Lente & zomer 2025

Tropische dag is de correcte benaming. Niet "hittedag" wat een andere connotatie heeft.

En die is nog een week vooruit, dus we moeten nog zien of die ook wel komt. Hopelijk heeft men zich niet teveel op GFS gebaseerd.

Het zou de eerste dertiger zijn sinds 3 juli.

Laatst bewerkt:
Tropische dag is de correcte benaming. Niet "hittedag" wat een andere connotatie heeft.

En die is nog een week vooruit, dus we moeten nog zien of die ook wel komt.

Of als je het liever van Frank Deboosere hoort in plaats van Wikipedia, en ik mag toch denken dat die er genoeg van kent:
Ik heb voor de berekening van de tropische dagen (ook wel hittedagen genoemd) al de nodige correctiefactoren proberen toe te passen.

Lijkt me dus dat hittedag de lading ook wel dekt. Ik vind "tropische dag" persoonlijk zelfs nog meer beladen klinken. Maar het is zo je wilt: dan gebruik ik wel tropische dag vanaf nu.

Doorgaans bedoelen ze met een hittedag hetzelfde maar het is geen officiële term die door het KMI gebruikt wordt.

Ik vind "tropische dag" overigens ook niet een goed gekozen term aangezien 30°C ver buiten de tropen kan voorkomen. In Zuid-Europa is 30°C normaal in de zomer, of soms zelfs buiten de zomer, en dat ligt niet in de tropen. Met dan het verschil dat het in de tropen het hele jaar door kan 30°C worden (uitgezonderd op grote hoogte).

Bovendien is het in de tropen ook veel vochtiger doorgaans dan hier wanneer het 30°C is, onze 30°C gaat dus totaal anders aanvoelen dan 30°C in Thailand.

Laatst bewerkt:
Klopt, werd vroeger nog wel eens gebruikt door het KMI ook, maar sinds 2018 wordt uitsluitend nog de vastgestelde officiële term "tropische dag" gebruikt.

Hittegolf is natuurlijk wel officieel.

Het zou de eerste dertiger zijn sinds 3 juli.
OK. En?

Het zou ook de zevende dertiger zijn dit jaar. Normaal krijgen we er vijf per jaar. Het is dus niet alsof dat iets is wat we normaliter bij de vleet zien passeren.

[Edit] Maar dit glijdt alweer af naar of we "Grote Zomers" wenselijk moeten vinden of niet, en daar is een apart topic voor. On topic dan: vandaag 23.5 graden hier en vooral zon gezien. Ik heb dus alvast genoten. Eerlijk gezegd hoop ik persoonlijk wel dat die voorspelde temperaturen wat gaan milderen. Warmer dan 25 graden hoeft het voor mij niet te zijn in dit land. Daar is de infrastructuur niet op voorzien.

In Ukkel is het bij die 22.1 gebleven. Vanaf 11u werd de zon er verdreven door convectie. De zuidenwind gaf het in de avond nog een klein duwtje terug naar 22 maar ook niet meer.

Vanaf morgen begint het betere werk.

OK. En?

Het zou ook de zevende dertiger zijn dit jaar. Normaal krijgen we er vijf per jaar. Het is dus niet alsof dat iets is wat we normaliter bij de vleet zien passeren.

[Edit] Maar dit glijdt alweer af naar of we "Grote Zomers" wenselijk moeten vinden of niet, en daar is een apart topic voor. On topic dan: vandaag 23.5 graden hier en vooral zon gezien. Ik heb dus alvast genoten. Eerlijk gezegd hoop ik persoonlijk wel dat die voorspelde temperaturen wat gaan milderen. Warmer dan 25 graden hoeft het voor mij niet te zijn in dit land. Daar is de infrastructuur niet op voorzien.
Het is nu niet dat het openbare leven hier stilvalt bij >25°C, het leven gaat gewoon verder. Zelfs bij >30°C gaat het leven hier niet stilvallen. De mensen passen zich aan. Bedrijven beginnen soms vroeger, voorzien extra drank etc, maar grosso modo blijft alles draaien. Winkels, kantoren, auto's, ... hebben meestal airco. De gemiddelde Belg heeft last van de warmte maar gaat er niet dood van.

Vroeger was het zelfs niet evident dat in de zomer 30°C gehaald werd. Dat hebben we nu te danken aan global warming.
Als je die grafiek bekijkt zaten we vroeger gemiddeld aan 1-2 tropische dagen per jaar. Het heeft dan lang rond 3 tropische dagen gehangen om de laatste jaren >5 tropische dagen te halen als gemiddeld.

Laatst bewerkt:
Natuurlijk gaat het leven gewoon verder bij +25°C. Voor de meeste mensen dan toch. Ik bedoelde dan uiteraard ook niet dat de gemiddelde Belg zal "doodgaan" van +30°C. Maar dat de meeste gebouwen en voorzieningen hier nog altijd niet voorbereid zijn op langdurige warme periodes, dat lijkt me geen overdreven stelling.

Iemand in mijn familie ligt in een rusthuis (helaas zwaar dement) op een kamertje zonder airco. Geen pretje hoor. En de voorbije weken heb ik al meermaals bij mensen thuis of op restaurants en bistro's gezeten waar men geen airco heeft, en waar het onprettig puffen is. Tijdens Rock Werchter ben ik bij een vriend blijven slapen in de logeerkamer. Nochtans een gewoon vrijstaand huis, en daar was het rond de 26°C, ondanks het feit dat de grote hitte toen al voorbij was. Voor mij is dat absoluut geen pretje om in te slapen.

Neen, sterven gaat de gemiddelde Belg er uiteraard niet aan doen (ouderen wel, dat is gedocumenteerd) maar ik kan me geen activiteiten bedenken die je bij +30°C wel kan doen die je bij pak hem beet 25°C niet zou kunnen doen. Ik zie dus persoonlijk het nut of genot niet in van die extra 5 (of meer) graden. De nadelen zijn talrijker dan de voordelen bij zo'n temperaturen.

Neen, geef mij dan maar een dag zoals vandaag. Hier in omgeving kempen was het aangenaam en zomers warm, en nu koelt het tenminste nog wat af.

Maar dat de meeste gebouwen en voorzieningen hier nog altijd niet voorbereid zijn op langdurige warme periodes, dat lijkt me geen overdreven stelling.
Elke keer zo'n warmte voorkomt, beslissen weer nieuwe mensen om toch die airco te installeren, en dus beter gewapend te zijn tegen de klimaatverandering. In die zin is het dus wel weer een voordeel (beter dat het in golven gaat dan dat iedereen tegelijk beslist om het te installeren). Dat is ook nodig, want de EU loopt flink achter op de ontwikkelde wereld als het komt op A/C. Daar zijn natuurlijk historische redenen voor, maar die redenen zijn vandaag niet meer relevant. Het gaat er niet kouder op worden.

Iemand in mijn familie ligt in een rusthuis (helaas zwaar dement) op een kamertje zonder airco. Geen pretje hoor.
Het probleem is toch veeleer de sector en de prioriteiten die daar gelegd worden. Ik kan zo nog wel een aantal schrijnende zaken opnoemen, die allen de media gehaald hebben maar met weinig resultaat.

Laatst bewerkt:
Klopt helemaal dat het probleem bij de sector ligt. Maar ik had het er gewoon over dat ons land nog steeds (in het algemeen) niet voorbereid is op langdurige hitte. Ik denk dat iedereen toch wel kan beamen dat 30+ dagen (en nachten die niet afkoelen) beklemmender voelen in ons land dan in pakweg Spanje?

Dat iedereen airco installeert (die het kunnen betalen, weliswaar) is eigenlijk gewoon deel van een vicieuze cirkel en maakt het probleem nog groter. In dat opzicht zou ik dus persoonlijk veel liever hebben dat het hier niet warmer en warmer wordt, en dat die airco's niet nodig zijn. Natuurlijk weet ik ook dat we dat punt allang voorbij zijn.

Maar we dwalen af. Ik blijf bij mijn stelling: bij 25 graden kan ik ook in T-shirt op een terrasje gaan zitten. Kan ik ook aan het strand gaan liggen. Kan ik ook een plons nemen. Die 5+ graden extra die sommigen er dan graag bij hebben voegen wat mij betreft helemaal niets toe. Dat geeft mijn leven geen extra bonus. In tegendeel: ze maken bepaalde dingen moeilijker. Gaan sporten is lastiger, in de blote zon zitten gaat vaak niet zonder ongemakkelijk te worden, treinen en bussen worden veelal ondraaglijk, ...

In dat opzicht waren de voorbije paar dagen en zelfs weken voor mij (en waar ik woon) perfect en kijk ik op tegen wat men nu voorspelt. Maar aan iedereen die het graag ziet komen: geniet er van!

De kans is klein. De warmste zomer ooit is vooralsnog 2018, met een temp van 19.9. Wat 2025 betreft staat de teller op 19.3 na juni en juli - in 2018 stond het op 20.1 na juni en juli. De eerste 5 dagen van augustus hebben bovendien slechts 18 als temperatuur. Die 18 zou dan tegen 31 augustus nog omgebogen moeten worden in een 21 om 2018 alleen maar te kunnen evenaren (nog niet te verbeteren).

Met de huidige verwachtingen zijn we op weg naar een top 5 zomer (na 2003, 2018 en 2022, misschien on par met 1976 en 2019.) De komende twee weken wordt er amper regen en veel zonneschijn voorspeld met elke dag vrij aangenaam temperaturen, soms tegen de dertig aan schurkend. Wat voor augustus verder geen sinecure is.

Ik begrijp het sentiment van deze thread eigenlijk gewoon echt niet. Als dit geen topzomer is, wat dan wel. Moet dit echt de warmste zomer ooit worden en alle records breken die er vallen te breken voor je dit als een goede zomer zou beschouwen. We zijn blijkbaar de laatste jaren veel te veel verwend geweest gezien dit nu als de nieuwe normaal wordt beschouwd...

Eerder geuren en kleuren, sommige houden het graag medium bij 25 graden, anderen bakken het liever gaar bij 30+. Semantiek, ieder zijn ding, maar toch telkens dat getrigger als de eigen smaak niet bevestigd wordt.

Anderzijds vind ik het met de laatste weken ingedachte het zeker geen topzomer, maar in vergelijking met vorig jaar al bij al nog niet zo slecht. Als de voorspellingen worden waargemaakt voor de volgende 2 weken, en mocht het in september nog redelijk droog blijven, dan heb ik over de zomer weinig te klagen.

Ik begrijp het sentiment van deze thread eigenlijk gewoon echt niet. Als dit geen topzomer is
Deze repliek beperkt zich tot waarom ik - subjectief - deze zomer 2025 momenteel geen "topzomer" vind. Ik beoog geen beschouwing van wat de niet-officiële term "topzomer" objectief betekent, en evenmin een discussie of een topzomer "wenselijk" is of niet.

Stel dat je deze zomer 2025 vertaalt naar een winter, mét aangepaste vakantieperiodes (dus hier en daar een weekje schuiven): dan heb je winterweer van eind november tot net voor de kerstvakantie (zoals de goede junimaand), maar op 23 december schakelt het weer om naar regen, wind en te warme temperaturen (zoals juli). Pas eind januari wordt het opnieuw winters (zoals augustus).

Ja, het zou officieel de koudste winter in 30 jaar zijn, maar de mensen herinneren zich vooral het natte, zachte weer met Kerstmis en Nieuwjaar, net zoals ze bij deze zomer de regen tijdens TML of het bouwverlof onthouden. De winterliefhebber moppert dat het net in januari weer niet lukte, en dat de kou van februari eigenlijk "te laat" komt, want de zon is te krachtig. Wat in december gebeurde, is men tegen dan al vergeten.

Cijfermatig klopt het verhaal: deze zomer is een warme zomer. Maar als juni en juli van plaats gewisseld hadden (en augustus blijft goed), dan voelt het helemaal anders aan. In wintertermen: eerst herfstweer tot Kerstmis, daarna non-stop vrieskou en sneeuw tot eind februari. Dan heb je wel een Elfstedentocht.

TL;DR: Je gaat naar een sterrenrestaurant, krijgt een schitterend voorgerecht en dessert, maar het hoofdgerecht valt tegen. Achteraf zeg je dan ook niet dat het een onverdeeld succes was.

Laatst bewerkt:
Ik ben heel dat gezeik over een topzomer nu wel beu. Het kan niet elk jaar een topzomer zijn zoals in 2003, 2018 en 2022 etc, dat hoort maar één keer voor de komen in de 10 jaar.
Laat er ons van genieten als het mooi weer is, en voor mij is dat alles vanaf een graad of 20, droog en overwegend zonnig.

Laat ons hier de verwachtingen en de laatste runs van de weermodellen bespreken. Ik zie hier dat het dinsdag wel eens zeer warm zou kunnen worden, voor de gehele periode van nu tot en met 15 augustus warm tot zeer warm volgens ECMWF. 28°C en meer volgende week en voor dinsdag zie ik hier 36°C staan op yr.no , dus de warmteliefhebbers zullen dan toch niet moeten klagen.

Misschien komt er nog een hittegolf, allemaal de fout van David Dehenauw want volgens hem ging er geen hittegolf meer komen deze zomer :)

David wordt stilaan de Peter Schiff van het weer.

We moeten ook wel eerlijk blijven als dat soort artikels gepost wordt. Dit zei hij, volgens het artikel, zelf:

“Nee, dat denk ik niet. Het wordt wel opnieuw droger en de temperaturen zullen terug richting 25 graden gaan. Maar zo’n lange hittegolf als in 2022 zie ik niet gebeuren.”

Hij zei dat dus niet met zo'n stelligheid als wat men doet uitschijnen in de titel. Maar los van dat vind ik het wel redelijk belachelijk om zo ver op voorhand voorspellingen te doen over een hele maand of een heel seizoen. Al is dat natuurlijk precies waar HLN-achtig volk op zit te wachten, dus vandaar dat die websites waarschijnlijk dat soort zaken graag opvoeren.

Terug
Bovenaan