Lente / Zomer 2024

Now that the dust has settled... Dit is toch echt één van de grootste kutzomers geweest die ik mij actief kan herrineren.
In feite was het voornamelijk een kutvoorjaar. De zomer was nog redelijk. Qua zonneschijnduur en temperatuur vrij normaal. Een nazomertje had wel gemogen want ik voel mij toch nog niet opgeladen genoeg om er terug voor 6 maanden of meer tegenaan te kunnen.

Ik volg de teneur van de officiele statistiek. De zomer als geheel had een te lage luchtdruk, en elke zomermaand afzonderlijk had ook een te lage luchtdruk. Vooral dit gebrek aan een standvastige stabiele periode - wat zelfs de slechte zomer van vorig jaar wel nog kon opbrengen - heeft voor mij de zomer de das omgedaan.

Ook de flinke kou in juni, waarbij de verwarming aan moest omdat de temperatuur geregeld onder de 10 graden dook, mogen we niet vergeten - eenmaal de zomer echt begon was de helft van het seizoen al voorbij. Dat het qua temperatuur uiteindelijk geen adominabele zomer geworden is, hebben we waarschijnlijk vooral aan de klimaatverandering te danken.

Anderzijds, het korte mooie deel van de zomer viel dit jaar op de kalender beter dan vorig jaar. En het was geen herhaling van de zomer van 2021. Maar dat is m.i. dan ook het enige dat positief is.

Laatst bewerkt:
O krinkelende winkelende straalstroom
met 't lagedrukgebied
Wat zien ik toch niet geren uw wolkenveld
al waaiend op de regenbui
Gij draait en gij roert en gij waait zoo snel
al zie 'k noch zon noch warmte

Toch alweer een bijdrage: ik meen toch echt wel te kunnen beweren dat bij de uiteindelijke evaluatie van de zomer 2024 de voorgaande maanden zeer hard meespelen. Voor het gevoel mag dat zeer zeker: gevoelens zijn uiteindelijk wat een mens, een mens maakt. Echter moeten we ook nuchter kunnen kijken naar de cijfers en wat we hebben meegemaakt. Dat vertelt ons dat de zomer 2024 uiteindelijk zeer normaal was.

-Meer zonneuren dan normaal.
-Hogere temperaturen dan normaal over de gehele lijn.
-Minder neerslagdagen dan normaal (dwz dat de neerslag -die hoger lag dan normaal- op korte en hevige periodes is gevallen: het is dus niet de hele zomer druilerig geweest).
-Minder onweersdagen dan normaal.

Wat wil een mens nog meer, indachtig dat we leven waar we leven en niet aan de Costa del Sol?

Begin juli was zeer zeker slecht. Voor het overige was de zomer (los van de regen -die op korte en hevige periodes viel- en de dampdruk) normaal.

Vorige week nog hadden we hier een prachtige laatzomerperiode. Ik heb toen correct voorspeld dat er weinig animo was in de thread en dat die animo wel weer zou terugkeren na het omslaan van het weer. Ergens spijtig: men moet toch ook het mooie weten te waarderen. En de temperaturen vorige week waren OOK niet binnen het normale want veel warmer dan gemiddeld.

Overigens: dat de temperatuur vooral aan klimaatverandering te danken is: wat doet dat terzake? Praktisch ons hele weerpatroon wordt aangestuurd door de klimaatverandering. Een van de onontkenbare objectieve lichtpunten van de zomer (temperatuur) schier minimaliseren met een kanttekening als "dat hebben we aan klimaatverandering te danken" alsof dat dan niet mag meetellen en het dan nalaten om voor de andere zaken (regen, ...) ook te duiden dat de klimaatverandering zou kunnen meespelen.
Sorry: maar wederom zie ik hier toch weer die neiging om alles in een zo negatief mogelijk daglicht te stellen. Ik weet het, ik weet het, dat zijn meningen. Doch vind ik het jammer dat er zo cynisch gedaan wordt. Ik betwijfel dat ik bedrogen word door mijn eigen gevoel, want ik zie heel veel leden hetzelfde sentiment delen. Een ware onheilsprofeet.

