Eigenlijk vind ik dat het al sinds 3 juli om zeep is. Dat is de dag dat de zomer vertrokken is naar het noorden. Sindsdien hebben we hier de 30 graden nooit meer gehaald, terwijl Scandinavië die wel had ffs. De eerste en tweede decade waren niets meer dan het geleidelijk afglijden naar de rampzalige derde decade. Ja, er zat af en toe wel eens een relatief mooie dag in - naarmate de dagen vorderden wel steeds minder - maar toch bijna altijd weer bewolkt over de middag door de onstabiliteit, wat de temperatuur bleef temperen. 's Morgens en 's avonds scheen de zon dan wel.
Klopt. Ukkel lag dikwijls uit de vuurlinie, met buien die er steeds weer ten noorden en ten zuiden van passeerden. Maar uiteindelijk is Ukkel ook vandaag overstag moeten gaan. In andere plaatsen - zo ook waar ik woon - worden er inderdaad echt abnormaal hoge hoeveelheden genoteerd. Het KMI zal dat ook wel vermelden in hun maandrapport.
Net niet, de visie is veel breder. De opbouw dit jaar was fantastisch. Juni pakte meteen goed uit. Alle seizoensmodellen waren het (zeldzaam) unaniem eens: dit jaar ging het eindelijk nog eens lukken. Zelfs DDehenauw liet zich eraan vangen, en moest zich deze week daarvoor verontschuldigen.
Voor mij zou dit het ultieme bewijs geweest zijn dat het nog kan in onze regio: Grote Zomers. Zelfs in de nieuwe meteorologische realiteit sinds 2020 waarbij we duidelijk meer neerslag krijgen op +/- hetzelfde aantal neerslagdagen, zou dit jaar aantonen dat het met de klassieke formule - hogedruk en lange voorjaarsdroogte - wel nog kan om drie droge en warme zomermaanden te krijgen. En dan krijg je dit, een regimewissel van de drukgebieden tijdens de zomer, wat in de vorige zomers nooit gebeurde. En quasi onmiddellijk kwamen die grote neerslagsommen weer terug. Uiteindelijk zal het resultaat van die maandenlange opbouw niets meer zijn dan een OK zomer, een wat betere zomer dan anders.
Misschien is de conclusie dus wel dat onze zomers veel natter worden en dat Grote Zomers in het post-2020 klimaat gewoon niet meer kunnen in de Benelux. Of misschien eens in de 100 jaar, als echt alles eens goed valt. Ik weet het ook niet, maar wat we nu meemaken is geen goed teken.