Lente & zomer 2025

Hoge luchtvochtigheid en 31 graden maken het nogal 'zwaar weer' hier, desalniettemin toch wat buiten kunnen doen!
Heb ik ook geen last van. Even naar buiten of een paar seconden ventilator op gezicht richten en je kan weer verder.

De komende week - de decade die onze voorgangers de hondsdagen noemden omdat ze zo warm was - worden we weer eens het koudste plekje in Europa en ja, zelfs Scandinavië zal warmer zijn dan onze regio. Ook vorige zomer gebeurde dat. En ook de zomer ervoor. Had toch niet verwacht dat dat deze zomer ook weer zo makkelijk ging kunnen gebeuren.

De term hondsdagen komt eigenlijk van het sterrenbeeld Grote Hond dat niet zichtbaar is deze tijd van het jaar omdat het samen met de zon opkomt. Heeft dus niks met hitte te maken, al stonden die dagen er wel bekend voor.

De term hondsdagen komt eigenlijk van het sterrenbeeld Grote Hond dat niet zichtbaar is deze tijd van het jaar omdat het samen met de zon opkomt. Heeft dus niks met hitte te maken, al stonden die dagen er wel bekend voor.

De dagen die ik van de hond noem komen meestal niet door het weer.

De term hondsdagen komt eigenlijk van het sterrenbeeld Grote Hond
Idd, met Sirius uiteraard als de meest gekende ster. Het firmament zit volop in zomermodus met Vega en de zomerdriehoek ook prominent zichtbaar. Het weer buiten daarentegen niet.
Hier in Hasselt valt het er goed uit, gepaard met wat gedonder
Hier ook al meer neerslag dan voorspeld. Echt hondenweer.

Neerslagvoorspellng voor de tweede helft van de week is nog fors toegenomen. Daarna mogelijks wat stabilisatie, maar we gaan iig wel de slechtste week van de zomer tegemoet thus far. En dat net in de decade dat je dat het minst wilt. Dit is ook de week dat de meesten beginnen aan hun verlof dacht ik, heel jammer voor hen. Hopelijk volgt er een grote compensatie in de weken erna.

Laatst bewerkt:
Ik moet werken volgende week, dus ideaal in feite. Anders zou ik het spijtig vinden dat ik terug aan het werk moet. En frisser is beter voor mijn looptrainingen. Ik vond het vanmorgen al doef. Een graad of 20-21 maar dan wel 90% luchtvochtigheid.

Komende week ziet er al met al niet zo slecht uit. We zitten luchtdrukgewijs in een niemandsland met Atlantische storingen die in de buurt rondcirkelen en het Azorenhoog dat nu eens net wel en dan weer net niet ver genoeg uitlopers lanceert ter stabilisatie van de atmosfeer
Wat je dus krijgt zijn zwakke frontjes die doortrekken van zuidwest naar noordoost met nu en dan eens een felle bui (waar het dan 5 km verder perfect droog kan blijven) maar ook lange droge periodes met brede opklaringen. Maar dus zeker geen totaal verregende dagen met hoge neerslaghoeveelheden. Koud wordt het de hele week zeker niet.
Voor wie 30'ers en hoogzomer had geanticipeerd misschien een desillusie maar naar Belgische normen eerder 'normaal'.

Komende week ziet er al met al niet zo slecht uit. We zitten luchtdrukgewijs in een niemandsland met Atlantische storingen die in de buurt rondcirkelen en het Azorenhoog dat nu eens net wel en dan weer net niet ver genoeg uitlopers lanceert ter stabilisatie van de atmosfeer
Wat je dus krijgt zijn zwakke frontjes die doortrekken van zuidwest naar noordoost met nu en dan eens een felle bui (waar het dan 5 km verder perfect droog kan blijven) maar ook lange droge periodes met brede opklaringen. Maar dus zeker geen totaal verregende dagen met hoge neerslaghoeveelheden. Koud wordt het de hele week zeker niet.
Voor wie 30'ers en hoogzomer had geanticipeerd misschien een desillusie maar naar Belgische normen eerder 'normaal'.
Zo goed vind ik het toch niet. Met moeite een 22gr en regelmatig regen. Pas vanaf vrijdag stabilisatie van het weer.

Ligt eraan waar je bent en wat je onder 'regelmatig regen' verstaat. Wat is dan concreet het neerslagtotaal van het dichtstbijzijnde weerstation?

Momenteel 15u en hier aan de Oostkust nog geen druppel regen gezien vandaag. Vaatwas en wasmachine net klaar, volledig op de zon-opbrengst gedraaid en nog injectie. Komen nu wel wat buitjes aan latere namiddag maar meer dan 2 à 3mm zal er niet vallen. Temperatuur nu 21,5° is (voor mij) perfect. Het westen heeft wel iets betere papieren in deze set-up dat is wel waar.

Ligt eraan waar je bent en wat je onder 'regelmatig regen' verstaat. Wat is dan concreet het neerslagtotaal van het dichtstbijzijnde weerstation?

Momenteel 15u en hier aan de Oostkust nog geen druppel regen gezien vandaag. Vaatwas en wasmachine net klaar, volledig op de zon-opbrengst gedraaid en nog injectie. Komen nu wel wat buitjes aan latere namiddag maar meer dan 2 à 3mm zal er niet vallen. Temperatuur nu 21,5° is (voor mij) perfect. Het westen heeft wel iets betere papieren in deze set-up dat is wel waar.
Het is allemaal nogal plaatselijk heb ik de indruk , terwijl we hier de ene vlaag na de andere over ons krijgen zie ik dat Ukkel <1mm genoteerd heeft vandaag.

Vandaag was de dag dat GFS dacht dat het 42 graden ging worden.

In realiteit kregen we niet meer dan de helft daarvan: 21 graden. En we mogen nog blij zijn dat het meer dan 20 graden werd.

In Oslo, Stockholm, Helsinki, etc is het gewoon 5+ graden warmer dan bij ons momenteel. Zomer 2023 en 2024 herinneringen komen weer boven met onze regio als het koudste plekje in bewoond Europa.

Vandaag was de dag dat GFS dacht dat het 42 graden ging worden.

In realiteit kregen we de helft daarvan: 21 graden. En hoewel we nog blij "moeten" zijn dat het nog meer dan 20 graden wordt, het is toch flink onder de normaal.

In Oslo, Stockholm, Helsinki, etc is het allemaal warmer dan bij ons momenteel.
Naar het weekend toe lijkt het weer te stabiliseren? Geen 42°C maar toch droger :)

En ja, nu is het onder normaal, maar we hebben lange tijd boven normaal gezeten ook.

Ik heb liever 23-24°C en stabiel weer dan 25°C en zwoel weer waarbij je u te pletter zweet. Warmte mag maar dan liefst met een lage luchtvochtigheid.

Ik heb liever 23-24°C en stabiel weer dan 25°C en zwoel weer waarbij je u te pletter zweet. Warmte mag maar dan liefst met een lage luchtvochtigheid.
Ik heb persoonlijk ook liever droge warmte, maar van die zwoele warmte heb ik anders weinig last, gewoon microvezel handdoekje mee onderweg of ventilator een paar seconden op gezicht binnen. Dagen als deze met neerslagonzekerheid zijn veel lastiger vind ik: buienrader turen, onverwachte regenbuien, niets kunnen plannen meer dan 2 dagen op voorhand, regenjas/paraplu mee, etc.

Laatst bewerkt:
weerstation-IMG_4575.jpg

Ik gebruik vanaf nu de weersteen. Dan hoef je geen tijd verdoen met op buienradar te zitten kijken om een planning te maken.

Juli is ondertussen al natter dan juni. Tenzij we een pak meer zon krijgen dan verwacht, zal juli ook somberder eindigen dan juni. Enkel qua temperatuur verslaat juli de vorige maand nog, maar de voorspellingen voor de laatste decade lijken ontworpen te zijn om dat ook nog op te lossen, met temperaturen waar zelfs kouliefhebbers in Scandinavië, om de warmte te ontvluchten, een tripje naar Belgie voor zouden boeken.

Zoals aan het begin van deze maand al voorspeld, lijkt juli ook dit jaar weer de minst goede zomermaand te worden, net als de vorige jaren. Wat inzake augustus dan? Augustus is mijn minst favoriete zomermaand door de kortere dagen, en kan nog slechter zijn, maar compenseert in recente tijden vaak na een juli die tekortschoot (enfin, meer wel dan niet). Hopelijk dit jaar ook. Het enige dat augustus moet doen is gewoon weer aanhang vinden bij pure dominantie van hogedruk zoals we dat in het voorjaar hadden, en dan hebben we nog een prachtmaand.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan