Lente en Zomer 2026

Deze week zou het moeten meevallen qua onweer, op een plaatselijk onweer na.

Dit weekend zullen de kansen wel weer toenemen want laagje zit dichtbij westelijk en een beetje een thermische laag situatie boven Frankrijk. En de afkoeling nabij.

Over de preciese timing van de afkoeling is onzekerheid, dat is ook normaal want dat is nog redelijk ver verwijderd. Maar de meeste modellen hinten wel ergens tussen zondag en dinsdag.

xYqjoru.png

X4CNgPS.png

GFS van deze ochtend en EC van gisterenavond nog

Wo/Do/Vr zou nu wel zeer heet verlopen volgens de meeste modellen. Het weekend erop al wat meer onzekerheid, deels ook door de onweerskansen en de koele lucht die naderbij komt. Of die (relatieve) verkoeling er dus komt, en wanneer. Daarvoor is het nog te onzeker.

Ondanks code onweer dit en code onweer dat heeft het de laatste 48 uur slechts 4.3 mm geregend in Ukkel, en dat bovendien ook allemaal in de laatste 12 uur.
Ik zal even jezelf quoten, want je bent het blijkbaar vergeten :sarcastic:
Met een onweer kan je lokaal immense verschillen hebben op slechts enkele kilometers.

Sinds een beeld meer zegt, hierbij 2 meetpunten van Waterinfo:
qsDmGp2.png

GUbMqdf.png

En in een deelgemeente van Roeselare is ook een KMI meetstation die een soortgelijk beeld geeft voor de laatste 24u:
f3OvXFm.png

Dusja, kan idd zijn dat het onweer in Ukkel niet veel neerslag met zich meebracht; maar wat heeft dat te maken met code geel/oranje die het ook had over "lokaal intense onweersbuien" en "Er kunnen onweersbuien ontstaan, die soms fors kunnen zijn, met kans op zware windstoten en hagel."?

Dat doe ik ook.

Geen idee eigenlijk of dat nodig is, maar ik neem liever geen risico.

Gisteren heb ik dat met alles gedaan. En heb ik ook een heleboel binnengezet uit angst voor windstoten (wat inderdaad wel een juiste keuze bleek te zijn want het heeft inderdaad efkes fors gewaaid).

Is vooral voor de stroompieken dat je kan krijgen, als de bliksem inslaat in de straat.
Tv's en computers zijn daar heel gevoelig aan.

Je hebt wel speciale stekkerblokken die dat filteren, maar dat is nooit 100 % zeker.

Dusja, kan idd zijn dat het onweer in Ukkel niet veel neerslag met zich meebracht; maar wat heeft dat te maken met code geel/oranje
Dat is idd hoe ik de aanzet in m'n vorige post bedoel. Niet van "code geel/oranje, dus hoe heeft het maar zo weinig geregend in Ukkel," wel van "zeer lokaal, hier is nog een voorbeeld" - ook al in het licht van sommige nogal drastische beslissingen die eerder dit weekend genomen werden.
Geen idee eigenlijk of dat nodig is, maar ik neem liever geen risico.
Ik ontkoppel enkel m'n buitenantennes. Met dat weg is de kans op directe inslag hier zeer klein. Het zal veeleer ergens in de buurt zijn, wat nog steeds tot hier kan raken maar dan wordt dat hier opgevangen voor het bij de apparatuur raakt. Heb dat ene keer ook effectief voorgehad.

Als je een losstaand huis hebt, of ander factoren waardoor je meer kans hebt op inslag, is het wel iets anders.

Dat is idd hoe ik de aanzet in m'n vorige post bedoel. Niet van "code geel/oranje, dus hoe heeft het maar zo weinig geregend in Ukkel," wel van "zeer lokaal, hier is nog een voorbeeld" - ook al in het licht van sommige nogal drastische beslissingen die eerder dit weekend genomen werden.
"Drastische beslissingen" die gewoon terecht waren gezien al de schade en gevaarlijke situaties van de rukwinden dan.
Je beseft hopelijk dat de trajecten van je eerder aangehaalde voorbeeld (Nacht Van Vlaanderen in Torhout) door bossen liepen?

Daarbij ook verder prachtige vooruitzichten voor de komende dagen, perfect doeweer waarin legendarische zomerherinneringen gesmeed kunnen worden, en dat bovendien tijdens de langste dagen van het jaar. Absoluut genieten. Echte warmte, het kan toch nog in ons klimaat.
Ik hoop toch dat je aan het trollen bent? Anders is dit toch een extreem egoistische en kortzichtige uitspraak. Perfect doe-weer? :unsure:
Een extreem lange hittegolf met deze temperaturen, en ook het feit dat het `s nachts amper afkoelt, zijn voor het grootste deel van de bevolking toch niet echt om te genieten. Als je de hele dag in de airco kan zitten, in/bij het zwembad kan liggen, ja ok dan. Maar voor mensen die in deze hitte moeten werken, mensen op een appartement zonder airco, in minder geisoleerde huizen is dit wel veel minder aangenaam, en gewoonweg ongezond ook.

Ik haal telkens bij zwaar onweer alles uit de stekker
na wat onderzoek lijkt het waarschijnlijker dat een lange hdmi kabel wat voltage heeft geïnduceerd gekregen en zo de TV en versterker even deed ontbreken. maar ja, alles uittrekken is het veiligste. Zelf heb ik de duurste machines op een surge protector gezet, maar zelfs dan heb je nog kans op stukken.

Ik vraag me nu wel af waar de befaamde en steeds aanwezige "knabbel" nu is gebleven.

