Lente & zomer 2025

Maar nog steeds zitten we met een bovengemiddelde maand juli tot nog toe.
Ik ontken dat ook niet. Maar de verwachtingen zijn gewoon hoger gespannen na zo'n uiterst zeldzaam droog voorjaar. Dat is het belangrijkste ingredient dat nodig is voor een echte topzomer (of "grote zomer"). En momenteel is het gewoon nog geen topzomer, ondanks de betere prestaties die ik wel degelijk ook zie. Temeer omdat we binnen 10 dagen aan de decade met het grootste warmtepotentieel beginnen, maar de opbouw (voorlopig) ontbreekt om daar ook iets van te maken. Wil je een nieuw absoluut warmterecord - het huidige is immers alweer 6 jaar oud - dan moet de opbouw nu echt wel gaan beginnen, maar ik zie in tegenstelling meer en meer regen op de kaarten verschijnen. Tenzij er dus een pluim komt, maar dat zal zich sowieso niet lang volhouden.

De normaal of gemiddelde is wat ze is, maar ik zie niet in waarom je er steeds opnieuw de huidige zomer moet aan meten. Want dan heb je de voorbije 2 jaren wel je werk gehad met de bovennormale neerslag in die zomers. Het gemiddelde wordt bepaald door 30 zomers, niet door 1 zomer. Er kan dus best een topzomer tussen zitten ook. Ik zou zelfs zeggen: het is normaal dat er eens ene tussenzit ook, de zomers moeten niet altijd slecht zijn.
Edit: had het laatste deel van je post niet gelezen. Hier al de ganse dag staalblauwe hemel. Paar wolkjes hier en daar. 🤷‍♂️
Hier dicht. Maar als ik de satelliet bekijk dan zie ik idd dat we pech hebben in het centrum. Soit, lijkt nu weer stilletjes aan open te breken.

Laatst bewerkt:
Alstublieft geen nieuwe hitterecords, wie zit daar eigenlijk op te wachten buiten jijzelf? Mijn verwachtingen zijn alleszins volledig ingelost. Prima zomerweer tot nu toe.

edit: af en toe nog een extra regenbui en het is perfect.

Als je persé de 2 voorbije jaren er wil bij nemen (en ja dan vergelijk je natuurlijk met het gemiddelde, met wat zou je anders vergelijken?)

2024:
temperatuur: een perfect normale/gemiddelde maand met 23,1 (gemiddeld 23,2)
neerslag: hoeveelheid 1/4 meer dan gemiddeld maar wel ook 1/4 minder regendagen dan gemiddeld
zonneschijn: 5 uur minder dan gemiddeld (-2,5%), dus ook perfect normaal
2023:
temperatuur: een perfect normale/gemiddelde maand met 22,9
neerslag: rampzalig, bijna dubbel zoveel neerslag als gemiddeld en 21 regendagen ipv 14
zonneschijn: 10% minder dan gemiddeld wat idd wel duidelijk minder.

Dus als je zo bekijkt was 2024 niet zo slecht als wordt ingeschat. Er viel meer regen maar er waren wel minder neerslagdagen dan normaal dus alles was een stuk compacter. Voor de rest gewoon een perfect gemiddelde maand juli. Over 2023 heb je gewoon gelijk die was gewoon slecht.

En tuurlijk mag er een topzomer tussen zitten maar dat is uitzonderlijk. En ik snap dat je verwachtingen hoger lagen (wat niet onlogisch was door de uitzonderlijk lente) maar we zitten nog steeds op schema om op alle vlak een heel mooie maand juli die beter is dan "normaal"

Alstublieft geen nieuwe hitterecords, wie zit daar eigenlijk op te wachten buiten jijzelf? Mijn verwachtingen zijn alleszins volledig ingelost. Prima zomerweer tot nu toe.
Ik geniet wel degelijk van echte hitte. Ook van echte kou trouwens. Ik hou van de fysieke uitdagingen die zo'n temperaturen brengen (maw: ik zit dan ook niet binnen of in Wijnegem - Shop Eat Enjoy). Het is sowieso genieten als de temperaturen eens niet uit de oude vertrouwde envelop komen. Gelukkig is er airco voor zij die niet van de warmte houden.

Ik wil er ook op wijzen dat andere regio's hun hitterecord jaar na jaar scherper gesteld hebben. Wij staan stil sinds 2019, onder andere door het weerbeeld dat zich sinds 2020 is gaan ontwikkelen bij ons. Maar je kan de klimaatopwarming ook maar zo lang tegenhouden. Beter aanvaarden dan ontkennen dat het record van 2019 vroeg of laat aan diggelen geslagen zal worden. En de kans blijft nog altijd heel hoog dat dat dit jaar zal zijn, maar misschien pas helemaal op het einde van de maand of begin augustus.

Laatst bewerkt:
2024:
neerslag: hoeveelheid 1/4 meer dan gemiddeld maar wel ook 1/4 minder regendagen dan gemiddeld
2023:
neerslag: rampzalig, bijna dubbel zoveel neerslag als gemiddeld en 21 regendagen ipv 14
Idd, de vorige jaren waren er dus ook afwijkingen. Elke zomer is het wel iets. Je moet niet keer op keer een normale zomer nastreven - een normale zomer is ook niet bepaald een leuke zomer - de bedoeling is dat het over de 30 jaar gezien normaal is.
maar we zitten nog steeds op schema om op alle vlak een heel mooie maand juli die beter is dan "normaal"
Akkoord, beter dan normaal. Maar er is/was gewoon potentieel om het nog beter te kunnen. Als het nu niet gebeurt, wat is de kans dat we binnen korte tijd nog eens zo'n droog voorjaar gaan hebben?

Ik geniet wel degelijk van echte hitte. Ook van echte kou trouwens. Ik hou van de fysieke uitdagingen die zo'n temperaturen brengen (maw: ik zit dan ook niet binnen). Het is sowieso genieten als de temperaturen eens niet uit de oude vertrouwde envelop komen. Gelukkig is er airco voor zij die niet van de warmte houden.

Ik wil er ook op wijzen dat andere regio's hun hitterecord jaar na jaar scherper gesteld hebben. Wij staan stil sinds 2019, onder andere door het weerbeeld dat zich sinds 2020 is gaan ontwikkelen bij ons. Maar je kan de klimaatopwarming ook maar zo lang tegenhouden. Beter aanvaarden dan ontkennen dat het record van 2019 vroeg of laat aan diggelen geslagen zal worden. En de kans blijft nog altijd heel hoog dat dat dit jaar zal zijn, maar misschien pas helemaal op het einde van de maand of begin augustus.
Er zijn nu eenmaal weinig mensen die houden van extremen en liever een "normale" Belgische zomer hebben. Je bent hier duidelijk een uitzondering op :) .

En tuurlijk gaan de records ooit sneuvelen, niemand die daar aan twijfelt maar er zijn ook heeeeeeeeeeeel weinig mensen die daar naar verlangen

Recordtemperaturen aan de boven- of onderkant hoeven voor mij niet, daar heb je niks aan, interessant voor de statistieken maar dat is het dan ook. Wat wel een absolute show-stopper is in de zomermaanden, of eigenlijk eender wanneer, is regen. En heb ik het niet over de occasionele malse plensbui in de vroege ochtend die opdroogt tegen de middag maar de zeik natte weken zoals we ze de voorbije jaren hebben meegemaakt. In dat opzicht is het dit jaar, tot nu toe, een zegen geweest.

Ik ontken dat ook niet. Maar de verwachtingen zijn gewoon hoger gespannen na zo'n uiterst zeldzaam droog voorjaar. Dat is het belangrijkste ingredient dat nodig is voor een echte topzomer (of "grote zomer"). En momenteel is het gewoon nog geen topzomer, ondanks de betere prestaties die ik wel degelijk ook zie. Temeer omdat we binnen 10 dagen aan de decade met het grootste warmtepotentieel beginnen, maar de opbouw (voorlopig) ontbreekt om daar ook iets van te maken. Wil je een nieuw absoluut warmterecord - het huidige is immers alweer 6 jaar oud - dan moet de opbouw nu echt wel gaan beginnen, maar ik zie in tegenstelling meer en meer regen op de kaarten verschijnen. Tenzij er dus een pluim komt, maar dat zal zich sowieso niet lang volhouden.

De normaal of gemiddelde is wat ze is, maar ik zie niet in waarom je er steeds opnieuw de huidige zomer moet aan meten. Want dan heb je de voorbije 2 jaren wel je werk gehad met de bovennormale neerslag in die zomers. Het gemiddelde wordt bepaald door 30 zomers, niet door 1 zomer. Er kan dus best een topzomer tussen zitten ook. Ik zou zelfs zeggen: het is normaal dat er eens ene tussenzit ook, de zomers moeten niet altijd slecht zijn.

Hier dicht. Maar als ik de satelliet bekijk dan zie ik idd dat we pech hebben in het centrum. Soit, lijkt nu weer stilletjes aan open te breken.
De zon schijnt hier, het was even bewolkt deze morgen, ziet er toch nog zo geen slechte dag uit.

Trouwens ECMWF komt in de laatste run nu toch weer af met >30°C eind volgende week. Het verandert zo veel dat je er nog niet veel zinnigs kunt over zeggen.
De kans op een hitterecord is klein maar dat is ook normaal dat dat klein is. Zou verontrustend zijn moesten we elk jaar het record breken (of zelfs met 1-2°C in de buurt komen).

