Lente / Zomer 2024

Zonnepanelen sinds 2010 en opbrengst lag nog nooit zo laag als dit jaar.
Er zit ook niet meteen een inhaalbeweging aan te komen en zelfs met een goed najaar (wat lang niet zeker is) kun je de verloren 'lange dagen' nooit meer goedmaken.
2024 zo goed als zeker een dieptepunt dus.

Bij mij wellicht geen record omdat ik een aantal bomen laten afdoen heb, maar dat het een slecht jaar zal zijn qua zonnepanelen opbrengst staat nu al vast.

Ook vandaag zal het in Oslo weer warmer zijn dan in Brussel. De temperaturen blijven bij ons 6 a 7 graden steken onder de normaal. In juni hadden we ook zo'n kou, maar dan was het tenminste onbewolkt. Dergelijke koude afwijkingen hebben we daarvoor maandenlang niet meer gezien, steeds was het (veel) te warm. Maar als het zomer is dan weet de kou ons natuurlijk wel te vinden, net zoals vorig jaar.

Vandaag dus weer eens een dieptepunt van de zomer. De komende dagen droger en geleidelijk wat herstel richting normale temperaturen, maar het zou nog een week duren eer ze effectief ook weer gehaald zouden worden.

Verwachte opwarming van volgende week wordt met elke nieuwe run minder en wat uitgesteld. Dat hebben we de voorbije maanden wel vaker gezien.

Laatst bewerkt:
Allez, tof voor onze dochter die deze week een zomerkampje heeft. Vandaag zouden ze een uitstap doen naar een speeltuin. Chance dat we ze een regenjas hebben aangedaan.

Volgens yr.no geen noemenswaardige regen op 8 en 12 juli na.

Kort gezegd, er kan wel eens een bui vallen hier of daar maar geen grote hoeveelheden en geen regen op grote schaal zoals het nu er naar uitziet.

kuDfdX7.png

Juist de temperaturen zijn tot maandag wat ondermaats voor de tijd van het jaar, en de eerstkomende dagen ook nog vrij veel wind.
Volgende week meer normale temperaturen met misschien een uitschieter boven de 25°C maar de timing daarvan is onzeker.

Als ik de voorspellingen mag geloven gaat het de volgende dagen terug wat rustiger worden in dit topic.
Denk je?

"We moeten dan ook al dagen hetzelfde herhalen en dit begint echt een trend te worden: de pluim is opnieuw ten opzichte van gisteren en de voorbije dagen alweer verder afgekoeld en er verschijnen ook nog altijd steeds maar opnieuw aanhoudende neerslagsignalen. Het is al zeker tot en met het weekeind intussen aan de koele kant en ook begin volgende week staat steeds verder op de helling. Enkel op dinsdag lijkt er nog een tijdelijke opstoot van warme lucht in te zitten, al wordt die ook steeds meer en verder afgevlakt. Nadien zou het later volgende week mogelijk wat stabieler kunnen worden, maar de invloed van steeds nieuwe lagedrukgebieden blijft toch gevaarlijk dichtbij zitten."

Denk je?

"We moeten dan ook al dagen hetzelfde herhalen en dit begint echt een trend te worden: de pluim is opnieuw ten opzichte van gisteren en de voorbije dagen alweer verder afgekoeld en er verschijnen ook nog altijd steeds maar opnieuw aanhoudende neerslagsignalen. Het is al zeker tot en met het weekeind intussen aan de koele kant en ook begin volgende week staat steeds verder op de helling. Enkel op dinsdag lijkt er nog een tijdelijke opstoot van warme lucht in te zitten, al wordt die ook steeds meer en verder afgevlakt. Nadien zou het later volgende week mogelijk wat stabieler kunnen worden, maar de invloed van steeds nieuwe lagedrukgebieden blijft toch gevaarlijk dichtbij zitten."
Laten we de temperatuur maar achterwege, koud of warm, ik denk dat we al blij mogen zijn als het gewoon droog blijft.

Lijkt erop dat voorspelling van deze middag niet meer dezelfde is als die nu in de namiddag, en dan niet in de positieve zin.
Dit gezegd zijnde, heb ik hier vandaag nog geen druppel regen gezien, met waarachtig zelfs af en toe de zon die door de wolken komt schijnen.

Vanmiddag nog even in de hangmat kunnen liggen. Ik moest begot een zonnebril op omdat het zo pijn deed aan mijn ogen. Waar hebben jullie het over?

Hopelijk meer van dat. #staypositive

Terug
Bovenaan