Lente / Zomer 2024

Interessante post op Weerwoord, dat de voorspelde prachtige woensdag wel eens volledig de mist in kan gaan (letterlijk). Zou jammer zijn want denk wel dat veel mensen nog uitkijken naar een Indian Summer.

66e870270d4d7.png

Voorwaarden voor mist lijken, op papier althans, idd voldaan te zijn voor woensdagochtend. Vochtige lucht door de vele neerslag eerder deze maand, temperatuur die zakt naar het dauwpunt, niet windstil maar ook niet veel wind (aan de kust is de wind wel sterk genoeg). Of er ook effectief mist komt zal afhangen van hoe het uiteindelijk in de realiteit uitpakt met de wind en temperatuur.

Het zou wel moeten opklaren gezien in de loop van de dag de wind zou toenemen alsook de temperatuur, maar het kan soms langer duren dan je verwacht (kan pas na de middag zijn).
Zondag ziet er nu al niet goed uit, helaas.
Zondag lijkt idd weer de omslag te worden naar een nieuwe ronde herfstweer. Hopelijk wordt het nog uitgesteld.

Laatst bewerkt:
Dat front lost toch weer trager op dan verwacht. Cloud coverage om 13u nog steeds behoorlijk hoog ondanks voldoende wind.
Pluim gaat wat alle kanten op vanaf maandag maar er zitten geen totaal verregende dagen in.

Dat front lost toch weer trager op dan verwacht. Cloud coverage om 13u nog steeds behoorlijk hoog ondanks voldoende wind.
Dat is iets dat we nu regelmatig zien, en dat we gaan moeten incalculeren zolang het nog zo nat blijft vrees ik. Het is op alle vlakken recordbrekend deze nattigheid en vochtigheid, ergens dus niet abnormaal dat de modellen moeite hebben om de gevolgen daarvan goed in te schatten - en dus te optimistische voorspellingen genereren - gezien dit nog nooit voorgevallen is (enfin beter: nog niet voorgevallen sinds we data bijhouden). De modellen baseren zich uiteindelijk altijd op data die ze kennen.

Eenmaal het voorbij is kan de data die nu verzameld wordt dan gebruikt worden in de modellen om in de toekomst betere voorspellingen te genereren.

Het was een heerlijke namiddag inderdaad. Al was het niet volledig open hemel.

Ik zag het aan de F-16's die overvlogen op 2000ft, die zagen er wat wazig uit. Denk dat de juiste term heiig is voor zulk verschijnsel?

Zondag en volgende week weer regen voor een hele maand als die verwachting uitkomt. En zo zou september ook weer als kleddernatte maand kunnen eindigen.

Dat we weer ruim boven de 100mm gaan zitten lijkt mij zeer waarschijnlijk, aangezien Ukkel al op 86mm zit deze maand tegenover normaal 65mm.

uv8V2Xd.png

Desondanks het feit dat het klimaat in ons Belgenland naar "vakantieoordnormen" niet perfect is wil ik toch alweer een positieve noot brengen temidden van al de cynische schrijfsels.

De voorspellingen zien er zeer zeker niet zomers uit. De weerkundige zomer ligt echter reeds achter ons, en ook de astronomische zomer blaast haar laatste ademtochten uit. Dat er dan druppels vallen en het weer omslaat lijkt mij niet buiten het verwachtingspatroon te vallen. Wel moeten we inderaad nog afwachten hoeveel regen er gaat vallen. Dat is echter allemaal toekomstmuziek. En kleine kanttekening: we mogen ons gelukkig prijzen dat Boris hier geen impact heeft gehad: het kan erger.

Laten we dan misschien proberen om te genieten van het hier en nu? Positief denken kan al veel doen. Hier en nu: reeds 20 graden en een mooie zon. Vandaag, morgen, en zaterdag volle zon voorspeld met temperaturen die heel mooi boven het gemiddelde voor deze periode liggen. Voor ieder wat wils durf ik zeggen: overdag terrasjesweer maar echter geen tropische temperaturen en daarbij vallen de nachten reeds vroeg genoeg om voor voldoende afkoeling te zorgen wanneer het slapenstijd is.

Geniet nog van de laatste traktaties van deze zomer zou ik zeggen! Ze was alles bij elkaar genomen uiteindelijk een relatief normale Belgische zomer die ons nu nog een vroege "Indian summer" schenkt. Wat de toekomst brengt, dat zien we dan weer wel.

