Lente en zomer 2023

Alleen spijtig dat het gras nu zo fel groeit en het met dit weer onmogelijk is om dat te maaien.
Hopelijk dat het komende week droog genoeg gaat zijn om dat wel re kunnen doen, maar de voorspellingen zien er momenteel minder goed uit dan een paar dagen terug. Enkele dagen terug zou het nog dinsdag, woensdag en donderdag droog zijn, maar dat is nu al niet meer het geval.
Zaterdag hebben 3 achterburen kletsnat gras gemaaid, en ze hebben ook allemaal in een regenbui gezeten. Sommigen zijne precies bezeten door gras maaien of biljartlakens. Goed voor de producenten van maaiers.

Deze week idd droog genoeg om dat te doen. Ook het mijne nog maar 2x gemaaid dit jaar, gras even 5-10cm hoog laten komen es echt geen ramp zulle, zelfs goed voor uw gazon.

Deze week inderdaad eens mijn ruige grasvlakte maaien voor bijna 3 weken op verlof te trekken. Het zal wat meer werk zijn dan gewoonlijk, maar goed ik was dan ook wel een hele tijd gespaard van het maaien met dat regenweer.

Zaterdag hebben 3 achterburen kletsnat gras gemaaid, en ze hebben ook allemaal in een regenbui gezeten. Sommigen zijne precies bezeten door gras maaien of biljartlakens. Goed voor de producenten van maaiers.

Deze week idd droog genoeg om dat te doen. Ook het mijne nog maar 2x gemaaid dit jaar, gras even 5-10cm hoog laten komen es echt geen ramp zulle, zelfs goed voor uw gazon.
Je weet toch dat je kunstgras niet moet maaien? :tongue:

Nee, 2 keer gemaaid dit jaar is toch wel heel weinig. Bij mij was het nu 3 weken geleden door die regen en daardoor was ik ook 1 van die onozelaars die dit weekend tussen de buien de gazon aan het afrijden was. Het stond ondertussen een stuk langer dan 10cm en het was op de hoogste stand al bijna geen doen om er door te geraken.

Je weet toch dat je kunstgras niet moet maaien? :tongue:

Nee, 2 keer gemaaid dit jaar is toch wel heel weinig. Bij mij was het nu 3 weken geleden door die regen en daardoor was ik ook 1 van die onozelaars die dit weekend tussen de buien de gazon aan het afrijden was. Het stond ondertussen een stuk langer dan 10cm en het was op de hoogste stand al bijna geen doen om er door te geraken.
Er zijn veel soorten gras oa traag en snel groeiend. Ondergrond speelt rol, bemesting of niet.

Als het + 10-15cm wordt moet je het idd wel maaien als je graag een sier gazon hebt of het word lastig zonder bosmaaier etc.

Dat weer van de voorbije twee weken hoeft voor mij nu ook niet per se in de zomer.

Wat ze de komende dagen voorspellen is eigenlijk perfect: zonneschijn en rond de 22, 23 graden met uitschieters naar de 26 graden, maar niet hoger. Af en toe een buitje en het is wat mij betreft perfect.

Kreten die zeggen dat de zomer om zeep is enzovoorts vind ik dan wel weer overdreven. Juni is ook deel van de zomer en brak alle records, het begin van juli was goed, augustus is nog niet halverwege, en in september kan het tegenwoordig ook nog aardig zomeren.

Dat weer van de voorbije twee weken hoeft voor mij nu ook niet per se in de zomer.

Wat ze de komende dagen voorspellen is eigenlijk perfect: zonneschijn en rond de 22, 23 graden met uitschieters naar de 26 graden, maar niet hoger. Af en toe een buitje en het is wat mij betreft perfect.

Kreten die zeggen dat de zomer om zeep is enzovoorts vind ik dan wel weer overdreven. Juni is ook deel van de zomer en brak alle records, het begin van juli was goed, augustus is nog niet halverwege, en in september kan het tegenwoordig ook nog aardig zomeren.
Veel mensen hebben het geheugen van een goudvis. Als het 2 weken slechter weer is, is het heel de zomer slecht geweest in hun beleving.

't Is natuurlijk sneu als dat dan juist tijdens je verlof is. Ik had de week van 21 juli, terwijl het dan ook al niet echt goed weer was, was het toch ook niet zo slecht dat ik niks kon doen buiten. Had ge vorige week verlof, dan had je wel pech. Een vakantie boeken in eigen land is altijd riskant. Als ge echt goed weer wilt, en ge hebt niks geboekt, kunt ge altijd nog in uw auto springen en ergens naartoe rijden waar het beter weer is.

Ik weet niet waar jij je voorspellingen opvraagt, maar het gras zal meer dan voldoende droog zijn deze week. Dat droogt op minder dan een dag op.
En niet maaien is ook geen ramp, is gewoon beter. Mijn gazon is dit jaar nog niet gemaaid.
Website kmi en weerapp op de smartphone.
Sinds gisteren avond had het hier niet meer geregend, deze avond eens door het gras gelopen en mijn schoenen waren nig goed nat.
Komt uiteraard ook door de hoge luchtvochtigheid, daardoor droogt dat gras echt niet zo makkelijk.

Hier is ook een heel stuk tuin dat niet gemaaid word, maar het stuk rond het huis, waar de waslijn staat en naar het tuinhuis, dat maaien we toch wel.

Dat doe ik echt nooit, dat is gewoon niet te doen, maaien als het zeiknat is.

Hier is het gras al een dikke maand niet meer gemaaid en dat staat toch al een stukje hoger dan 10 cm.

Vorig jaar ben ik in mei geopereerd geweest aan mijn rug en kon ik het gras pas terug maaien in augustus, ik heb het toen wel eerst met de bosmaaier moeten doen, want smaak toen meer dan 50 cm hoog, op plaatsen zelfs richting de 1 meter.

Dat is volgens mij toch deels veroorzaakt door de overbetonnering van Vlaanderen. Zo kan je bezig blijven met van een tekort te spreken.
Inderdaad, en veel regenwater komt nog steeds rechtstreeks in de riolering terecht in plaats van in infiltratiebekkens of beken waar het rustig in de grond kan trekken.

Hier is de grond alvast zo zompig als wat.

En zo is de zomer terug op de rails (enfin; ik blijf er bij dat die laatste twee weken van juli niet zo belachelijk uitzonderlijk waren; we leven hier nog altijd niet in het zuiden van Spanje) en ziet het er tot eind augustus heel zomers uit. Ook de fans van hete dagen kunnen hun hartje weer vullen met zonneschijn en warmte; deze hele week ~25 graden of meer en tegen het weekend en daarna zelfs nog warmer.

Midden volgende week (rond 22 en 23 augustus) lijkt de warmte nog steeds aanwezig te zijn met temperaturen rond of iets hoger dan 30 graden (waarden rond 33 of 34 graden zijn niet uitgesloten). We verwachten ook onweders. Nadien wordt het zachter met de aanvoer van zeelucht. Het wordt meer wisselvallig met temperaturen die terugkeren naar de normalen voor deze tijd van het jaar (maxima rond 22 of 24 graden in het centrum).
Bron

Reports of this summer's death have been grossly exaggerated.

Laatst bewerkt:
En uiteindelijk gaan we een heel normale zomer gehad hebben, met ochot twee weekjes écht slecht weer op 3 maanden tijd. En geen zware hittegolven. Zo mag het elk jaar zijn van mij! :clap:

Niet vergeten dat juni een zeer warme maand was hé. Dus augustus zou al ferm te koud moeten uitvallen om een "slechte" zomer te hebben op vlak van temperatuur dan. Het zal dit jaar wel een nattere zomer dan gemiddeld zijn en dat is dan vooral door juli en begin augustus. Mar al bij al is het verre van zo somber/slecht als 2021 hé.

Wat een klote weer.
Ik was een aantal weken thuis en het was slecht weer, ik ben terug aan het werk en het is weer zo warm.
Aangezien ik buiten werk ben ik blij al het droog blijft, maar zo warm moet het dan toch ook weer niet zijn.

Ik heb met dit weer ook altijd weinig zin om te werken, ik ben dan meer in zomer/vakantiestemming. Ik heb nu ook zoiets van , pff moet ik morgen werken. Het is dan nog zeer kalm op het werk nu. Zou liever hebben dat er heel veel werk is, dan gaat de tijd sneller voorbij.
De beste werkdagen (op kantoor bedoel ik dan) is wanneer het regent. Het moet natuurlijk ook geen weken aan een stuk regenen want daar word ik depressief van.
In een ideale wereld zou je moeten kunnen overwerken wanneer het slecht weer is en je overuren opnemen wanneer het goed weer is :)

Vannacht minima van 21 tot 23 graden in Vlaanderen, dat is toch ook niet gebruikelijk in ons klimaat.

Het is ook heel vochtige lucht nu, luchtvochtigheid 70% en dat bij 27 graden

Terug
Bovenaan