Lente en Zomer 2026

Bah, geef mij toch maar wat minder uitschieters en uitersten. De laatste 2 dagen waren ruk maar dagen waar het zo warm is is toch ook maar klote. Plus nog het feit dat mijn lichaam toch niet lijkt gemaakt te zijn om zich snel aan te passen aan die grote temperatuurverschillen.

Kunt al stillekes aan de chauffage op 28 graden zetten in het weekend dan went ge al wat.

Allez, 't ziet er naar uit dat ik me goed ga mogen insmeren en ga kunnen zweten op Graspop. 25 graden met af en doe wat wolken en een briesje was perfect geweest.

Woensdag lijkt mij opgewarmd bij GFS, zeker in het westen van het land.

NnsPLPw.png

CEDfcir.png

Het weekend is eigenlijk nog een beetje ver maar run na run persen de modellen er echt wel extreme toestanden uit.

5kvEwBj.png

aC15lSC.png

In de nieuwste GFS run msisen we zelfs de ergste hitte, echt apocalyptische toestanden boven Frankrijk hier. 27°C op de 850 hPa hoogtelaag.

fSH7Dtb.png

Kijk naar de temperaturen die boven Frankrijk berekend worden. En niet eens in Zuid-Frankrijk ofzo maar echt al centraal. Het is nog ver maar toch.

6a2bfddfd20a7.png

Als we kijken naar het T850 wat een belangrijke indicator is qua luchtmassa, dan zien we toch wel dat we eind volgende week/dit weekend ruim boven normaal zitten (dikke rode lijn is het langjarige gemiddelde) voor de tijd van het jaar en dat er zich dus alweer een grote bult aan het vormen is, en dat letterlijk elk lijntje toch wel een periode van bovengemiddelde temperaturen voorziet (of een warme/hete luchtmassa boven ons berekent)

Terug
Bovenaan