Lente en Zomer 2026

Ik zat wel in de vuurlinie. Groene lucht, forse windstoten, veel hagel (maar gelukkig niet van die grote stenen) en het trekt gelukkig goed door.

Gavere hier. Ik zit op de rand en net in zone rood nu voor denk ik 10-20 minuten van een groot stormfront die richting Gent - Brussel gaat, daar wil je niet inzitten buiten!

Van windstil naar 90km/u rukwinden in 5 minuten, gevolgd door zware downpour en later hagel. Hagel viel mee (normale bollen), maar viel kort aan ferme snelheid. Best wel wat 'tropisch' als ik de bomen zag tekeer gaan. Bliksems ook even bijna elke 2 seconden. Aan de donder te horen zit ik wat verder van het centrum (1 - 2 - 3 km misschien).

Nu is het al wat kalmer van wind, maar ik zat dus ook maar op de bijna rand! ... en twas al even van holy moly die eerste 10 minuten.

Hopelijk zo geen zooi boven graspop ofzo. En ging super snel van kalm en windstil, naar wat donder en grijs in de verte, tot vollenbak in minuten.

Laatst bewerkt:
Gavere hier. Ik zit op de rand en net in zone rood nu voor denk ik 10-20 minuten van een groot stormfront die richting Gent - Brussel gaat, daar wil je niet inzitten buiten!

Van windstil naar 90km/u rukwinden in 5 minuten, gevolg door zware downpour en later hagel. Hagel viel mee (normale bollen), maar viel kort aan ferme snelheid. Best wel wat 'tropisch' als ik de bomen zag tekeer gaan. Blikems ook even bijna elke 2 seconden. Aan de donder te horen zit ik wat verder van het centrum (1 - 2 - 3 km misschien).

Nu is het al wat kalmer van wind, maar ik zat dus ook maar op de bijna rand! ... en twas al even van holy moly die eerste 10 minuten.

Hopelijk zo geen zooi boven graspop ofzo. En ging super snel van kalm wat donder en grijs in de verte tot vollenbak, in minuten.
Merelbeke (Schelderode), je zag de cel zo afkomen vanaf gavere. En dan idd ineens van niets naar extreme rukwinden. Nu weer rustiger, regen en donder.

Die eerste windstoten waren toch van aard om serieus schade te doen.

Merelbeke (Schelderode), je zag de cel zo afkomen vanaf gavere. En dan idd ineens van niets naar extreme rukwinden. Nu weer rustiger, regen en donder.

And the sky turned green! Leek op een bepaald moment op een tropische storm.

Ik schrik wel als ik zie dat nu plots allerhande evenementen afgelast worden voor vanavond. Niet omdat men dat echt wil, maar omdat overheden plots verboden beginnen op te leggen waardoor men uit verzekeringsoogpunt wel moet annuleren. Het KMI geeft wel oranje, maar als je hun beschrijving leest zie je ook dat ze gewoon heel conservatief zijn omdat zij ook niet weten hoe het echt zal lopen. "Plaatselijke schade is waarschijnlijk" zeggen ze, maar dat heb je bij elk onweer wel.

Vroeger gaf men toch geen verbod en was het toch eerder een zaak van "gebruik uw gezond verstand en volg de laatste evoluties" met de achterliggende gedachte van "onweer is zeer lokaal - kan zijn dat het hier passeert en dat ze 5 km verder er weinig van merken, of omgekeerd."
Het is op advies van KMI (prof. Dehenauw) dat evenementen afgelast zijn. Die zaken worden niet lichtzinnig beslist. En niet alleen vanuit verzekeringsoogpunt kan ik je zeggen.

Waregem was ook wel pittig, juist op tijd binnen met mijn vlees van de bbq. Was precies een stroboscoop en zot veel wind.

Van windstil naar 90km/u rukwinden in 5 minuten, gevolg door zware downpour en later hagel. Hagel viel mee (normale bollen), maar viel kort aan ferme snelheid. Best wel wat 'tropisch' als ik de bomen zag tekeer gaan. Blikems ook even bijna elke 2 seconden. Aan de donder te horen zit ik wat verder van het centrum (1 - 2 - 3 km misschien).

Hopelijk zo geen zooi boven graspop ofzo. En ging super snel van kalm en windstil, naar wat donder en grijs in de verte, tot vollenbak in minuten.
Exact zelfde verloop hier net gepasseerd. Zuidrand Gent. Hagel lijkt net gepasseerd, het kalmeert al...

Mijn vuilbak is paar cm opgeschoven maar heeft standgehouden 💪

Ook bijna over hier, kort maar immens krachtig. Merelbeke lag idd ook mooi in het traject te zien op buienradar. Andere kant Gavere zie ik al blauwe lucht.

Storm zal de zuidrand Gent geschampt hebben denk ik.
Kwam van over ruwweg Oudenaarde naar Gavere naar Merelbeke - Melle (en schampschot rand Gent dus)

Normaal ging dit front Gavere ook schampen, maar was er even in, zelfs windstoten tot 110km/u kunnen mogelijk geweest zijn, kort.
De wind kwam echt af als een vloedgolf vanuit de storm. Zo snel ging dat.

Terug
Bovenaan