Lente & zomer 2025

De enige attitude waar er iets mis mee kan zijn, is die van het opdringen van de eigen mening.

Iemand die herhaaldelijk schrijft 'we mogen tevreden zijn met deze temperatuur ' of 'we mogen niet klagen' is evengoed een eigen mening opdringen dan iemand die schrijft 'we zitten in de herfst want we zitten alweer een graad onder het gemiddelde'.
Want ik ben evenmin tevreden met deze temperatuur en ik vind dat we wel mogen klagen, bijvoorbeeld.

Afhankelijk of je eerder een voorkeur hebt voor warme of gematigde temperaturen heb je altijd eigen meningen die hier worden geschreven als waarheden.

Met dat verschil dat @Guglielmo op z'n minst nog moeite doet in iedere post om zijn attitude te onderbouwen met correct cijfermateriaal.
Lees dan ook graag zijn posts en al veel bijgeleerd waarom bepaalde weerfenomenen zich al dan niet voordoen.

Maar de manier waarop sommigen er hier een spelletje van maken om telkens zijn posts af te breken en daar niet worden op aangepakt, zorgt er evenzeer voor dat dit topic eigenlijk opnieuw, zoals ieder jaar, verzuurd is.

Ik heb de verwijderde stukken niet gelezen, dus kan daar niet over oordelen, maar dat vanuit moderatie dan ook nog eens berichten worden versnipperd naar andere topics, is evenmin bevorderlijk voor de natuurlijke flow.

Nog iedereen een leuke Grote Zomer toegewenst, met weer zoals je het zelf graag hebt.

Even het voor mij relevante er uit pikken. Over het "correct cijfermateriaal" ga ik me nu niet uitlaten, aangezien er al genoeg mensen zijn geweest die daar, met bewijzen, op hebben gereageerd.

Maar de manier waarop sommigen er hier een spelletje van maken om telkens zijn posts af te breken en daar niet worden op aangepakt, zorgt er evenzeer voor dat dit topic eigenlijk opnieuw, zoals ieder jaar, verzuurd is.
Als je denk dat er regels worden overtreden of als er iets te persoonlijk wordt, staat het je uiteraard vrij om iets te rapporteren, wij zien niet alles.

Ik heb de verwijderde stukken niet gelezen, dus kan daar niet over oordelen, maar dat vanuit moderatie dan ook nog eens berichten worden versnipperd naar andere topics, is evenmin bevorderlijk voor de natuurlijke flow.
De reden voor die afsplitsing is al meermaals duidelijk gemaakt, dat het voor sommigen te moeilijk blijkt om er zich aan te houden zorgt idd voor moeilijkheden.

Over de verwijderde stukken kan je inderdaad niet oordelen, dus moet je ze er ook niet bij betrekken. Net zoals bij andere ingrepen, zal er daar geen publieke uitleg voor gegeven worden. Diegene waarbij er iets werd verwijderd, zijn op de hoogte waarom dat werd verwijderd.

En hierbij laten we het bij, back on topic.

Woensdag tmax 22 graden voor Ukkel per het KMI (met bovendien onzekerheid tot 21 graden). En dat is idd te koud voor de tijd van het jaar. Het is al heel lang te koud voor de tijd van het jaar.
En na de zomer een HLN artikel lees waarin staat: Deze zomer was de warmste ooit. Met één of andere blah blah uitleg daar omtrend. ;)

De warmste ooit gaat het niet worden. Maar het gaat toch weer goed zijn gangetje. Volgende komt allemaal rechtstreeks van het KMI:

Juni

De uiteindelijke gemiddelde maandtemperatuur lag ruim boven de normale waarde: 19,3°C (normaal: 16,7°C), de tweede hoogste waarde sinds het begin van deze metingen in 1833, samen met 2003.

In juni registreerden we hier:
  • 23 lentedagen [max>=20°] (normaal: 17,0 dagen)
  • 13 zomerdagen [max>=25°] (normaal: 5,7 dagen)
  • 4 tropische dagen [max>=30°C] (normaal: 0,9 dagen).
Het aantal zomerdagen is het tweede hoogste aantal voor de huidige referentieperiode, samen met 2019. Het record blijft staan op 17 dagen in 2023. Het aantal tropische dagen zorgt echter voor een evenaring van het record voor de huidige referentieperiode.

