Lente en Zomer 2026

GFS komt de laatste tijd wel vaker met overdreven kaarten te voorschijn, het model wordt steeds minder geloofwaardig, en zeker sinds Trump is het een ramp.
>35°C zie ik echt niet gebeuren in de komende 2 weken.
Kan wel hoor, maar is niet te voorspellen. In zuid-Frankrijk lijken ze klaar te staan voor een langdurige periode van hitte. De hitte is echt niet ver weg, zelfs wanneer deze ons weet te bereiken in de modellen blijft het toch een vrij nipte bedoeling

ychpNP7.png

zie temperatuurkaart, kijk naar engeland en midden frankrijk bijvoorbeeld
gsKudxw.png

Deze kaart voor zaterdag bijvoorbeeld. Bij ons 8°C minder dan in centraal Frankrijk. Maar bvb een stuk minder warm is ook niet zo veraf (Verenigd Koninkrijk lijkt buiten schot te vallen). Natuurlijk, op die termijn kan er nog veel gebeuren.

6a29bc9e1b95b.png

Dinsdag nu toch duidelijker naar de warmere kant overheld (of toch zeker warmer dan maandag). Maar het zou wel kunnen dat het een beetje over en weer gaat (springerig is mijn indruk), grens tussen warm en koud zit eigenlijk altijd wel vrij dichtbij. Run is een beetje koeler dan het gemiddelde op dan donderdag na, maar er zitten wel ook hier hete oplossingen in de pluim.

6a29bc9e0f110.png

Het is allemaal niet zo stabiel qua setup of langdurig zo. En we zien in de cape pluim dat de warmte zou gepaard gaan met veel onstabiliteit in de lucht en dus mogelijk hoge CAPE waardes (veel energie als het tot onweer zou komen).

6a29bc9e02151.png

Het hoeft niet per se tot onweer te komen, maar het zegt wel iets denk ik over de type warmte die eventueel niet dit weekend maar eind volgende week/het weekend erna boven onze contreien zou hangen.

Qua onweer is het sowieso wel de laatste jaren een beetje karig geweest dus op dat vlak voelt het wel aan alsof 2026 uit een ander vaatje tapt. (Ook al ben ik niet echt meer een onweerliefhebber, dus heb ik liever van niet).

Terug
Bovenaan