Lente en zomer 2023

Zou wel een lange hittegolf kunnen worden, niet extreem in temperaturen, maar er worden nog voor de komende 10 dagen 25+ temperaturen verwacht, en de hittegolf stopt pas wanneer we een dag geen 25 graden halen.

Ik ben toch niet gemaakt voor deze temperaturen, hoor 🥵

En we zijn nog niet halverwege juni... wat gaan we nog krijgen deze zomer (en de volgende jaren, met el nino en de klimaatverandering in het algemeen).

Gelukkig wordt het de komende dagen toch enkele graden minder warm, dat helpt al :p

Ik ben toch niet gemaakt voor deze temperaturen, hoor 🥵

En we zijn nog niet halverwege juni... wat gaan we nog krijgen deze zomer (en de volgende jaren, met el nino en de klimaatverandering in het algemeen).

Gelukkig wordt het de komende dagen toch enkele graden minder warm, dat helpt al :p
Ik zal een kaarsje branden voor een heerlijk Belgische kwakkelzomer.

Hoe zit dat eigenlijk met die El Nino voor ons? Als ik dat interview met Bram Verbruggen bekijk heeft dat wel een invloed op de gemiddelde temperatuur wereldwijd (warmer) maar zouden we in Europa er weinig van merken op het vlak van weer, zegt ie.

Het grondwaterpeil is nog altijd ok, vorige jaren was het nu al dramatischer.
Grondwaterstanden zijn mssh nog ok maar ik zie toch een serieus dalende oppervlaktewaterspiegel. Wat dan weer problemen geeft voor irregatie voor de landbouw.

Misschien licht offtopic, maar ze zijn hier in mijn regio veel appartementen aan het zetten (van die kleine blokken: geen torens) en het valt mij op hoe daar echt bijna geen rekening wordt gehouden met de zon. Gigantische ramen aan de zuidkant, geen zonwering, geen airco, ... Het is nu al een paar jaar dat we met extreem warme zomers zitten (behalve dan 2021) en toch echt wel vrij zachte winters. Moeten we misschien eens niet geen bekijken of we onze 'huizenbouwfilosofie' niet moeten gaan veranderen? Kan je echt nog spreken van uitzonderlijke zomers als het elke zomer van dat is?

Misschien licht offtopic, maar ze zijn hier in mijn regio veel appartementen aan het zetten (van die kleine blokken: geen torens) en het valt mij op hoe daar echt bijna geen rekening wordt gehouden met de zon. Gigantische ramen aan de zuidkant, geen zonwering, geen airco, ... Het is nu al een paar jaar dat we met extreem warme zomers zitten (behalve dan 2021) en toch echt wel vrij zachte winters. Moeten we misschien eens niet geen bekijken of we onze 'huizenbouwfilosofie' niet moeten gaan veranderen? Kan je echt nog spreken van uitzonderlijke zomers als het elke zomer van dat is?
Zelfde met moderne woningen met grote glaspartijen op het oosten of zuiden denk ik.

komende van een appartement met veel ramen, dit is een hel in de zomer. Zeker tov de open bebouwing die ik hier nu heb, veel koeler. ik nog niet aan het koken ben, wat wel op appartement zou geweest zijn.

Elektrische rolluiken die helemaal extern hangen zullen wel ok zijn zeker, zie niet echt hoe dat nadelig is.
ja zou het ook willen weten, want die rolluiken redden mij jaar na jaar van de airco vroeg aan te zetten.

ja zou het ook willen weten, want die rolluiken redden mij jaar na jaar van de airco vroeg aan te zetten.
Ik heb dat gewoon laten plaatsen samen met de nieuwe ramen, voorzetrolluiken aan de slaapkamerramen. Dat is met een knop die de motor aandrijft binnen, en verder hangen die extern, dus zou het vreemd vinden dat dit enig nadeel heeft voor EPC/EPB. Zo'n kast zoals vroeger die gewoon open is, dat is wat anders natuurlijk.

Heb er zelfs spijt van dat ik er geen heb laten plaatsen voor de andere ramen.

ik weet niet wat je met zo een open kast bedoelt, maar een extra laag aan de buitenkant van het raam kan imo niet veel kwaad?
dat het minder efficiënt was vroeger, dat geloof ik zeker.

het is hier nu 23 graden in de bureau aan de oostkant van mijn woonst (waar de zonnepanelen staan), net een 'fan aangezet'.
in de veranda (andere kant van de woonst) is het 33 graden. daar kom ik niet meer komende dagen/weken.

Rolluiken lijken mij echt een zeer goede investering, zowel voor in de zomer als voor in de winter.

Zelfs iets heel basic als van die Franse luiken moet toch enorm helpen om de hitte buiten te houden in de zomer en de warmte binnen te houden in de winter... Dat is gewoon een gratis isolatie luchtlaag + het vermijden van opwarming door rechtstreekse lichtinval
2013-10-23-11.23.22.jpg

Zelfs iets heel basic als van die Franse luiken moet toch enorm helpen om de hitte buiten te houden in de zomer en de warmte binnen te houden in de winter...
Als dat niet luchtdicht is zal dat weinig verschil maken in de winter.

Op sommige plaatsen 20% luchtvochtigheid. Daarmee dat ik zit te drinken tegen de sterren op op mijn fiets terwijl het eigenlijk niet zo heel warm aanvoelt.

En volgens KMI duurt die precies nog tot dinsdag volgende week met nog kans op 30°C voor maandag 19/06.

Kans op 'verkoeling' is ook al opgeschoven naar volgende week maar eens we zo ver zijn zal dat ook weer zijn opgewarmd, vermoed ik.
Heeft zo lang niet geduurd.

Sterker nog: het KMI heeft het in een 15-daagse voorspelling over een periode waarin “de onstabiliteit door een zuidwestelijke stroming zou kunnen toenemen”, maar waarin het “wel warm blijft, met maxima van doorgaans 24 tot 27 graden in het centrum van het land.”
Veel dagen vooruit wel natuurlijk. Voor de rest is het alweer sensatie zoeken door te vergelijken met 1947 en 1976.

Spijtig dat @Lakigigar er niet meer is om meer duiding te geven (ook in de klimaatthread).

Het ging inderdaad over inbouwrolluiken, je moet die kasten dan volledig isoleren en luchtdicht maken. opbouwrolluiken zijn esthetisch gezien dan toch minder mooi.

Ik ben toch blij dat we voor een landelijke woning zijn gegaan met niet al te veel grote ramen. De woning van waar we kwamen had enorme grote glaspartijen langs de zuidkant, in combinatie met het platte dak was het daar niet uit te houden.

Eindelijk heeft de altijd-wind-kust zijn voordeel t.o.v. het zweterige binnenland. Afgelopen zondag effe naar Sint-André, verschil van 4 graden tussen tuin en strand. Gisteren aangename temperaturen van rond de 22-23 graden. Airco hebben we nog niet nodig.

Terug
Bovenaan