Lente / Zomer 2024

Laatste uur is er nog 0.6 mm extra gevallen, dus nog nood aan 2.5 mm nu. Als wat voor vanavond nog voorspeld is uitkomt moet dat inderdaad lukken, als het vroegtijdig uitdooft (of van koers verandert) dan net niet, tenzij morgen nog met een verrassing komt. Spannend wel, gisteren leken de kansen op een negende te natte maand verkeken, maar nu dat alles flink westelijker doortrekt dan voorspeld is er toch nog een kans.

Die 0.6 mm extra (alsook de 4.5 mm eerder vandaag gemeten) komen wel van de automatische waarnemingen in Ukkel en zijn nog niet geverifieerd door de meteoroloog van dienst. In de officiele waarneming die de volgende dag gepubliceerd wordt kan er soms iets minder of iets meer genoteerd zijn, maar dat weten we dus pas morgen.

Laatst bewerkt:
Laatste uur is er nog 0.6 mm extra gevallen, dus nog nood aan 2.5 mm nu. Als wat voor vanavond nog voorspeld is uitkomt moet dat inderdaad lukken, als het vroegtijdig uitdooft (of van koers verandert) dan net niet, tenzij morgen nog met een verrassing komt. Spannend wel, gisteren leken de kansen op een negende te natte maand verkeken, maar nu dat alles flink westelijker doortrekt dan voorspeld is er toch nog een kans.

Die 0.6 mm extra (alsook de 4.5 mm eerder vandaag gemeten) komen wel van de automatische waarnemingen in Ukkel en zijn nog niet geverifieerd door de meteoroloog van dienst. In de officiele waarneming die de volgende dag gepubliceerd wordt kan er soms iets minder of iets meer genoteerd zijn, maar dat weten we dus pas morgen.
Is het niet zo dat ze in UTC rekenen? In dat geval hebben we 2 uur extra om die 2,5mm nog te scoren.

Ondertussen ligt de match stil door het onweer in Dortmund. Echt een wolkbreuk zo te zien.

Opnieuw regen voorspeld voor de volgende 14 dagen na die ochottekes 5 zonnige dagen. Alleen 8 juli wordt blijkbaar zonnig. Pff ik neem het vliegtuig naar Spanje en keer niet meer terug! Ben compleet gedegouteerd van het rotweer hier. De maat is nu meer dan vol :headshake:

Allez na die kleine week zomerse temperaturen zijn we weer vertrokken voor 2 weken koel en wisselvallig weer en met moeite 20 graden.

Eerst leek het niet meer te gaan gebeuren, maar toen de regenbuien van gisteren veel westelijker voorbijtrokken dan gedacht gebeurde het toch. Met de neerslag van gisteren erbij werd er deze maand vooralsnog 72,8 mm gemeten op Ukkel. De normaal voor juni is gemiddeld 70,8 mm. Daarmee wordt dit de negende opeenvolgende maand met meer neerslag dan gemiddeld. Een absoluut record. Nog nooit heeft het KMI zoveel te natte maanden op rij gemeten.

De maand zal ook, net als alle andere maanden dit jaar op januari na, te somber eindigen. In tegenstelling tot de eerdere maanden dit jaar zal deze maand ook te koud eindigen, en dit zowel qua minimum, maximum als gemiddelde temperatuur. Het is al geleden van juli en augustus 2023 dat een maand te koud eindigt.

Op zich niet erg dat het eens wat kouder is ten compensatie van al die warme maanden, alleen is het wel erg jammer dat deze koude altijd weer in de zomermaanden moet voorvallen. Waarom kan dit toch niet eens in december of januari, dan eens flinke kou ipv eeuwige regen en 12 graden? Waarom moet het bij ons altijd compleet omgekeerd zijn: te warm in de winter, te koud in de zomer?

Ook juli zet de trend van juni verder: nat, somber, en flink te koud. De komende week blijft de temperatuur minstens 4 graden onder de normale maxima. Regen zit er elke dag wel in, vergeet het van nog iets te plannen dat een droge dag vereist. Gaan we richting de tiende te natte maand op rij? Naar het einde van de periode toe - en dan zijn we al halfweg de weerkundige zomer - lijken de maxima terug naar de normaal te evolueren, maar zoals we weten kan dat nog bijgesteld worden. Wil deze zomer nog goed eindigen, dan moet er nu echt dringend een en ander gaan veranderen.

Voor het eerst sinds lang is er wel weer een lichtpuntje: het orkaanseizoen komt vroeger en sterker op gang dan verwacht. Dit kan betekenen dat we ook vroeger dan half augustus al een weersverbetering kunnen krijgen dankzij een tweedehands orkaan. Maar geen garanties natuurlijk.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor het lichtpuntje...dat de orkanen vroeger en heviger zullen zijn :laugh:
Guglielmo is dan ook het zonnetje van BG :)

Vandaag een heel aangename dag. Niet te warm of te koud, regelmatig zon en af en toen een briesje. De natuur staat ook mooi fris van het buitje gisteren avond.
Laat zo nog maar veel dagen komen.

Eerst leek het niet meer te gaan gebeuren, maar toen de regenbuien van gisteren veel westelijker voorbijtrokken dan gedacht gebeurde het toch. Met de neerslag van gisteren erbij werd er deze maand vooralsnog 72,8 mm gemeten op Ukkel. De normaal voor juni is gemiddeld 70,8 mm. Daarmee wordt dit de negende opeenvolgende maand met meer neerslag dan gemiddeld. Een absoluut record. Nog nooit heeft het KMI zoveel te natte maanden op rij gemeten.

De maand zal ook, net als alle andere maanden dit jaar op januari na, te somber eindigen. In tegenstelling tot de eerdere maanden dit jaar zal deze maand ook te koud eindigen, en dit zowel qua minimum, maximum als gemiddelde temperatuur. Het is al geleden van juli en augustus 2023 dat een maand te koud eindigt.

Op zich niet erg dat het eens wat kouder is ten compensatie van al die warme maanden, alleen is het wel erg jammer dat deze koude altijd weer in de zomermaanden moet voorvallen. Waarom kan dit toch niet eens in december of januari, dan eens flinke kou ipv eeuwige regen en 12 graden? Waarom moet het bij ons altijd compleet omgekeerd zijn: te warm in de winter, te koud in de zomer?

Ook juli zet de trend van juni verder: nat, somber, en flink te koud. De komende week blijft de temperatuur minstens 4 graden onder de normale maxima. Regen zit er elke dag wel in, vergeet het van nog iets te plannen dat een droge dag vereist. Gaan we richting de tiende te natte maand op rij? Naar het einde van de periode toe - en dan zijn we al halfweg de weerkundige zomer - lijken de maxima terug naar de normaal te evolueren, maar zoals we weten kan dat nog bijgesteld worden. Wil deze zomer nog goed eindigen, dan moet er nu echt dringend een en ander gaan veranderen.

Voor het eerst sinds lang is er wel weer een lichtpuntje: het orkaanseizoen komt vroeger en sterker op gang dan verwacht. Dit kan betekenen dat we ook vroeger dan half augustus al een weersverbetering kunnen krijgen dankzij een tweedehands orkaan. Maar geen garanties natuurlijk.
De zomers lijken tegenwoordig wel opgeschoven. Wellicht halen we wel weer 30°C in september.

Fris is geen probleem (liever 18 graden dan 30 graden), maar wel die aanhoudende regen. Ik zou de komende maand gewoon elke dag naar het werk willen fietsen zonder risico op regenweer.

Fris is geen probleem (liever 18 graden dan 30 graden), maar wel die aanhoudende regen. Ik zou de komende maand gewoon elke dag naar het werk willen fietsen zonder risico op regenweer.
20 graden mag toch wel hé. Ik wil in juli niet mijn verwarming aanzetten. Als 18 graden het maximum is, dan zit je soms aan 10 graden of minder als minimum.

komende week beetje minder, vanaf woensdag en week erna toch precies weer mooi zomerweer
Woensdag is momenteel voorspeld voor een maximum van 18 graden in Ukkel. Dat zou normaal zijn als het de maand mei was. Maar het is juli, en dat is 5 graden onder normaal. Verder ook regelmatig regen tijdens de dag, en niet meer dan 2 uren zon. Als je de woensdag erna bedoelt (10 juli), nog onzeker maar momenteel nog steeds een graad te koud en opnieuw regen gedurende de dag.

Voor de rest zou ik bijzonder voorzichtig zijn met het zogezegde mooie zomerweer aan het einde van de voorspellingsperiode, dat hebben we nog wel gezien. De modellen nemen op zo'n termijn ook in rekening wat "normaal" zou moeten zijn. Eenmaal het dichterbij komt wordt het dan steeds weer uitgesteld, en tikken de dagen met kansen op mooi weer voorbij. Ik zie niet de verandering op de weerkaarten die een terugkeer naar normale temperaturen moeten verantwoorden. We zitten weer vast in dat patroon van de lente. Maar het kan natuurlijk nog komen.

Verder schrik ik wel van hoe het op een paar dagen "zomaar" weer 10 graden kouder kan worden en dat rond midzomer en in een opwarmend klimaat. Of beter: niet zozeer van dat het gebeurt, maar wel van hoe makkelijk het allemaal gebeurt. En hoe makkelijk (relatieve) kou ons wel gemakkelijk kan bereiken in de zomermaanden, ook vorig jaar was dat zo, terwijl dat in de rest van het jaar niet lukt. Kou in de zomer, warmte in de winter, en somber en bijna altijd nat, we zitten nu al bijna 2 jaar met een saai, onnatuurlijk en onaangenaam klimaat waarvan ik mag hopen dat dit niet de nieuwe normaal gaat worden, want stel je voor zeg.

Laatst bewerkt:
Het jaar mag dan nog als geheel te warm zijn, het blijft de mensen niet bij wanneer het dan juist te koud is in de zomer. De seizoenen zijn volledig zoek, ik ben er vrij zeker van dat wanneer het nu wisselvallig en te fris blijft, het sterkere orkaanseizoen zoals Guglielmo zegt zal zorgen voor een opstoot van warmte in september of oktober. Ik hoop dat we eens uit dit vastgeroeste patroon kunnen uitbreken. In plaats van met spanning de nieuwe runs van de weermodellen af te wachten is het tegenwoordig dikwijls boeken toe want het is te deprimerend om er naar te kijken. Zoals wanneer in de winter de westcirculatie inzet dan weet je ook dat er weer minstens een maand verloren gaat zonder enige kans op winterweer.

Laatst bewerkt:
Nogal veel alarmisme in deze thread vind ik wel. Een week of drie geleden was het nog van 'de zomer is helemaal om zeep' en dan hebben we net een week gehad met 30+ en veel 25+ (of toch zeker daarrond).

Ook dit weekend nog 23 en 25 graden gehaald hier. En ja, daar zat dan zaterdag een flinke plensbui bij en zondag ook nog wat regen, maar we leven wel nog altijd in België hoor. Niet in Spanje.

Ik ga absoluut niet ontkennen dat de voorbije weken/maanden met die eindeloze herfst zwaar abnormaal waren, maar misschien moeten sommigen zich er ook wel eens aan herinneren dat constante 30+ dagen en eindeloze droogte OOK abnormaal zijn voor deze regio.

So far valt die regen wel nogal mee vind ik, eens een stevige bui in de vroege avond en verder een zonnige dag.

Nogal veel alarmisme in deze thread vind ik wel. Een week of drie geleden was het nog van 'de zomer is helemaal om zeep' en dan hebben we net een week gehad met 30+ en veel 25+ (of toch zeker daarrond).

Ook dit weekend nog 23 en 25 graden gehaald hier. En ja, daar zat dan zaterdag een flinke plensbui bij en zondag ook nog wat regen, maar we leven wel nog altijd in België hoor. Niet in Spanje.

Ik ga absoluut niet ontkennen dat de voorbije weken/maanden met die eindeloze herfst zwaar abnormaal waren, maar misschien moeten sommigen zich er ook wel eens aan herinneren dat constante 30+ dagen en eindeloze droogte OOK abnormaal zijn voor deze regio.
We hebben een paar té hete zomers gehad, in combinatie met "de opwarming van het klimaat" maakt dat de verwachtingen van sommigen helemaal fout zijn.

Laten we toch vooral niet vergeten dat juni - de eerste zomermaand - te koud, te nat en te somber geëindigd is. Een weekje (enfin, minder) mooi weer heeft niet kunnen verhinderen dat de maand als slechte zomermaand de boeken in gaat.

Ik blijf er bij dat de zomer om zeep is trouwens, en nooit een kans had. Ik heb daarbij ook gezegd dat er wel eens een paar mooie dagen kunnen tussen zitten, en dat het naar het einde van de zomer toe wat zou kunnen beteren - weliswaar te laat - door de invloed van kadavers van orkanen. Maar de algemene blauwdruk is en blijft slecht, dat tonen de statistieken van juni ook weer aan, juli begint ook weer slecht, en binnen twee weken is de zomer al halfweg.
De rest van juni was te koud. En ook deze maand begint weer met een flink thermisch record, volgens sommige modellen alweer minstens tot half juli.

Ik ging zeggen, het is hier niet Spanje, maar het is hier ook niet Noorwegen. Maar dan check ik en dan zie ik dat het zelfs in Oslo momenteel (weer) warmer is dan in Brussel. Go figure.
Maar dit weer, alsook de vooruitzichten, alsook de eerste 3 weken van juni zijn ook abnormaal. Niemand vraagt voor dagenlang 30 graden, maar laat ons wat we nu voorgeschoteld krijgen toch ook niet normaliseren. Ook al omdat dit abnormale weer nu al zo lang aanhoudt.

Laatst bewerkt:

Ik denk niet dat er iemand vraagt achter constant 30+ en eindeloos droog. Dat is dan weer het andere uiterste, maar per definitie hebben wij hier een gematigd zeeklimaat, dus wat zachtere winters en zomers met een aangename temperatuur. Dus iets tussen -in die twee uitersten zou wel als normaal beschouwd kunnen worden.

Terug
Bovenaan