Lente & zomer 2025

Je kan zeggen dat het slecht weer was sinds 21/07 maar dat valt niet te zeggen over de gehele maand. Veel mensen hebben tunnelvisie op dat vlak en zien enkel naar hoe het weer nu is, of over de voorbije dagen gezien dan.

Het heeft vele dagen langer geduurd dan in de meeste andere delen van het land (zeker de lijn Antwerpen-Hasselt), maar met de neerslag van de laatste paar uren is er nu 78.7 mm neerslag gevallen in Ukkel. De normaal is 76.9 mm. Daarmee eindigt deze maand te nat. Voor het eerst sinds januari. Na 12 te natte maanden op rij, kregen we dus slechts 5 te droge maanden op rij.

Misschien is deze juli de eerste maand van opnieuw 12 te natte maanden op rij, of zelfs het begin van een verbreking van dat zeer recente record? Want inzake neerslag worden records natuurlijk wel nog heel gemakkelijk verbroken in dit land.

"slechts 5 te droge maanden op rij"? Je mag eens opzoeken hoeveel keer we een periode gehad hebben in ons verleden met vijf of meer droge maanden op een rij.

Tweede alinea is speculatie. We hebben 2 mm meer gehad dan normaal, en je start met "misschien is deze juli de eerste maand van opnieuw 12 te natte maanden op rij". Dat is speculatie. Het weer heeft geen geheugen.

Waar slaat dat weer op? Nieuwste pluim van GFS:

Cm9Ed3P.png
ah das het einde van mijn verlof he.

Ik denk dat mensen over het algemeen 2006 een grote zomer beschouwen
2018 :love:
< 76.9 = te droog
76.9 = normaal
> 76.9 = te nat
Natuurlijk zijn er nog gradaties als het op andere vlakken aankomt (abnormaal, uitzonderlijk), maar in casu hier is het gewoon binair: te nat of te droog idd (of perfect normaal, maar dat komt niet vaak voor). 76.9 mm is trouwens al behoorlijk veel neerslag gewoon op zich, mag je ook niet vergeten, zeker niet als er dan nog meer valt.
Dit is gewoon een normale zomermaand in het nieuwe klimaat.
Een normale zomermaand is geen goede zomermaand. Nochtans wordt normaliteit niet op 1 zomer bepaald, maar op 30. Gezien we al enkele uiterst slechte zomers op rij hebben, zou een echt goede zomer stilaan statistisch niet abnormaal zijn.
Dat is sowieso geen normaal verwachtingspatroon voor hier. Voor dat soort weer moet je
De vorige zomers vielen ook niet in het normaal verwachtingspatroon. Voor dat weer moet je naar het regenwoud. Et alors?
Tweede alinea is speculatie.
Daarvan, "misschien" dus.

Het heeft vele dagen langer geduurd dan in de meeste andere delen van het land (zeker de lijn Antwerpen-Hasselt), maar met de neerslag van de laatste paar uren is er nu 78.7 mm neerslag gevallen in Ukkel. De normaal is 76.9 mm. Daarmee eindigt deze maand te nat. Voor het eerst sinds januari. Na 12 te natte maanden op rij, kregen we dus slechts 5 te droge maanden op rij.

Misschien is deze juli de eerste maand van opnieuw 12 te natte maanden op rij, of zelfs het begin van een verbreking van dat zeer recente record? Want inzake neerslag worden records natuurlijk wel nog heel gemakkelijk verbroken in dit land.

Gelet op het feit dat Ukkel te nat eindigt zal mijn definitie voor een Grote Zomer ook dit jaar weer niet gehaald worden. Die vereist dat het in Ukkel drie zomermaanden lang droger is dan normaal, warmer dan normaal en zonniger dan normaal. Juli voldoet nu wel aan mijn definitie van slechte zomermaand. En heel terecht. Na een prachtige juni vernielde deze maand op z'n eentje waar een droog voorjaar maanden aan gebouwd heeft: de hoop dat memorabele Grote Zomers nog kunnen in onze regio na 2020 en de versnelde opwarming van de oceaan.

Het is de laatste dag van wat normaal de warmste decade van het jaar zou moeten zijn, en momenteel zie ik opnieuw onvervalst herfstig rotweer als ik naar buiten kijk, met temperaturen die zelfs de 20 graden niet meer halen. De vloek van juli. Dat deze rotmaand maar snel voorbij is.