Laatst bewerkt:
De zon schijnt hier, het was even bewolkt deze morgen, ziet er toch nog zo geen slechte dag uit.
Hier tweede dag op rij bewolkt met af en toe periodes van zon, en duidelijk minder zon dan voorspeld. Dag begint en eindigt mooi maar rond de voormiddag smeert het dicht.

Allemaal dankzij die noordcomponent die vochtige lucht van de Noordzee over Nederland tot hier brengt. Maar enkel ten oosten van Ukkel, wie ten westen zit blijft gespaard dankzij de grotere invloed van de hogedruk.
Trouwens ECMWF komt in de laatste run nu toch weer af met >30°C eind volgende week.
Ja, de regen voorspeld voor vorige week lijkt er ook weer wat uit te gaan. De kans is dus idd groter aan het worden dat dat uitkomt (en dan, in theorie, als er helemaal niets misgaat, zou dat heel misschien een opbouw kunnen vormen naar 42 graden op (of rond) 21 juli. Maar je hebt gelijk dat het veel verandert en we nog niet echt kunnen spreken van stabiliteit.
Zou verontrustend zijn moesten we elk jaar het record breken (of zelfs met 1-2°C in de buurt komen).
Gezien de klimaatopwarming is die kans uiteraard wel reëel. Vandaag (en de vorige 5 jaren) is er weer minder nodig dan in 2019 om het hitterecord te breken. Toch is dat nog niet gebeurd, wellicht door de veranderingen die we sinds 2020 doormaken met vooral meer regen (wat dodelijk is voor hitte). Maar het is enkel maar uitstel. Als er wat stabilisatie optreedt die het langer dan een week volhoudt, is een kans op een nieuw record eind juli/begin augustus niet klein IMHO.

Ik heb ergens gelezen dat de wereldtemperatuur gedaald is het laatste jaar. Gelukkig gaat het dus niet in een rechte lijn omhoog, want de laatste jaren is het hard gegaan.

Trouwens ECMWF komt in de laatste run nu toch weer af met >30°C eind volgende week. Het verandert zo veel dat je er nog niet veel zinnigs kunt over zeggen.
Drie jaar terug werd een week op voorhand (9/07 - 10/07), +43°C voorspeld.
Werd uiteindelijk een vijftal graden koeler.
Ik maak me geen grote zorgen, om het positief te bekijken.

Die verdomde vloek van Juli heeft mij weer bij mijn lepels. Een hele dag in het zonnetje zitten bruinen op mijn eerste verlofdag, pintje dabei en niet moeten wegkruipen in en hoekje wegens niet te harden hitte. We hebben hier toch nooit geluk, pijnlijk. Soit, ik ga nog even verder ingetogen gaan genieten van de avondzon met mijn madam, gezellig keuvelen en een verfrissend windje over ons voelen waaien. Het is me toch wat, die julimaand.

De kans op een hitterecord is klein maar dat is ook normaal dat dat klein is. Zou verontrustend zijn moesten we elk jaar het record breken (of zelfs met 1-2°C in de buurt komen).
Volgens nieuwe run van ECMWF toch wisselvalliger volgende week dinsdag en woensdag.

Volgens nieuwe run van ECMWF toch wisselvalliger volgende week dinsdag en woensdag.
Idd, de neerslag die eerder wat leek te verdwijnen is alweer volledig terug, en de wind zal blijven komen uit richtingen die je liever niet ziet in juli. Enige stabiliteit - wat in het voorjaar nochtans wel gemakkelijk kon - blijft deze maand ver te zoeken.

Alle 30'ers in de voorspelling zijn ook weer geschrapt ondertussen. De modellen blijven wel uitgaan van flinke opwarming op het einde van de periode, maar ze stellen het telkens ook weer uit.

Die 13mm die er voor woensdag op staat zal de natuur niet slecht doen. Hopelijk dan gewoon wat buien en geen slepend front. Ik heb volgende week verlof dus ik kan me er dan wel naar schikken.

Idd, de neerslag die eerder wat leek te verdwijnen is alweer volledig terug, en de wind zal blijven komen uit richtingen die je liever niet ziet in juli. Enige stabiliteit - wat in het voorjaar nochtans wel gemakkelijk kon - blijft deze maand ver te zoeken.

Alle 30'ers in de voorspelling zijn ook weer geschrapt ondertussen. De modellen blijven wel uitgaan van flinke opwarming op het einde van de periode, maar ze stellen het telkens ook weer uit.
Hoezo is stabiliteit deze maand ver te zoeken? Het is van de 12 dagen al 10 dagen droog met zon geweest en 2 met regen. Is dat dan niet stabiel?

Terug
Bovenaan