Er is geen reden om te 'normaliseren' zeg je, maar ik zie ook geen reden om te dramatiseren. Juni was te koud, te nat, en te somber, maar
heel veel scheelde dat toch allemaal niet met het normale hoor. Ok, die gemiddeldes zijn flink omhoog getrokken door de laatste week, maar zo werkt dat nruurlijk.
Akkoord, juni was niet normaal maar is op zich niets om te dramatiseren. De grotere abnormaliteit zit hem in
- dat juni de zoveelste te natte (record) en te sombere maand op rij was - ook al was het dan niet zo extreem als vorige maanden
- dat we 9 maanden nutteloze warmte hadden, en nu het zomer is en warmte welkom is krijgen we dan weer nutteloze kou
- dat de vorige twee (meteorologische) zomermaanden ook te koud waren.
Anders gezegd: het drama is niet juni op zich, het drama is dat het natte patroon dat we, in grote lijnen, al sinds oktober 2022 hebben nog steeds niet doorbroken is, wat de kansen op een goede zomer m.i. doet slinken. We lijken dus richting de tweede slechte zomer op rij en de derde slechte zomer in de laatste vier jaar te gaan, waarvan de zomer 2021 bovendien extreem slecht was, en enkel een mooie periode in juni ervoor zorgde die van 2023 ook niet extreem slecht eindigde maar "gewoon" slecht.
Wat dat voorspellen van een hele zomer betreft: ik geef grif toe dat ik daar niets over kan zeggen. We zullen wel zien wat het is geworden tegen het einde van augustus zeker? Maar ik blijf er bij dat nu al gaan roepen dat de (astronomische) zomer om zeep is wel erg vroeg is.
Ik zie gewoon niet wat het op korte termijn kan veranderen, het patroon zit nog altijd muurvast. We hadden even hoop met die orkaan, maar nu die richting Mexico gaat ipv de VS wordt dat ook weer niets voor ons. Ik kijk ook naar de vorige recente zomers, we zien daarbij geen koerswijzigingen meer voorkomen midden de zomer (wat je vroeger wel had). Pas op het einde van de zomer kan het veranderen - en dat gebeurt ook vaker wel dan niet - maar dat is dan ook wel een beetje vijgen na Pasen. (Als je de astronomische zomer hanteert dan valt die verandering wel meer richting de helft).
Als je naar de modellen kijkt kan je altijd hoop hebben. Ja, volgende week wordt het beter. Dan is het volgende week en is het niet beter maar volgens de modellen wordt het de week erna dan wel beter. Enzovoort. Voor je het weet is het september eer het echt eens structureel beter wordt.