Lente en zomer 2023

64589eeaefa49.gif

Nat ook de komende week in Italië, belangrijk voor de Giro ook. Eigenlijk het gehele land gewoon nat. Niet alleen Italië, ook de kustregio's van de Balkan, zoals Kroatië kletsnat.

6458d12c4e686.png

Bij ons ook veel regen komende twee dagen, vooral dieper in het binnenland, naar de kust toe wat minder.

6458d230bf975.png

Zeer nat in bijna volledig Europa, Spanje droger maar ook daar koeler weer in aantocht met de wind die draait vanuit het noorden. Voor relatief goed weer zal zuiden van Griekenland (Kreta) de beste locatie zijn, of de Turkse zuidkust en Canarische eilanden.

Maar het noorden van Europa en het noordoosten van Europa zal droog en voor die locaties veel te warm weer krijgen de komende dagen en week. Zeer mooi weer voor de Baltische staten, Zweden, Finland en Noordwest Rusland in aantocht. Eigenlijk stukken beter dan in Italië, Kroatië en Frankrijk.

Italië kan de regen wel goed gebruiken verder.

Voor hitte moet je naar Zuid-, Zuidoost-Azië en Oost-Azie gaan

Laatst bewerkt:
Lijkt me een goede zaak voor Italië en de Alpen om de reserves terug aan te vullen. Hoewel het zo te zien aan de Côte d'Azur nog vrij droog blijft. Maar veel van hun water daar komt toch uit de bergen (o.a. via de Rhône)

Warmer weer in Noord-Europa lijkt me niet zo slecht voor onze zomer, want als we dan weer eens noordoostenwinden krijgen zal het niet al te fris/koud worden. éénmaal juni heb je dan nog vlug >20°C te pakken als het zonnig is aangezien de brongebieden niet koud meer zullen zijn.

In de Denderstreek is het behoorlijk vochtig, er is hier gisteren op sommige plaatsen meer dan 20mm gevallen, dit komt door een buienlijn die gisterenavond lang over de regio blijven slepen is. Dus de bodem zal hier wel verzadigd zijn.
De trend blijft wisselvallig en koel (al halen we dit weekend mogelijk 20°C en zou het zaterdag droog zijn).
Volgens de 46-daagse verwachting van het Europese model zou het eind deze maand wel gaan opwarmen met bovennormale temperaturen. Voorlopig zijn we van de wisselvalligheid nog niet vanaf. Voor de natuur is dit wel goed, ik denk dat we ons geen al te grote zorgen moeten maken over droogte bij ons.

wat is een bovennormale temperatuur? direct 30 graden ofzo?

wat is een bovennormale temperatuur? direct 30 graden ofzo?
Enkele graden boven het klimatologisch gemiddelde, wat zo 18°C in mei en 21°C in juni is als maximumtemperatuur. Die EC 46 daagse is om trends te voorspellen, geen exacte temperaturen op een bepaalde dag. Hoeft geen 30°C te worden, 25°C is in juni ook al bovennormaal.

Zou logisch ook zijn, de effecten van de SSW zou toch stilaan moeten uitgewerkt raken en Europa zal dan geleidelijk aan wel de stap maken naar lente/zomer.

Zou logisch ook zijn, de effecten van de SSW zou toch stilaan moeten uitgewerkt raken en Europa zal dan geleidelijk aan wel de stap maken naar lente/zomer.
De laatste runs zijn toch weer verslechterd, net als je zou gedacht hebben dat het einde in zicht was, en voor volgende week wordt er een serieuze dip verwacht op vlak van de temperaturen, richting 12°C als maximum dinsdag/woensdag. Ik vraag mij toch af of er nog een eind aan komt, of we de 2021 toer opgaan … Voor de zonnepanelen is het alvast geen goed voorjaar dit jaar.

Dit weekend wat warmer (vooral zaterdag lijkt het zonnig/droog te worden en 20°C) maar het mooie weer zal niet van lange duur zijn.

Wel weinig last van de pollen dit jaar 🥳
Het graspollenseizoen loopt voor mij normaal ergens van midden mei tot begin juli.
kBen eens benieuwd wanneer ik de eerste keer last ga hebben dit jaar, ik vermoed een stuk later dan andere jaren.

Dit weekend tijdelijk beter, maar volgende week terug waterballet. Misschien moet ik vrijdag toch werken in plaats van de brug te maken, ik ga er op die manier niet veel aan hebben...

4IvloZE.png

Er bestaan geen patronen in het weer, voor hetzelfde geld is de zomer opnieuw weer een recordzomer die alle records van de tabellen smijt. Geen voorbarige conclusies maken. Het is midden mei... .

Ik ben dat eigenlijk al helemaal vergeten, maar ik ben dan ook content dat er nu veel regen valt zodat we de horror van 2022 niet meemaken.
Voor de natuur misschien horror maar ik vond dat best een aangename zomer. Hoeft van mij ook zo droog niet te zijn, ik geniet ook wel van een stevige onweersbui in de zomer. 20-25°C is al OK, en voor ons zijn dat in de zomer normale temperaturen, aangenaam om in te fietsen of te werken zonder u kapot te zweten en zonder een dikke trui of vest te moeten aandoen.

Terug
Bovenaan