Lente / Zomer 2024

Wanneer vervolgens iemand schrijft dat een warme dag wordt 'afgestraft', dan ga je onmiddellijk gaan counteren en schrijf je dat er overdreven wordt en dat 26+ uiteindelijk toch niet normaal is voor dit land.
Zeg godverdomme, dat van dat afstraffen ging over temperaturen van 25 graden; het gemiddelde dus (of zelfs net er boven). Dus schreef ik dat dat een normale temperatuur voor de tijd van het jaar is. Enfin, ik schreef letterlijk 'net boven het gemiddelde':

Wordt er nu niet een klein beetje overdreven? 'Afstraffingen' (dagen van 24+ graden), 'genotperiodes' (30 graden), ... Je weet dat 25 graden net boven het gemiddelde is? Hoe kan dat dan in hemelsnaam een afstraffing zijn?

Nu mag jij mij eens uitleggen waar ik zeg dat dat abnormale temperaturen zijn. Of waar ik zeg dat dat niet normaal is. Juist ja: nergens. Ik bedoel verdorie net dat dat WEL normaal is. Of hoe kan je 'net boven het gemiddelde' anders interpreteren, tenzij je met opzet wat wil stoken?

Wat ik WEL zei (in een volledig ander gesprek) is dat wekenlang 26+ NIET normaal is. En dat is zo.

Maar dat was dus in een ander gesprek, als reply op een andere persoon, als reply op een helemaal andere statement. Kan je gewoon gaan nakijken hoor.

Sorry, maar jij haalt hier vanalles door elkaar om zo'n soort beeld te vormen dat ik beweer dat maandenlang grijs en regen normaal is. Dat heb ik nooit gedaan, en je mag ECHT gaan stoppen met compleet andere conversaties met compleet andere users op andere dagen te gaan bij elkaar plakken om zo mijn woorden compleet te verdraaien. Je kan toch mijn berichten zelf lezen zeker? Sorry, maar wat een triestige poging tot een aanval zeg.

Ik ga op jou niet meer antwoorden want je haalt gewoon vanalles door elkaar en verdraait mijn woorden dat het geen naam meer heeft. Reported hoor, want dit gaat nergens naartoe.

Hij heeft dit nu wel intussen voldoende tegengesproken, met context van zijn uitspraken.
Ik ga op jou niet meer antwoorden want je haalt gewoon vanalles door elkaar en verdraait mijn woorden dat het geen naam meer heeft. Reported hoor, want dit gaat nergens naartoe.
Er valt hier helaas niet veel te verdraaien, hoor.
In al jouw berichten hierboven is de boodschap gewoon hetzelfde: een 25+ is volgens jou abnormaal voor dit land en over de voorbije juli-periode schreef je letterlijk dat het allemaal wel meeviel.
Wanneer je er vervolgens op gewezen wordt dat dit onwaar is, gaan alle registers open en is het uit de context gerukt. Vind je dat zelf niet wat triest?

Net zoals jij op kruistocht gaat wanneer iemand oppert dat wekenlang 25 graden de norm was/is/zou moeten zijn, mag er gerust ook wel eens de kanttekening gemaakt worden dat het beeld dat jij ophangt over hoe de zomer moet zijn, evenmin klopt. Dat kan je gewoon terugvinden in de statistieken van onder andere het KMI.
Zomerse dagen/periodes hebben altijd al bestaan en zijn heus niet zo uitzonderlijk zoals jij laat uitschijnen.

Het enige wat verandert is tov vroeger is de factor klimaatopwarming, waardoor je langere periodes krijgt die ofwel te warm zijn, of te somber, of zelfs te koud.

Kunnen jullie het via privé berichten uitvechten aub? Weinig toegevoegde waarde hier aangezien jullie gewoon langs elkaar aan het roepen zijn.

Wat normaal is in ons klimaat is gemakkelijk terug te vinden op de website van het KMI https://www.meteo.be/nl/klimaat/klimaat-van-belgie/klimatologisch-overzicht/2024/juli
of op https://www.frankdeboosere.be/klimaatukkel/klimaatalgemeen.php is ook een zee van informatie terug te vinden

Deze maand augustus zal waarschijnlijk als een warme maand in de boeken gaan. We zitten nu aan een gemiddelde van 20,3°C tegenover 18,1°C normaal, dus een dikke 2°C boven normaal. We hebben natuurlijk nog meer dan een halve maand te gaan, maar echt te koud lijkt het niet meteen te gaan worden om dat gemiddelde nog onder normaal te trekken.

een 25+ is volgens jou abnormaal voor dit land en over de voorbije juli-periode schreef je letterlijk dat het allemaal wel meeviel.
Neen. Een 25+ voor wekenlang is abnormaal. Van een 25+ zeg ik letterlijk zelf dat het gewoon het gemiddelde is. Wat een zielige vertoning zeg. De voorbije juli periode viel trouwens gewoon mee. Kijk op het KMI. Letterlijk alle factoren zijn vrij normaal voor die maand. Echt zo een zielige vertoning van jou, jezus.