De minimumtemperatuur is de vierde hoogste sinds het begin van deze waarnemingen in 1892, samen met 2021. De maximumtemperatuur is de vierde hoogste voor de huidige referentieperiode.

Juli

In juli werd er een officiële hittegolf geregistreerd in Ukkel. De hoogste temperatuur werd op 1 juli gemeten: 35,9°C. Dat is, volgens Frank Deboosere, de zesde warmste temperatuur ooit gemeten in Ukkel. De uiteindelijke gemiddelde maandtemperatuur in Ukkel lag over de hele maand iets boven de normale waarde: 19,4°C (normaal: 18,7°C).

In juli registreerden we hier:
  • 28 lentedagen [max>=20°] (normaal: 23,7 dagen)
  • 13 zomerdagen [max>=25°] (normaal: 10,1 dagen)
  • 2 tropische dagen [max>=30°C] (normaal: 2,0 dagen)

Met dus al 51 lentedagen, 26 zomerdagen, en 6 tropische dagen (ook wel hittedagen genoemd door Frank Deboosere) zitten we dus al wel goed. Gemiddeld (huidige referentieperiode) krijgen we namelijk maar 5 tropische dagen per jaar en 30 zomerdagen. En dan moet augustus nog komen en mag je niet vergeten dat er in mei al een tropische dag en 5 zomerdagen zijn geregistreerd. Zelfs als augustus volledig in het water valt qua temperaturen (wat niet gaat gebeuren) zitten we dus al aan onze gemiddelden qua "zomer experience dagen". Al valt mei niet in de zomer, dus kan ik begrijpen dat mensen dat niet meetellen.

En dat zijn dan nog enkel temperaturen. In juni viel er bijvoorbeeld slechts 31,6 mm neerslag in Ukkel (normaal: 70,8 mm), verspreid over 10dagen (normaal: 14,1 dagen). Dit is de vijfde laagste hoeveelheid voor de huidigereferentieperiode. De volledige maand juni was uiteindelijk ook veel zonniger dan gemiddeld: 248u 35min (normaal: 199u 17min). Dat geldt ook voor juli: 224u 53min (normaal: 203u 14min). Neerslagtotalen schommelden in de maand juli wel rond de normalen, dus juli was uiteindelijk een vrij doorsnee Belgische zomermaand op veel vlakken.

Laatst bewerkt:
In juli werd er een officiële hittegolf geregistreerd in Ukkel. De hoogste temperatuur werd op 1 juli gemeten: 35,9°C.
Dat is nog altijd 10 graden kouder dan in Bagdad. Wij hebben ook nooit geluk met het weer :headshake:

Voorts erg blij met de zomer hier. De natuur herleeft!

ECMWF heeft de voorbije dagen de temperaturen altijd onderschat (het werd altijd warmer dan voorspeld) maar nu gaan ze ineens voor volgende week voor de meest warme oplossing van alle modellen. Ik zie zelfs een oper lijntje naar 36 graden... We zullen zien maar ik geloof er niet veel van.

Voor vandaag wordt er hier 22 max voorspeld met wat wolkjes. Eigenlijk ideaal om op zo'n dagen alle ramen open te zetten, huis volledig verluchten zonder dat de binnentemperatuur onaangenaam wordt.
Tegen morgenochtend 6u staat er dan precies wel maar 12° meer op, dus best ramen van de leefruimtes dicht doen als we gaan slapen. :p

Dan rest van de week droog en rustig, 23-24 graden telkens. Door omstandigheden nog geen BBQ kunnen gebruiken deze zomer, maar ik kijk er nu wel naar uit om er nog eens een schoon stuk vlees op te gooien deze week. :D

ECMWF heeft de voorbije dagen de temperaturen altijd onderschat (het werd altijd warmer dan voorspeld) maar nu gaan ze ineens voor volgende week voor de meest warme oplossing van alle modellen. Ik zie zelfs een oper lijntje naar 36 graden... We zullen zien maar ik geloof er niet veel van.
Daarmee dat die voorspellingen van meer dan een week vooruit waardeloos zijn als je maar naar één run kijkt en enkel naar de oper.
Als de oper de rest van het ensemble volgt en niet afwijkt tov de vorige 2-3 ECMWF opers dan zal het betrouwbaarder zijn.

