Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
En hoeveel % eindigt de temperatuur onder de normaal als januari gemiddeld gezien 3.5 °C is, maar januari 2027 is bijvoorbeeld -0.3 °C?
Je kan niet spreken over x% meer of minder temperatuur, verdubbelde temperaturen, halverende temperaturen, wanneer je met een schaal zit zoals celsius. En die fout heb je nog al gemaakt en toen heb ik je er ook over aangesproken.
Je duikt in de cijfers maar je begrijpt de wiskunde niet. En aangezien je dezelfde fout blijft maken denk ik dat je mijn opmerking niet eens snapt.
Ook als je het in het absolute verschil uitdrukt krijg je uiteraard geen ander resultaat. In 2021 en 2019 waren de afwijkingen groter dan in 2026, toch was geen van beide een "zeer koud" vermelding waard. De afwijking van -1.7C in mei 2019 was "eerder koud" - de mei 2026 afwijking van +1.5C is "zeer warm".
Jaar
Afwijking gem temperatuurnorm
Gradering KMI
2026
+1.5C
Zeer warm
2021
-2.3C (top 5)
Koud
2019
-1.7C
Eerder koud
Ondertussen deze middag. Terrasjesweer in het prachtige Tromsø, dat boven de Arctische Cirkel ligt. In Ukkel, dat 2100 km zuidelijker ligt, zullen de terrasjes niet gevuld zijn.
Ik snap perfect je kritiek op die weergave, maar je argument maakt geen verschil voor de essentie waar de post over gaat. Of je het nu in percentages uitdrukt, of als je naar het verschil in absolute graden kijkt, telkens blijft die inconsistentie in labeling wel bestaan.
Een spoor van vernieling in Glanerbrug door een vermoedelijke windhoos. De windstoten waren zo krachtig dat complete dakdelen van gebouwen werden geblazen en bomen werden ontworteld. Voor zover bekend raakte niemand gewond.