Lente en Zomer 2026

De temperatuur eindigt uiteindelijk 11% boven de normaal

En hoeveel % eindigt de temperatuur onder de normaal als januari gemiddeld gezien 3.5 °C is, maar januari 2027 is bijvoorbeeld -0.3 °C?

Je kan niet spreken over x% meer of minder temperatuur, verdubbelde temperaturen, halverende temperaturen, wanneer je met een schaal zit zoals celsius. En die fout heb je nog al gemaakt en toen heb ik je er ook over aangesproken.
Je duikt in de cijfers maar je begrijpt de wiskunde niet. En aangezien je dezelfde fout blijft maken denk ik dat je mijn opmerking niet eens snapt.

Wiskundig klopt het dan misschien wel wat Guglielmo zegt maar natuurkundig gezien niet.
We zouden eerst naar Kelvin moeten omrekenen.

Wiskundig klopt het dan misschien wel wat Guglielmo zegt maar natuurkundig gezien niet.
We zouden eerst naar Kelvin moeten omrekenen.
Ook als je het in het absolute verschil uitdrukt krijg je uiteraard geen ander resultaat. In 2021 en 2019 waren de afwijkingen groter dan in 2026, toch was geen van beide een "zeer koud" vermelding waard. De afwijking van -1.7C in mei 2019 was "eerder koud" - de mei 2026 afwijking van +1.5C is "zeer warm".

JaarAfwijking gem temperatuurnormGradering KMI
2026+1.5CZeer warm
2021-2.3C (top 5)Koud
2019-1.7CEerder koud

Ondertussen deze middag. Terrasjesweer in het prachtige Tromsø, dat boven de Arctische Cirkel ligt. In Ukkel, dat 2100 km zuidelijker ligt, zullen de terrasjes niet gevuld zijn.

3c9KRpw.jpeg

Ge hebt echt geen idee van wat ik bedoel he? Beschamend voor iemand die precies zo veel met cijfertjes bezig is.
Ik snap perfect je kritiek op die weergave, maar je argument maakt geen verschil voor de essentie waar de post over gaat. Of je het nu in percentages uitdrukt, of als je naar het verschil in absolute graden kijkt, telkens blijft die inconsistentie in labeling wel bestaan.

Terug
Bovenaan