Uiteraard moet die verwachting nog werkelijkheid worden maar ik vind het toch wat verontrustend dat er weer zo'n grote hoeveelheden regen worden voorspeld. Als maanden van 100-150mm hier de norm gaan worden dan gaan er op veel plaatsen weer problemen zijn in de herfst/wintermaanden.

Na alle regen die we dit jaar al gehad hebben mogen er nu wel eens een paar droge dagen zijn, dat lijkt me nu ook niet zo ongewoon.
Ik probeer alleszins nog zo veel mogelijk te genieten van het goede weer nu het nog kan.

Ik kan het de mensen die neerslachtig worden tijdens het natste jaar ooit vergeven hoor. Maar we moeten er idd geen wetenschap van gaan maken om neerslachtig te blijven over dat weer, en zien wat de toekomst echt brengt.

Tot vorig jaar en vroegere tijden vond ik het al irritant als het 7-14 dagen aan een stuk veel of teveel regende, laat staan een maand of maanden zoals het voorbije jaar. Nu is het lokaal in een jaar nooit 7 dagen aan een stuk droog geweest. Dat record staat nog steeds op 6 dagen hier lokaal.

Dat het nu nog even genieten is, natuurlijk :) Tikje minder N wind had perfect geweest, maar als die wind naar Z draait komt er mogelijks net regen aan :S . Bijna tijd voor herfst/winter topic idd, maar daar ga ik zo veel mogelijk uit blijven voor mijn eigen goed humeur.
Eigenlijk zelf nooit zo een weerpraatjes mens geweest. T was eerder wat luchten soms dit voorbije jaar. in Zuid en Oost Europa was het omgekeerd: maanden hitte en droogte. En dan Boris cadeau.

België is nu qua weer niet echt een vakantieland, dat klopt. Maar het is gewoon een feit dat er abnormaal veel regen gevallen is het laatste jaar, we moeten die feiten niet gaan verbloemen of gaan doen alsof het maar normaal is.

Qua zonneschijn zullen we een voorsprong nemen de komende dagen ten opzichte van het gemiddelde, maar volgende week zullen we die voorsprong wellicht kwijtspelen.

Mijn bericht was niet exact aan jou gericht hoor Sneeuwstorm. Het klopt zeer zeker dat er abnormaal veel regen is gevallen. Het klimaat baart mij persoonlijk enorm zorgen. Men kan daar niet omheen. We hebben in ons landje nog geluk dat we nog niet al te veel dramatische gevolgen zien van het feit dat het klimaat zeer overstuur is. Behoudens dan de waterbom in het zuiden.

Maar evenzeer dat het klopt dat er abnormaal veel regen is gevallen klopt het ook dat de voorbije weken de parameters bijna over de ganse lijn zeer normaal waren. Ik ga mijn uiteenzetting niet herhalen want men kan gewoon mijn andere posts in deze thread lezen. Maar bijvoorbeeld de meeste neerslag in augustus is op een zeer korte periode gevallen. Voor het overige was die maand zeer normaal en op veel locaties zelfs gewoon "mooi zomers". Dus: voor de statistieken te nat. Echter qua beleving denk ik toch niet zo erg voor de meesten?

Ik wil zeker niet dicteren aan de mensen hier hoe men hier hun persoonlijke waarden moet stellen qua "goede zomer". Echter merk ik hier steevast zeer veel negativiteit en lijkt het alsof (sorry!) men soms enkel het slechte wil belichten om zodus een beeld te schetsen alsof we heel de zomer zijn ondergeregend. Men doet zelfs "doemprofeetgewijs" voorspellingen voor maanden in de toekomst!

Pas op: ik ben akkoord dat we voor de "zonnekloppers" een slecht jaar beleven. Maar men moet wel ook het mooie niet uit het oog verliezen. Misschien is het meer een persoonlijk pleidooi: maar wat meer positiviteit kunnen we wel gebruiken vind ik!

Vandaag ook weer. We kunnen genieten van een stralende dag. Naar de voorspellingen kijkend breien we daar nog enkele heel mooie dagen aan. Men zou ook kunnen praten over de bovengemiddeld warme dagen die we nu beleven. Die zijn ook niet "normaal". Maar we gaan zien dat wanneer de regen valt men er weer is om te praten over hoe slecht het allemaal wel niet is en dan lijkt men al zeer snel de mooie dagen vergeten.

Ik weet het, klagen over het weer is een "nationale sport" en ik geef grif toe dat het een druilerig jaar is geweest. Maar ik geef er toch graag een andere draai aan en breng graag wat meer positiviteit!

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan