Lente / Zomer 2024

Vandaag en morgen max 17 graden. Zomaar weer 6 graden onder de normaal, en echt kil voor juli. KMI is bovendien nog het meest optimistisch, andere bronnen gaan maar voor 15 of 16 graden morgen, wat de normale maxima zijn van april.

Ik snap dat niet. Maar liefst 9 maanden aaneen is het (veel) te warm. En dan breekt de zomer aan, het enige seizoen waarbij die warmte eens niet onnatuurlijk zou aanvoelen, en dan krijg je weer onnatuurlijke kou. Wat ik ervoor zou geven om gewoon weer kou in de winter te hebben en warmte in de zomer ipv omgekeerd.

Geen invloed? Lijkt richting Mexico te gaan ipv de VS, zal dan niet terugkeren richting EU denk ik.

yr.no geeft volgende week momenteel zelfs terug 30 graden

Maar ja, het kan nog alle kanten uit natuurlijk.

Inderdaad tijdelijk verbetering vanaf zondag maar tegen donderdag/vrijdag alweer zeer nat.

5 dagen zomerweer vs maanden aan een stuk grijs druilweer, tjah .... wie heeft dan meest te klagen hé :p

Ik denk dat velen ook niet moeten vergeten dat de zomer nog maar net bezig is.

Ja, de lente was slecht (maar dat was de winter voor winterliefhebbers ook; want immers veel te warm en te nat, ik denk niet dat veel mensen echt genieten van die eindeloze warme druilerigheid) maar sinds de zomer is begonnen hebben we dus al wel drie dagen gehad waarbij het kwik rond de 30 graden lag, ondersteund door dagen van 24, 26, 22, en 25 graden. Klein beetje warmer en we hadden al een hittegolf gehad.

En ja, nu is het alweer kouder, maar tegen volgende week staan er weer temperaturen rond de 24-25 graden gepland. Akkoord, dat kan nog veranderen, maar er zijn er die doen alsof de zomer al om zeep is.

Ik denk dat velen ook niet moeten vergeten dat de zomer nog maar net bezig is.
Nog maar net bezig? De meteorologische zomer is binnen 2 weken halfweg. Je bedoelt dan misschien de zomervakantie (die de laatste 2 maanden van de meteorologische zomer omvat) of de astronomische zomer?

Zelf vind ik zo'n zomer in september, dus buiten de meteorologische zomer, toch iets helemaal anders dan in juni of juli. Veel kortere dagen, kan niet meer zoveel opwarmen, bladeren vallen volop van de bodem, etc. Ik ga hem natuurlijk niet weigeren, maar mocht ik kiezen (wat ik niet mag) dan liever topzomer in juni/juli (het equivalent van december/januari in de winter) en september mag dan verregenen.
maar sinds de zomer is begonnen hebben we dus al wel drie dagen gehad waarbij het kwik rond de 30 graden lag, ondersteund door dagen van 24, 26, 22, en 25 graden. Klein beetje warmer en we hadden al een hittegolf gehad.
Ik denk niet dat er reden is om te normaliseren. Ondanks die paar mooie dagen, was juni te koud, te nat, en te somber. De hoeveelste te natte en te sombere maand op rij het was, daar hebben we het al over gehad. Maar wat opvallender is: dit was de eerste te koude maand sinds lang, de vorige te koude maand was ook een zomermaand, augustus 2023. En dit was ook de eerste te koude juni in 8 jaar. Die van 2016 was ongeveer even koud, en de zomer die daarop volgde was ook niet fameus.

En ja, nu is het alweer kouder, maar tegen volgende week staan er weer temperaturen rond de 24-25 graden gepland. Akkoord, dat kan nog veranderen, maar er zijn er die doen alsof de zomer al om zeep is.
We zitten bijna halfweg en vooralsnog is de balans erg pover. Het probleem is vooral dat ik niet zie hoe dit structureel kan veranderen in de eerste weken, dus dan moet er echt wel heel veel veranderen in de tweede helft van de zomer. Ik heb m'n lessen al geleerd uit vorige jaren en blijven hopen dat er nog wel een mooie zomer komt terwijl de dagen met lang zonlicht genadeloos wegtikken. Voor winterliefhebbers zal het niet anders zijn in de winter.

Ik had het natuurlijk over de astronomische zomer, niet over de weerkundige zomer. De meeste mensen denken wanneer men over de seizoenen praat nog altijd aan de seizoenen die op de 21ste van een maand beginnen.

Er is geen reden om te 'normaliseren' zeg je, maar ik zie ook geen reden om te dramatiseren. Juni was te koud, te nat, en te somber, maar heel veel scheelde dat toch allemaal niet met het normale hoor. Ok, die gemiddeldes zijn flink omhoog getrokken door de laatste week, maar zo werkt dat nruurlijk.

Wat dat voorspellen van een hele zomer betreft: ik geef grif toe dat ik daar niets over kan zeggen. We zullen wel zien wat het is geworden tegen het einde van augustus zeker? Maar ik blijf er bij dat nu al gaan roepen dat de (astronomische) zomer om zeep is wel erg vroeg is.

[Edit] Nog wel even zeggen dat ik met 'roepen dat de zomer om zeep is' niet per se jou bedoel omdat jij je posts onderbouwt. Ik heb het dan eerder op mensen die op sociale media tieren dat de zomer om zeep is. Dat is gewoon nog wel erg vroeg vind ik. De meeste mensen hebben hun zomervakantie nog niet eens gehad.

Laatst bewerkt:
Er is geen reden om te 'normaliseren' zeg je, maar ik zie ook geen reden om te dramatiseren. Juni was te koud, te nat, en te somber, maar heel veel scheelde dat toch allemaal niet met het normale hoor. Ok, die gemiddeldes zijn flink omhoog getrokken door de laatste week, maar zo werkt dat nruurlijk.
Akkoord, juni was niet normaal maar is op zich niets om te dramatiseren. De grotere abnormaliteit zit hem in
- dat juni de zoveelste te natte (record) en te sombere maand op rij was - ook al was het dan niet zo extreem als vorige maanden
- dat we 9 maanden nutteloze warmte hadden, en nu het zomer is en warmte welkom is krijgen we dan weer nutteloze kou
- dat de vorige twee (meteorologische) zomermaanden ook te koud waren.

Anders gezegd: het drama is niet juni op zich, het drama is dat het natte patroon dat we, in grote lijnen, al sinds oktober 2022 hebben nog steeds niet doorbroken is, wat de kansen op een goede zomer m.i. doet slinken. We lijken dus richting de tweede slechte zomer op rij en de derde slechte zomer in de laatste vier jaar te gaan, waarvan de zomer 2021 bovendien extreem slecht was, en enkel een mooie periode in juni ervoor zorgde die van 2023 ook niet extreem slecht eindigde maar "gewoon" slecht.
Wat dat voorspellen van een hele zomer betreft: ik geef grif toe dat ik daar niets over kan zeggen. We zullen wel zien wat het is geworden tegen het einde van augustus zeker? Maar ik blijf er bij dat nu al gaan roepen dat de (astronomische) zomer om zeep is wel erg vroeg is.
Ik zie gewoon niet wat het op korte termijn kan veranderen, het patroon zit nog altijd muurvast. We hadden even hoop met die orkaan, maar nu die richting Mexico gaat ipv de VS wordt dat ook weer niets voor ons. Ik kijk ook naar de vorige recente zomers, we zien daarbij geen koerswijzigingen meer voorkomen midden de zomer (wat je vroeger wel had). Pas op het einde van de zomer kan het veranderen - en dat gebeurt ook vaker wel dan niet - maar dat is dan ook wel een beetje vijgen na Pasen. (Als je de astronomische zomer hanteert dan valt die verandering wel meer richting de helft).

Als je naar de modellen kijkt kan je altijd hoop hebben. Ja, volgende week wordt het beter. Dan is het volgende week en is het niet beter maar volgens de modellen wordt het de week erna dan wel beter. Enzovoort. Voor je het weet is het september eer het echt eens structureel beter wordt.

Laatst bewerkt:
Ik zie voor volgende week een opstoot van warme lucht maar het lijkt niet van lange duur te zijn. Gisteren waren de runs beter en leek de warmte langer te blijven hangen.

Ik begin meer en meer te denken dat ik toch zal moeten zuidelijker trekken als ik wil zekerheid hebben op goed weer. Ik ben hier ook content als het een beetje mooi weer is, maar als dat weer blijft kwakkelen moet ik wel mijn dosis zon hebben om voldoende opgeladen te zijn om de volgende winter door te geraken.
Juni was niet zo slecht als de voorbije maanden die nog veel slechter waren, maar zat qua temperatuur en zonneschijnduur onder het gemiddelde en qua regen iets boven het gemiddelde.

Laatst bewerkt:
Tot zondag overwegend bewolkt.
1719988383341.png

Lekker fris
1719988405073.png

Laat die zomer maar komen!

Gisteren zag ik in de Tour dat er nog sneeuw lag boven op de Galibier. Dat je zo een zaken hebt tijdens de Giro in mei dat snap ik, maar tijdens de zomer heb ik dat wel nog niet echt geweten dat er sneeuw lag op de Alpencols tijdens de Tour.

Zaterdag komt er volk over de vloer.
Zijn we optimistisch en gaan we voor barbecue? Bij het KMI weet je al hoe laat het is, ze hebben er geen idee van wat het zaterdag gaat worden.

Gisteren zag ik in de Tour dat er nog sneeuw lag boven op de Galibier. Dat je zo een zaken hebt tijdens de Giro in mei dat snap ik, maar tijdens de zomer heb ik dat wel nog niet echt geweten dat er sneeuw lag op de Alpencols tijdens de Tour.
Dat is meer verijsde sneeuw , dat is ook niet meteen gesmolten als het kwik boven 0 komt.
En als het beneden een regendag is en 20°C dan is het mogelijk dat er in de zomer ('s nachts) nog sneeuw valt.

Ik heb vorig jaar eind augustus geweten dat er regen en natte sneeuw viel bij 2°C op de Tourmalet en dat is maar 2100m hoog.

Zaterdag komt er volk over de vloer.
Zijn we optimistisch en gaan we voor barbecue? Bij het KMI weet je al hoe laat het is, ze hebben er geen idee van wat het zaterdag gaat worden.

Volgens de huidige runs op zaterdagavond droog met zelf kans op opklaringen.
Wel een voelbare westenwind, dus zal met een trui te doen zijn buiten!
Groetjes, Frank

Terug
Bovenaan