Lente & zomer 2025

Het moet in Zweden nog een pak erger zijn, stel dat je op >60° NB woont zit je nog onder de poolcirkel maar het zal daar in juni eigenlijk niet donker worden. Moet vervelend zijn om te slapen.

Ik zat de laatste 2 weken van juli boven de poolcirkel in Zweden. Ik heb me kapot gezweet daar: de zon was bijna 24u op 24 van de partij en het was een historische hittegolf.

Gezien dit topic en de groene kleur van het gras heeft het hier wel wat geregend? :unsure:

Valt mee, vooral op 2 augustus heeft het veel geregend (11mm in Ukkel maar meer op andere plaatsen) maar nadien niet zo veel meer.

Guglielmo heeft hier sinds vrijdag niet meer gepost in deze thread, je kan daaruit afleiden dat het goed weer is nu.

Trend voor komende week is dat de warmte terugkeert (mocht er "een dipje" zijn in het weekend). Voor meer zekerheid best nog wel enkele dagen wachten.

De buien op donderdag zijn verder ook zo goed als verdwenen (enkel een zeer kleine kans nu).

Kans wordt groter dat voor de derde tiendaagse van augustus (we kijken nu al vrij ver vooruit in de toekomst, dus neem het met een dikke korrel zout) "de restanten van het op heden nog te vormen tropische systeem Erin" mogelijk onze kant (-> Europa) uitgaat en het weer zal beïnvloeden. Enkele modellen hinten daar al op. Dat kan voor zowel aangenaam weer zorgen (nazomer) of onaangenaam weer maar voorlopig nog veel te vroeg om daarover iets zinnigs te kunnen zeggen. Gewoon dat het erop lijkt dat een tropische systeem het weer zal beïnvloeden in Europa. Dat wil ook zeggen dat de betrouwbaarheid voor eind augustus een beetje lager dan normaal zou kunnen liggen eens het zover is.

Maar dat geldt eigenlijk ook al voor volgende week gezien details zullen bepalen of het bloedheet of gewoon warm wordt, gezien de echte hitte heel dichtbij is, maar het lijkt dat we door de orientatie van het hogedrukgebied te maken kunnen krijgen met een milde noordenwind wat de warmte al een beetje temperen in het weekend (nog altijd boven normaal, maar niet langer tropisch). Grote spreiding voor volgende week, dus ook daar valt gewoon nog niet veel over te zeggen

knabbel aan het werk he.
Als ik zo naar de huidige voorspellingen kijk, dan mag onze fictieve vriend Knabbel er van mij toch aan beginnen. Te beginnen met vandaag:
  • 34°
  • 34°
  • 30°
  • 29°
  • 26°
  • 25°
  • 27°
  • 29°
  • 28°
  • 25°
Met het feit dat we al 26.5° en 29.5° hebben gehad, zou dat een hittegolf zijn van twaalf dagen, dat zou deze hittegolf op plaats 6 zetten (ex aequo met een aantal anderen, welteverstaan) qua duur. Het zou ook de tweede hittegolf zijn dit jaar, en nog maar het achtste jaar sinds 1892 waarin er meer dan 1 hittegolf voorkomt.

Kijken we dan naar de voorspelde minimumtemperaturen, dan zien we dat die gedurende vrijwel heel de periode tegen de 20° aanschurken (behalve een dip naar 13 en 14 graden op 17 en 18 augustus). Dat gaat dus een enorm hete periode worden. Regen van enige betekenis wordt er wederom niet verwacht. Verkoeling vinden om te slapen zal dus voor mensen zonder airco zeer moeilijk zijn.

Ondertussen hebben we er ook al 3 zomerse dagen (+25°) bij gedaan en zitten we voor dit jaar aan 34. Het gemiddelde is 30.

Qua tropische dagen (+30°) zitten we ook al boven het gemiddelde (5), en daar gaan we nog wat bovenop doen naar alle verwachtingen.

Voor mij persoonlijk is dit veel te heet, en het is ook gewoon (alweer) buitengewoon heet voor ons land. Want juli was immers al (lichtjes) warmer dan gemiddeld, juni (veel; bij de drie warmste) warmer dan gemiddeld. Over het jaar gezien was januari trouwens tot nu toe de enige maand die onder het gemiddelde eindigde qua temperatuur.