In velen delen van Vlaanderen zal het toch veel natter geweest zijn dan in Ukkel. Hier in Ninove reeds 109,78mm neerslag genoteerd. En we zitten slechts in vogelvlucht op 23km van Ukkel. Hiermee is Juli 2025 de 2de natste maand na Januari 2025.

Je kan zeggen dat het slecht weer was sinds 21/07 maar dat valt niet te zeggen over de gehele maand. Veel mensen hebben tunnelvisie op dat vlak en zien enkel naar hoe het weer nu is, of over de voorbije dagen gezien dan.
Eigenlijk vind ik dat het al sinds 3 juli om zeep is. Dat is de dag dat de zomer vertrokken is naar het noorden. Sindsdien hebben we hier de 30 graden nooit meer gehaald, terwijl Scandinavië die wel had ffs. De eerste en tweede decade waren niets meer dan het geleidelijk afglijden naar de rampzalige derde decade. Ja, er zat af en toe wel eens een relatief mooie dag in - naarmate de dagen vorderden wel steeds minder - maar toch bijna altijd weer bewolkt over de middag door de onstabiliteit, wat de temperatuur bleef temperen. 's Morgens en 's avonds scheen de zon dan wel.
In velen delen van Vlaanderen zal het toch veel natter geweest zijn dan in Ukkel. Hier in Ninove reeds 109,78mm neerslag genoteerd. En we zitten slechts in vogelvlucht op 23km van Ukkel. Hiermee is Juli 2025 de 2de natste maand na Januari 2025.
Klopt. Ukkel lag dikwijls uit de vuurlinie, met buien die er steeds weer ten noorden en ten zuiden van passeerden. Maar uiteindelijk is Ukkel ook vandaag overstag moeten gaan. In andere plaatsen - zo ook waar ik woon - worden er inderdaad echt abnormaal hoge hoeveelheden genoteerd. Het KMI zal dat ook wel vermelden in hun maandrapport.
Veel mensen hebben tunnelvisie op dat vlak en zien enkel naar hoe het weer nu is, of over de voorbije dagen gezien dan.
Net niet, de visie is veel breder. De opbouw dit jaar was fantastisch. Juni pakte meteen goed uit. Alle seizoensmodellen waren het (zeldzaam) unaniem eens: dit jaar ging het eindelijk nog eens lukken. Zelfs DDehenauw liet zich eraan vangen, en moest zich deze week daarvoor verontschuldigen.

Voor mij zou dit het ultieme bewijs geweest zijn dat het nog kan in onze regio: Grote Zomers. Zelfs in de nieuwe meteorologische realiteit sinds 2020 waarbij we duidelijk meer neerslag krijgen op +/- hetzelfde aantal neerslagdagen, zou dit jaar aantonen dat het met de klassieke formule - hogedruk en lange voorjaarsdroogte - wel nog kan om drie droge en warme zomermaanden te krijgen. En dan krijg je dit, een regimewissel van de drukgebieden tijdens de zomer, wat in de vorige zomers nooit gebeurde. En quasi onmiddellijk kwamen die grote neerslagsommen weer terug. Uiteindelijk zal het resultaat van die maandenlange opbouw niets meer zijn dan een OK zomer, een wat betere zomer dan anders.

Misschien is de conclusie dus wel dat onze zomers veel natter worden en dat Grote Zomers in het post-2020 klimaat gewoon niet meer kunnen in de Benelux. Of misschien eens in de 100 jaar, als echt alles eens goed valt. Ik weet het ook niet, maar wat we nu meemaken is geen goed teken.

Laatst bewerkt:
Hier zit de regenput terug helemaal vol, klaar voor een nieuwe drogere periode. Mijn tuin is zichtbaar dankbaar voor de neerslag van de afgelopen week.

btw, welkom terug lakigigar, leuk om wat tegengewicht te hebben op de oneindige stortvloed aan overdrijvingen van Guglielmo :)

2018 en 2020. 2 mooie lange zomers op 10 jaar tijd van 2015 - 2025, we zijn al over ons quota! En toch maar weinig data van maar 4 zomers om het huidig zomer klimaat als nieuwer normaal te aanzien. Van 2021 tot 2025 is statistisch absoluut niet lang genoeg om van vaste patronen te kunnen spreken. Nu gaan we nog teveel op ons persoonlijk gevoel oordelen.

Laatst bewerkt:
Eigenlijk vind ik dat het al sinds 3 juli om zeep is. Dat is de dag dat de zomer vertrokken is naar het noorden. Sindsdien hebben we hier de 30 graden nooit meer gehaald, terwijl Scandinavië die wel had ffs. De eerste en tweede decade waren niets meer dan het geleidelijk afglijden naar de rampzalige derde decade. Ja, er zat af en toe wel eens een relatief mooie dag in - naarmate de dagen vorderden wel steeds minder - maar toch bijna altijd weer bewolkt over de middag door de onstabiliteit, wat de temperatuur bleef temperen. 's Morgens en 's avonds scheen de zon dan wel.

Klopt. Ukkel lag dikwijls uit de vuurlinie, met buien die er steeds weer ten noorden en ten zuiden van passeerden. Maar uiteindelijk is Ukkel ook vandaag overstag moeten gaan. In andere plaatsen - zo ook waar ik woon - worden er inderdaad echt abnormaal hoge hoeveelheden genoteerd. Het KMI zal dat ook wel vermelden in hun maandrapport.

Net niet, de visie is veel breder. De opbouw dit jaar was fantastisch. Juni pakte meteen goed uit. Alle seizoensmodellen waren het (zeldzaam) unaniem eens: dit jaar ging het eindelijk nog eens lukken. Zelfs DDehenauw liet zich eraan vangen, en moest zich deze week daarvoor verontschuldigen.

Voor mij zou dit het ultieme bewijs geweest zijn dat het nog kan in onze regio: Grote Zomers. Zelfs in de nieuwe meteorologische realiteit sinds 2020 waarbij we duidelijk meer neerslag krijgen op +/- hetzelfde aantal neerslagdagen, zou dit jaar aantonen dat het met de klassieke formule - hogedruk en lange voorjaarsdroogte - wel nog kan om drie droge en warme zomermaanden te krijgen. En dan krijg je dit, een regimewissel van de drukgebieden tijdens de zomer, wat in de vorige zomers nooit gebeurde. En quasi onmiddellijk kwamen die grote neerslagsommen weer terug. Uiteindelijk zal het resultaat van die maandenlange opbouw niets meer zijn dan een OK zomer, een wat betere zomer dan anders.

Misschien is de conclusie dus wel dat onze zomers veel natter worden en dat Grote Zomers in het post-2020 klimaat gewoon niet meer kunnen in de Benelux. Of misschien eens in de 100 jaar, als echt alles eens goed valt. Ik weet het ook niet, maar wat we nu meemaken is geen goed teken.
Statistisch gezien komen die OK zomers ook veel meer voor dan die Grote Zomers™ : 2018 en 2022 kunnen als Grote Zomer™ worden bestempeld. 2019 komt ook in de buurt met 3 hittegolven en een nieuw hitterecord (maar voldeed niet aan de definitie van Guglielmo wegens een te natte junimaand). 2003 en 2006 waren ook opmerkelijke zomers. Al was augustus 2006 extreem slecht met >200mm in Ukkel. In mijn geheugen was 2003 een Grote Zomer, maar ik heb de cijfers niet om dit te bevestigen, deze zomer kende alleszins enkele memorabele hittegolven.
Het aantal mm zegt overigens weinig over de zomerbeleving, vind ik, aangezien in de zomer de neerslag dikwijls op korte tijd valt, van 4 stortbuien met >20mm op een uur tijd ga ik persoonlijk minder last hebben dan van dagen waarop het langdurig regent maar de neerslaghoeveelheden uiteindelijk beperkt blijven. Zonneschijnduur, gemiddelde temperatuur, dat zijn voor mij eerder de factoren die bepalen wat een grote zomer mag genoemd worden. Je kan perfect een zomerse maand hebben die toch "te nat" is doordat er 80mm regen valt op 2 dagen tijd.

...
Die conclusie lijkt me aan de dramatische kant. Het weer is allesbehalve deterministisch, het doet uiteindelijk gewoon zijn goesting, en dat heeft het dit voorjaar nog maar eens bewezen. Flashback naar eind vorig jaar; na een compleet bezopen 2024 met twaalf te natte maanden op rij, had niemand er nog een eurocent op durven zetten dat we een droog en zonnig voorjaar zouden krijgen. En toch kregen we vijf kurkdroge maanden achter elkaar. Hier zie ik toch enige hoop in.

