Toch alweer een bijdrage: ik meen toch echt wel te kunnen beweren dat bij de uiteindelijke evaluatie van de zomer 2024 de voorgaande maanden zeer hard meespelen. Voor het gevoel mag dat zeer zeker: gevoelens zijn uiteindelijk wat een mens, een mens maakt. Echter moeten we ook nuchter kunnen kijken naar de cijfers en wat we hebben meegemaakt. Dat vertelt ons dat de zomer 2024 uiteindelijk zeer normaal was.
-Meer zonneuren dan normaal.
-Hogere temperaturen dan normaal over de gehele lijn.
-Minder neerslagdagen dan normaal (dwz dat de neerslag -die hoger lag dan normaal- op korte en hevige periodes is gevallen: het is dus niet de hele zomer druilerig geweest).
-Minder onweersdagen dan normaal.
Wat wil een mens nog meer, indachtig dat we leven waar we leven en niet aan de Costa del Sol?
Begin juli was zeer zeker slecht. Voor het overige was de zomer (los van de regen -die op korte en hevige periodes viel- en de dampdruk) normaal.
Vorige week nog hadden we hier een prachtige laatzomerperiode. Ik heb toen correct voorspeld dat er weinig animo was in de thread en dat die animo wel weer zou terugkeren na het omslaan van het weer. Ergens spijtig: men moet toch ook het mooie weten te waarderen. En de temperaturen vorige week waren OOK niet binnen het normale want veel warmer dan gemiddeld.
Overigens: dat de temperatuur vooral aan klimaatverandering te danken is: wat doet dat terzake? Praktisch ons hele weerpatroon wordt aangestuurd door de klimaatverandering. Een van de onontkenbare objectieve lichtpunten van de zomer (temperatuur) schier minimaliseren met een kanttekening als "dat hebben we aan klimaatverandering te danken" alsof dat dan niet mag meetellen en het dan nalaten om voor de andere zaken (regen, ...) ook te duiden dat de klimaatverandering zou kunnen meespelen.
Sorry: maar wederom zie ik hier toch weer die neiging om alles in een zo negatief mogelijk daglicht te stellen. Ik weet het, ik weet het, dat zijn meningen. Doch vind ik het jammer dat er zo cynisch gedaan wordt. Ik betwijfel dat ik bedrogen word door mijn eigen gevoel, want ik zie heel veel leden hetzelfde sentiment delen. Een ware onheilsprofeet.
Afsluitend: zoals ook al eerder geduid zijn hittegolven of grote hoeveelheden (7+) aan tropische dagen geenszins een aanduiding van een geslaagde zomer. Die voorvallen zijn -tot nader order- nog steeds uitzonderingen in ons klimaat.
Alles wat ik vertel kan trouwens eenvoudigweg geraadpleegd worden op de website van het KMI.
https://www.meteo.be/nl/klimaat/klimaat-van-belgie/klimatologisch-overzicht/2024/zomer