Men zegt dan "geniet er gewoon van," maar van zo een hitte kan ik persoonlijk niet genieten in dit land, en ik vind het ook beangstigend om te zien wat voor rare sprongen ons weer (en het klimaat over het algemeen) maakt. Nog niet zo heel lang geleden was het nog bijna een "event" wanneer het kwik een eindje boven de 30 kwam, nu kijken we daar zelfs niet meer naar om.

Lokaal regio Gavere zie ik nu 32 vandaag en 31C morgen ipv 34C voor 2dagen. Dankzij NO - O wind vandaag.
Vind ik absoluut niet erg, integendeel. Vannacht koelde het ook goed af en de dag begint zo koeler.
Kan regionaal wel hoger oplopen natuurlijk.

In Zuid Europa hebben ze het ferm vlaggen de laatste tijd. Genieten is idd iets anders.

De komende 2 nachten gaat het blijkbaar niet zo goed afkoelen als de voorbije nachten. Dat blijft voor mij het grootste probleem bij deze temperaturen. Overdag 30+ graden vind ik niet zo heel erg als het 's avonds om 22u al maar 21 graden of minder is.

De voorspelde minima van vannacht waren veel te hoog, het was hier rond 7u deze morgen 13°C (minimum was 12,6°C). KMI voorspelde 17°C denk ik.
Ik zit hier wel een beetje in een dal dus misschien dat dat ook een verschil maakt. Als ik naar mijn werk rijd en dan een helling opfiets valt het mij op dat het boven dikwijls warmer is dan beneden. Ik fiets dan een heel stuk naast de Dender waar het veel kouder lijkt te zijn. Dat is dan maar een verschil van 40-50 meter hoogte.

Als ik zo naar de huidige voorspellingen kijk, dan mag onze fictieve vriend Knabbel er van mij toch aan beginnen. Te beginnen met vandaag:
  • 34°
  • 34°
  • 30°
  • 29°
  • 26°
  • 25°
  • 27°
  • 29°
  • 28°
  • 25°
Met het feit dat we al 26.5° en 29.5° hebben gehad, zou dat een hittegolf zijn van twaalf dagen, dat zou deze hittegolf op plaats 6 zetten (ex aequo met een aantal anderen, welteverstaan) qua duur. Het zou ook de tweede hittegolf zijn dit jaar, en nog maar het achtste jaar sinds 1892 waarin er meer dan 1 hittegolf voorkomt.
Het grappige is dat wanneer we donderdag in Ukkel zouden blijven steken op 29,9°, we officieel helemaal geen hittegolf zouden hebben (ook al duurt het in totaal 12 of meer dagen voor we weer onder de 25° zakken).

Lokaal regio Gavere zie ik nu 32 vandaag en 31C morgen ipv 34C voor 2dagen. Dankzij NO - O wind vandaag.
Vind ik absoluut niet erg, integendeel. Vannacht koelde het ook goed af en de dag begint zo koeler.
Kan regionaal wel hoger oplopen natuurlijk.

In Zuid Europa hebben ze het ferm vlaggen de laatste tijd. Genieten is idd iets anders.
Ik denk dat 35°C op den duur wel went, maar >40°C dagen na elkaar is wat anders. Daar heb je dan ook nog nachten die niet onder 25°C gaan (en dan is het soms nog >30°C rond middernacht) en zonder airco is dat toch lastig.

In hoeverre kan je je daar nog aan aanpassen dan?

De voorspelde minima van vannacht waren veel te hoog, het was hier rond 7u deze morgen 13°C (minimum was 12,6°C). KMI voorspelde 17°C denk ik.
Die minima zijn dan toch ook sterk regiogebonden. Hier (regio Kempen) is het pas iets voor 2 uur 's nachts onder de 20° gegaan. Om 7 uur 's ochtends werd de bodem bereikt met 16.5°. Nu reeds 25.8°.

