Lente & zomer 2025

Buienradar is al heel de dag verkeerd. 😆
19,7° nu, voelt frisjes aan tegenover gisteren (sorry Limburg)
Onweerszone is ineens noordelijker koers gaan kiezen volgens satellietbeeld

Hier (ZO-Limburg) begint het plots af te koelen, op een kwartier tijd van 37.5 naar 35. Lucht ziet er ook serieus onheilspellend uit en veel wind. Ben benieuwd :)

Ik zie een 38.1° meting voor Diepenbeek. Dat is meer dan 18° hoger dan aan de kust.😲 Kan me niet herinneren ooit al eerder zo'n temperatuurverschil te hebben gezien op pakweg 150 km afstand.

Daar is absoluut niets gek aan, eet maar eens veel en zwaar of licht en wat kleinere porties bij 34C, je zal het verschil wel merken.
Als je anders normaal en relatief gezond eet maakt dat idd misschien niet zo veel verschil. Of als je een heel goeie spijsvertering hebt, maar dit is niet bij iedereen dus zo.
Bij de traiteur vind je nu ook geen waterzooi hoor. Het mediterraans dieet is bv absoluut niet vettig (pastas, olijfolie etc) en vrij gezond door veel natuurlijke ingredienten en kruiden. Dat eet je gans het jaar door. In Azie veel rijst en groenten, minder grote porties vlees, en spicy (helpt vertering en tegen bacterien).

Als je bij 34-35C een halve kilo pulled pork wil vreten bij de BBQ of een groot pak friet met 3 vlezekes, be my geust ;)
Licht verteerbare maaltijden en kleinere porties dus als je snel te loom wordt. Zwaar eten verteren vergt extra energie. En genoeg water drinken is belangrijkste.
Ik denk dat het mediterraans dieet nu wel regiogebonden is en ook in de winter gegeten wordt daar omdat het afhangt van wat historisch beschikbaar is. Allezja, ik zit binnenkort in de oven van de Golf van Mexico en daar eet men een pak zwaarder dan hier, met varkensreuzel als voornaamste bron van vet. Enfin, het gaat hier niet over voeding, maar ik vind dat je veel zaken veronderstelt die niet noodzakelijk kloppen.

Maar goed, het was maar een bedenking. Ik heb nu wel een vrij stevig verteringsstelsel.

Meer OT: laat de regen en afkoeling maar komen, verdomme.

In Oost-Vlaanderen is de koude lucht ook binnen getreden.Op een uur tijd van 32 naar 27 graden nu.
Warmte duurt uren om op te bouwen in de voormiddag/vroege namiddag, maar kan op een uurtje (of minder zelfs) idd weer volledig weggeveegd worden. Een reden te meer om ervan te genieten, wetende hoeveel moeite het gekost heeft om het te krijgen.

Zelfde op macroschaal, de warmte die we hebben is het resultaat van maanden opbouwen met droogte, maar veel is er niet nodig om weer snel richting benedennormale temperaturen te duiken, en dat lijkt in het komende weekend helaas al het geval te worden met temperaturen die 3-4 onder de normaal gaan vallen samen met regen (erg jammer voor RW).

Rond 14u30 van Grimbergen met een camionnette zonder airco naar Brugge gereden. Van 35graden naar 20 graden in 1u tijd. Zot om dat temperatuurverschil te voelen met de ruiten open.

Warmte duurt uren om op te bouwen in de voormiddag/vroege namiddag, maar kan op een uurtje (of minder zelfs) idd weer volledig weggeveegd worden. Een reden te meer om ervan te genieten, wetende hoeveel moeite het gekost heeft om het te krijgen.

Zelfde op macroschaal, de warmte die we hebben is het resultaat van maanden opbouwen met droogte, maar veel is er niet nodig om weer snel richting benedennormale temperaturen te duiken, en dat lijkt in het komende weekend helaas al het geval te worden met temperaturen die 3-4 onder de normaal gaan vallen samen met regen (erg jammer voor RW).
Kou in de winter is ook rap verdreven wanneer de wind uit het westen komt. De zee heeft een matigend effect op onze temperatuur, als de wind uit die richting komt tenminste, dan is de aanwezige warmte of koude direct verdreven.

Kou in de winter is ook rap verdreven wanneer de wind uit het westen komt. De zee heeft een matigend effect op onze temperatuur, als de wind uit die richting komt tenminste, dan is de aanwezige warmte of koude direct verdreven.
Klopt inderdaad. Misschien voor mij het meest frustrerende aan ons klimaat, die saaie eenheidsworst van temperatuur (met regen) bij westenwind, dat netjes in het venster zit van te warm om insecten weg te houden maar te koud (of te nat) om echt iets te kunnen doen buiten houden of de verwarming niet te moeten draaien. Temeer omdat de neerslag uit het westen steeds meer en meer aan het worden is, niet in dagen maar wel in volume op de dagen dat het dan regent.

Daarmee dat ik echt kan genieten van dagen waarbij hogedruk een ander windregime oplevert, zoals gisteren/vandaag en ook enkele die we in de voorbije winter gehad hebben, toch zeker na 2 jaar eenheidsworst.

Klopt inderdaad. Misschien voor mij het meest frustrerende aan ons klimaat, die saaie eenheidsworst van temperatuur (met regen) bij westenwind, dat netjes in het venster zit van te warm om insecten weg te houden maar te koud (of te nat) om echt iets te kunnen doen buiten houden of de verwarming niet te moeten draaien. Temeer omdat de neerslag uit het westen steeds meer en meer aan het worden is, niet in dagen maar wel in volume op de dagen dat het dan regent.

Daarmee dat ik echt kan genieten van dagen waarbij hogedruk een ander windregime oplevert, zoals gisteren/vandaag en ook enkele die we in de voorbije winter gehad hebben, toch zeker na 2 jaar eenheidsworst.
Vooral in de winter heb ik daar een hekel aan, omdat het dan wekenlang grijs en regenachtig kan zijn. Het is dan weliswaar niet koud maar ook geen weer om buiten iets te doen. En in de zomer is het dan ook onstandvastig, dikwijls bewolkt en winderig, wat dan op de fiets ook niet prettig is.

Ja, maar, zo niet hé, tropische temperaturen eisen = boven slapen!
Heb dat eigenlijk tot nu toe ook gedaan. Mijn ouders verklaren mij gek :rofl: maar die stomende warmte is wel zalig. Ik word wel om de 2 uur wakker met vreselijke dorst en dan drink ik water waardoor ik dus ook de hele tijd moet pissen. Maar dat is deel van de charme :crazy:

Hier in Hasselt viel t serieus mee. Twee keer ne piek op buienalarm maar niks van gezien van echt zware neerslag.

Terug
Bovenaan