Ik begrijp het sentiment van deze thread eigenlijk gewoon echt niet. Als dit geen topzomer is
Deze repliek beperkt zich tot waarom ik - subjectief - deze
zomer 2025 momenteel geen "topzomer" vind. Ik beoog geen beschouwing van wat de niet-officiële term "topzomer" objectief betekent, en evenmin een discussie of een topzomer "wenselijk" is of niet.
Stel dat je deze zomer 2025 vertaalt naar een winter, mét aangepaste vakantieperiodes (dus hier en daar een weekje schuiven): dan heb je winterweer van eind november tot net voor de kerstvakantie (zoals de goede junimaand), maar op 23 december schakelt het weer om naar regen, wind en te warme temperaturen (zoals juli). Pas eind januari wordt het opnieuw winters (zoals augustus).
Ja, het zou officieel de koudste winter in 30 jaar zijn, maar de mensen herinneren zich vooral het natte, zachte weer met Kerstmis en Nieuwjaar, net zoals ze bij deze zomer de regen tijdens TML of het bouwverlof onthouden. De winterliefhebber moppert dat het net in januari weer niet lukte, en dat de kou van februari eigenlijk "te laat" komt, want de zon is te krachtig. Wat in december gebeurde, is men tegen dan al vergeten.
Cijfermatig klopt het verhaal:
deze zomer is een warme zomer. Maar als juni en juli van plaats gewisseld hadden (en augustus blijft goed), dan voelt het helemaal anders aan. In wintertermen: eerst herfstweer tot Kerstmis, daarna non-stop vrieskou en sneeuw tot eind februari. Dan heb je wel een Elfstedentocht.
TL;DR: Je gaat naar een sterrenrestaurant, krijgt een schitterend voorgerecht en dessert, maar het hoofdgerecht valt tegen. Achteraf zeg je dan ook niet dat het een onverdeeld succes was.