Afsluitend: zoals ook al eerder geduid zijn hittegolven of grote hoeveelheden (7+) aan tropische dagen geenszins een aanduiding van een geslaagde zomer. Die voorvallen zijn -tot nader order- nog steeds uitzonderingen in ons klimaat.

Alles wat ik vertel kan trouwens eenvoudigweg geraadpleegd worden op de website van het KMI. https://www.meteo.be/nl/klimaat/klimaat-van-belgie/klimatologisch-overzicht/2024/zomer

Als ik jou was zou ik een poëzie bundel schrijven ... All aboard de Noord-Atlantische depressietrein! We worden allemaal genadeloos afgestraft.
Ga ik niet doen, meer inhoudelijke reacties blijven altijd wel welkom.

Dat vertelt ons dat de zomer 2024 uiteindelijk zeer normaal was.
Beetje selectief, toch? Er viel 90 mm neerslag te veel, dat is bij de hoogste 5 waarden sinds 1991. Dat bovendien na een voorjaar met ook al sterke overschotten. Zou je een tekort van 90 mm neerslag ook als "zeer normaal" beschouwen? Want ja, dan is de zomer van 2018 dus ook "zeer normaal" verlopen qua neerslag, die had namelijk 90 mm tekort. Zou je 3 maanden te droog weer op rij, na 9 maanden droog weer op rij, ook als "zeer normaal" beschouwen, ook al zou dat records breken? Nu goed, verder in je post nuanceer je dit dan wel in diezelfde zin, maar ik wou dit toch aanstippen.

Inzake neerslagdagen. Er zijn 2.6 neerslagdagen minder dan normaal, en dat op 92 dagen. Normaal is de kans 46.3% dat het regent op een willekeurige dag in de zomer. Dit jaar was de kans 43.5%. Dat je dit jaar 2.8% minder kans had op een regendag, maakt het voor mij toch niet goed.

Vorige week nog hadden we hier een prachtige laatzomerperiode.
Zoals normaal is voor september. Maar kijk naar hoe deze maand lijkt te eindigen. Ondanks deze periode wordt het opnieuw abnormaal nat (en dat voor de 12de maand op rij) en abnormaal somber.

Sorry: maar wederom zie ik hier toch weer die neiging om alles in een zo negatief mogelijk daglicht te stellen.
We hebben het hier al eens over gehad. Uiteraard speelt er voor iedereen een stuk eigen verlangen in. Je hebt ook mensen voor wie deze lange periode van overvloedige neerslag pure hoogdagen zijn. M.i. is dit niet verkeerd. Voor een weerdiscussie zonder emotie kan je steeds bij het KMI terecht. Hier krijg je daarentegen inzicht in hoe het weer beleefd wordt, en dat is voor iedereen anders, en die verschillen zijn welkom.

Ik zie iig geen reden om mensen met een ander verlangen daarvoor persoonlijk te gaan aanpakken. Of de zomer nu "normaal" was of niet, ik ben blij voor jou dat jij wel (en opnieuw) een zomer gehad hebt die aan je verlangen voldeed, en dat geldt ook voor de anderen hier in dezelfde zin.

Laatst bewerkt:
Toch alweer een bijdrage: ik meen toch echt wel te kunnen beweren dat bij de uiteindelijke evaluatie van de zomer 2024 de voorgaande maanden zeer hard meespelen. Voor het gevoel mag dat zeer zeker: gevoelens zijn uiteindelijk wat een mens, een mens maakt. Echter moeten we ook nuchter kunnen kijken naar de cijfers en wat we hebben meegemaakt. Dat vertelt ons dat de zomer 2024 uiteindelijk zeer normaal was.

-Meer zonneuren dan normaal.
-Hogere temperaturen dan normaal over de gehele lijn.
-Minder neerslagdagen dan normaal (dwz dat de neerslag -die hoger lag dan normaal- op korte en hevige periodes is gevallen: het is dus niet de hele zomer druilerig geweest).
-Minder onweersdagen dan normaal.

Wat wil een mens nog meer, indachtig dat we leven waar we leven en niet aan de Costa del Sol?

Begin juli was zeer zeker slecht. Voor het overige was de zomer (los van de regen -die op korte en hevige periodes viel- en de dampdruk) normaal.

Vorige week nog hadden we hier een prachtige laatzomerperiode. Ik heb toen correct voorspeld dat er weinig animo was in de thread en dat die animo wel weer zou terugkeren na het omslaan van het weer. Ergens spijtig: men moet toch ook het mooie weten te waarderen. En de temperaturen vorige week waren OOK niet binnen het normale want veel warmer dan gemiddeld.

Overigens: dat de temperatuur vooral aan klimaatverandering te danken is: wat doet dat terzake? Praktisch ons hele weerpatroon wordt aangestuurd door de klimaatverandering. Een van de onontkenbare objectieve lichtpunten van de zomer (temperatuur) schier minimaliseren met een kanttekening als "dat hebben we aan klimaatverandering te danken" alsof dat dan niet mag meetellen en het dan nalaten om voor de andere zaken (regen, ...) ook te duiden dat de klimaatverandering zou kunnen meespelen.
Sorry: maar wederom zie ik hier toch weer die neiging om alles in een zo negatief mogelijk daglicht te stellen. Ik weet het, ik weet het, dat zijn meningen. Doch vind ik het jammer dat er zo cynisch gedaan wordt. Ik betwijfel dat ik bedrogen word door mijn eigen gevoel, want ik zie heel veel leden hetzelfde sentiment delen. Een ware onheilsprofeet.

Afsluitend: zoals ook al eerder geduid zijn hittegolven of grote hoeveelheden (7+) aan tropische dagen geenszins een aanduiding van een geslaagde zomer. Die voorvallen zijn -tot nader order- nog steeds uitzonderingen in ons klimaat.

Alles wat ik vertel kan trouwens eenvoudigweg geraadpleegd worden op de website van het KMI. https://www.meteo.be/nl/klimaat/klimaat-van-belgie/klimatologisch-overzicht/2024/zomer

Ik denk dat er gewoon velen gehoopt hadden op een knalzomer als compensatie voor alles wat daarvoor kwam (vooral de verzopen lente).
Maar we hebben inderdaad een relatief normale zomer gehad, al was die net als de voorbij maanden te nat.

Maar kijk @Guglielmo je hebt het nu over "OPNIEUW (nadruk de mijne) abnormaal somber". Dat schept wederom een bepaald beeld. Dit terwijl de zomer van 2024 25 uur meer zonneschijn had dan gemiddeld (bron: KMI). "Opnieuw" klopt dus niet. "Abnormaal" al zeer zeker niet: als we kijken naar de maanden op zich zien we waarden die zeer dicht bij de normalen liggen. De laatste vrij "abnormale" sombere maand was mei. Toch al enige tijd geleden en daarbovenop geen deel van de zomer.

Wat betreft de neerslag: ik erken absoluut dat die hoeveelheden ver buiten de norm liggen. Echter -zoals al vaak geduid door mij- is die neerslag op zeer korte en zeer intense periodes gevallen. Dat valt allemaal te raadplegen in de verslagen van het KMI. Dus zeker: te nat. Zeker abnormaal. Baart mij zeker zorgen.

Echter zag men buiten die enkele zeer intense dagen vooral typische Belgische buitjes die -waar ik woon rondom Leuven- dan ook nog vooral 's nachts zijn gevallen. Qua "perceptie" van die neerslag (d.w.z. "hoeveel dagen van de zomer zijn er uitgeregend?") zaten we dus perfect op schema. Je mag dan nog proberen om de statistieken te nuanceren: feit blijft dat er deze zomer minder neerslagdagen waren dan gemiddeld.