Soit, les van de maand, alle doemberichten over slechte decades, knabbel, dramatische vooruitzichten, gruwelijk somber weer...Ten spijt, het weer laat zich niet voorspellen op lange termijn.

Pakken hoe het komt en genieten wanneer het kan.

Ik mis Armand Pien die de hoge- en lagedrukgebieden op zijn bord tekende. Zo begreep je tenminste welk weer het was en waarom. Als de straalstroom ging meanderen wist Pien het te vertellen.

Nu lezen ze op de VRT gewoon de temperatuurvoorspellingen van 1 week af, en dat is het dan. En ja, ze lezen alles 2 keer af, om zeker te zijn dat je het gaat onthouden.

Maar de zonuren en temperaturen maken nu wel het grote deficit goed dat ze in de eerste helft van de maand opgebouwd hebben. Daarbij ook verder prachtige vooruitzichten voor de komende dagen, perfect doeweer waarin legendarische zomerherinneringen gesmeed kunnen worden, en dat bovendien tijdens de langste dagen van het jaar. Absoluut genieten. Echte warmte, het kan toch nog in ons klimaat.
Ik snap niet hoe je zo'n uitspraken kan doen als echte warmte zoals jij het noemt, en een uitzonderlijke hittegolf zoals de rest van de wereld zegt, meer en meer voorkomt en zal voorkomen door de klimaatverandering.

Perfect doeweer waarin iedereen, en zeker ouderen en jonge kinderen wordt afgeraden om zware inspanningen te doen, en we zeker kunnen zijn van oversterfte.

Allez, dat is geen voorkeur voor warmer weer hé, dat is gewoon onzin vertellen.

Doeweer? Doegeenklotenweer! 's Avonds is het wel genieten als het afkoelt en er een briesje is en ik in de hangmat lig met een goed boek en een drankje. 's Ochtends is het ook heerlijk. Alles even openzwieren en genieten van de koelte zolang het kan. En dan weer aftellen naar de avond.

Ik heb alleszins geïnvesteerd in een zwembad. Dat maakt het overdag aangenaam.

Doeweer? Doegeenklotenweer! 's Avonds is het wel genieten als het afkoelt en er een briesje is en ik in de hangmat lig met een goed boek en een drankje. 's Ochtends is het ook heerlijk. Alles even openzwieren en genieten van de koelte zolang het kan. En dan weer aftellen naar de avond.

Ik heb alleszins geïnvesteerd in een zwembad. Dat maakt het overdag aangenaam.
Wil iemand tegen de plaatselijke afvalcommunale zeggen dat het perfect doeweer is, die luierikken beginnen al sinds vorige week om 5u zodat ze vroeger kunnen gaan sporten ofzo.

Wil iemand tegen de plaatselijke afvalcommunale zeggen dat het perfect doeweer is, die luierikken beginnen al sinds vorige week om 5u zodat ze vroeger kunnen gaan sporten ofzo.
Ons bedrijf heeft een organische ontpakkingslijn, daar moet het intussen héérlijk ruiken met ontbindings- en fermentatiegassen. Die moeten ook blij zijn met dit weer. Dan zwijg ik maar over Rendac in Denderleeuw, waar alle dierenkadavers en andere dierlijke bijproducten (cat 1) worden verwerkt.

Ik ben beniieuwd wanneer het water te warm wordt ,zodanig dat de kerncentrales niet meer gekoeld kunnen worden.Dan gaan de poppen aan het dansen.

Gisteravond was er hier in de buurt een gravel ride. Vertrek om 22u en dan 160km de nacht door. Toch behoorlijk onverantwoord dat ze die mensen gewoon hebben laten vertrekken, los het onweer in.

Vannacht een serieus onweer met een enorme knal binnen een fractie na de flits. Blijkbaar ingeslagen op een huis enkele straten verder. Vernield, afgebrand en onbewoonbaar verklaard. Brrrrr

Het weekend valt voor mij wel mee met max 28C lokaal later op de dag gehaald. Maar ik ga nu ook niet zwaar werk gaan doen of sporten.
Zie je ook wel aan de wandelaars en fietsers van alle leeftijden (geen jonge sportfanaten alleen). De nachten net nog koel genoeg op koudste punt.
De onweders waren dus wel zeer intens.

Komende week is het wel andere koek. Mogelijks breken we het record van 36.8C, warmste junidag in de recordzomer van 1976.
Kan 36 zijn maar ook 37C zijn op donderdag, laagste temp nacht mogelijks 26C :s
Alles van +32C en drukkend, dat is zo een binnenzit weer voor me, en enkel vroeg en laat es buiten komen. Maar die grens ligt voor velen lager blijkbaar.... ik hou me deftig tot 30C als ik genoeg slaap en me wat aanpas.
Te warme nachten zijn geen fun, slaap nu al minder vast. Daar heeft een mens weinig of niets aan... buiten veel puffen. En het is ronduit gevaarlijk voor de zwakkeren en ouderen onder ons.

Laatst bewerkt:
Ongelooflijk zoveel ontladingen :eek:
Ja, het was heftig afgelopen nacht.
Ook zoveel blikseminslagen hier dicht in de buurt met extreem luide donderslagen.
Zoiets heb ik nog maar zelden meegemaakt.

Maar blijkbaar geen onweer meer voor de komende dagen (week), alleen maar heel hoge temperaturen.
Nadeel gaat zijn dat het zonder onweer 's nachts ook veel minder gaat afkoelen.

Dat gaat een fijne week worden, alle dagen in die brandende hitte werken en 's nachts niet kunnen slapen door de warmte.

Terug
Bovenaan