Het grappige is dat wanneer we donderdag in Ukkel zouden blijven steken op 29,9°, we officieel helemaal geen hittegolf zouden hebben (ook al duurt het in totaal 12 of meer dagen voor we weer onder de 25° zakken).
Klopt helemaal. Zo zijn we in juni bijvoorbeeld ook al dicht tegen een hittegolf geweest. Moesten 15 juni (22.5°; dat is er toegegeven flink onder) en 16 juni (24.4°) de 25° hebben aangetikt, dan was dat een hittegolf van tien dagen geweest. Maar ja: "als, als, als". Het was er nu natuurlijk geen. Maar het moge duidelijk zijn dat het een enorm warme zomer is

Vannacht wakker geworden van een donderslag. Heeft ook wat geregend aan de kust en delen van de polder. Zat niet in de modellen.
Temp. loopt nu snel op maar ik verwacht een zeebries vanaf 14-15u omdat de aflandige stroming niet sterk genoeg is.
Morgen grotendeels bewolkt vanaf de middag. Zal allemaal wel meevallen qua 'hitte'.

Zal allemaal wel meevallen qua 'hitte'.
Maar woon jij niet aan de zee? Vaneigens dat het dan meevalt qua hitte (geen idee waarom dat tussen aanhalingstekens moet: 30+ is hitte in dit land) want het is aan de kust doorgaans veel winderiger en ook lager van temperatuur dan in het binnenland. De komende dagen wordt er daar consequent 7°-9° minder voorspeld dan in het noorden van het land, bijvoorbeeld.

Ik denk dat 35°C op den duur wel went, maar >40°C dagen na elkaar is wat anders. Daar heb je dan ook nog nachten die niet onder 25°C gaan (en dan is het soms nog >30°C rond middernacht) en zonder airco is dat toch lastig.

In hoeverre kan je je daar nog aan aanpassen dan?
Eénmaal de temp 35C aantikt heb ik toch neiging binnen te blijven van 12 tot 18-19-20h hoor (als ik kan). Na zo een paar dagen zonder airco loopt dat toch ook op: slaapkamers etc worden te warm, slechtere slaap, moe'er overdag, bovenop hitte dan ....

Afijn in het Zuiden zijn ze dat idd gewoon, een droge(lagere luchtvochtigheid) 35C, mits aanpassing als siesta etc. Maar vanaf 40 is dat niets meer dat een lichaam wil verduren al te lang.

Maar woon jij niet aan de zee? Vaneigens dat het dan meevalt qua hitte (geen idee waarom dat tussen aanhalingstekens moet: 30+ is hitte in dit land) want het is aan de kust doorgaans veel winderiger en ook lager van temperatuur dan in het binnenland. De komende dagen wordt er daar consequent 7°-9° minder voorspeld dan in het noorden van het land, bijvoorbeeld.
Idd. ik sprak over mijn situatie (en die van de vele duizenden uit andere provincies die hier verblijven).
Maar zelfs in het noordoosten krijg je bijlange geen Franse/Spaanse toestanden de komende dagen
Dat er mensen zullen zijn voor wie het te warm is, ja dat zal wel. Maar het is zomer hé. ;)

Eénmaal de temp 35C aantikt heb ik toch neiging binnen te blijven van 12 tot 18-19-20h hoor (als ik kan). Na zo een paar dagen zonder airco loopt dat toch ook op: slaapkamers etc worden te warm, slechtere slaap, moe'er overdag, bovenop hitte dan ....

Afijn in het Zuiden zijn ze dat idd gewoon, een droge(lagere luchtvochtigheid) 35C, mits aanpassing als siesta etc. Maar vanaf 40 is dat niets meer dat een lichaam wil verduren al te lang.
Op vakantie met een frisse cocktail in de nabijheid van een zwembad en airco in je hotelkamer is dat allemaal niks, tot je moet werken in dat weer.

Idd. ik sprak over mijn situatie (en die van de vele duizenden uit andere provincies die hier verblijven).
Maar zelfs in het noordoosten krijg je bijlange geen Franse/Spaanse toestanden de komende dagen
Dat er mensen zullen zijn voor wie het te warm is, ja dat zal wel. Maar het is zomer hé. ;)
Die 40°C in Zuid-Frankrijk, dat had je 20-30 jaar geleden toch niet. 't Is nu precies elke zomer wel eens prijs.
Bij ons zijn de gevolgen van global warming nog peanuts in feite. In ons klimaat is dat niet echt een nadeel als het 2-3°C warmer is vergeleken met vroeger.

Terug
Bovenaan