In mijn geheugen was 2003 een Grote Zomer, maar ik heb de cijfers niet om dit te bevestigen, deze zomer kende alleszins enkele memorabele hittegolven.
Voor zover ik me herinner was 2003 idd een Grote Zomer.
Je kan perfect een zomerse maand hebben die toch "te nat" is doordat er 80mm regen valt op 2 dagen tijd.
Een perfecte zomermaand met 80 mm neerslag op 2 dagen kan je bijna niet hebben. Dat impliceert dat na die 80 mm de zon zou terugkomen, maar na zo'n ferme regenval zal dat in de dagen/weken erna convectie in gang zetten met vervolgens nog meer neerslag + bewolking over de middag en dus temperatuurstempering + de boel wekenlang een pak zwoeler maken. Regen = the gift that keeps giving.

Er zijn 2 scenario's waarbij het wel kan, maar die zijn allebei weinig waarschijnlijk: als er na die 80 mm een flink hogedruk komt en blokkeert zou je wel nog een zomerse maand kunnen hebben - maar in de zomer komt zo'n flinke hogedruk (zoals je in de winter ziet) amper voor, en al zeker niet meteen na een forse regenval. OF als de wind vervolgens draait uit een richting waar het niet of amper geregend heeft, maar zo'n richting is er vaak niet: als er bij ons 80 mm viel zal onze omgeving ook wel druppels gehad hebben.

Op het overzicht "Waarnemingen van de laatste 60 dagen te Ukkel" kan je goed zien dat naarmate er meer neerslag viel in juli, er gemiddeld steeds minder zonuren geboekt werden en de gemiddelde temperatuur verder zakte. Dit natuurlijk door gebrek aan hogedruk om "the gift that keeps giving" te arresteren, en gebrek aan droge windrichting.

Laatst bewerkt:
Ik vind Yr.no net vrij waardeloos, zoals hier al gezegd puur ECMWF output en dat vind ik een van de minst goeie modellen.
Is toch al genoeg de mist ingegaan.
Het ligt er natuurlijk ook aan hoe luchtdrukverdeling is want België is geen gemakkelijk land.
In 'moeilijke' weersituaties zijn de regionale modellen in principe beter.
Bij een omega-blokkade kan iedereen het (zelfs een hoogbejaarde uit Koekelare bijvoorbeeld)

Ik vind Yr.no net vrij waardeloos, zoals hier al gezegd puur ECMWF output en dat vind ik een van de minst goeie modellen.
Is toch al genoeg de mist ingegaan.
Het ligt er natuurlijk ook aan hoe luchtdrukverdeling is want België is geen gemakkelijk land.
In 'moeilijke' weersituaties zijn de regionale modellen in principe beter.
Bij een omega-blokkade kan iedereen het (zelfs een hoogbejaarde uit Koekelare bijvoorbeeld)
ECMWF is goed om grootschalig de drukverdelingen te berekenen maar is gewoon niet gedetailleerd genoeg voor een prutslandje gelijk België. Waar elke verschuiving een gigantisch verschil maakt. Daarmee dat je hier geen dagen op voorhand het weer kunt voorspellen.
Het is niet dat GFS gaat veel beter zijn.

Spijtig dat we nergens die cijfers kunnen zien van de andere stations buiten Ukkel, want één meetpunt geeft geen volledig beeld. Het is goed mogelijk dat de buien net Ukkel gemist hebben terwijl Ninove de volle laag kreeg en omgekeerd.

Op bmcb.com zie ik enkel de maandneerslag van Wallonië, en dan enkel van deze maand. Het KMI toont enkel de data van Ukkel zelf...

Voor zover ik me herinner was 2003 idd een Grote Zomer.

Een perfecte zomermaand met 80 mm neerslag op 2 dagen kan je bijna niet hebben. Dat impliceert dat na die 80 mm de zon zou terugkomen, maar na zo'n ferme regenval zal dat in de dagen/weken erna convectie in gang zetten met vervolgens nog meer neerslag + bewolking over de middag en dus temperatuurstempering + de boel wekenlang een pak zwoeler maken. Regen = the gift that keeps giving.

Er zijn 2 scenario's waarbij het wel kan, maar die zijn allebei weinig waarschijnlijk: als er na die 80 mm een flink hogedruk komt en blokkeert zou je wel nog een zomerse maand kunnen hebben - maar in de zomer komt zo'n flinke hogedruk (zoals je in de winter ziet) amper voor, en al zeker niet meteen na een forse regenval. OF als de wind vervolgens draait uit een richting waar het niet of amper geregend heeft, maar zo'n richting is er vaak niet: als er bij ons 80 mm viel zal onze omgeving ook wel druppels gehad hebben.

Op het overzicht "Waarnemingen van de laatste 60 dagen te Ukkel" kan je goed zien dat naarmate er meer neerslag viel in juli, er gemiddeld steeds minder zonuren geboekt werden en de gemiddelde temperatuur verder zakte. Dit natuurlijk door gebrek aan hogedruk om "the gift that keeps giving" te arresteren, en gebrek aan droge windrichting.
Een paar droge dagen is alleszins niet genoeg om al dat vocht uit de bodem en atmosfeer te krijgen. Ik denk dat dit vooral een probleem is wanneer er weinig stroming in de atmosfeer zit, en dan zeker bij een zeebries want dan wordt er extra vochtige lucht aangevoerd bovenop het al aanwezige vocht dat er is. Bij een krachtige zuidelijke of oostelijke stroming wordt de lucht wel drooggeblazen. Maar bij een hogedrukgebied boven België niet.

Laatst bewerkt:
Ik vind het hier toch maar een treurige draad eerlijk gezegd. Als je enkel tevreden bent met "Grote Zomers" (dus aanhoudende droogte en temperaturen die ver boven het gemiddelde liggen, moet ik daaronder verstaan?) komt het nooit goed. Ik vind het trekken van de "man in de straat" kaart meestal een zwaktebod, maar ik ken in mijn omgeving nu eens niemand die vindt dat de zomerperiode slecht te noemen valt.

Dat er eens af en toe een Grote Bui™ valt op korte tijd en daardoor het neerslagtotaal deze maand net te hoog is wil niet zeggen dat de maand juli slecht is. Ik heb al heel veel met de fiets gereden (lange tochten), BBQ's gedaan, loop- en wandeltochten, ... En de ramen staan hier al maanden vrijwel permanent open.. Dat het nu eventjes wat minder is, lijkt me voor dit land heel normaal. En het is ook heel goed voor de natuur.

Ik sluit me aan bij anderen: 10x liever een zomer als deze (vooropgesteld dat augustus niet helemaal in het water valt) dan zo'n ellendige 'Grote Zomer'.

Kan via Waterinfo => Meetreeksen => Neerslag en dan maandtotalen
daar kun je per meetpunt selecteren.

Er zit inderdaad binnen Vlaanderen een immens verschil op met De Panne 39,25mm en Heverlee 130,46mm als uitschieters in juli

Ik vind het hier toch maar een treurige draad eerlijk gezegd. Als je enkel tevreden bent met "Grote Zomers" (dus aanhoudende droogte en temperaturen die ver boven het gemiddelde liggen, moet ik daaronder verstaan?) komt het nooit goed. Ik vind het trekken van de "man in de straat" kaart meestal een zwaktebod, maar ik ken in mijn omgeving nu eens niemand die vindt dat de zomerperiode slecht te noemen valt.

Dat er eens af en toe een Grote Bui™ valt op korte tijd en daardoor het neerslagtotaal deze maand net te hoog is wil niet zeggen dat de maand juli slecht is. Ik heb al heel veel met de fiets gereden (lange tochten), BBQ's gedaan, loop- en wandeltochten, ... En de ramen staan hier al maanden vrijwel permanent open.. Dat het nu eventjes wat minder is, lijkt me voor dit land heel normaal. En het is ook heel goed voor de natuur.

Ik sluit me aan bij anderen: 10x liever een zomer als deze (vooropgesteld dat augustus niet helemaal in het water valt) dan zo'n ellendige 'Grote Zomer'.
Dat gaat ook niet meer over de feiten of over wat normaal is in ons klimaat maar over een droomwereld waar sommigen in leven. In België is er nooit zekerheid op goed weer.
Dit weer heeft ook zijn voordelen, het is beter voor mijn looptrainingen bijvoorbeeld, ik vind 18°C zoals gisteren zelfs met wat lichte regen aangenamer om in te lopen dan bij >25°C.

Terug
Bovenaan