Lente / Zomer 2024

Nogal veel alarmisme in deze thread vind ik wel. Een week of drie geleden was het nog van 'de zomer is helemaal om zeep' en dan hebben we net een week gehad met 30+ en veel 25+ (of toch zeker daarrond).

Ook dit weekend nog 23 en 25 graden gehaald hier. En ja, daar zat dan zaterdag een flinke plensbui bij en zondag ook nog wat regen, maar we leven wel nog altijd in België hoor. Niet in Spanje.

Ik ga absoluut niet ontkennen dat de voorbije weken/maanden met die eindeloze herfst zwaar abnormaal waren, maar misschien moeten sommigen zich er ook wel eens aan herinneren dat constante 30+ dagen en eindeloze droogte OOK abnormaal zijn voor deze regio.
Normaal is dat we afwisseling hebben van koelere en warmere periodes, niet dat éénzelfde patroon maandenlang aanhoudt.
Ook langdurige perioden met droogte en warmte zijn niet normaal.
Laat ons hopen dat deze mindere week gewoon een normale afwisseling is en we niet vertrokken zijn voor kwakkelweer tot ver in augustus.

Ik denk niet dat er iemand vraagt achter constant 30+ en eindeloos droog.
Hier zitten nu wel een paar accounts die exact dat verwachten hoor, wat voor mij zuiver is wat @Bugsy zegt: verkeerde verwachtingen gebaseerd op zomers die eigenlijk buitengewoon zijn (en dat hopelijk blijven).

Ik herinner mij de zomers uit mijn kindertijd toch als veel regendagen afgewisseld met zomerse dagen en af en toe eens een paar dagen hittegolf. Die extreem droge en hete zomers waren echt wel uitzonderingen. Swat, het druilerige weer 10 maanden aan een stuk is dat ook.

Ik heb het niet alleen over jou hoor @Guglielmo, er zijn er gewoon veel die schijnen te denken dat kurkdroge zomers waarbij de temperaturen altijd boven de 25 graden liggen de norm zijn, maar dat is dus niet zo. Er werd hier tegen mij vorige week gezegd dat het niet zo heet was terwijl de temperaturen toen tegen de 30 graden aanschurkten. Sorry hoor, maar da's wel degelijk heet voor ons land. Geen uitzondering natuurlijk (dertigers hebben we altijd al gehad, maar die komen normaal gezien maar een paar keer per jaar voor) maar dat toont toch aan dat bij sommigen de verwachtingen fout liggen na een hele hoop zomers vol extremen.

Maar ik vraag me wel af waarom allerhande professionals constant zeggen dat je geen maanden op voorhand kan voorspellen wat het weer gaat worden en jij hier steeds maar komt posten dat de zomer al om zeep is. En we moeten ook niet te dramatisch doen: 'maar een weekje' is wel 25% van een hele maand natuurlijk.

Uiteindelijk zie ik dit voor juni op het KMI:
Juni 2024Normaal
Gemiddelde temperatuur1616.7
Gemiddelde maximumtemperatuur20.121.2
Neerslagtotaal72.870.8
Neerslagdagen1314.1

Ja, die gemiddelden zijn natuurlijk de hoogte ingestuurd door de warme week die we net gehad hebben, maar ZO ver van het normale zit dat toch ook allemaal niet hoor.

Laatst bewerkt:
Hier zitten nu wel een paar accounts die exact dat verwachten hoor, wat voor mij zuiver is wat @Bugsy zegt: verkeerde verwachtingen gebaseerd op zomers die eigenlijk buitengewoon zijn (en dat hopelijk blijven).
Ook als je je verwachtingen baseert op wat normaal is volgens het KMI en dan ga je op je honger blijven zitten. Vergeleken met de normaal was juni te koud, te nat, en te somber. Dat zijn de feiten, geen verkeerde verwachtingen.

Ja, die gemiddelden zijn natuurlijk de hoogte ingestuurd door de warme week die we net gehad hebben, maar ZO ver van het normale zit dat toch ook allemaal niet hoor.
Vergeet niet dat het ook de negende te natte maand op rij (record) is, en de vijfde te sombere maand op rij. En het is de derde zomermaand "op rij" die te koud verloopt (de vorige 2 zomermaanden, juli en augustus 2023, waren beiden ook te koud). Ik zie echt niet in wat dit met verkeerde verwachtingen te maken heeft, het is m.i. toch duidelijk dat dit niet te normaliseren valt.

Laatst bewerkt:
Ook als je je verwachtingen baseert op wat normaal is volgens het KMI en dan ga je op je honger blijven zitten. Vergeleken met de normaal was juni te koud, te nat, en te somber. Dat zijn de feiten, geen verkeerde verwachtingen.

Bovendien is het de negende te natte maand op rij (record), de vijfde te sombere maand op rij. En het is de derde zomermaand "op rij" die te koud verloopt (de vorige 2 zomermaanden, juli en augustus 2023, waren beiden ook te koud). Ik zie echt niet in wat dit met verkeerde verwachtingen te maken heeft, het is duidelijk dat dit niet normaal is.
Ik reageerde dan ook op "constant 30+ en eindeloos droog". Zie je dan niet wat dat met verkeerde verwachtingen te maken heeft?

Er worden verwachtingen geschapen aan beide kanten, want je kunt ook niet concluderen dat een warme zomer met twee maanden droogte meteen abnormaal is, alleen omdat we de afgelopen jaren een paar erg natte en koude zomers hebben gehad. Als we hier bij ons in de buurt met de oudere medemensen wat over het weer leuteren, dan hoor je regelmatig dat het vroeger, 40+ jaar geleden, er ook erg warme droge zomers waren.

Er worden verwachtingen geschapen aan beide kanten, want je kunt ook niet concluderen dat een warme zomer met twee maanden droogte meteen abnormaal is, alleen omdat we de afgelopen jaren een paar erg natte en koude zomers hebben gehad. Als we hier bij ons in de buurt met de oudere medemensen wat over het weer leuteren, dan hoor je regelmatig dat het vroeger, 40+ jaar geleden, er ook erg warme droge zomers waren.
Mja, tegen anekdotes van oudere mensen hebben we gewoon objectieve data van pakweg het KMI hé.

Maar wat die oudere medemensen leuteren maakt niet uit, want er zijn gewoon cijfers over die zomers van vroeger. De gemiddelde Belgische zomer is niet 'erg warm en droog', zo simpel is dat. Je kan toch niet argumenteren tegen objectieve data?

Maar ik vraag me wel af waarom allerhande professionals constant zeggen dat je geen maanden op voorhand kan voorspellen wat het weer gaat worden en jij hier steeds maar komt posten dat de zomer al om zeep is.
Ik heb uitgelegd hoe ik daarbij kom, ik zie een hele sterke rol van de sterk opwarmende Atlantische oceaan sinds 2020. Dat zorgt er m.i. voor dat we in de zomer niet meer de variabiliteit krijgen die we vroeger hadden. Meer zelfs, het weer van maart/april lijkt in grote lijnen te duren (wel warmer en evt natter) tot augustus/september. Dat is dan ofwel maanden in grote lijnen nat/fris, ofwel maanden in grote lijnen warm/droog, met slechts af en toe eens een paar dagen afwijking. Dan ergens in augustus/september altijd een mooie periode, en dan vanaf eind september of begin oktober de monsoon weer voor 6 maanden. Meer details in mijn posts hierboven.

Ik kan niet voorspellen, zoals iemand in Koekelare, wat het weer precies gaat zijn op 10 augustus oid. Ik zeg alleen maar dat ik niet zie hoe dit al maanden vastzittende patroon zou kunnen veranderen voor half augustus, en waarom het dan nog niet gebeurd zou zijn. Gelet dat er half augustus nog maar twee weken zomer resten, kan je dan wel redelijkerwijs de eindbalans van het zomerseizoen voorspellen.

Gegarandeerd is het natuurlijk niet, zeker niet in de details: ik had niet gedacht dat het in juni zo lang koud ging blijven. Anderzijds zien we dat die orkanen er nu vroeger komen dan gedacht (wat op geen enkele wijze te voorzien was), waardoor het ook vroeger kan omslaan dan ik eerst dacht, in theorie deze maand zelfs nog. Maar we zullen zien of ze eerst al richting de Golf van Mexico doortrekken.

Laatst bewerkt:
Maar wat die oudere medemensen leuteren maakt niet uit, want er zijn gewoon cijfers over die zomers van vroeger. De gemiddelde Belgische zomer is niet 'erg warm en droog', zo simpel is dat. Je kan toch niet argumenteren tegen objectieve data?
Nee klopt. Maar ik had het over de verwachtingen die geschapen worden bij de gemiddelde mens, die niet in de cijfertjes en statistieken van het KMI gaat duiken.
Frank Deboosere kwam toch ook dikwijls met zijn typisch verhaaltje dat de vele regen redelijk normaal is en nog binnen het gemiddeld liggen van wat verwacht kan worden volgens de statistieken. Objectief gezien had hij gelijk, maar de gemiddelde mens gaat dan toch eens met zijn ogen rollen want gevoel en harde cijfertjes zijn toch heel verschillende zaken.

Ik heb uitgelegd hoe ik daarbij kom, ik zie een hele sterke rol van de sterk opwarmende Atlantische oceaan sinds 2020. Dat zorgt er m.i. voor dat we in de zomer niet meer de variabiliteit krijgen die we vroeger hadden. Meer zelfs, het weer van maart/april lijkt in grote lijnen te duren (wel warmer en evt natter) tot augustus/september. Dat is dan ofwel maanden in grote lijnen nat/fris, ofwel maanden in grote lijnen warm/droog, met slechts af en toe eens een paar dagen afwijking. Dan ergens in augustus/september altijd een mooie periode, en dan vanaf eind september of begin oktober de monsoon weer voor 6 maanden. Meer details in mijn posts hierboven.

Ik kan niet voorspellen, zoals iemand in Koekelare, wat het weer precies gaat zijn op 10 augustus oid. Ik zeg alleen maar dat ik niet zie hoe dit al maanden vastzittende patroon zou kunnen veranderen voor half augustus, en waarom het dan nog niet gebeurd zou zijn. Gelet dat er half augustus nog maar twee weken zomer resten, kan je dan wel redelijkerwijs de eindbalans van het zomerseizoen voorspellen.

Gegarandeerd is het natuurlijk niet, zeker niet in de details: ik had niet gedacht dat het in juni zo lang koud ging blijven. Anderzijds zien we dat die orkanen er nu vroeger komen dan gedacht (wat op geen enkele wijze te voorzien was), waardoor het ook vroeger kan omslaan dan ik eerst dacht, in theorie deze maand zelfs nog. Maar we zullen zien of ze eerst al richting de Golf van Mexico doortrekken.
Als ik ECMWF en GFS bekijk dan is het toch vooral deze week fris en wisselvallig tot slecht weer.
Volgende week gaat het terug opwarmen.
Het kan nog veranderen maar dat is wat nu op de kaarten staat.
Het is ook niet ongewoon dat een warmere week zich afwisselt met een koele, wisselvallige week, dat is normaal in ons klimaat, zoals het hoort eigenlijk.

PIrU3tE.png

Donderdag zit het gemiddelde rond 17°C overdag maar volgende week stijgt het richting 25°C

Het orkaanseizoen is overigens al van start gegaan, nu al een Cat 4 in de Caraïben.

Laatst bewerkt:
Het is ook niet ongewoon dat een warmere week zich afwisselt met een koele, wisselvallige week, dat is normaal in ons klimaat, zoals het hoort eigenlijk.
Inderdaad, dat is normaal. Maar het moet dan ook gebeuren.

Het ziet er inderdaad terug beter uit naar vorige week, maar ik blijf sceptisch inzake voorspellingen meer dan een week vooruit. Het is duidelijk dat de modellen enorme moeite hebben momenteel om zinnige voorspellingen te maken gelet op de unieke atmosfeer, zelfs op heel korte termijn is het moeilijk (zie buien vorig weekend die veel westelijker voorbij trokken).

Vandaag nog eens een echt Belgisch dagje zoals we er enorm veel hebben gehad het laatste half jaar. Zo grijs het maar zijn kan en non-stop regen.

CAT5 orkaan! Storm Beryl heeft zonet de upgrade gekregen van het National Hurricane Center. Nog nooit eerder kon een tropische storm zo snel opgewaardeerd worden in het begin van de maand juli. De reden hoeven we niet ver te zoeken, de temperatuur van het zeewater is beduidend hoger dan normaal.

Laatst bewerkt:
Ik vraag mij af wat de invloed van die vroege orkaan op ons weer gaat zijn. Bij ons leiden de restanten van zo'n orkaan soms tot mooi nazomerweer in de vroege herfst maar het kan ook leiden tot regenweer of zelfs storm afhankelijk van de koers van die orkaan.

Je hebt dat gepost om 7u17. Volgens de voorspellingen gaat het hier alvast heel de dag droog blijven na 7u30.
Volgens buienradar zou dat hier zo goed als droog moeten zijn , maar het is hier aan het regenen. En het is al even bezig ...
Zowel de KMI radar als buienradar pikken het niet goed op

Vandaag en morgen max 17 graden. Zomaar weer 6 graden onder de normaal, en echt kil voor juli. KMI is bovendien nog het meest optimistisch, andere bronnen gaan maar voor 15 of 16 graden morgen, wat de normale maxima zijn van april. En ook de rest van de week blijft het een uitdaging om zelfs nog maar 20 graden te halen (en dat is nog steeds 3 graden onder de norm).

Ik snap dat niet. Maar liefst 9 maanden aaneen is het (veel) te warm. En dan breekt de zomer aan, het enige seizoen waarbij die warmte eens niet onnatuurlijk zou aanvoelen, en dan krijg je weer onnatuurlijke kou, net zoals juli en augustus vorig jaar. Wat ik ervoor zou geven om gewoon weer kou in de winter te hebben en warmte in de zomer ipv omgekeerd.
Ik vraag mij af wat de invloed van die vroege orkaan op ons weer gaat zijn. Bij ons leiden de restanten van zo'n orkaan soms tot mooi nazomerweer in de vroege herfst maar het kan ook leiden tot regenweer of zelfs storm afhankelijk van de koers van die orkaan.
Geen invloed? Lijkt richting Mexico te gaan ipv de VS, zal dan niet terugkeren richting EU denk ik.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan