Lente / Zomer 2024

Ik zou toch maar niet al te enthousiast worden. Maandag/dinsdag zitten er nog flink wat regensignalen tussen. Met wat geluk vooral 's avonds en 's nachts maar toch. Vanaf woensdag kan het een dag of 3, hoogstens 4 goed worden maar dat is maar een halve week in feite. 21ste is nog ver maar een drasj national is best mogelijk

Klopt, het wordt geen droge zonnige week. Enkel een, naar de lage Benelux zomer 2024 standaarden, betere week. Dat je voor 3-4 dagen aaneen max temperaturen ziet die maar liefst 1 graad boven de normaal liggen (!!!) is al een hele belevenis.

Wat een deprimerende langetermijnsvoorspelling...

Screenshot 2024-07-13 at 22.58.01.png

Dat is effectief de voorspelling vanaf volgend weekend. Na een tijdelijke verbetering krijgen we opnieuw een terugkeer naar het geblokkeerde patroon dat we al sinds het voorjaar hebben en in grote lijnen al sinds oktober 2022. Bewolkt en regelmatig neerslag. De temperatuur zal uiteindelijk nog wel wat graad verschillen afh van uit welke westelijke richting de wind precies komt, dat zie je aan het betrouwbaarheidsinterval. In het begin van de periode koeler, naar het einde van de periode misschien wat warmer. Maar altijd te koud voor de tijd van het jaar. We zullen weer klappertanden en met de verwarming aanzitten wanneer we straks te horen zullen krijgen dat juli wereldwijd "recordwarm" was, alleen niet in onze regio.

En zo lijkt ook de hoogzomer compleet te gaan mislukken, net zoals ze dat vorig jaar deed en in 2021 ook. Er is nog altijd geen structureel beterschap in zicht, en de dagen tikken snel voorbij. Op een tweede Beryl die ons even het mooie weer komt bezorgen hoeven we voorlopig ook niet meer te rekenen, ondanks de voorspelling van een zwaar orkaanseizoen verwacht men in de eerstkomende 7 dagen geen enkele vorming van een orkaan.

Een slechte zomer wordt het sowieso al. We zijn halfweg, de eerste helft was erg slecht, en ook tot eind juli lijkt er geen structureel herstel meer mogelijk. Alleen augustus kan nog verhinderen dat we een tweede Jaar Zonder Zomer in amper 4 jaar krijgen. Alleen stel ik opnieuw dezelfde vraag die ik altijd stel: wat kan het vastzittende patroon structureel doorbreken voor het orkaanseizoen echt op gang komt, en (indien er zoiets is) waarom heeft het dat nu nog niet gedaan? Ik heb maw ook zeer slechte hoop voor augustus.

Ik zou zeggen: geniet echt van wat Beryl ons brengt de komende week, ook al is het niet veel. Want wie weet hoe lang het dan weer wachten zal zijn.

Laatst bewerkt:
Bwa tis toch leuk om ne keer een zomer door te brengen waar je het niet jammer vindt dat je geen airco hebt.
De avonden dat je tot laat kan buiten zitten zijn dit jaar toch op één hand te tellen …
Vandaag was nu een OK dag, zelfs een goede dag moesten we april/mei zijn.

Maar er is toch altijd weer een domper, nu is het weer eens compleet grijs. Testament van de ongelofelijke hoeveelheden vocht in de lucht en de grond. Daar raken we echt niet snel meer vanaf. Temeer daar we vanaf oktober gegarandeerd opnieuw een maandenlange moesson gaan induiken, met weer een pak nieuwe neerslag bovenop de reeds recordhoeveelheden neerslag die in de laatste maanden gevallen zijn. Gezien de zee zo warm is, moet het land niet veel afkoelen om meteen weer stortregens te hebben. Deze zomer had echt droog en warm moeten zijn om de balans in de natuur wat te herstellen en een buffer op te bouwen voor de herfst, nu zal dat helemaal niet het geval zijn. Yikes, best nog maar niet te veel aan denken allemaal.

Ik vraag me af we dit jaar uberhaupt eigenlijk al 1 dag gehad hebben die compleet helder is. Dus 0 bewolking van 0u tot 23u59. Normaal zouden we er al een aantal gehad moeten hebben, maar dit jaar denk ik door het gebrek aan hogedruk enkel nog maar 25 juni (als dat er al ene was, ben niet 100% zeker).

Laatst bewerkt:
Het feit is dat op dagen dat het eens droog is en waar de zon zich een beetje laat zien iedereen het ineens geen drama meer vindt en dat het weer eingenlijk wel meevalt. Maar de volgende dag dat begint te gieten is het wel terug een geklaag en gezaag. Mensen hebben wat het weer betreft een korte termijn geheugen..en maar goed ook. Guglielmo is dan de uitzondering denk ik.

Bwa tis toch leuk om ne keer een zomer door te brengen waar je het niet jammer vindt dat je geen airco hebt.
Dat is hier een onpopulaire mening maar ik deel die. Gisteren vond ik ideaal, vandaag zal naar mijn zin al te warm zijn. Natuurlijk in een ideale wereld gekoppeld met minder neerslag en/of enkel 's nachts, maar goed. Ik heb het hier al eens gezegd, maar ik heb eigenlijk totaal geen last van dat grijze, regenachtige weer. Dat is een karaktertrek gecombineerd met gewoontes waardoor ik bv. niet met de fiets naar het werk moet.

Ik heb zoals iedereen hier ook een gelimiteerd aantal verlofdagen, en ben nu nog aan het werk, dus of het vandaag nu regent, sneeuwt, hagelt, vriest, ... maakt me eigenlijk weinig uit.

Wat me dan wel stoort is wanneer het 's nacht zo warm is dat je amper in slaap geraakt of je overdag amper kan afkoelen, en dat hebben we nu nog niet gehad. Wat evengoed op mijn gemoed werkt is wanneer ik heel de natuur, en mijn tuin, zie creperen door de droogte, wat dit jaar zeker niet zo is.

Laatst bewerkt:
Wat evengoed op mijn gemoed werkt is wanneer ik heel de natuur, en mijn tuin, zie creperen door de droogte, wat dit jaar zeker niet zo is.
Nee, dit jaar kan je de natuur en je tuin zien creperen door de moesson:

Terug
Bovenaan