Lente en Zomer 2026

Blij dat die wind vanaf vannacht (en na meermaals uitstel) eindelijk terug wegdraait van het westen zodat die aanvoer van (relatief) frisse vochtige lucht stopt en de zon er eens wat meer kan gaan doorkomen. De warmte neem ik er graag bij. Meer dan de helft van de maand voorbij en nog maar ~een derde van het normaal aantal zonuren in Ukkel.

Ook vandaag wel zonnig begonnen maar tegen de middag trok het al dicht. Straks zal het dan wel weer opklaren maarja dan is het ook al weer late namiddag/avond.

Blij dat die wind vanaf vannacht (en na meermaals uitstel) eindelijk terug wegdraait van het westen zodat die aanvoer van (relatief) frisse vochtige lucht stopt en de zon er eens wat meer kan gaan doorkomen. De warmte neem ik er graag bij. Meer dan de helft van de maand voorbij en nog maar ~een derde van het normaal aantal zonuren in Ukkel.

Ook vandaag wel zonnig begonnen maar tegen de middag trok het al dicht. Straks zal het dan wel weer opklaren maarja dan is het ook al weer late namiddag/avond.
Ideaal voor de meesten. Opstaan met de zon, bewolkt tijdens het werk en 's avonds nog wat kunnen genieten van zon!

Ukkel haalt 25°C vandaag. Dus als er een hittegolf komt is dit dag 1 alleszins. Veel onzekerheid voor volgende week maar het gaat vooral tussen extreem heet en gewoon warm/heet. Ik denk dat de meesten dan toch liever scenario 2 hebben.

In eerste instantie onstabiel dus ja de onweerskansen voor donderdag in het westen of vrijdag in het gehele land zijn gewoon aanwezig. Dat is gewoon zo, dat zit al een tijd lang in de modellen. Het zal daardoor ook warmer aanvoelen dan dat het daadwerkelijk is, door de vochtigheid in de atmosfeer.

Knabbel knabbel is aan het werk. Maandag is afgekoeld. Maar ik denk niet dat de meesten zullen treuren dat het maar 30°C wordt in plaats van 40°C.

TZwDRQH.png

Een beetje zuidelijker en het is onverdraagzaam heet zoals al in Parijs. Hier snijdt een hoog de echte Franse hitte af zodat die ons niet kan bereiken.

Ukkel haalt 25°C vandaag.
Idd, en het voelt goed en aangenaam aan na de kou van de voorbije 2 weken, waarbij op het dieptepunt de gemiddelde temperatuur net geen 2 graden onder de juninorm lag.

Als ik straks nog eens ga fietsen zal er veronderstel ik weer meer volk buiten zijn en zal het op deze lange avonden niet meer zo doods/stil aanvoelen vergeleken met eerder deze maand.

BGZ69Vd.png

Knabbel knabbel blijft verder aan het werk. Compleet andere set up, veel hitte die ook de oceaan opstroomt omdat GFS nu een laagje terug voorziet van west van Portugal, waar dat veel minder prominent aanwezig was laatste keer. Op langere termijn wel iets stabieler "goed weer" gezien de laagjes op de oceaan nu plots een stuk verder van België bevinden.

Goede tendens voor de "mooiweerliefhebber" die liever niet de extreme kantjes heeft. Maar slecht voor wie extreme hitte wilt of meer wisselvalligheid.

Hittegolf zal nog... tricky worden. In deze run lukt het niet. Maar 2 keer boven de 30°C, en dan dinsdag 24°C waarbij de reeks stopt. Maar natuurlijk is dat puur statistiek en zal dat weinig met gevoel of de realiteit te maken hebben. Vrijdag nog steeds een enorm hete dag.

Volgende week lijkt stabiel warm, aangenaam en droog te worden met veel zon nu.

Veel onzekerheid in de modellen en ICON en UKMO volgen GFS niet echt, al bereikt de "monsterhitte" ons ook daar niet.

jdC4hnq.png

L6Ifw09.png

Twee leuke kaartjes die aantonen dat qua temperatuur op hoogte en aan de grond in quasi volledig Europa en Atlantische oceaan de onzekerheid het grootst is in de lage landen en westen+noorden van Duitsland.

Dus verwacht nog wel wat verschuivingen de komende dagen. Misschien dat EC duidelijkheid zal brengen later vandaag. Anders kijken wat de situatie is morgen.

"Goede tendens voor de "mooiweerliefhebber" die liever niet de extreme kantjes heeft. Maar slecht voor wie extreme hitte wilt of meer wisselvalligheid"

Ben blij dat dit nu de tendens zou zijn. Die extreme kantjes hoeven voor mij helemaal niet.

Ben blij dat dit nu de tendens zou zijn. Die extreme kantjes hoeven voor mij helemaal niet.
Randobservatie: 30 graden op 22 juni in Ukkel is ongeveer +9 boven de klimatologische norm.

In de voorbije winter kwamen meerdere dagen voor met een vergelijkbare afwijking van ongeveer +9 ten opzichte van de norm; en één dag zat zelfs rond +12. Toch zag je toen geen berichten over hoe "extreem" dat was.

Een temperatuurafwijking van +9 is in absolute zin dezelfde grootorde, ongeacht seizoen of startpunt. Het verschil zit niet in de grootte van de afwijking, maar in de frequentie - de winter warmt veel sneller op dan de zomer - en uiteraard de gevoelsbeleving.

Dat creëert een merkwaardige paradox in perceptie: wat in de zomer als “extreem” geldt (omdat het weinig voorkomt + naar persoonlijk gevoel), is in de winter al een (bijna) genormaliseerd terugkerend verschijnsel - terwijl het meteorologisch nochtans exact dezelfde "extreme" orde van afwijking betreft.

30°C went wel op den duur. Bij 35°C en meer begint het wel vervelend te worden.
De ene 30°C is overigens de andere 30°C niet, luchtvochtigheid speelt ook een rol.
Overigens als de temperatuur 9°C onder de norm ligt voor meerdere dagen, zoals 12°C in juni bijvoorbeeld, gaan mensen ook beginnen te zagen.

6a32faf386f64.png

Vreemd genoeg lijkt de pluim mij een beetje opgewarmd te zijn als ik kijk naar het gemiddelde.

Bij EC is de maandag nog altijd schroeiend heet. Daarna afkoeling in de operationele run maar het gemiddelde is omhoog gegaan (nog altijd boven 30°C op dinsdag). De dagen nadien blijft het gemiddelde dicht bij de 30°C maar de operationele run voorziet wel koeler weer.

Het GFS scenario van 25°C op maandag heeft geen enkele steun bij EC ook vooralsnog.

6a331174dd127.png

ICON blijft trouwens met 40°C komen.

Op deze manier is het moeilijk voorspellen natuurlijk, we zullen zien wie het bij het rechte eind heeft. Ik vermoed dat ICON iets te hoog zit en GFS te laag op basis van de reputatie die EC heeft.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan