Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Aan de kust was het nog steeds fris, het gevoel van april, maar zeker niet van juni.Het is heerlijk rond 8u en rond 20u. Overdag mag het een beetje frisser, maar we zullen maar niet zagen zeker? Zweten, vliegen, muggen. Sterf.
Dat was vorig jaar ook zo, of toch in mijn regio. Dan voorspelden ze regen en die was 90% van de tijd de dag voordat het moest gaan regenen van de voorspellingen verdwenen. Ik hoop echt dat we niet opnieuw vertrokken zijn voor zo'n gortdroge zomer, maar als het dan toch gaat regenen heb ik het wel liefst na de hittegolf. Als je bij zo'n dagen van 30 graden en nachten van 20 graden met regen zit dan kan je het raam al niet meer opendoen om te verluchten want dan verandert heel je huis in een vochtig hol en plakkerig hol.Pfoeh, de kans op regen is hier volledig weg uit de voorspellingen. Eerst volgende kans pas rond de 21ste. Dat is wel een erg lange droge periode.
Beetje zoals men enkele weken geleden het begin van de lente voorspelde.Dat was vorig jaar ook zo, of toch in mijn regio. Dan voorspelden ze regen en die was 90% van de tijd de dag voordat het moest gaan regenen van de voorspellingen verdwenen. Ik hoop echt dat we niet opnieuw vertrokken zijn voor zo'n gortdroge zomer, maar als het dan toch gaat regenen heb ik het wel liefst na de hittegolf. Als je bij zo'n dagen van 30 graden en nachten van 20 graden met regen zit dan kan je het raam al niet meer opendoen om te verluchten want dan verandert heel je huis in een vochtig hol en plakkerig hol.
Ik moet zeggen dat ik exact hetzelfde dacht. Al is het natuurlijk ook omdat we erop wachten natuurlijk. Als weer half mijn tuin in leven moet gehouden worden kan ik beter voor planten uit het zuiden gaan.Dat was vorig jaar ook zo, of toch in mijn regio. Dan voorspelden ze regen en die was 90% van de tijd de dag voordat het moest gaan regenen van de voorspellingen verdwenen. Ik hoop echt dat we niet opnieuw vertrokken zijn voor zo'n gortdroge zomer...
Ik kijk in de zomer eigenlijk bijna niet meer naar het weerbericht.Ik moet zeggen dat ik exact hetzelfde dacht. Al is het natuurlijk ook omdat we erop wachten natuurlijk. Als weer half mijn tuin in leven moet gehouden worden kan ik beter voor planten uit het zuiden gaan.
?In Ukkel zijn we in 2021 nooit boven de 30° gegaan. 29,8 C° was de warmste officiële dag in 2021. Na vandaag zal de teller dit jaar dus al hoger staan normaal gezien.Iedereen herinnert zich 2021 als de slechte en natte zomer. Half juni kregen we toen 4x een +30°C. 18 juni was meteen ook de laatste keer dat we in 2021 boven de 30°C gingen.
Mijn cijfers zijn van het lokaal meetstation hier in het dorp. Niet zo officieel als Ukkel maar vlotter te raadplegen en vergelijkenIn Ukkel zijn we in 2021 nooit boven de 30° gegaan. 29,8 C° was de warmste officiële dag in 2021. Na vandaag zal de teller dit jaar dus al hoger staan normaal gezien.

Op 3/06/2023 vertoonde 24% van de meetplaatsen een hoge (21%) tot zeer hoge (3%) freatische grondwaterstand voor de tijd van het jaar. 59% vertoonde een normale en 17% een lage (11%) tot zeer lage (6%) grondwaterstand voor de tijd van het jaar.
Mei 2023 was wat droger dan normaal, zeker in de tweede helft. Begin juni is vooral het aandeel hoge tot zeer hoge grondwaterstanden voor de tijd van het jaar afgenomen t.o.v. een maand eerder.
Begin juni 2023 zien we beduidend minder lage tot zeer lage grondwaterstanden voor de tijd van het jaar dan een jaar eerder (17% t.o.v. ca. 61% begin juni 2022), en zelfs minder dan 2 jaar eerder aan het begin van de natte zomer 2021 (17% t.o.v. ca. 27% begin juni 2021)
Langs de Dender loopt het vol met Canadese ganzen, die hebben de inheemse ganzen daar al verdrongen.Niet echt zomer gerelateerd, maar deze tegengekomen, kanten van provincie Luxemburg
Bekijk bijlage 20277
Hopelijk kom ik deze niet vaker tegen, kunnen hondsdolheid dragen, en hebben van niks bang.
Een ramp voor de plaatselijke flora en fauna.
En volgens KMI duurt die precies nog tot dinsdag volgende week met nog kans op 30°C voor maandag 19/06.Langs de Dender loopt het vol met Canadese ganzen, die hebben de inheemse ganzen daar al verdrongen.
Ukkel 27,1°C op het middaguur. Als we straks 30°C graden halen gaat deze warme periode de statistieken in als hittegolf, want we zijn aan onze vijfde dag met >25°C graden bezig, waarvan al 2 dagen met >30°C en we hebben nog 1 dag met >30°C nodig.