Als ik zo naar de huidige voorspellingen kijk, dan mag onze fictieve vriend Knabbel er van mij toch aan beginnen. Te beginnen met vandaag:
- 34°
- 34°
- 30°
- 29°
- 26°
- 25°
- 27°
- 29°
- 28°
- 25°
Met het feit dat we al 26.5
° en 29.5° hebben gehad, zou dat een hittegolf zijn van twaalf dagen, dat zou deze hittegolf op plaats 6 zetten (ex aequo met een aantal anderen, welteverstaan) qua duur. Het zou ook de tweede hittegolf zijn dit jaar, en nog maar het achtste jaar sinds 1892 waarin er meer dan 1 hittegolf voorkomt.
Kijken we dan naar de voorspelde minimumtemperaturen, dan zien we dat die gedurende vrijwel heel de periode tegen de 20
° aanschurken (behalve een dip naar 13 en 14 graden op 17 en 18 augustus). Dat gaat dus een enorm hete periode worden. Regen van enige betekenis wordt er wederom niet verwacht. Verkoeling vinden om te slapen zal dus voor mensen zonder airco zeer moeilijk zijn.
Ondertussen hebben we er ook al 3 zomerse dagen (+25°) bij gedaan en zitten we voor dit jaar aan 34. Het gemiddelde is 30.
Qua tropische dagen (+30°) zitten we ook al boven het gemiddelde (5), en daar gaan we nog wat bovenop doen naar alle verwachtingen.
Voor mij persoonlijk is dit veel te heet, en het is ook gewoon (alweer) buitengewoon heet voor ons land. Want juli was immers al (lichtjes) warmer dan gemiddeld, juni (veel; bij de drie warmste) warmer dan gemiddeld. Over het jaar gezien was januari trouwens tot nu toe de enige maand die onder het gemiddelde eindigde qua temperatuur.
Men zegt dan "geniet er gewoon van," maar van zo een hitte kan ik persoonlijk niet genieten in dit land, en ik vind het ook beangstigend om te zien wat voor rare sprongen ons weer (en het klimaat over het algemeen) maakt. Nog niet zo heel lang geleden was het nog bijna een "event" wanneer het kwik een eindje boven de 30 kwam, nu kijken we daar zelfs niet meer naar om.