Lente / Zomer 2024

Juli zal al niet als droge maand in de boeken gaan, dat is zo goed als zeker. Inclusief vandaag moet er deze maand nog 26,9mm vallen in Ukkel. Tot 7u vanmorgen zitten we al aan 13mm van die 26,9mm en het gaat niet direct ophouden met regenen.
Dus na 1 wat droger maandje respijt - een maand die dan behoorlijk koud was in de plaats en uiteindelijk nog altijd te nat - zitten we alweer volop in het regime van de voorbije 10 maanden (en mits enkele uitzonderingen eigenlijk bijna al 2 jaar) waarbij de normale maandneerslaghoeveelheid al voor de helft van de maand gehaald wordt.

Enkel de (relatieve) warmte, die we de vorige maanden hadden, is er nu niet meer bij. Ik had eigenlijk niet verwacht dat we na de lente nog zoveel noordenwind gingen krijgen. Ook vandaag is die weer van de partij.

Opvallend toch hoe gemakkelijk het altijd weer gaat met die neerslag bij ons en hoe er vaak meer neerslag valt dan gedacht.

Laatst bewerkt:
Nu lijkt de neerslag wel veel meer geconcentreerd te zijn op korte tijd. Dinsdag en vandaag.

Ik heb de indruk dat de zwaarste neerslag westelijker valt dan voorspeld, meer in het centrum dan in het oosten (voorlopig). Oost- en West-Vlaanderen krijgt er ook van langs.

Nu lijkt de neerslag wel veel meer geconcentreerd te zijn op korte tijd. Dinsdag en vandaag.

Ik heb de indruk dat de zwaarste neerslag westelijker valt dan voorspeld, meer in het centrum dan in het oosten (voorlopig). Oost- en West-Vlaanderen krijgt er ook van langs.
Hier is het toch ook serieus aan het regenen in Limburg (zit nu in Tongeren)
Zijn moeten uitrijden op het werk om onkruid te branden :wtf:

Met enige zin voor overdrijven maar dat neigt hier (Zuid West-Vlaanderne) naar een zondvloed. Al uren zwaar aan het regenen, non-stop.

Lekkere 15 graden erbij. Ik steek nog net niet het haardvuur aan.

Jezus christus, zo deprimerend.

Moest ik niet moeten werken het was de zetel in, den tv op, de 3 hobbits films en de 3 LOTR na elkaar bingen en deze nacht weer in mijn bedde kruipen.

Met enige zin voor overdrijven maar dat neigt hier (Zuid West-Vlaanderne) naar een zondvloed. Al uren zwaar aan het regenen, non-stop.

Lekkere 15 graden erbij. Ik steek nog net niet het haardvuur aan.

Jezus christus, zo deprimerend.
In Zuid-Oost Vlaanderen exact hetzelfde weerbeeld. Al zeker sinds 5u deze morgen onophoudelijk.

Tja, ik zal er maar eens aan beginnen met het bouwen van een ark (zie ark van Noach) want we gaan hier anders verzuipen :)

Zoals Sneeuwstorm al correct zag aankomen, is vandaag op de twaalfde dag van deze maand, tussen 9u en 10u, de normale hoeveelheid neerslag voor juli in Ukkel overschreden. We zitten momenteel aan 81,2 mm (normaal: 76,9 mm).

Alles dat nu nog valt tot en met 31 juli is dus teveel. De tiende te natte maand op rij is binnen, het vorige record was 8 te natte maanden op rij. Gaan we naar een volledig jaar te nat? Ongezien allemaal en een indicatie van hoe abnormaal het allemaal is wat we nu doormaken, dit is zeker niet een "normale" zomer zoals sommigen nog zouden beweren.

Laatst bewerkt:
Ongezien allemaal en een indicatie van hoe abnormaal het allemaal is wat we nu doormaken, dit is zeker niet een "normale" zomer zoals sommigen nog zouden beweren.
De meesten die dat beweren/beweerden zeiden dat natuurlijk wel enige tijd geleden. Of enfin, ik denk dat de meesten gewoon zeiden dat eind juni (voor de meeste mensen het begin van de zomer) al gaan beweren dat de zomer om zeep is nogal voorbarig is/was, vooral omdat we toen net een mooie en warme periode doormaakten.

En ik denk dat er ook soms gereageerd wordt op het 'drama' dat sommigen er van maken, maar daar moet ik niets van zeggen want drama maak ik zelf ook als het te warm en te droog is.

Maar goed, de cijfers zijn wat ze zijn, en normaal is dit allemaal zeker niet te noemen. Zoals ik al zei irriteren de extremen mij vooral. Het lijkt wel alsof het tegenwoordig ofwel herfst 2.0 is ofwel veel te warm, waarbij dat eerste dit jaar veel vaker wint. Gisteren hadden we hier een zeldzame hele mooie zomerdag (23 graden met wat wolkjes; niet te heet, niet te koud, geen regen) en dat wordt dan nu alweer afgestraft met een soort zondvloed. Ik heb ook de indruk dat zware stormen (naar Belgische normen da ) veel vaker voorkomen dan pakweg 15 jaar geleden. Voelt allemaal heel 'ontregeld' aan.

Het begint echt wel tegen te steken, dit weerbeeld van de laatste jaren.

Temperaturen momenteel:

Brussel: 14 graden
Londen en Parijs: 15 graden
Amsterdam: 16 graden
Kopenhagen en Oslo: 19 graden
Berlijn: 21 graden
Stockholm: 22 graden

We zitten dus weer in het koudste plekje van onze regio, en dat is ook niet voor het eerst deze zomer. Als je warmer wilt moet je dus niet eens per se meer naar het zuiden, je mag nu gelijk welke windrichting uitrijden, het zal altijd warmer worden.

Drie slechte weer-jaren op rij (gedefinieerd als te zachte/sombere/natte winters en te koude/sombere/natte zomers) is stilaan te veel om van een accident de parcours of een uitzonderlijke situatie te spreken. Lijkt er dus op dat dit stilaan het nieuwe normaal wordt.

Even in herhaling vallen met mijn eerdere verwijzing naar Noord-Ierland.

Je kan hier Belfast perfect vervangen door pakweg Brussel, Antwerpen of Gent de voorbije 2 jaar.
Uren zon zou ik zelfs nog licht optimistisch durven noemen.

Drie slechte weer-jaren op rij (gedefinieerd als te zachte/sombere/natte winters en te koude/sombere/natte zomers) is stilaan te veel om van een accident de parcours of een uitzonderlijke situatie te spreken. Lijkt er dus op dat dit stilaan het nieuwe normaal wordt.

Even in herhaling vallen met mijn eerdere verwijzing naar Noord-Ierland.

Je kan hier Belfast perfect vervangen door pakweg Brussel, Antwerpen of Gent de voorbije 2 jaar.
Uren zon zou ik zelfs nog licht optimistisch durven noemen.
Straks moeten we nog kaboutervallen zetten.

Hier is het met 16L gestopt met regenen, perfecte overeenkomst met de temperatuur. Lekker zomers. :love:

Wij zijn er een 6 jaar terug geweest en qua temperatuur is dat idd hoog, maar het voelde toch doenbaar aan door de zeer droge lucht.
Ze zien er ons wel geen seconde meer terug door wat @Avondland aangeeft. Nog nooit zo'n vervelend volk meegemaakt. Je kan zonder begeleiding je resorts niet verlaten, en zelfs binnen die resorts word je tot vervelens toe lastig gevallen om brolsouvenirs te kopen. Een simpele "nee" leidt meer dan eens tot agressieve reacties daar.
Buiten de resorts mag je je vrouw/vriendin geen drie seconden uit het oog verliezen, of je ziet ze niet meer terug. In Karnak leed onze begeleider ons plots af van de groep richting een afgelegen plek en in de Vallei der Koningen mocht ik zeer uitzonderlijk een ondergrondse crypte zien die niet toegankelijk was voor het publiek, terwijl zijn 2 collega's op mijn vriendin gingen letten. Ja dag Jan. Dan werden ze weer kwaad omdat het niet pakte. Absurd gewoon. En te dom om in te zien dat ze hun enige bron van inkomsten, de toeristen, op die manier wegjagen.

Wij zijn al een paar keer naar Egypte geweest in december/januari, El Gouna en Marsa Alam meer bepaald.
Wat de locals betreft heb je gelijk maar dat is min of meer overal zo in Noord-Afrika. Die excursiebusjes zou ik nooit van mijn leven in kruipen, vallen elk jaar doden op die 'autostrade' naar Luxor.
Die verkopers wimpel ik gewoon af, wat ze roepen in hun taal dat begrijpen we natuurlijk niet maar ik roep ook wel eens wat terug... Agressie nog niet meegemaakt maar sinds mijn 16-17j. is er eigenlijk niemand nog fysiek agressief tegen mij geweest:giggle:
Voordeel van Egypte is dat je er op 5u vliegen zeker bent van 25 graden en zon in die periode.
Ook paar keer Canarische gedaan in januari en dat viel tegen, om te beginnen een pak duurder dan de Rode Zee en 4 dagen van de 8 bewolkt en stormweer.

Dat klopt toch niet? De lente van 2022 was droog, warm en zonnig. De zomer van 2022 was uiterst droog, warm, en zonnig.

De lente van 2023 was nat, maar de zomer van 2023 was toch ook eerder aan de warme kant en slechts een klein beetje te nat. Uiteindelijk was die zomer gemiddeld gezien zelfs zonniger dan normaal. Dat zijn niet mijn woorden, maar die van het KMI.

Dit jaar is het vooralsnog vrij droevig qua zomerweer, dat is zeker zo, maar dat er drie jaar op een rij een te koude/sombere/natte zomer is geweest dat klopt gewoonweg niet. Dat kan je gewoon raadplegen op het KMI.

Ik heb het nog al gezegd, maar van die kurdroge zomers met temperaturen die regulier ver boven de 25 graden vliegen, dat is ook niet normaal in ons land hoor. Sommigen (daarom niet jij) hebben dat nu als 'norm' in hun hoofd steken na de voorbije jaren, maar dat is dus niet zo.

Om het positief te bekijken: we krijgen dus al twee jaar niet meer te maken met extreme temperaturen !!! :oi22:
Evengoed start een extreem warme periode eind deze maand en houdt die aan tot eind augustus.
Of september, die zomers uitvalt, zoals vorig jaar.
Oktober mag je schrappen. Ik geloof niet dat we drie jaar op rij aangename temperaturen gaan krijgen, die maand.

Terug
Bovenaan