Mijn probleem is echter niet dat jij andere verlangens hebt. Voor mij persoonlijk was de zomer ook niet geslaagd: mijn vakantieperiode viel immers in het begin van juli. Persoonlijk heb ik ook graag minder dampdruk en wat stabielere langdurige weerperiodes. Een knallend onweer (zonder schade!) mag er ook af en toe bij. Dus ik blijf ook op mijn honger zitten. Het was vooral plakken en verveeld zijn met het nogal saaie weer voor mij.

Mijn "probleem" (er zijn natuurlijk veel ergere zaken in de wereld!) is dat jij hemel en aarde blijkt te bewegen om een beeld te schetsen dat het hier allemaal voortdurend kommer en kwel is. Ik ga daar tegenin omdat het niet klopt en omdat je mooie periodes simpelweg negeert of opzijschuift als zijnde "dat is toch maar normaal".

Ik ben professioneel bezig met het klimaat dus krijg ik op jaarlijkse basis wel een hoop "doemrapporten" over mijn bureau geschoven. Jouw berichten mogen met stip bovenaan de lade qua deprimerendheidsfactor. Maar goed: ik heb je er nu al vaker op aangesproken dus zand er over. Een vreemde op het internet zal jouw schrijfgedrag niet veranderen.

@JorisBlack die indruk heb ik zeer zeker ook. Het weer werkt helaas zo niet. Daar zijn geen gevoelens mee gemoeid: moeder natuur heeft geen gevoelens.

Maar kijk @Guglielmo je hebt het nu over "OPNIEUW (nadruk de mijne) abnormaal somber". Dat schept wederom een bepaald beeld. Dit terwijl de zomer van 2024 25 uur meer zonneschijn had dan gemiddeld (bron: KMI). "Opnieuw" klopt dus niet.
Waarom "opnieuw"? En waarom "abnormaal?"
- Omdat deze maand, de negende maand van het jaar, de zevende te sombere maand van dit jaar wordt.
- Omdat deze maand de tiende te sombere maand wordt van de laatste 12 maanden.

Het is idd niet "opnieuw" als het een herhaling zou moeten zijn van de vorige maand. Augustus was niet te somber. En vervolgens moeten we al terug naar januari.
Ik ga daar tegenin omdat het niet klopt en omdat je mooie periodes simpelweg negeert of opzijschuift als zijnde "dat is toch maar normaal".
We hadden een korte mooie periode in september, daar heb je gelijk in. Maar het enige wat dat doet is deze maand wat minder nat en somber maken. Ze blijft nog steeds (en om correct te zijn: waarschijnlijk) te nat en te somber. De 12de te natte maand op rij. De 10de te sombere maand in de laatste 12 maanden.

Ik negeer niet dat er een mooie periode was. Ik zeg wel dat zo'n mooie week niets afdoet aan de abnormale omstandigheden die we nu al een hele tijd meemaken, gedreven door langdurig persistente lagedruk waar de vele neerslag en het sombere weer uit volgt. Dat zijn feiten en cijfers, geen interpretaties met een cynische kwinkslag.

Laatst bewerkt:
Nu de zomer en de lente toch voorbij zijn, is het misschien het moment om:
a) een poll toe te voegen aan dit topic om te polsen over het sentiment van de afgelopen zomer (en zo de discusie hierrond af te sluiten)
b) een nieuw topic te maken over de herfst/winter ?

Ik ga er niet over blijven in discussie gaan. Het ging echter over de zomer. Niet over het jaar in het algemeen. Dat het een "goed jaar" is, dat zal men mij nooit horen zeggen. Dat het (naar onze normen) een slechte zomer was: sorry. Dat kan je mij echt niet verkopen.

Dat je blijft verwijzen naar die te natte maanden terwijl dat nu toch al wel meerdere keren is geduid waarom dat met een korrel zout moet genomen worden deze zomer -en nogmaals: er waren minder neerslagdagen dan normaal!- duidt voor mij eens te meer dat je je eigen verlangen zeer hard laat doorschemeren in je analyses. Dat mag. Echter is dat niet zeer wetenschappelijk. Ik weet dat je verklaart dat het slechts je eigen meningen zijn: je pent ze wel neer met een zekere autoriteit en het is omwille daarvan dat ik reageerde.

Zo grasduidend door de overige pagina's ben ik niet de enige die van mening is dat je zeer pessimistisch bent. Of dat voldoende is voor een moment van introspectie laat ik in het ijle. Zoals ik al poneerde: ik ga jou heel duidelijk niet van gedachte doen veranderen Guglielmo. Zodus laat ik het hierbij. En om correct af te sluiten: ik was persoonlijk ook niet tevreden met onze zomer. Ik ben zeker geen "vampier" die zo weinig mogelijk zon wil. Ik argumenteer niet vanuit het emotionele.

Om terug tot de essentie te komen: het lijkt mij inderdaad wel tijd voor een herfst/winterthread. Beide zomers zijn voorbij, en daarenboven is het weer ook omgeslagen naar herfstmodus.

Objectieve vaststelling dat in de strook met statistisch de meeste zonuren van het land de opbrengst van onze zonnepanelen sinds de installatie in 2009 nooit eerder zo laag was.

Wat mij betreft mag het woordje "afstraffing" nu wel eens achterwege gelaten worden. Het is 1 ding om vanuit gevoel en emotie te spreken over een goed of slecht seizoen, maar door woorden als "afstraffing" te gebruiken lijk je te insinueren dat er een hogere kracht is die het weer bepaalt.

Ik ga er niet over blijven in discussie gaan. Het ging echter over de zomer. Niet over het jaar in het algemeen. Dat het een "goed jaar" is, dat zal men mij nooit horen zeggen. Dat het (naar onze normen) een slechte zomer was: sorry. Dat kan je mij echt niet verkopen.
De cijfers zijn wat ze zijn. Die cijfers tonen 5 abnormale parameters, waarvan er 4 met neerslag te maken hebben. De cijfers tonen ook aan dat deze zomer slechter was dan die van vorig jaar.

Perceptie heirvan is natuurlijk een andere zaak. Dat je meent dat het een betere zomer was omdat de korte mooie periode beter viel dan vorig jaar, of omdat de regen in jouw gebied op betere tijdstippen viel, is je goed recht. Die perceptie verschilt uiteraard voor iedereen. Zelf vind ik van niet, zoals ik heb uitgelegd omdat ik dit inzake perceptie wel in de context plaats van de rest van het jaar, waarbij ik niet alleen sta in deze topic.

Ik weet dat je verklaart dat het slechts je eigen meningen zijn: je pent ze wel neer met een zekere autoriteit en het is omwille daarvan dat ik reageerde.
Nochtans hebben we het daar ook al over gehad dacht ik. Als ik autoriteit zou willen uitstralen, zou ik dat expliciet vermelden. Ik ben geen KMI. Voor de voorspellingen voor vandaag of morgen, verwijs ik je absoluut door naar het KMI. Ik ben ook geen Geri die van week tot week kan voorspellen dat er "matig veel wind met zon maar ook regen" zal staan, zo'n detail kan ik niet leveren. Ik probeer enkel te doen wat het KMI niet doet, en dat is om op langere termijn (als in: meer dan 2 weken vooruit) een inschatting te maken van wat de meest waarschijnlijke scenario's zijn voor het weer. Nav onze vorige discussie vermeld ik nu explicieter dat het kansen en scenario's zijn.

Zo grasduidend door de overige pagina's ben ik niet de enige die van mening is dat je zeer pessimistisch bent.
Ik zeg (samengevat) dat gelet op het vastzittende patroon, dat in het najaar weinig kans maakt om doorbroken te worden, en de recordwarme oceaan, volgens mij het meest waarschijnlijke scenario een nieuwe natte en sombere lange herfst is. Dat is puur een inschatting obv de beschikbare gegevens, waarbij ik het m.i. meest waarschijnlijke scenario naar voor schuif, ongeacht of dit nu "pessimistisch" is of niet. Als deze gegevens een rooskleuriger scenario als het meest waarschijnlijke zouden dicteren, zou ik dat ook zo vermelden.

Wat ik niet ga doen is overdreven nadruk leggen op een waterkansje dat hogedruk zich toch kan vestigen over onze regio. Dat kansje is er, maar het is veel minder waarschijnlijk, ik ga er geen intellectueel oneerlijke nadruk op leggen alleen maar om een positieve noot te moeten geven. Zo ben ik niet, en zo werkt het weer helaas ook niet. De teleurstelling achteraf zou trouwens alleen maar des te groter zijn.

Wat mij betreft mag het woordje "afstraffing" nu wel eens achterwege gelaten worden. Het is 1 ding om vanuit gevoel en emotie te spreken over een goed of slecht seizoen, maar door woorden als "afstraffing" te gebruiken lijk je te insinueren dat er een hogere kracht is die het weer bepaalt.
Is een woord dat uit weerkringen komt en gebruikt wordt in een periode zonder standvastige goede druk, waarbij 1 mooie dag (of periode) schijnbaar tot frustratie steeds gevolgd wordt door een resem slechte dagen. Natuurlijk is er geen hogere kracht in het spel en zijn die slechte dagen niet het gevolg van die ene mooie dag, ze zijn gewoon het gevolg van de lagedruk, maar zoals hierboven uitgelegd, het voegt emotie en perceptie toe aan de discussie. Wil je dat niet, dan heb je opties: op de website van het KMI zal je dit woord niet tegenkomen.

Overigens, "afstraffing" wordt evenzeer gebruikt door mensen die nat weer verkiezen terwijl er een droge periode op til staat, ook door mensen die niet van warmte houden, etc.

Laatst bewerkt:
Objectieve vaststelling dat in de strook met statistisch de meeste zonuren van het land de opbrengst van onze zonnepanelen sinds de installatie in 2009 nooit eerder zo laag was.
Omdat die zonuren deze zomer meer 's ochtends en 's avonds gescoord werden, op momenten dus waarbij een zonuur even veel meetelt als de rest van de dag, maar je opbrengst natuurlijk veel minder is. Overdag was het dan weer vaker bewolkt, net terwijl je panelen maximaal zouden renderen.

De cijfers van het KMI bevestigen je observatie ook.
- Er waren idd, zoals DJDan correct opmerkt, 25 zonuren meer dan normaal.
- Wat niet vermeld werd, is dat de zonnestraling 17.1 kWh/m² minder was dan normaal deze zomer. Daarmee hoort het bij de laagste waardes van recente jaren (2021 doet er natuurlijk nog wel een schep bovenop).
- Maw: veel zonuren werden gescoord toen we lagen te slapen, maar minder toen we wakker waren. De reden is onder meer dat door het vele vocht de convectie goed z'n werk kon doen en een zonnige ochtend meermaals eindigde in een bewolkte middag. Zo'n dag levert meerdere zonuren op de teller, maar zal tegelijk toch weinig zonnestraling opleveren.

Laatst bewerkt:
Of ook regelmatig "zonnig" weer gehad waarbij de hemel toch niet knalblauw was maar eerder iets tussen wit en blauw door het vele vocht in de atmosfeer.

Ik heb een steeds groter vermoeden dat Guglielmo gewoon een account van Bram Verbruggen is. Die kwam een tijdje geleden toch in het nieuws dat hij het beu was dat mensen hem persoonlijk aanspraken over het slechte weer. Dit is gewoon zijn wraak op de samenleving.

:oi22:

Terug
Bovenaan