Maar zoals @Bugsy zegt laat ik het hier bij. Echt mooi genoeg van al het gezeik en de verdraaiingen op dit forum.

En voor je denkt dat ik het hier dankzij jou 'weerstand' (zeg maar gerust stropoppen) ben afgebold: dat ligt vooral aan P&A.

De trend is in feite aan de warme kant voor de komende 10 dagen, 23°C max is normaal. De koudste dagen zijn nog altijd normaal qua maximum.

wV9DpnR.png

De trend is in feite aan de warme kant voor de komende 10 dagen, 23°C max is normaal. De koudste dagen zijn nog altijd normaal qua maximum.
Inderdaad, maar dat was hij eerst niet. Hij was een stuk koeler met meerdere dagen na elkaar temperaturen onder de normaal. Maar nu idd opgewarmd, en toch ook niet weinig.

Zomer Pre-Beryl: warme opties koelden steevast af naarmate ze dichterbij kwamen
Zomer Post-Beryl: koude opties warmen steevast op naarmate ze dichterbij komen

Thanks Beryl, om onze zomer te redden :support:

Deze maand augustus zal waarschijnlijk als een warme maand in de boeken gaan.
Ziet er idd naar uit. Ben benieuwd hoe de zomer gaat eindigen. Met een koude maand en een normale maand zal het er echt van afhangen of de warmte van augustus groter was dan de koude van juni. Augustus is nog niet ver genoeg om al iets te kunnen voorspellen inzake.

"Hurricane Beryl (/ˈbɛr.əl/) was a deadly and destructive Category 5 Atlantic hurricane that impacted parts of the Caribbean, the Yucatán Peninsula, and the Gulf Coast of the United States in late June and early July 2024"
Ja, in die regio's (waar ze warm weer in overvloed hebben) is het wel minder natuurlijk, anderzijds weet je dat je daar in de gevarenzone ligt. Dat er extreem veel schade is, is vanzelfsprekend en levert vette verzekeringsdossiers op, maar die doden zijn vandaag absoluut vermijdbaar. Ik heb zo'n gevoel dat het vooral over mensen gaat die talloze waarschuwing gekregen hebben en er voor wat voor reden dan ook voor kozen om die niet te volgen.

Dat gezegd zijnde, we zaten hier echt in een totaal vast patroon van lagedruk dat ons al maandenlang veel te veel neerslag bezorgde, en dan dacht van ons in de zomer ook nog eens te trakteren op onnatuurlljke kou en somber weer en ons een rotzomer te bezorgen na een rotjaar. Ben ik dankbaar dat er een ontwikkeling gekomen is waarmee dat patroon doorbroken is? Absoluut. Als Beryl er niet kwam, zaten we vandaag misschien nog altijd met de verwarming aan terwijl er buiten weer een zondvloed bezig was met overstromingen tot gevolg. Jammer dat het niet op een andere manier kon dan met het kadaver van een heel destructieve orkaan, maar het illustreert wel hoe geblokkeerd het zat.

Laatst bewerkt:
Die hoge minima zijn erger dan die 35 overdag in feite. Bij 21 graden als minimum haalt verluchten niet zoveel uit
Volgens mijn autothermometer was het 16,5 graden vanochtend dus dat viel nog mee.

Die hoge minima zijn erger dan die 35 overdag in feite. Bij 21 graden als minimum haalt verluchten niet zoveel uit
Inderdaad, deze morgen om 7u was het 18-19 graden buiten en dus heel aangenaam. Volgens het KMI gaan we volgende nacht niet onder de 21 graden en is het om 8u al 22 graden. Dat wordt meer puffen.

En zijn we er van aant genieten?

33,6C, easy peasy en de piek lijkt bereikt! 25-26C in huis zonder airco, wel nodige verduistering. Erger meegemaakt. Slpk wel wat warmer nu, maar koelen we wel wat af rond 23h, en van één nachtje warmte gaat een mens niet dood.

Ach ja, genieten!? Ja hoor: ochtendwandeling in bos, ijskreemke na middag, siesta erna.... mijn kakske, nen kouwe pla ... genoten!
En wil iemand in zijn kelder kruipen van miserie, fine by me too!

ps. Het voelt voor mij minder vochtig en drukkend als bvb even geleden bij 28C. Kan ook aan mij liggen want voelde me toen al veel te moe.

Laatst bewerkt:
Gisteren en eergisteren buiten met de (niet-elektrische) fiets was zalig. Vandaag, met 36 graden op de thermometer maar een gevoelstemperatuur van ruim boven de 40 graden, was't toch wat meer puffen en sneller zweten. De hellingskes dus toch maar wat trager genomen vandaag, maar desondanks was het nog steeds genieten vandaag op wat wellicht de warmste dag van het jaar is (was). Het was een dagje Spanje in eigen land.

Morgen breien we er gewoon nog een 30-er aan die eerst nog niet voorzien was, maar er zal al duidelijk meer bewolking zijn. Late avond/nacht dan mogelijks onweer, maw vanaf woensdag gaat er een pak van de temperatuur af. Maar zoals reeds gezegd: slechts tijdelijk.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan