wat een "goede zomer" telkens maar opschuift en opschuift, dan schrikken we tegenwoordig niet meer van zomers met wekenlang 30+. Maar we zouden daar net wel van moeten schrikken, want het is niet normaal.

En daarom dat ik telkens probeer te nuanceren wanneer iemand komt impliceren dat deze huidige periode maar "het minst is wat we mogen verwachten", en dat zomers pas de moeite zijn als ze letterlijk elk record verbreken. Of dat 34 graden "eindelijk echt zomerweer" is. Sorry, maar 34 graden is uitzonderlijk in dit land! We moeten dat niet als de norm beschouwen. Al dat soort berichten doet me uiteindelijk denken aan de kikker die langzaam gekookt wordt en het niet doorheeft.

Klopt, we kunnen er als individu niets aan veranderen. En ik zeg ook niet dat je niet mag genieten: geniet met volle teugen. Je moet niet miserabel in een airconditioned hoekje gaan zitten, absoluut niet. Maar laten we alsjeblieft ook wat realistisch blijven, mensen.

Woon in WVL , als ik buitenkom heb ik nu toch echt geen 'hittegolf' gevoel. Dat valt hier zeer goed mee.
Ik woon in het texas van (West)Vlaanderen en waan met toch een beetje in...Texas voor de moment. Veel te warm en wat mij betreft, niet zo aangenaam. Ook wat hoge bewolking waardoor het nu al weer laf aanvoelt. De avonden zijn wel op hun best, lekker lang buiten zitten en een boekje lezen om zo rustig af te koelen, ik kan het wel smaken.

En om mezelf toch nog snel te verduidelijken waarom ik hier zo van leer trek en niet gewoon "geniet van het zomerse weer" (ik geniet daar wel van) en dan laat ik het zo voor even:

Het klimaat is om zeep. Het wordt erger en erger, en we doen er niets aan. Zoals ik al zei: bij de verkiezingen was het niet eens een thema meer. Ik zeg niet dat dat het enige thema moet zijn, maar we leven hier wel allemaal natuurlijk.

En wanneer het weer uitzonderlijk is "naar beneden" staat men hier al gauw moord en brand te schreeuwen. Het regent te veel, of het is te somber, of het is te nat. Het land staat in rep en roer, en "wat voor weer is dat nu." En ik versta dat.

Maar kijk eens waar we nu zitten:

Draai dat eens om? Zet die zonneschijn eens om in bewolking, en draai die temperatuur die we "te veel" hebben eens om naar beneden? Maak van de droogte eens regen? Dan zouden we nog al eens iets zien in deze thread! En ja, het weer moet niet altijd perfect op het lijntje van het gemiddelde lopen, maar dat doet het nu toch al een tijdje niet meer hoor. Het loopt er een heel pak boven.

Maar het is zomers weer, en de mensen houden daar van. Dus is het geen probleem. En dat mag, natuurlijk. Ieder diertje zijn pleziertje. Maar de periode waarin we nu zitten is echt ook niet normaal te noemen. Het is even uitzonderlijk als maandenlange periodes met te veel regen of bewolking. Maar omdat het "leuk" is staan we daar niet bij stil.

Maar dan zijn er dus tegenwoordig heel veel mensen die de normen maar vervagen en vertroebelen, en dat komt de discussie voor het klimaat ook niet ten goede. We zitten verdorie in een gigantisch warme, droge, en zonnige periode, al maandenlang, en nog wordt er hier soms gedaan alsof het niet goed genoeg is. Wanneer dan wel? Als de lijn van wat een "goede zomer" telkens maar opschuift en opschuift, dan schrikken we tegenwoordig niet meer van zomers met wekenlang 30+. Maar we zouden daar net wel van moeten schrikken, want het is niet normaal.

En daarom dat ik telkens probeer te nuanceren wanneer iemand komt impliceren dat deze huidige periode maar "het minst is wat we mogen verwachten", en dat zomers pas de moeite zijn als ze letterlijk elk record verbreken. Of dat 34 graden "eindelijk echt zomerweer" is. Sorry, maar 34 graden is uitzonderlijk in dit land! We moeten dat niet als de norm beschouwen. Al dat soort berichten doet me uiteindelijk denken aan de kikker die langzaam gekookt wordt en het niet doorheeft.

Klopt, we kunnen er als individu niets aan veranderen. En ik zeg ook niet dat je niet mag genieten: geniet met volle teugen. Je moet niet miserabel in een airconditioned hoekje gaan zitten, absoluut niet. Maar laten we alsjeblieft ook wat realistisch blijven, mensen.
Dat het klimaat om zeep is, valt wel niet te ontkennen. We hebben nog nauwelijks winters zoals vroeger, lijkt wel alsof je enkel nog een zomer en een herfst hebt.
Ik vond dat er vroeger meer afwisseling was in ons weer. Dat was dan ook beter dan wanneer het maandenlang heel veel regent gevolgd door meerdere heel droge/zonnige maanden. De mensen zijn ook rap gewend als het maandenlang zonnig is zo lang ze zelf niet persoonlijk de nadelen van de droogte ondervinden.

Kan goed zijn. Maar als er vandaag en morgen in Ukkel 30+ graden wordt bereikt dan zitten we in een hittegolf. Dat moet niet tussen aanhalingstekens dan.
30.2°C in Ukkel een uurtje geleden, ik weet niet of het nog gestegen is sindsdien maar de kaap van 30°C is behaald.

Als we morgen nog 30°C halen in Ukkel dan is de hittegolf een zekerheid. Maandag is Ukkel blijven steken op 29,2°C.
Na vandaag is er nog één tropische dag nodig, die 30°C morgen hangt ook wel af van bewolking/buien

22,1° actueel aan zee, weinig wind, ideaal weer.
Ik zie toch een vrij grote kans op buien vannacht, ook in binnenland, maar het is geen gestructureerde buienlijn dus weer zeker niet overal.

Veel sluierbewolking vandaag, er hangt een storing boven West-Frankrijk wat voor meer bewolking zorgt.

Vanaf 20 augustus precies een koeler en instabieler weertype met buien volgens ECMWF.

Veel sluierbewolking vandaag, er hangt een storing boven West-Frankrijk wat voor meer bewolking zorgt.

Vanaf 20 augustus precies een koeler en instabieler weertype met buien volgens ECMWF.
Yep, ook gezien. Plots enorm wisselvallig vanaf 20/08. Is nog ver vooruit natuurlijk, dus het kan nog veranderen. Maar het zit nu wel al een paar dagen in de kaarten bij ECMWF.

Toch liever twee weken kwakkelweer dan twee weken 30+. Dit weer betekent voor mij plakkerigheid tot en met, zweten en stinken en lastig worden op alles en iedereen. Als het maar voor een paar dagen is sla ik me er wel doorheen, maar meerdere weken aan een stuk maakt me dan weer moedeloos. Vooral dat gezweet vind ik irritant.

Ik kan anders wel genieten van mooi zomerweer: 24 à 25 graden met een briesje en avonden die voldoende afkoelen, wat dan weer de nachtrust bevordert. En dan 's ochtends aangenaam fris om dan langzaam weer op te warmen.

En herfstweer is voor mij die eerste koudeprik, nevelige ochtenden die worden opengebroken door een herfstzon. Een stevige wandeling in het bos dat zwanger is van die heerlijke zoete geuren van verval, gevolgd door aardse geneugten (glas rode Bourgogne met een stukske wild) met aangenaam gezelschap aan de eettafel. Anderen associëren herfstweer dan weer met miezerweer en grijze lucht.

Het enige onweer in Vlaanderen voor deze nacht was voor Plopsaland De Panne. De rest kreeg niets.

Vandaag vooral kijken of de derde dag met 30°C in Ukkel wordt behaald voor de hittegolf. Misschien dat bewolking roet in het eten kan gooien, maar zo niet zou dit moeten lukken. Gisteren werd 32.1°C behaald daar. Er zijn nog nieuwe kansen indien het niet lukt, al hangt het dan ook af van zaterdag en zondag of we 25°C behalen. Indien dat lukt zou het een lange hittegolf kunnen worden gezien het begin volgende week weer terug warmer wordt. En dat zou dan de tweede hittegolf van het jaar zijn, of de zesde van dit decennium en twintigste van deze eeuw. Frappant als je dan weet dat er in de dertig jaar tussen 1959 en 1990 maar twee hittegolven waren in Ukkel: in 1975 en 1976.

Laatst bewerkt:
Damn, hier rond Antwerpen is het maar afgekoeld tot 23°C vanochtend, momenteel nog 25,5°C binnenshuis.
Denk dat ik vandaag toch maar naar kantoor ga ipv thuiswerk.

Vanavond zou het wel sneller afkoelen dan gisteren, wat toch aangenaam is.

Terug
Bovenaan