Lente & zomer 2025

Kunnen jullie misschien volgende keer jullie verlofplanning hier al doorgeven? Dan weet ik wanneer ik geen verlof pak.

Die weervoorspelling volgende week zal wel nog veranderen, vandaag ineens 28 graden, gaven denk ik ook wisselvallig met 24 graden normaal.

Die weervoorspelling volgende week zal wel nog veranderen, vandaag ineens 28 graden, gaven denk ik ook wisselvallig met 24 graden normaal.

Vanaf maandag heb ik volgens kmi enkel nog frisse twintigers tot het eind van de maand, en neerslag.

Ik zie dat de buien steeds maar afgebouwd worden. Van dat 'onweer' op zaterdag schiet al niet veel meer over qua neerslaghoeveelheid. Alleen de regionale modellen zijn opvallend pessimistischer. Voorlopig 'zou' maandag de natste dag worden (maar dat kan dus morgen weer anders zijn...).

Reden is dat we op de wip zitten tussen een laag boven UK en uitlopers van het Azorenhoog. Wint die eerste het pleit dan komt er meer wisselvalligheid.

Ik zie dat de buien steeds maar afgebouwd worden. Van dat 'onweer' op zaterdag schiet al niet veel meer over qua neerslaghoeveelheid. Alleen de regionale modellen zijn opvallend pessimistischer. Voorlopig 'zou' maandag de natste dag worden (maar dat kan dus morgen weer anders zijn...).

Reden is dat we op de wip zitten tussen een laag boven UK en uitlopers van het Azorenhoog. Wint die eerste het pleit dan komt er meer wisselvalligheid.
Vandaar dat al die regen ook zal verdwijnen volgende week

Vandaag een pak bewolkter dan voorspeld. Pas nu klaart het wat op.

In Ukkel is de gemiddelde tmax ondertussen weer onder de 25 graden gezakt voor deze maand. In de tweede decade werd vooralsnog ook slechts de helft van het aantal zonuren gepresteerd vergeleken met de eerste decade. Het was wel droger, maar er zit onweer in voor morgen.

Enige zekerheid is dat we vanaf morgen of zondag uit een nog minder vaatje gaan tappen. Werkelijk elke dag zit er neerslag in, met tmax die onder de normaal blijven, en een halvering of meer van de zonuren. Het is van de winter geleden dat ik nog zoveel neerslagsignaal heb gezien. Erg jammer, want dat is de theoretische topdecade van de zomer. Deze voorspelling is echt wel het laatste dat je wil zien als echte zomerfanaat.

Al de rest is onzeker. Het meest waarschijnlijke scenario is dat de dominerende drukverdeling gewoon blijft en dat we snel weer in een hogedruk komen (maar dat ook maar voor een paar dagen), en dat de soep dus lang niet zo "nat" gegeten zal worden als de voorspellingen nu tonen. Maar zeker is dat natuurlijk ook niet.

Genieten dus vanavond, het kan weer de laatste mooie (droog, 25+ graden) avond zijn voor een tijdje, tenzij dat onweer van morgen niets wordt en we morgenavond nog hebben.

Laatst bewerkt:
Misschien moeten we de weermannen en vrouwen, maar van het scherm bannen. Een beetje zoals de omroepsters van indertijd. Iedereen kan via eender welke van het x-aantal apps het weer wel volgen.

Probeert ook maar zijn job te behouden.
Met 6 diploma's en een van de meest gerespecteerde meteorologen van de wereld zal hij lang niet om job verlegen zitten. Hij is geen VTM-er, hij is Hoofd Voorspellingen bij het KMI... en gastprofessor uGent, drievoudig burgerlijk ingenieur (chemie, materiaalkunde & veiligheidstechnieken), deed de 4 ballonvluchten van Steve Fossett mee als meteorologisch begeleider,...

Ik denk dat hij er sowieso wel komt als hij de (Media)laan uitvliegt.

Laatst bewerkt:
Met 6 diploma's en een van de meest gerespecteerde meteorologen van de wereld zal hij lang niet om job verlegen zitten. Hij is geen VTM-er, hij is Hoofd Voorspellingen bij het KMI... en gastprofessor KUL, drievoudig burgerlijk ingenieur (chemie, materiaalkunde & veiligheidstechnieken), deed de 4 ballonvluchten van Steve Fossett mee als meteorologisch begeleider,...

Ik denk dat hij er sowieso wel komt als hij de (Media)laan uitvliegt.
En hij is blijkbaar ook weerman bij RTL TVI 😉

Misschien moeten we de weermannen en vrouwen, maar van het scherm bannen. Een beetje zoals de omroepsters van indertijd. Iedereen kan via eender welke van het x-aantal apps het weer wel volgen.
Wie kijkt er uberhaupt nog naar het weerbericht op TV? Staat enkel nog in de rusthuizen op.

Vandaag was de voorspelling tmax 31 graden hier. Het is bij 29 gebleven. Begon zonnig, maar het werd al snel opnieuw volledig bewolkt en er stak ook een wind op. De laatste keer dat de 30 graden hier nog gehaald werd is ondertussen alweer van 2 juli geleden. Het werd sindsdien regelmatig voorspeld, maar telkens weer afgebouwd of uitgesteld. Ook de komende dagen moeten er niet op rekenen, we gaan al blij mogen zijn als we de 20 graden nog halen.

Het onweer van vandaag lijkt vooralsnog een Limburgs feestje te blijven, met wat geisoleerde kleine cellen in het westen ook. Er komt wel nog wat af van Frankrijk, maar nu de avond valt stijgt het risico dat die stoom verliezen.

De regen voor de komende dagen is wat afgebouwd. Maar voor de tweede helft van komende week is de regen toegenomen. Nog steeds geen enkele droge dag volgende week. Voorzichtige signalen van stabilisatie na het volgende weekend, maar is nog af te wachten of dat wel komt en hoe duurzaam dat zal zijn.

Terug
Bovenaan