Lente / Zomer 2024

Beeldje van het KMI toont hoe het oosten van het land momenteel aanzienlijke neerslag krijgt. Ukkel krijgt niets, want de neerslag trekt van zuid naar noord. Wat komt er van deze regen dus in de evaluatie op het einde van de maand? 0,0 mm.

yUDwJic.png

Om maar te zeggen dat het altijd varieert wie de hoofdmoot van de neerslag krijgt. Ukkel was in augustus inderdaad eens aan de beurt. Maar er zijn ook veel regenzones die langs Ukkel passeren en enkel het westen of het oosten aandoen, zoals vandaag. Omdat je steeds dezelfde plaats hanteert, blijft het uiteindelijk allemaal wel representatief genoeg. Ik ga niet zeggen dat je deze neerslag erbij moet tellen voor de eindevaluatie, net zoals je niet kan zeggen dat de neerslag die effectief in Ukkel gevallen is vorige maand niet volledig meetelt.

Hetzelfde geldt voor de eindevaluatie inzake de neerslag van augustus die als erg nat omschreven wordt, ook die is representatief. Het compenseert evenzeer voor de keren dat de neerslag langs Ukkel voorbij trekt en ze niet in de evaluatie verscheen, zoals vandaag. Ukkel is niet natter of droger, als je kijkt naar hoe de neerslag in ons land verdeeld is over 30 jaar, dan zie je dat Ukkel perfect in lijn ligt met het grootste deel van Vlaanderen.

komt allen richting Boston, hier is het heerlijk nazomerweer en straks een echte herfst als ik de voorspellingen mag geloven.
Daar kan het inderdaad wel nog, een echte herfst die niet telkens weer overdreven somber, nat en warm moet zijn. Mensen trekken naar die streek om de foliage te gaan bewonderen, wat extra prachtig is met kou en blauwe hemels.

In Geraardsbergen was er >20mm gevallen gisteren. Kwam ook doordat het vooral uit één langgerekte bui kwam.

Er werd wel regen voorspeld maar niet zo veel toch.

En soms valt het aantal mm op een maand nog mee maar is het dikwijls grijs met miezer en lichte regen. De hoeveelheid neerslag zegt ook niet alles. Er kan soms heel veel regen vallen op een paar uur terwijl de rest van de dag droog is.

Daar kan het inderdaad wel nog, een echte herfst die niet telkens weer overdreven somber, nat en warm moet zijn. Mensen trekken naar die streek om de foliage te gaan bewonderen, wat extra prachtig is met kou en blauwe hemels.

Zacht en wisselvallig is typisch voor een westcirculatie bij ons hé. Daar hebben we in de (latere) herfst en winter dikwijls mee te maken. Boston is meer continentaal van klimaat en heeft geen last van Atlantische storingen.

Nu is het nog geen westcirculatie momenteel want dan zou er meer wind staan. Het lijkt wel meer in die richting te evolueren volgende week.
Janzt9G.png

Dat gaat dus al meer echt "herfstweer" geven. Met regen en wind en lagere temperaturen.

n2Tk8X0.png

Die 5°C is op 850HPa, zal iets van een 16°C geven dus 2m boven de grond. Ik denk dat we best zoveel mogelijk nog van de betere dagen (zoals zaterdag / zondag wellicht) profiteren.

Laatst bewerkt:
Ukkel ook weer 15.4 mm gisteren, da's alweer 23.6% of bijna een vierde van de normale hoeveelheid neerslag voor deze maand, en dat na 3 dagen.

Gaat weer snel zo.

Als deze maand opnieuw te nat eindigt, is het effectief en officieel een jaar lang aaneen te nat geweest. Het vorig record was 8 maanden aaneen te nat...

Zacht en wisselvallig is typisch voor een westcirculatie bij ons hé. Daar hebben we in de (latere) herfst en winter dikwijls mee te maken. Boston is meer continentaal van klimaat en heeft geen last van Atlantische storingen.
Uiteraard. Maar die overdreven warme temperaturen, vele neerslag en vooral die extreme somberheid is dat niet.

De laatste +/- normale maand - nog steeds ietsje te nat wel - was januari dit jaar. Januari had meer dan 3 keer zoveel zonuren als december 23, het dubbel aantal zonuren van november 23, en meer dan het dubbel aantal zonuren van februari 24, ook al staat de zon in januari lager dan die laatste 2 maanden. Januari 24 had zelfs slechts 15 zonuren minder dan de som van alle zonuren van november en december 23 en februari 24 gecombineerd.

Maar januari was een normale maand qua zonneschijn. De andere vermelde maanden waren absoluut niet normaal, ze waren extreem somber. Om maar te zeggen, wat we de laatste 2 jaar meemaken, is zeker niet normaal. Normaal is best nog wel wat zonuren in de herfst en winter.

Laatst bewerkt:
Kben die warmte precies beu. Gewoon 20°C overdag met een streepje zon is goed. Een fris gevoel buiten maar niet te koud zodat ik nog niet hoef mijn verwarming aan te steken :) En dan 's nachts 10-12°C ipv 17°C, dat voelt al meer septemberachtig aan. Dat zijn nu toch nog altijd zeer hoge minima voor de tijd van het jaar.

Laatst bewerkt:
Kben die warmte precies beu. Gewoon 20°C overdag met een streepje zon is goed. Een fris gevoel buiten maar niet te koud zodat ik nog niet hoef mijn verwarming aan te steken :) En dan 's nachts 10-12°C ipv 17°C, dat voelt al meer septemberachtig aan. Dat zijn nu toch nog altijd zeer hoge minima voor de tijd van het jaar.
Is het voor begin september uitzonderlijk warm dan? Het is toch nog altijd zomer? :)

Ik vond het ook nogal plakkerig de afgelopen dagen en kijk uit naar frissere temperaturen. Ik hoop alleen dat we geen herhaling gaan krijgen van vorig jaar met véél nat weer. Er mag wat afwisseling in zitten. En in de winter graag wat meer periodes van ijskoude dagen met kraakhelder weer.

Ik vond het ook nogal plakkerig de afgelopen dagen en kijk uit naar frissere temperaturen. Ik hoop alleen dat we geen herhaling gaan krijgen van vorig jaar met véél nat weer. Er mag wat afwisseling in zitten. En in de winter graag wat meer periodes van ijskoude dagen met kraakhelder weer.
Ja voila, frisse ochtenden maar dan zonder de continue nattigheid liefst

Met de huidige recordwarme temperatuur van de oceaan is alles in ieder geval weer in stelling gebracht voor opnieuw een lange warme, natte en sombere herfst. De eindeloze en warme voorraad water zit klaar in positie om ons wekenlange stratus en regen te bezorgen, en met die stratus komt warmte (warme minima weliswaar, geen maxima). Wat dat gaat geven op onze ondergrond die nu nog veel meer verzadigd is dan een jaar geleden, is bang afwachten. Niemand lijkt dat scenario te overdenken.

Ik moet er nu dus bij zeggen dat het niet gegarandeerd is, maar ik zie maar 1 manier opdat het niet zo zou zijn, en dat is als de wind dus niet van over die oceaan mogen komen, of althans veel veel minder dan normaal. Dat kan, maar de kans is m.i. erg laag, en zou in feite een doorbreking van het vastgeroeste patroon vereisen, want dat houdt wel veel lagedruk en wind van over de oceaan in.

Sowieso zal dat patroon ooit eens doorbroken worden, maar ik zie momenteel in de verste verte niets in de modellen die daarop wijzen. Persoonlijk - niet autoritair - denk ik dat de kansen om het te doorbreken sowieso beter liggen in het voorjaar. In het najaar zal de straalstroom immers enkel maar versterken waardoor pogingen tot hogedruk snel platgewalst kunnen worden en alles nog maar gaat neigen naar een bevestiging van het vastgeroeste patroon.

Laatst bewerkt:
Ik dacht altijd dat koude lucht boven de oceaan depressies triggerde, maar zelfs met een recordwarme oceaan blijven de depressies komen.
Je zou denken: warme oceaan, lager temperatuurcontrast, dus zwakkere westcirculatie en minder depressies? Of misschien was het zeewater nog niet zo overdreven warm dit voorjaar en moet dat effect nog komen?
Alleszins wanneer in de VS veel kou de Atlantische oceaan opstroomt dan is dat meestal nefast voor ons winterweer.

Gisteren hooguit een kwartier gemiezerd aan zee (0,04mm zegt het meest dichtstbijzijnde meetpunt op waterinfo) , voor de rest droog en 's avonds opgeklaard.
Ook vandaag nog geen regen gezien.
Meestal krijgt het westen in het najaar en de winter de volle mep.

Die lagedrukgebieden op zich zijn het probleem niet. Het is met de ligging ervan dat je wat geluk moet hebben en met de rest van de luchtdrukverdeling in de buurt.
Bijvoorbeeld situatie met een vrij noordelijk Azorenhoog en een ander hoog boven Oost-Europa, Rusland. Dan mag er daar gerust zo'n stink-laag liggen rond IJsland of tussen de Britse eilanden en Noorwegen, we gaan daar in die set-up nul last van hebben en een koude, droge en vaak zonnige NO-aanvoer krijgen.

Het meest veilige is toch om een klein reisje naar het zuiden te boeken ergens in het voorjaar om te ontsnappen aan de Belgische depressie :unsure:

Gisteren hooguit een kwartier gemiezerd aan zee (0,04mm zegt het meest dichtstbijzijnde meetpunt op waterinfo) , voor de rest droog en 's avonds opgeklaard.
Ook vandaag nog geen regen gezien.
Meestal krijgt het westen in het najaar en de winter de volle mep.

Er zijn idd wel serieuze verschillen over Vlaanderen heen. Vanochtend op de radio zeiden ze ook dat we namiddag 'wisselend bewolkt' zouden krijgen, maar het zit hier (centrum) gewoon al heel de dag potdicht. Gisteren ook maar heel weinig regen gehad, i.t.t. het oosten.

Volgens alle weerapps is het hier droog, maar het is al een klein half uur hard aan het regenen. met tot nu toe toch alweer 7.5L in de meter. :(

Beter Waterinfo gebruiken, is beter dan die flut buienradar en weerapps.

Je kunt enorm in detail gaan, tot op het niveau per individueel meetpunt, ook historisch
We hebben precies geen meetpunten in de buurt. :p
Geëindigd op 21L. Wel zeer plaatselijk, want iemand die ik ken een km verderop had 8L en nog wat verder helemaal niets.

Terug
Bovenaan