Lente / Zomer 2024

Zondag draait de wind even naar het zuidoosten, en dat is genoeg om meteen weer maxima van 29-30 graden te halen in het binnenland.

Dat toont nog eens goed aan hoe dicht de warmte nog steeds zit, en hoe warm de zomer in de meeste plaatsen van Europa verliep (en nog steeds loopt), maar hoe moeilijk die warmte het had om hier te raken omdat de wind gewoon bijna altijd verkeerd zat. In de tweede helft zijn er wel enkele periodes geweest waarbij die warmte hier kon raken, maar het bleef uiteindelijk mager. Dat zowat de hele EU een Grote Zomer beleefd heeft, maar onze brede regio een Jaar Zonder Zomer, is m.i. wel de teleurstelling geweest deze zomer, nog meer dan de nattigheid. Hopelijk volgend jaar andere kaarten waarbij de rollen omgedraaid zijn.
Ik heb toch de indruk dat augustus een prachtige maand is geweest.

Ik heb toch de indruk dat augustus een prachtige maand is geweest.
Ik heb ook dat gevoel, en dat is toch wel bijzonder wetende dat met 149mm neerslag dit met voorsprong de natste maand van het (sowieso al erg natte) jaar was tot dusver.
(Bijna de helft van die hoeveelheid is er in de eerste 2 dagen van de maand al uitgevallen, dat zal ook wel meespelen)

Ik heb ook dat gevoel, en dat is toch wel bijzonder wetende dat met 149mm neerslag dit met voorsprong de natste maand van het (sowieso al erg natte) jaar was tot dusver.
(Bijna de helft van die hoeveelheid is er in de eerste 2 dagen van de maand al uitgevallen, dat zal ook wel meespelen)
Veel van die regen is natuurlijk op korte tijd gevallen. Liever ineens alles eruit dan dat het wekenlang lichtjes regent (behalve dan voor wie wateroverlast heeft)

Augustus is absoluut geen slechte maand geweest, veel zon en aan de warme kant.
September begint alvast goed op vlak van temperatuur. De rest is nog af te wachten.

Bosnië zeker? Op die 1500km zit je natuurlijk met een gebergte er tussen en sowieso al een zuiderser klimaat. Het voelt daar toch altijd meer aan als Italië qua weer vind ik. En daar voelt dat imo ook gewoon aangenamer, veel drogere lucht die er voor zorgt dat het niet zo drukkend is.
Correct. Dunno ze ‘s nachts koelt het hier lekker af, in de ochtend is het lekker fris tot 9-10h en dan begint het op te warmen. Maar als je dan in de namiddag buiten komt is het toch wel drukkend warm. Zeker circa 14-15h

Augustus is een prachtige maand geweest gewoon omdat we mss de voorbije 8 maand strontweer hebben gehad?

We zitten toch ruim boven het gemiddelde qua zonneschijn en temperatuur.

Juist veel neerslag maar daarvan veel neerslag op een korte tijd. Ik heb dan liever 30mm op 1 uur tijd dan 30mm waarbij die 30mm over 30 uur gespreid valt. Qua weerbeleving een gigantisch verschil. Er is ook niet overal zo veel neerslag gevallen, Ukkel is gewoon één van de natste plekken geweest deze maand.

Juist veel neerslag maar daarvan veel neerslag op een korte tijd. ... Ukkel is gewoon één van de natste plekken geweest deze maand.
Wat bedenkingen:

- Augustus was de natste maand van de zomer, de elfde te natte maand op rij, de natste maand van het afgelopen recordnatte jaar, en de natste maand sinds meer dan 3 jaar.
- Er waren 3 dagen waarop Ukkel veel neerslag kreeg. Maar daarnaast waren er deze maand nog 13 dagen waarop het er ook geregend heeft. Met 16 neerslagdagen, dus meer natte dagen dan droge dagen, eindigt deze parameter hoger dan normaal.
- Dat Ukkel enkele keren in de vuurlinie lag, is deel van de willekeurige variabiliteit, en compenseert voor al die andere keren dat Ukkel niet in de vuurlinie lag, maar wel een andere streek of gemeente, en zo zijn er het afgelopen jaar natuurlijk wel talloze geweest, want Ukkel is zeker niet de natste plaats van het land. Het is evenzeer al gebeurd dat Ukkel grotendeels gespaard werd en andere delen van het land niet en het KMI de maand dan als "droog" omschreef.
- Als je desondanks het aandeel van die 3 dagen maar voor de helft meetelt, om wat te nivelleren dat Ukkel midden in het centrum van die buien of er dichtbij lag, dan nog is de hoeveelheid neerslag die er viel duidelijk te hoog.

Dat de maand best te pruimen viel, kan uiteraard liggen aan het contrast. De zonuren (niet bijster hoog, maar na 6 te sombere maanden is de hand al snel gevuld) en de warmte na een koude start van de zomer. Daar tegenover stond dan weer dat het erg vochtig was, maar dat is minder storend. Mijn evaluatie is dat het een benedengemiddelde zomermaand was: genoeg zon en warmte maar veel te nat (ook gelet op de natte voorgeschiedenis - droogte was echt welkom), en een maand van gemiste kansen door enkele stabiele periodes die uiteindelijk nooit echt (lang) van de grond raakten. Als de wind voor langere tijd het zuidoosten gekozen had, zoals de voorspellingen ons soms eventjes beloofden, was dit een prachtmaand geweest.

