Lente / Zomer 2024

Er is inderdaad een flinke verslechtering gaande. Gisteren dachten de modellen nog dat het de ganse week droog ging blijven, nu zit er alweer 15 mm neerslag in voor deze week, zo gemakkelijk gaat dat weer. Ernesto lijkt het dus zeker niet langer vol te kunnen houden dan een standaard orkaan. Ik vrees dat mijn inschatting hierboven dat de kans klein is dat we vertrokken zijn voor een lange mooie periode ook de waarheid zal worden. Helaas ook nog geen formaties in de Atlantic, waardoor we quasi zeker voor een terugkeer van het vastgeroeste patroon kunnen tekenen vanaf volgende week, en dat dan zeker tot half september. Nogmaals: echt genieten, nu het nog kan. Ik ga er nog niet te veel over uitwijden, maar er zijn indicaties van een serieuze detoriatie van het weer in september en een vroeg begin van de herfst, zeker als orkaanformatie verder uitblijft.

Morgen de beste dag, en wellicht alweer de laatste 30 graden en dus de laatste tropische dag van het jaar. Volgens het KMI zal dit erg lokaal zijn, ik denk dat het op wat grotere schaal zal zijn in het binnenland, we zullen zien.

Vandaag werd de normale zonneschijnduur bereikt voor de maand augustus, dat is een dag eerder dan ik hierboven voorspeld heb. Daarmee komt er een einde aan 6 te sombere maanden op rij. Nochtans blijft de zonnestraling deze maand aan de te lage kant. Dat betekent dat de zon deze maand vooral 's ochtends en 's avonds scheen, maar dat er overdag meer bewolking was, wat m.i. idd wel klopt. Met andere woorden: ondanks voldoende zonuren zullen de zonnepanelen toch niet het volledig potentieel daarvan hebben kunnen benutten.

Laatst bewerkt:
Ondertussen ook al mijn subjectief eindoordeel voor deze zomer:

Criteria:
Goede zomer: over de drie maanden heen bekeken is de zomer niet te koud, niet te nat, en kent ze minder neerslagdagen dan gemiddeld
=> in de laatste 20 jaar 8 keer voorgevallen (40% van de zomers)
Slechte zomer: een zomer die over de drie maanden heen niet voldoet aan de criteria van een goede zomer
=> in de laatste 20 jaar 12 keer voorgevallen (60% van de zomers)

Bijzondere onderscheidingen:
Grote Zomer: een goede zomer waarin elke maand afzonderlijk voldoet aan de criteria van een goede zomer
=> in de laatste 20 jaar 2 keer voorgevallen (10% van de zomers)
Jaar Zonder Zomer: een slechte zomer waarbij geen enkele maand afzonderlijk voldoet aan de criteria van een goede zomer
=> in de laatste 20 jaar 2 keer voorgevallen (10% van de zomers)

Evaluatie: na een net te natte junimaand en een matig natte julimaand was augustus allesbepalend voor de zomer, en wel, augustus eindigde uiteindelijk veruit als de natste maand van de zomer. Bijgevolg was de zomer veel te nat, en was deze zomer dus een slechte zomer. De vierde slechte zomer op 5 jaar tijd. Deze zomer verliep trouwens nog koeler, somberder, en veel natter dan die van vorig jaar, wat ook al een slechte zomer was.

Maar er is nog meer. In het recente verleden was enkel de zomer van 2021 ("Natste Zomer Ooit" en tevens één van twee Jaren Zonder Zomer in recente tijden) nog natter, en vervolgens moeten we al terug naar 2014, het andere Jaar Zonder Zomer in recente tijden, voor een zomer die ongeveer even nat verliep als deze. Dat zegt genoeg over wat nu zal komen, want niet alleen was deze ganse zomer te nat, ook elke maand afzonderlijk van de zomer verliep te nat, waarmee 2024 dus voldoet aan de strenge criteria van Jaar Zonder Zomer. De tweede op 3 jaar. Die erkenning is terecht: dat elk van de 3 zomermaanden te nat verloopt valt echt niet vaak voor, en met daar bovenop ook nog eens 2 te sombere maanden en 1 te koude maand hoort deze zomer zeker bij de minste in recente jaren, alhoewel ze natuurlijk altijd overschaduwd zal worden door de extreme zomer van 2021.

2024: Jaar Zonder Zomer
2023: slechte zomer
2022: goede zomer
2021: Jaar Zonder Zomer (KMI: "Natste Zomer Ooit")
2020: slechte zomer
2019: goede zomer
2018: Grote Zomer (KMI: "Warmste Zomer Ooit")
2017: goede zomer
2016: slechte zomer
2015: goede zomer
2014: Jaar Zonder Zomer
2013: goede zomer
2012: slechte zomer
2011: slechte zomer
2010: slechte zomer
2009: Grote Zomer
2008: slechte zomer
2007: slechte zomer
2006: slechte zomer
2005: goede zomer
2004: slechte zomer

Toch nog een lichtpuntje om af te sluiten: ChatGPT's voorspelling voor de Zomer van 2025 obv analyse van de historiek in de spoiler:
ZOMER 2025 — Goede zomer: 65% kans - Slechte zomer: 35% kans. Daarbij 10% kans op Grote Zomer en 5% kans op Jaar Zonder Zomer.

Laatst bewerkt:
Verder verliep elke maand van de zomer afzonderlijk dus ook te nat, waarmee 2024 kan uitgeroepen worden tot Jaar Zonder Zomer
Wat voor mij ook een groot verschil maakt, is dat het 'aanloopje naar de zomer' (de lente dus) ook dit jaar heel pover was.
Als je in de lente al eens een periode van mooie dagen hebt, wakkert dat al wel een zomergevoel aan.
Presteert de zomer daarna wat minder, dan kan je ergens wel teren op de mooie dagen die ervoor al geweest zijn.

Maar nu was de honger, zoals vorig jaar, te groot door de sombere lente en de teleurstelling misschien nog groter wanneer je dan in de eigenlijke zomer ook nog eens donkere en/of natte periodes hebt.

Subjectief gezien was het voor mij een goede zomer. Ik ga mijn geluksgevoel echt niet laten afhangen van een regendrupje te veel of een graadje te weinig. Kleding aanpassen, activiteiten aanpassen en veel buiten komen ipv naar cijfertjes te staren op een scherm doet heel veel.

Een gemiddelde is ook maar... een gemiddelde uiteindelijk. Ofwel zit je daar boven, ofwel zit je er onder, ofwel zit je er boenk op :)

Vanaf half juli hebben we toch een vrij normale zomer gekend, met echt wel veel mooie dagen.

Op 1 augustus viel het er met bakken uit waardoor ook deze maand sowieso te nat ging worden. In het voorjaar zat je vaak met grijs weer en wist je niet wanneer het ging regenen. Nu valt het er tijdens enkele onweders uit en is het voor de rest perfect qua temperatuur en veel zon. Ideaal voor mij.

De zomer was zeker minder slecht dan die van vorig jaar , juni was slecht, juli was vrij normaal en augustus was een goede maand. Al bij al zou ik het een normale zomer noemen. Na een slechte eerste helft van de zomer is er een serieuze ommekeer geweest.

Volgens de cijfers is het een natte zomer, in absolute neerslaghoeveelheden gerekend, maar veel regen viel op korte tijd. Qua zonneschijnduur gaan we niet ver van de normale waarde uitkomen. 574u tov 594u, met nog 4 dagen te gaan.

Er is inderdaad een flinke verslechtering gaande. Gisteren dachten de modellen nog dat het de ganse week droog ging blijven, nu zit er alweer 15 mm neerslag in voor deze week, zo gemakkelijk gaat dat weer. Ernesto lijkt het dus zeker niet langer vol te kunnen houden dan een standaard orkaan. Ik vrees dat mijn inschatting hierboven dat de kans klein is dat we vertrokken zijn voor een lange mooie periode ook de waarheid zal worden. Helaas ook nog geen formaties in de Atlantic, waardoor we quasi zeker voor een terugkeer van het vastgeroeste patroon kunnen tekenen vanaf volgende week, en dat dan zeker tot half september. Nogmaals: echt genieten, nu het nog kan. Ik ga er nog niet te veel over uitwijden, maar er zijn indicaties van een serieuze detoriatie van het weer in september en een vroeg begin van de herfst, zeker als orkaanformatie verder uitblijft.

Morgen de beste dag, en wellicht alweer de laatste 30 graden en dus de laatste tropische dag van het jaar. Volgens het KMI zal dit erg lokaal zijn, ik denk dat het op wat grotere schaal zal zijn in het binnenland, we zullen zien.

Vandaag werd de normale zonneschijnduur bereikt voor de maand augustus, dat is een dag eerder dan ik hierboven voorspeld heb. Daarmee komt er een einde aan 6 te sombere maanden op rij. Nochtans blijft de zonnestraling deze maand aan de te lage kant. Dat betekent dat de zon deze maand vooral 's ochtends en 's avonds scheen, maar dat er overdag meer bewolking was, wat m.i. idd wel klopt. Met andere woorden: ondanks voldoende zonuren zullen de zonnepanelen toch niet het volledig potentieel daarvan hebben kunnen benutten.
Ik zie toch nog redelijk wat warme dagen voor volgende week. Dus ik zie nog geen tekenen dat het zo dramatisch gaat verslechteren. Het kan, maar het is ook geen zekerheid.

Aanvoelen is dat augustus eigenlijk redelijk goed was, in absolute cijfers was het ondermaats maar in vergelijking met augustus vorig jaar mogen we niet klagen.

Het voorjaar daarentegen was zodanig slecht dat je gerust het label 'Jaar zonder lente' mag opplakken.

Aanvoelen is dat augustus eigenlijk redelijk goed was, in absolute cijfers was het ondermaats maar in vergelijking met augustus vorig jaar mogen we niet klagen.

Het voorjaar daarentegen was zodanig slecht dat je gerust het label 'Jaar zonder lente' mag opplakken.
Het label 'eeuwigdurende herfst' was wel op zijn plaats want het was quasi onafgebroken herfstweer van half oktober tot begin juli.
Uitgezonderd dan eens een 4-5 dagen sneeuw en enkele mooie dagen tijdens het hemelvaartweekend.