Sinds deze ochtend is het 23 ja, gisteren toen ik dat schreef was het nog 22, met bovendien onzekerheid tot 21 graden (en nul onzekerheid naar boven). Toen was het terecht om "fris" te schrijven.
De 23 is uiteindelijk toch niet gehaald, het werd in de dagelijkse gang max 22.1 in Ukkel, nog steeds te koud voor de tijd van het jaar. Meer convectiebewolking dan voorspeld (mede door het vele gevallen vocht) is de oorzaak. De wind draait nu wel meer naar het zuiden dus misschien komt er toch nog een avondboost tot 23?

Zowel de max temperatuur als de gemiddelde temperatuur scoren na 6 dagen onder normaal. De mintemperatuur zit er wel op. Vanaf morgen zou het wel gedaan moeten zijn met de temperaturen onder normaal. Dat overigens enkel dankzij een meer zuidelijke wind, want luchtdruk die hoog genoeg is om de convectie tegen te houden zit er nog niet meteen in, en pas zaterdag draait de wind naar een echt drogere richting. Eenmaal de wolken dan weg zijn zal de temperatuur nog eens een versnelling hoger kunnen schakelen (wat natuurlijk relatief blijft in augustus meteen na een langere natte periode).

Laatst bewerkt:
@Guglielmo ze zijn alweer aan het knabbelen en vooruitschuiven. Het echt goede weer is nu voor maandag tem woensdag.

Het was eerst vrijdag tem zondag.

De vrijdag is al weggevallen en op zaterdag ook een wolkje al.

De warmste ooit gaat het niet worden. Maar het gaat toch weer goed zijn gangetje. Volgende komt allemaal rechtstreeks van het KMI:

Ik zou daar nog niet zo zeker van zijn. Als de rest van augustus zeer warm verloopt kan het zeker nog de warmste zomer ooit worden. En het lijkt er toch op dat er een langdurige mooie periode aanbreekt. Er moet nog veel gebeuren maar het is zeker niet onmogelijk.

Ik zou daar nog niet zo zeker van zijn.
De kans is klein. De warmste zomer ooit is vooralsnog 2018, met een temp van 19.9. Wat 2025 betreft staat de teller op 19.3 na juni en juli - in 2018 stond het op 20.1 na juni en juli. De eerste 5 dagen van augustus hebben bovendien slechts 18 als temperatuur. Die 18 zou dan tegen 31 augustus nog omgebogen moeten worden in een 21 om 2018 alleen maar te kunnen evenaren (nog niet te verbeteren).

Daarvoor moet het de handicap van het vele vocht dat gevallen is in de laatste maand overwinnen, alsook de slechte eerste 5 dagen nog goedmaken, EN blijven presteren na 15 augustus als de dagen zienderogen korter beginnen worden.

Mocht augustus echt uitzonderlijk uitpakken, met dominantie in hogedruk t/m het einde van de maand en geen neerslag, in de mate dat we nu nog absoluut niet zien in de kaarten, dan zou het kunnen. Maar indien niet, zal de zomer eindigen als gewoon warm, maar niet als warmste zomer ooit.

Laatst bewerkt:
@Guglielmo ze zijn alweer aan het knabbelen en vooruitschuiven. Het echt goede weer is nu voor maandag tem woensdag.

Het was eerst vrijdag tem zondag.

De vrijdag is al weggevallen en op zaterdag ook een wolkje al.
Er zijn momenteel 11 zomerdagen (25+) op rij voorspeld. We krijgen dus op minder dan twee weken net iets meer dan 33% van het aantal zomerdagen dat we normaal gezien op een jaar krijgen. Er is ook een hittedag (+30) voorspeld. Als een van die dagen errond een graadje warmer uitdraait dan verwacht zitten we in een hittegolf.

Oprechte vraag: vind jij dat dan geen goed weer? Moet het echt met de 30 graden flirten vooraleer het goed weer is? Dat is niet aanvallend bedoeld, overigens.

Terug
Bovenaan