Lente en Zomer 2026

Gasopslag bestaat. Men zou iets moeten uitvinden om de warmte in uw woonst op te zuigen en opslaan, zodat je die terug kan loslaten in de winter, wat voordeliger is voor de natuur en je portemonnee. Alé, ik bedoel, ze kunnen - dmv een computer - je wagen opwarmen en afkoelen zonder je erin zit, maar dat is op extreme landen na, compleet nutteloos en teveel luxe. Dan kunnen ze evengoed iets uitvinden dat nuttig en voordelig is voor miljarden mensen.
Anderzijds, aangezien het buiten warm blijft, kan je blijven opslaan. Tot de overheid er brood in ziet en er belastingen op zou heffen.
Bijkomend nadeel is dat Poetin of soortgelijk volk, de plannen in handen krijgt, ze een gigantische versie kunnen maken en de warmte uit Europa zuigen in de zomer, zodat niemand meer buiten wil komen, omdat het te koud is en bij de eerstvolgende hittegolf, ze die warmte terugblazen en we twee weken met +40°C zitten.
Volledig onmogelijk lijkt me dat niet, goed wetende dat er vele zaken werden uitgevonden, die onmogelijk leken 100j terug.
Iets dat er van ver op lijkt is reeds gebouwd 10 jaar geleden. Wel in Canada met meer extreme winters, maar het principe zou in Belgie ook kunnen werken.

Tis hier terug 30 graden binnen.

Ik herinner me eigenlijk niet dat het ooit zo warm binnen was (als ik airco niet aanleg), meestal max 27 ofzo
Nee hier is het ook nog nooit zo warm geweest binnen, echt niet meer aangenaam en al zeker niet om te slapen. De hittegolf is ondertussen ook al bijna 2 weken bezig en het koelt snachts al een paar nachten totaal niet meer af. En daarbij zit je ook nog in de periode van de langste dagen van het jaar.

BE-Alert bericht voor Limburg kreeg ik eerst op 2 verschillende toestellen.

Daarna op 1 van de toestellen 2 keer een zelfde bericht voor Vlaams-Brabant, met 45 minuten tussen.
Terwijl dat bericht op het andere toestel niet toekomt.

Of een blunder bij de instanties, want op buienradar en de gewone app lijkt het eerder mee te vallen?
IfhHf8d.png

Toch serieuze buien op weg vanuit Frankrijk, zal nog wel ff duren eer ze hier arriveren.

Ik ben dat gezweet kotsbeu.
Hier is het eerder kotsbeu van:
Airco aanzetten voor slapen, dus niet weggaan.
Dan ventilator meenemen op verschillende plaatsen
Wekker zetten om ramen te openen
Durf mijn PS5 niet aanzetten = warmte
We eten amper, wat wel goed is; 2 kg er al af door hittegolf
Je loopt er sloom/lui van
Auto proberen in schaduw zetten, zonnescherm erop en eraf.
Kat ziet er vanaf, dat beestje :(
enz…

Of een blunder bij de instanties, want op buienradar en de gewone app lijkt het eerder mee te vallen?
Er komt iets uit Frankrijk of ze verwachten dat er nog pop-ups gaan zijn de komende uren. Veronderstel ik. Anders wel afgang ja ("boy cried wolf"), alhoewel de paraplu wel weer opgestoken zal worden naar het KMI.
Terwijl dat bericht op het andere toestel niet toekomt.
Ze gebruiken nogal een achterhaalde manier van doen om een BE-Alert te sturen (ongeacht of het enkel naar abonnees is, of naar iedereen in een zone). Omdat er geen gebruik gemaakt wordt van de "broadcast" technologie moet een BE-Alert naar elke sim afzonderlijk gestuurd worden. En bij elk van die zendingen is een minimale kans dat er iets misloopt. Maar als het over zo'n massa SMS'en gaat, dan vertaalt "minimaal" zich in de praktijk naar x% bij wie het effectief dus nooit aankomt (of veel te laat)...

Kaartje hieronder toont de situatie in de EU. Groene landen gebruiken broadcast. Cyaan gebruikt dezelfde methode als wij, maar heeft gezien dat het niet betrouwbaar is en schakelt momenteel over naar broadcast. Blauw gebruikt onze methode zonder plannen te veranderen.

Reden? Wel, BE-Alert is een erfenis van Joelle Milquet en de aanbesteding ervan verliep dubieus, om het met een eufemisme te zeggen. Verder detail is voor een ander forum.

nlztCx3.jpeg

Terug
Bovenaan