Ik zit hier in de Balkan sinds zondag, elke dag 30 graden. 1500km van België zot eigenlijk hoe immens het verschil in weer is. En sinds juni waren er hier temperaturen van 35-37 graden. Grond is extreem droog.

Ik zit hier in de Balkan sinds zondag, elke dag 30 graden. 1500km van België zot eigenlijk hoe immens het verschil in weer is. En sinds juni waren er hier temperaturen van 35-37 graden. Grond is extreem droog.
Bosnië zeker? Op die 1500km zit je natuurlijk met een gebergte er tussen en sowieso al een zuiderser klimaat. Het voelt daar toch altijd meer aan als Italië qua weer vind ik. En daar voelt dat imo ook gewoon aangenamer, veel drogere lucht die er voor zorgt dat het niet zo drukkend is.

Vandaag uiteindelijk respectabele 29.2 graden in Ukkel. Graadje meer dan het KMI voorspeld heeft. Graadje minder dan ik voorspeld heb.

De zomer was zeker minder slecht dan die van vorig jaar , juni was slecht, juli was vrij normaal en augustus was een goede maand. Al bij al zou ik het een normale zomer noemen. Na een slechte eerste helft van de zomer is er een serieuze ommekeer geweest.

Stel dat het omgekeerd was, eerste helft was zeer goed, tweede helft (waar we nu nog inzitten) heel slecht, zou je het dan ook zo benoemen?

Op papier is deze zomer duidelijk slechter dan die van vorig jaar (die door de meesten als slecht ervaren werd), ze verliep natter, somberder, en koeler. Natuurlijk is er een groot verschil: vorig jaar hadden we een perfecte junimaand (incl hittegolf), en twee slechte kernzomermaanden. Dit jaar was het een slechte eerste helft, en een betere (maar geen fantastische) tweede helft, zonder enige hittegolf. De goede zomer heeft dit jaar langer geduurd dan vorig jaar, maar tegelijk was ze dan ook weer niet zo uitgesproken zoals die van vorig jaar. De slechte zomer was daarentegen zeker even slecht als vorig jaar, zeg maar nog slechter door de kou en vele nattigheid. Maar daar staat tegenover dat ze dan niet zo lang geduurd heeft.

Misschien omdat de zomer vorig jaar veelbelovend begonnen is maar dan compleet in elkaar gezakt is, terwijl ze dit jaar rampzalig begonnen is maar dan respectabel hersteld is, dat deze zomer subjectief als beter beleefd wordt, ook al zeggen de cijfers van niet?

Ik zie toch nog redelijk wat warme dagen voor volgende week. Dus ik zie nog geen tekenen dat het zo dramatisch gaat verslechteren. Het kan, maar het is ook geen zekerheid.

Zon lijkt er toch wat uit te gaan vanaf 2 september, met een vrij nat weekje in vorming ook. Temperaturen blijven inderdaad wel nog goed. Het schuift allemaal wel nog van dag tot dag. Dit jaar iig geen typische situatie waarbij de zomer na 2 slechte maanden op 1 september volop losbarst, zoals we al enkele keren gehad hebben.

Laatst bewerkt:
De weergoden staan er inderdaad om gekend leerkrachten en kindjes te haten. Zo typisch.
Vorig jaar was het toch huilen met de pet op voor die mensen, tijdens de zomervakantie rotweer en dan prachtig weer in juni en september, je zou het haast sadistisch noemen. Nu waren juli en augustus alvast beter dan juni. September valt nog af te wachten. Ik zie dat er al veel geknabbeld is aan de voorspelde droge perioden. In plaats daarvan zal het doef en regenachtig worden, temperaturen aan de warme kant, hoge minima en dus heel benauwd/vochtig wellicht.
Dit op basis van de laatste runs van de weermodellen want binnen enkele dagen staat er misschien weer wat anders op de kaarten.

Laatst bewerkt:
Zondag draait de wind even naar het zuidoosten, en dat is genoeg om meteen weer maxima van 29-30 graden te halen in het binnenland.

Dat toont nog eens goed aan hoe dicht de warmte nog steeds zit, en hoe warm de zomer in de meeste plaatsen van Europa verliep (en nog steeds loopt), maar hoe moeilijk die warmte het had om hier te raken omdat de wind gewoon bijna altijd verkeerd zat. In de tweede helft zijn er wel enkele periodes geweest waarbij die warmte hier kon raken, maar het bleef uiteindelijk mager. Dat zowat de hele EU een Grote Zomer beleefd heeft, maar onze brede regio een Jaar Zonder Zomer, is m.i. wel de teleurstelling geweest deze zomer, nog meer dan de nattigheid. Hopelijk volgend jaar andere kaarten waarbij de rollen omgedraaid zijn.

Weten ze het eigelijk zelf nog?
Op de radio zeggen ze dat het vanaf de namiddag / vroege avond droog wordt.
Op KMI geven ze regen en onweersbuien en vanaf de avond droog.
En op de app v KMI 90% regen de hele avond.

Terug
Bovenaan