Laatst bewerkt:
Naar mijn gevoel heeft het in augustus toch zo goed als niet geregend? Soms eens een dag wat minder maar van augustus klaag ik niet.
In hoeveelheid heeft het zeker veel geregend. Maar de meeste neerslag viel op 5 dagen tijd. En dan zit je natuurlijk nog met het feit op welk moment van de dag de neerslag viel.

Neem nu afgelopen nacht. Rond 22u is het hier beginnen regenen, tot na middernacht.
In de realiteit heb ik gewoon niks gemerkt van de regen. Tot 21u gaan fietsen en nu schijnt de zon. Perceptie: 2 prima dagen. Statistiek: 2 neerslagdagen die mensen als Guglielmo munitie geven om te klagen over het rotslechte weer.

Gisterenavond heeft het hier toch efkes serieus geregend hoor.

De voorspellingen voor dit weekend waren ook weer goed erlangs, nu zou het ineens mega warm worden, en ik zie pas op maandagnamiddag regen ipv zondag al :unsure:

Naar mijn gevoel heeft het in augustus toch zo goed als niet geregend? Soms eens een dag wat minder maar van augustus klaag ik niet.
Het is momenteel zijn schade aan het inhalen! De eerste dag van augustus had natuurlijk zoveel regen in 1x (en dan nog 's nachts), dat de statistieken nat gaan uitvallen, maar ik had toch ook de indruk dat het vrijwel altijd droog bleef.
Ik heb het fietsen zelfs weer opgepakt deze maand. :unsure:

Nu augustus erop zit even mijn zonnepanelen app gechecked. Ik heb in augustus meer zonuren dan in juni en ook juli. Het is nipt wel maar raar grafiekje :p

Laatst bewerkt:
Nu augustus erop zit even mijn zonnepanelen app gechecked. Ik heb in september meer zonuren dan in juni en ook juli. Het is nipt wel maar raar grafiekje :p
Juli is hier het hoogst, maar mijn max die ik vorig jaar wel nog haalde, dit jaar niet gehaald..
Maar wel minder opbrengst dan in 23

Je mag me afschieten, maar ik kijk wel uit naar de herfst. Dat warme weer maakt me futloos. Geef me 15 graden en ik heb energie, maar 30 graden en ik ben loom. En dan dat gezweet ...

Augustus voelde als een best aangename maand. Misschien veel regen maar was precies eerder veelal korte intense neerslag of 's nachts met daarna terug goed weer. Toch de momenten dat ik in België was.

Vanaf halfweg (?) juli eigenlijk gewoon aangenaam weer. Begin juli nog stormschade opgelopen van die valwind dat kanten van Mechelen teisterde met veel omgevallen bomen, afgewaaide daken en ook verschillende woningen precies 100en gaten van BBgun balletjes in plastieken rolluiken :laugh: in de omliggende straten. Achter ons ligt er een openbaar bosje dat eerder een park is geworden met alle (gedeeltelijk) omgevallen bomen die daardoor gerooid werden. Ook de zonnepanelen van ons buren cadeau gekregen in onze tuin. :oink:

Juni onthou ik eerder als de zoveelste maand met dat aanhoudend somber kutweer, maar moet er wel bij zeggen dat we de laatste anderhalve week op verlof waren vertrokken en het toen waarschijnlijk ook al beter weer was.

Onze zonnepanelen hadden qua opbrengst wel juni > augustus. Ik vermoed omdat de dagen merkbaar een pak langer zijn in juni.

Vandaag ook weer een mooie nazomerdag van 30 graden. Warm maar op zich gewoon aangenaam weer en niet te vochtig (paar weken geleden voor werk buiten Europa gezeten aan 30+C met 90% vochtigheid, da's toch iets helemaal anders dan dit weer🥵)

31 graden en 60% luchtvochtigheid, dat kan wel tellen
Dikwijls voor zover ik me herinner heb je op zulke warme dagen dikwijls maar 30 of 40% luchtvochtigheid

Ik voel me dan net als een vis in het water. Letterlijk :unsure:
Wel ja, we zijn een plonske gaan doen in het lokale buitenzwembad en dat deed zeker deugd en het maakt de warmte draaglijk. Dat kan je echter niet elke dag doen. Hoewel ik op BG zit ben ik wel een pauper die zelf geen zwembad kan betalen.

Wel ja, we zijn een plonske gaan doen in het lokale buitenzwembad en dat deed zeker deugd en het maakt de warmte draaglijk. Dat kan je echter niet elke dag doen. Hoewel ik op BG zit ben ik wel een pauper die zelf geen zwembad kan betalen.

Het is voor mij ook de enige manier om zo een dag door te komen. Kijk stiekem ook al uit naar de frissere herfst, wildmenu's en trappistjes.

Terug
Bovenaan